Loading...
dk

Erfaring med reel rækkevidde med SR+ | Tesla Forum

Franke
Franke Jul 4 '19
Jeg er nysgerrig på hvad folk reelt har af rækkevidde med SR modellen?
jtdk
jtdk Jul 4 '19

Jeg har haft min SR+ i lidt over en uge, og  med det forbehold, at effektiviteten har svinget en del fra tur til tur. Så kan den i praksis køre omkring 370 km. - baseret på de estimater den selv kommer med 

PerLeth8210
PerLeth8210 Jul 4 '19

Min Tesla 3 SR+ fik jeg sidste mandag. Byggekvaliteten er 100% perfekt på alle parametre.

Jeg har tidligere ejet og kørt både Audi og Mercedes. Det kommer jeg aldrig mere til at gøre, efter at have kørt en uges  tid i Teslas Model 3- billige udgave til 351k

Med hensyn til rækkevidde har jeg gjort denne positive erfaring:

På mortorvej(Aarhus- Flensburg- Aarhus) med 110-130kmt , viste den en rækkevidde på  ca. 350km på en opladning.

Ved bykørsel inde i Aarhus og frem og tilbage til forstæderne, kører den derimod langt mere økonomisk. Her taler vi om 450-500 km på en opladning. Det skal siges at udendørstemperaturen har været omking 21 grader. Jeg tror samtidigt også at jeg kan forbedre rækkevidden, i takt med at jeg bliver mere fortrolig med at køre med een fod (regenerativ bremsning). Man behøver jo heller ikke blæse hovedet af de andre, hver gang rumskibet letter fra et vejkryds.

Superwerder
Superwerder Jul 4 '19
Citat fra PerLeth8210

Min Tesla 3 SR+ fik jeg sidste mandag. Byggekvaliteten er 100% perfekt på alle parametre.

Jeg har tidligere ejet og kørt både Audi og Mercedes. Det kommer jeg aldrig mere til at gøre, efter at have kørt en uges  tid i Teslas Model 3- billige udgave til 351k

Med hensyn til rækkevidde har jeg gjort denne positive erfaring:

På mortorvej(Aarhus- Flensburg- Aarhus) med 110-130kmt , viste den en rækkevidde på  ca. 350km på en opladning.

Ved bykørsel inde i Aarhus og frem og tilbage til forstæderne, kører den derimod langt mere økonomisk. Her taler vi om 450-500 km på en opladning. Det skal siges at udendørstemperaturen har været omking 21 grader. Jeg tror samtidigt også at jeg kan forbedre rækkevidden, i takt med at jeg bliver mere fortrolig med at køre med een fod (regenerativ bremsning). Man behøver jo heller ikke blæse hovedet af de andre, hver gang rumskibet letter fra et vejkryds.

351k? Hvordan fik du den til den pris? Uden autopilot?

De 350km på motorvej var det hvad du kørte eller hvad den viste? Hvad var forbruget på den tur i wh/km?
PerLeth8210
PerLeth8210 Jul 20 '19

Prisen på  min SR+ incl autopilot var på hjemmesiden opgivet til  369.k incl. levering(4.5k)

Vi fik imidlertid fratrukket 15k i en statsafgift, som systemet oprindelig har pålagt. Så den endelige pris  incl lev. kun blev 355,500kr.

Turen til tyskland forgik 175 km på opladt til 80%- til afladt til 30%. fart: 110-120-130 km på skift.

Turen hjem (175km) foregik efter 50% opladning i rødekro(30-80%) Da vi kom hjem var der stadig 30% tilbage.

Min beregning er 2*50% opladning giver 2 x 175 km(350km)

Hverdagskørsel inde i Aarhus, har jeg  aflæst i displayet  til 80-120 watt/km. 

Forummets indlæg er redigeret af PerLeth8210 Jul 20 '19
MOS
MOS Jul 20 '19
@PerLeth8210 Det er ret imponerende!
mbk
mbk Jul 21 '19

Jeg får mindre rækkevidde i min LR AWD. Men kører så også +20km/t, gerne cruise control på 150km/t i Tyskland og gerne lidt hurtigere hvis jeg kan se at jeg kommer til næste superlader med høj pct, proppet bil, ingen aero dæksler, forbrug på bilen siger 8942km/1727kWh/193Wh/km.

Jeg gider ikke øko kørsel, som at ligge i læ eller sætte farten ned for at nå et mål, jeg gider ikke vælge landevej over motorvej selvom ruten er kortere, osv osv. Jeg kører den gerne hurtigere og hårdere end den kedelige diesel bil den erstattede. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 21 '19
Franke
Franke Jul 21 '19
Efter prøvekørsel af sr+ sammen med familien så er der ikke så meget tvivl... 
det bliver en SR+..
Tak for input
bleze
bleze Jul 22 '19
Quote from PerLeth8210

Prisen på  min SR+ incl autopilot var på hjemmesiden opgivet til  369.k incl. levering(4.5k)

Vi fik imidlertid fratrukket 15k i en statsafgift, som systemet oprindelig har pålagt. Så den endelige pris  incl lev. kun blev 355,500kr.

En statsafgift? Er du sikker på det ikke er de 15.000 du bliver opkrævet når du bestiller bilen som bliver refunderet? 

JKShark
JKShark Jul 22 '19
Quote from bleze
Quote from PerLeth8210

En statsafgift? Er du sikker på det ikke er de 15.000 du bliver opkrævet når du bestiller bilen som bliver refunderet? 

Ja de 15k må være det beløb som forfalder samme dag som man bestiller. De 15k refunderes hvis man fortryder sit køb inden for 7 dage. Ellers fratrækkes de blot den samlede pris. Eller hvad...?
Forummets indlæg er redigeret af JKShark Jul 22 '19
makrellen
makrellen Jul 22 '19

Jeg har kørt omkring 2000 km i min SR+ og indtil videre er jeg ret imponeret over rækkevidden. Fuldt opladet siger den 384 km og det holder meget fint ved blandet motorvej og landevej. Ved bykørsel kører den noget længere. Kører jeg udelukkende på motorvej med omkring 120 km/t så er rækkevidden omkring 15-20 % mindre. Over 120 km/t begynder rækkevidden at dale noget. 

Dog har jeg kun kørt her i sommervarmen så det kan selvfølgelig ændre sig til vinter.

Mest imponerede er dog den indbyggede navigation i forhold til rækkevidde. Jeg har et par gange kørt på kanten af rækkevidden og hvis navigationen er slået til siger bilen ret præcist hvad man skal holder sig under på motorvej for at nå frem. Det lægger en dæmper på uro'en :-)

Forummets indlæg er redigeret af makrellen Jul 22 '19
fmm1000
fmm1000 Jul 22 '19
Det betyder så, at en SR plus har samme rækkevidde som Model S med 85 pakke og det samme eller lidt bedre end Model X med 90erpakke.
MOS
MOS Jul 22 '19

Det passer sikkert meget godt for kørsel om sommeren. Det bliver spændende at se, hvordan den klarer sig mht. rækkevidden i en typisk dansk vinter.

Den har jo færre kWh på batteriet og kabinen kræver nok stort set det samme at varme op som en Model S. Da en Model 3 har mere effektivt drivetrain, er der mindre spildvarme til at varme kabinen op. Så mit umiddelbare gæt er, at der skal bruges lidt mere ekstra strøm på kabinevarme end i en Model S. Og det skal så tages fra et mindre batteri. Det burde jo så give et større indhug i rækkevidden end i en Model S.

Er der nogle, der har erfaringer med vinterkørsel både i en Model 3 og Model S og som kan be-/afkræfte denne teori?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 22 '19