Loading...
dk

Roadtrip i Europa - Erfaringer | Tesla Forum

Jesbolar
Jesbolar Jul 23 '19

Netop vendt tilbage fra min første større tur i vores Tesla S75D. En tur hvor jeg lavede en masse unødig forberedelse samt havde en masse bekymringer om hvorledes dette ville gå :-).

Det viste sig dog at være en fantastisk problemfri tur og en oplevelse uden sammenligning.

Turen gik fra Danmark til Como Søen i Italien, videre til camping i St. Tropec, herefter 8 dages flodbåd fra St. Gilles i Frankring og til slut tilbage til danmark.

Forberedelse:
Undlad at forberede dig anderledes end hvis du kører i hvilken som helst anden bil. brug et par timer på at ligge ruten på abetterrouteplanner.com så du ca. ved hvor du skal køre og tag derefter afsted.

Jeg brugte alt for mange aftener på at forsøge at planlægge hvilket er ligegyldigt.

Kabler:

Jeg har de fleste kabler men brugte ingen, alt opladning skete via Superchargere. Netværket er ret godt sydpå og der er ingen Teslaer så du har typisk 16 ladere for dig selv.

Opladning undervejs:

Jeg kombinerede Tesla's indbyggede routeplanner med abetterrouteplanner.com på min telefon. Udenfor frokost og aftenmad lavede jeg korte opladninger så jeg fik max strøm på lavest tid og de lange opladninger til 100% batteri tog jeg i frokost og aftenmad pausen.

Det tager lidt længere tid at køre på El men for både føreren og eventuelle børn gør det turen langt mere behagelig. Vi stoppede typisk mellem 1½ til 2 timer for at lade og tisse af.

Totalt har vi kørt ca. 4.500 km. hvilket blev til en del stop, men tag det som en oplevelse og en del af turen istedet for en hindring for at komme frem.

Ned til sydfrankring havde vi to stop mens hjem kørte jeg direkte hvilket tog ca. 24 timer. Fordelen ved at køre lange ture i en Tesla er at du er nødt til at tage pauser hvilket giver dig mulighed for at strække ben eller sove lidt så det er ikke så hårdt som normalt hvor man kører hele turen med 1-2 pauser.

Tips:

1. Vi kørte gennem bjergene i Schweiz til Italien, hvilket er en kæmpe oplevelse da du glider igennem uden motorstøj og efter hele turen op og ned har du næsten ikke brugt noget strøm. I bunden, lige inden du kommer til Italien er der den mest fantastiske Supercharger.

2.Opladning: Jeg kørte altid fra Supercharger til Supercharger og når jeg nåede min destination sørgede jeg altid for at have minimum 50% strøm. Dette var primært for at undgå stress og det gjorde mig ikke så meget at jeg skulle bruge 10min ekstra på at lade. Dvs. jeg havde altid nok strøm når jeg kom frem til at jeg kunne nå til nærmeste supercharger.

Mange steder var der dog lokale ladere også.

3. Børn i bilen: Dette er en historie for sig, men kort fortalt så havde vi gjort Frunk'en til det sted hvor de kunne have deres legetøj, derudover havde vi holdere på sædet til diverse, holdere i midten til papir m.m. osv. 

Vi sørgede desuden for at lave ladestop til en event hvor vi istedet for at fylde benzin på fyldte Is på os selv eller også en af vores "køregaver" bag i bilen.

Dette var den korte udgave, men står du selv og skal planlægge Jeres første roadtrip i en Tesla så kontakt mig endelig så deler jeg gerne ud af mine oplevelser og hvad du skal være opmærksom på :-).

Deebee
Deebee Jul 23 '19

Tak for tips! Vi kører selv sydpå, på fredag. Jeg har primært også tænkt mig at bruge SuC, så det godt at høre at det er muligt :-). 

Oplevede du kø på SuC?

Og med 50% ved destination, brugte du Sentry mode? Jeg regner selv med at bruge Sentry mode i Paris hvor vi overnætter 3 dage. 

Syntes du abetterrouteplanner var præcis ift. batteri mv.? 

JacobKbhS
JacobKbhS Jul 24 '19
Jeg har også netop været i Italien i min tre år gamle Model S 70. Ingen problemer i det hele taget, fuld fart på Superchargerne hele vejen ned gennem Europa. Kæmpefedt at cruise med 150 med forbrug kun omkring de 200 Wh/km. Kørte i alt 4.500 km med et forbrugssnit på 185 Wh/km.

Eneste anke ved turen er vejarbejde som der er en del af i Tyskland for tiden. Især rundt om München er ond, så hvis man kan ramme det område sen aften/nat er det godt.

På destinationen ladede jeg forsigtigt (5 A) på en alm. italiensk stikkontakt uden problemer. Nok til at få ca 60 km på batteriet hver nat.

Jeg planlagde også turen på abetterrouteplanner og beregningerne passede ret godt med virkeligheden.