Loading...
dk

Balancering af batteri | Tesla Forum

Forda
Forda Jul 25 '19

Grundet den seneste tids debat omkring reduktion af rækkevidde og forlænget opladningshastighed, vil jeg gerne vide,  hvordan man balancerer /kalibrerer  batteriet på den mest optimale måde.

Der er åbenbart delte meninger om hvordan man bedst udfører balanceringen

P85D 4/15 115.000 - - rækkevidde gået fra typical 342 km til 300 ved 90 %..;-(- - -endnu ikke bemærket nedsat ladetid på Suc...SW 2019.16.1.1 ( venter med opdat)

PFT

rettet til typical ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Forda Jul 25 '19
teslapatty
teslapatty Jul 25 '19

300 km rækkevidde ved 90% ved rated lyder helt vanvittigt!

Min P85 4/14 108.000km har fortsat en rækkevidde på 305 km ved TYPICAL ved 80%. Har generelt også altid opladet til max 80-85%

Forda
Forda Jul 25 '19

UPS....en klar fejl herfra..min ovennævnte rækkevidde er ved typical...beklager ...retter indlægget

MOS
MOS Jul 25 '19

Balancering:

1. Kør den helt ned til eller tæt på 0% (pas på du ikke løber tør!). Sørg for at være i nærheden af en lader, så du kan lade op med det samme.

2. Lad den op til 100%.

3. Lad den stå på 100% i et par timer med stikket i, inden du kører. Så skulle den være balanceret og kalibreret.

Gentag evt. pkt. 1-3 et par gange for en bedre kalibrering, hvis den er helt slem. Men normalt er det tilstrækkeligt at gøre det én gang.

mbk
mbk Jul 25 '19

Den "mest optimale måde" at balancere batteriet er IMHO at lade være. Batteriet er sikkert helt fint balanceret, jeg går ud fra at bilen selv bleeder celler der er for høje når den lyster.

Hvis det er km visning du vil have mere præcis 'kalibreret' dur @MOS metode sikkert fint, min er at sætte bilen til pct visning og acceptere at den kan være off med 1-2% og generelt leve fint med det, det har ingen praktisk betydning og intet med batteriet helbred at gøre. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 25 '19
MOS
MOS Jul 25 '19
Citat fra mbk

Hvis det er km visning du vil have mere præcis 'kalibreret' dur @MOS metode sikkert fint, min er at sætte bilen til pct visning og acceptere at den kan være off med 1-2% og generelt leve fint med det, det har ingen praktisk betydning og intet med batteriet helbred at gøre. 

Det er korrekt, at batteriets helbred ikke bliver bedre. Men hvis batteriet ikke er balanceret, kan man ikke udnytte batteriets fulde kapacitet, før det bliver balanceret igen). Man vil derfor kunne opleve, at den siger f.eks. 480 km i stedet for 500 km ved en fuld opladning.

Kalibreringen er en anden sag. Det gør, at den ikke viser SoC helt præcist. I praksis har det den betydning, at man risikerer, at batteriet kan være tømt, når den f.eks. stadig viser 2% tilbage. Lidt træls at løbe tør, hvis man havde kalkuleret med lige akkurat at kunne nå næste lader.

mbk
mbk Jul 25 '19

@MOS

1. Balancering og kalibrering er to forskellige ting, balancering er fysisk kalibrering er bare software opdatering af batteri estimator/observer.

2. Balancering behøver ikke ske ved 100% opladning, det kan ske løbende, ved hvile etc, på Model S bleeder den celler der har lidt højere spænding, mange BMS gør det dog først ved 100% opladning da det er nødvendigt for ikke at få for høj spænding på en enkelte cellegrupper, men jeg ved ikke om Tesla gør det, eller om det er en god metode til at tvinge en balancering, gut feeling siger lad være. 

3. Hvis det hele handler om at gøre sit batteri en tjeneste er det bedste man kan gøre at undgå 0 - 100% cycles og deraf synes jeg rådet er ldot dumt.

4. Jeg går ikke efter at ramme SuC med så lav state of charge % som muligt, jeg ligger en rimelig buffer ind, jeg er så også rimelig priviligeret i TM3 LR rækkevidde som gør det til et mindre issue end med andre modeller. Jeg ville nok have valgt en XLR hvis det var en mulighed, selvom nuværende model klarer opgaven rigtigt godt. 

Det bedste man kan gøre for levetid er nok at købe største batteri og bruge det mindst muligt, når det er sagt synes jeg bare man skal bruge bilen som det passer i sin hverdag og ikke spekulerer ret meget over det, bare man ikke gør noget dumt som at have meget lav SoC % eller meget høj SoC % når bilen står parkeret i længere . 

baldur
baldur Jul 25 '19

Jeg kan ikke se formålet med at køre den ned til 0. Men det kan være at en 100% opladning hjælper med balancering. Sådan fungerer det med mange andre apparater. Jeg har bare ikke set noget fra Tesla om det også hjælper her.

Under alle omstændigheder, så skader en lejlighedsvis opladning til 100% ikke meget. Til dagligt lader jeg til 80% men er ikke bange for at tage den til 100% når det er nødvendigt.

MOS
MOS Jul 25 '19

Hvis man sjældent benytter yderpunkterne på batteriet (tæt på 0% og tæt på 100% SoC), så kan det være en god idé at balancere batteriet/kalibrere BMS'en en gang imellem. Det slider naturligvis lidt ekstra at lade til 100%, men så længe man kun gør det f.eks. et par gange om året, burde det ikke betyde ret meget for batteriets levetid.

Nogle folk prøver at passe på deres batteri ved kun at lade til f.eks. 70%, når de kun skal bruge f.eks. 30-35% af batteriets kapacitet på daglig basis. Der er dog eksempler på, at disse bilers batterier har tabt 10-20% kapacitet pga. ubalance/dårlig kalibrering. Det er dog ikke et varigt tab og er ikke skadeligt for batteriet, men alligevel lidt træls ikke at kunne bruge hele bilens rækkevidde.

Bilens BMS estimerer batteriets SoC ved at tælle antallet af elektroner, som bliver brugt eller ladet på batteriet. Men pga. små usikkerheder over tid samt indre tab i batteriet kan dette estimat drifte, så det gradvist bliver mere og mere upræcist. Den ved simpelthen ikke længere hvor 0% er og hvor 100% er. Og det finder den så ud af igen, når man kører den helt eller næsten helt ned til 0% og lader tæt på 100%. Dette er kalibrering. Og så skulle den midlertidigt tabte rækkevidde gerne komme tilbage igen.

Hvis man på daglig basis lader op til 80% eller derover, lader det ikke til at give de store problemer med dårlig kalibrering, da det åbenbart er tæt nok på 100% til at den kan holde kalibreringen.

Balanceringen foregår rigtignok ved at cellerne "bleeder", så spændingsforskelle mellem cellerne udlignes. Efter min forståelse er det noget, der foregår, når den er stort set helt opladet. Men jeg skal ikke kunne afvise, at den også gør det ved lavere SoC.

mbk
mbk Jul 25 '19

Af hvad jeg lige har set, så ser det ud til at Tesla kontinuert balancerer batteriet og deraf er det spild af kræfter at lade til 100% for at balancere. Det er helt korrekt at mange BMS, især billige, først balancerer ved 100%, og ikke ved at bleede men bare ved at lade meget langsomt og tage højde for højeste celle spænding, det er fordi det simpelthen er nødvendigt for ikke at få høj spænding på enkelte cellegrupper og også eneste mulighed for at balancere når man ikke kan bleede eller flytte energi mellem cellegrupper.

Hvis man bare skifter til pct visning, kan man også glemme alt om kalibrering for at genvinde km-tal. Ja, den driver nok en pct eller to over nogle måneder, og så kan man måske køre et 20km ekstra mens batteriet viser 0%, i forhold til at hvis det var 'perfekt' kalibreret så ville den lukke ned, jeg har kun kørt til 6% indtil videre (sigtede efter 9% men blev sendt på omvej grundet vejarbejde).

Jeg gætter på at batteri estimator er mere end en Ah tæller, det indgår og nok også med klart største betydning, men gætter på at Teslas batterimodel er mere kompleks og konstant/online 'kalibrerer' sig selv. Jeg tror gerne at den bliver mere præcis af en 0-100% ladning, men jeg er nok lidt skeptisk i hvor stor værdi det har at lave den.

Nu googlede jeg så alligevel, selvom jeg ikke gad, fandt flg. fra TMC:

"The ritual of balancing has been a die hard legend.

If you want to hear from the horses' mouth (Jerome Guillen I VP, WW sales and service in 2014 ): He acknowledged that even their own staff do preach that stuff but he discouraged such ritual.

Teslarati also published another different statement from Tesla that discouraged the practice."

MOS
MOS Jul 25 '19

Jeg kan anbefale at se denne video:

https://www.youtube.com/watch?v=G5t1YOHQhlc

mbk
mbk Jul 26 '19

@MOS

Orker ikke lige video :S jeg behøver kun et par linier tekst og en graf for at finde ud af om jeg er enig, jeg gætter på jeg ikke er.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 26 '19