Loading...
dk

TESLA Tilbageholder 0,5 million, forlanger 0,5 million mere. | Tesla Forum

DoktorJensen
DoktorJensen Jun 28 '19

Hej Teslafans

Vi afleverede vores første Model 3, der var masser af lakfejl og en decideret lakskade (afslag). Den er afleveret retur, vi ønskede ikke at besøge Tesla i 3 omgange for at få repareret en helt ny bil.

Nu står vi i den situation, at der hos Tesla Aarhus står en ny Model 3 vi har bestilt. Tesla nægter at udlevere bilen, de siger, at de endnu ikke har fået nogen betaling. De kræver at vi lægger yderligere 0,5 million, da den 0,5 million vi i første omgang har overført, ikke kan overføres til den nye ordre. De forlanger med andre ord indestående for 1 million kroner, før de vil udlevere vores bil.
Ingen ved Tesla kan sige hvornår vi får penge retur for indleverede bil, og Store Manager Tesla Aarhus Kenny Bremerstent fralægger sig ethvert ansvar.

Nogle gode råd?

P85DK
P85DK Jun 28 '19
FDM a.s.a.p
MikaelH
MikaelH Jun 28 '19

Det er der vel ikke noget mærkeligt i?

At I har bestilt, modtaget og betalt for én bil, har jo intet at gøre med at I har bestilt en ny. Det er jo ikke Tesla der har tilbudt jer en ny bil, det er jer selv der har bestilt den.

Derfor skal der selvfølgelig betales for bil nr. 2, også selvom I ikke har fået pengene retur for bil nr.1.
Hvor lang tid der går er et godt spørgsmål. Har ikke læst om andre i Danmark som har annulleret sin ordre. Det tog ca. 1 uge før vi fik vores reservation på 10.000kr retur. 

DoktorJensen
DoktorJensen Jun 28 '19
Der er gået 3 uger fra indlevering idag. Så vidt jeg kan se, så skal virksomheder udbetale tilgodehavende efter maksimum 14 dage. 
En ansat i Kbh vurderede tilbagebetalingstid på 2,5 måned. 
Tesla Aarhus tilbød os rent faktisk at indlevere, og fortalte at modregning ikke var noget problem. Det er det for så vidt heller ikke, hvis man bare indstiller sig på at lege bank for en milliard virksomhed i ca. 2,5 måned. 

Vi hiver fat i FDM, så kan medlemsgebyr sikkert indhentes på opkrævning af renter
Anders
Anders Jun 28 '19

Hvor læser du det med en generel frist på maksimum 14 dage?

Man har generelt ikke fortrydelsesret på aftaler om køb, så tilbagebetalingstiden afhænger i første omgang af hvad der står i aftalen med Tesla.

DoktorJensen
DoktorJensen Jun 28 '19

Jeg har tolket min indlevering af bilen som en fortrydelse af købet, om man kan det, det vil jeg lade FDM vurdere.
Er det muligt at tolke det således, så er det fortrydelsesretten der gælder, og her gælder følgende ifølge forbrugerombudsmanden:
"Virksomheden skal betale kundens penge tilbage hurtigst muligt, og senest 14 dage efter, at den har modtaget besked om fortrydelsen.".

Tesla har modtaget bilen og udfyldt en erklæring med underskrift, der bekræfter at bilen er tilbageleveret.
Købsaftalen med Tesla nævner intet om tilbagebetalingstiden, det har jeg til gengæld set hos bl.a. dækforhandlere.

P85DK
P85DK Jun 29 '19

Du gør det rigtige ved at lade FDM håndtere denne sag for dig.

PeterE
PeterE Jun 29 '19
Enig, FDM asap og/eller Forbrugerombudsmanden. 
M3rasmus
M3rasmus Jun 29 '19

Mon ikke det hele ordner sig. Det er en uheldig situation men, der er vel ikke nogen der er ude på at snyde dig.

P85DK
P85DK Jun 29 '19

Der er ingen tvivl om at det ordner sig og det handler ikke om hvorvidt nogen ønsker at snyde nogen. Det er jo ikke sjovt at have 500.000 ude og ikke vide hvornår man får dem tilbage, samt ikke tale direkte med den person som bestemmer hvornår man får pengene tilbage.

I den situation kan det være en rigtig god idé at have en der taler sin sag som faktisk kender love og regler, så alle parter ved hvad der skal leves op til.

PeterE
PeterE Jun 29 '19
Tesla snyder da ingen, men hvis man ikke lige har 500k liggende og flyde, så vil banken nok have det svært med lige at lave et billån mere uden sikkerhed i ret meget.
kimsc
kimsc Jun 29 '19
Øv. Det er lige præcis den situation der har fået mig til at mene at de 7 dages returret reelt ikke er et tilbud man bør anvende. Det er jo en kæmpe risiko at have aflevere bilen tilbage og ikke vide hvornår man får pengene igen. Hvis virksomheden går konkurs i mellemtiden er pengene helt væk. Jeg var selv flere måneder om at få et depositum på en MS retur i tidernes morgen. Det krævede adskillige mails og telefon opkald. I denne situation er det bare med at få FDM på sagen med det samme.
DoktorJensen
DoktorJensen Jun 29 '19

Konceptet med at man fralægger sig alt ansvar hos Tesla Aarhus, som man har indleveret bilen til, det kan ikke være normal arbejdsgang. Deres egen medarbejder har trods alt skrevet under på et juridisk gyldigt dokument.

BONUS info:
Da vi pointerede lakfejlene faldt kommentaren "ifølge Tesla´s interne retningslinier, så må der være så og så mange lakfejl pr. dør". Adspurgt om vi kunne se disse interne retningslinier var svaret nej. Hjemmesiden nævner intet om dette.
*Bemærk, antallet af tilladelige fejl og størrelsen af disse varierer alt efter hvem man taler med.

FDM får et nyt medlem mandag.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 1 '19

Når jeg læser alle disse indlæg der efterhånden begynder at komme fra model 3 ejere så gør det mig alvorligt bekymret for om Tesla overlever. Jeg havde håbet på at de havde fået lidt mere styr på samlekvaliteten siden primo 2015 hvor vi modtog vores model s. Avancen er jo alt andet lige mindre på model 3 og mængden af biler det større. Jeg håber ikke at de knækker nakken på den konto.

Conjurer
Conjurer Jul 1 '19
Citat fra Gustavsfar1

Når jeg læser alle disse indlæg der efterhånden begynder at komme fra model 3 ejere så gør det mig alvorligt bekymret for om Tesla overlever. Jeg havde håbet på at de havde fået lidt mere styr på samlekvaliteten siden primo 2015 hvor vi modtog vores model s. Avancen er jo alt andet lige mindre på model 3 og mængden af biler det større. Jeg håber ikke at de knækker nakken på den konto.

Det er desværre også problemer med samlefejl, besværlig kontakt til Service Center og manglende finansiel styrke, der afholder mig fra at købe en Tesla. 

Ice2EV
Ice2EV Jul 1 '19

@Conjurer nu skal man lige erindre at det er mest negative indlæg der bemærkes. Ganske ligesom Thrustpilot, langt de fleste der er glade og tilfredse, de bruger ikke tid på at tæske i tasteturet. Hvorimod dem der er ramt af nedbrud, skæve samlinger etc er mere tilbøjelige til at få lettet galden.

Sådan er vi fleste nok anlagt.

Vi havde en skæv bagklap, blev rettet uden diskussion(den er stadig skæv, men mindre). Der var noget lade issue, men det forsvandt mellem henvendelse og udbedring, formentlig pga noget SW update. Der var sort skærm 4-5 gange de første 3 uger, ligeledes ophørt efter updates.

Ja der er enkelte ting her og der der halter. Men overall så er jeg langt gladere for vores model 3 end for den Mercedes C klasse som er nr 2 bil nu.

Tesla'en kører bedre, ligger bedre på vejen, er mere agil, mere stille. Alt i alt tror jeg Mercedes, Audi, VW etc er langt bag ude. Deres samlekvalitet er nok bedre, men elektrisk tror jeg de mangler nogle erfarings år.

Havde 8 mand med ude at køre igår(var til familie komsammen), der var ikke en der ikke var imponeret over stilhed, accelleration og hvor behageligt vognen er. Alle var før turen i tvivl om den kunne opfylde deres behov. 

De eneste der ikke kunne overbevises var dem der kiggede på om de kunne køre til italien i et stræk en gang hvert 3 år. I min optik ville det så være bedre hvis man ikke kunne acceptere 2 timers længere transport tid på disse ture, at leje en kæmpe tysker i Flensburg til turen.

P85DK
P85DK Jul 1 '19
Citat fra Ice2EV

De eneste der ikke kunne overbevises var dem der kiggede på om de kunne køre til italien i et stræk en gang hvert 3 år. I min optik ville det så være bedre hvis man ikke kunne acceptere 2 timers længere transport tid på disse ture, at leje en kæmpe tysker i Flensburg til turen.

En kæmpe tysker der vel og mærket hver anden time kommer med påmindelse om at man skal huske at holde pause ;-) 

kapsel
kapsel Jul 1 '19

Man skal måske også huske på at der er forskel på hvor meget individuelle flueknepper ting.. Der vil altid være fejl hvis man gerne vil se fejl. Ingen bil er fejlfri hvis man gerne vil finde fejl.

Som der bliver skrevet, så har Tesla interne retningslinjer (interne, deraf at du ikke får lov til at se dem) omkring hvor mange fejl der må være. Igen, netop fordi at der ALTID vil være fejl.

Jeg siger ikke at du er, men jeg tror at nogle kunder er totalt umulige at stille tilfredse.

hilsen en glad Model 3 ejer som ikke har fundet fejl - omvendt har jeg ikke været bilen igennem med et mikroskop. Min bil har allerede fået flere skrammer ved at have stået stille og parkeret i byen, too bad - det er en bil, en mening som mange herinde tilsyneladende ikke deler.

mbk
mbk Jul 1 '19

Jeg har vist også fundet en lakskade og et panel der gaber lidt, eller nærmere, jeg så intet men andre der har set bilen var så flinke at påpege det, så jeg nu kan se 'fejlene'.

Anyways, jeg er sikker på der findes biler der landede værre end min, men jeg kommer ikke til at gøre noget ud af det. Det virker heldigvis til at Tesla generelt bliver bedre.

https://cleantechnica.com/2019/06/16/bob-lutz-improved-tesla-panel-gaps-are-now-world-class/

Det mest irriterende for mig er at man ikke får svar per email og ikke rigtig kan ringe til nogen mm. man sætter en dag af til det, deres online svar form giver heller ingen respons. Jeg håber da jeg en eller anden dag får aktiveret min AP, men det er da træls 3+ måneder efter levering stadig ikke at have fået det.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 1 '19
DoktorJensen
DoktorJensen Jul 1 '19

@Kapsel. Jeg tror du har fuldstændig ret, nogle kunder vil være utilfredse uagtet, hvordan Tesla handler. Vi accepterer dog ikke ridser og lakskade, det tvivler jeg på mange ville. Vi har en Model S i forvejen, ingen problemer med den.

Udvikling i sagen:
Jeg har fået bekræftet af jurist i FDM, at 14 dage er maksimal tilbgeholdelsestid på tilgodehavende. FDM kan kun løfte sagen, fordi vi på skrift har en udtalelse fra Tesla om at standardtiden på tilbagebetaling er 2,5 måned. Det i sig selv er lovstridigt. Ud fra ovenstående kommentarer håber vi ikke tesla smider håndklædet i ringen, så er vi prisgivet ifht. udestående.

Min egen teori er, at Tesla er foran på point i forhold til bilens egenskaber, servicemæssigt kan det slet ikke bære. Når Audi, VW, Porsche med flere får mere konkurrencedygtige priser og bilerne præsterer bedre (5 år gætter jeg), så bliver Tesla spist på både pris og service. Folk forventer god service, ikke en mail til Holland.

Sider: 1 2 »