Loading...
dk

Opladning med 12 kW | Tesla Forum

MOS
MOS Aug 6 '19

God, gratis juice hos Ikea - hele 12 kW!!! Har aldrig set mere end 11 kW, når jeg har ladet på AC. Måske nogle der kan forklare?

Ice2EV
Ice2EV Aug 6 '19

Det kan være IKEA's stik reelt leverer 240 volt og ikke 232-235 volt. Kan det gøre det?

Kan godt se der står 237 V. Men eks 240x16x3= 11,52 kW afrundet til 12.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 6 '19
kapsel
kapsel Aug 6 '19
Quote from Ice2EV

Det kan være IKEA's stik reelt leverer 240 volt og ikke 232-235 volt. Kan det gøre det?

Ja, enig - det må være den lidt højere spænding :)

MOS
MOS Aug 6 '19

Mon ikke, den måler spændingen og viser den korrekt i displayet? Men måske kan det være, den trækker 3*16,2 A (afrundet til 16 A). 3*16,2 A*237 V = 11,52 kW (afrundet til 12 kW).

koden
koden Aug 6 '19

Hmmm.. hvad er det for en Ikea? :-)

Øv ikke Gentofte så vidt jeg kan læse.

Forummets indlæg er redigeret af koden Aug 6 '19
MOS
MOS Aug 6 '19
Citat fra koden

Hmmm.. hvad er det for en Ikea? :-)

Ikea i Odense. 

ChristianL
ChristianL Aug 6 '19

Skal man have eget type 2 kabel med ? 

bskaarup
bskaarup Aug 6 '19

I Arhus har de tre ladere hvoraf de to virker. Der skal man bruge sit eget kabel.

MOS
MOS Aug 6 '19

Ja, hos Ikea i Odense skal man også have sit eget Type-2 kabel med.

ChristianL
ChristianL Aug 7 '19

Tak for svar :)

baldur
baldur Aug 7 '19
Når man lader med tre faser så er der også tre spændinger. Men bilen viser kun en. Så du kan faktisk ikke helt præcist udregne effekten.
MOS
MOS Aug 7 '19

Nå, jeg troede faktisk, at den spænding, den viser, er gennemsnittet for de 3 faser. Men det kan da godt være, du har ret i, at det bare er den ene fase. Men hvis vi antager 16,0 A, så skal middelspændingen for de 3 faser være 240 V, for at vi kommer over 11,5 kW, som afrundet giver 12 kW. Så hvis spændingen i den ene fase er 237 V, så skal spændingen i de 2 andre faser være 242 V, hvilket jeg alligevel tænker er ret højt...

Jeg hælder nok mest til, at det kan være strømstyrken, der er lidt højere end den afrundede værdi på 16 A. Er der nogen, der ved, om strømstyrken faktisk kan komme op på 16,2 A? Eller er det præcis 16,0 A, der er max.?

migselv
migselv Aug 7 '19

Jeg har en måler på hver enkelt fase hjemme i garagen. Når jeg sætter bilen til at trække 16 A trækker den i virkeligheden kun lidt mere end 15 A på alle tre faser. Sætter jeg bilen ned til 15 A er der stort set ingen ændring på det den faktisk trækker.

Først når jeg går ned til 14 A og derunder følger nettets belasning i 1 A skridt.

Om det er anderledes når man lader "ude i byen" er af gode årsager lidt svært at teste. Måske ScanMyTesla kan levere noget data mens man lader, men det har jeg ikke undersøgt.

Noget interessant jeg har observeret i de kolde måneder er at når jeg sætter bilen til at forvarme om morgnen (mens den er tilsluttet til nettet) og den har nået ønsket temperatur, så sætter den effekten ned for at bibeholde temperaturen i kabinen. Det resulterer selvfølgelig i at der trækkes mindre strøm fra nettet. Det interessante er at når effekten går tilstrækkelig langt ned, så trækker bilen kun strøm fra 2 faser (konkret L1 + L2) i stedet for alle 3.

mbk
mbk Aug 7 '19

@migselv

Kan dine strømmålere gå højere end 16A? Hvis ikke kan det være at den går i mætning.

baldur
baldur Aug 7 '19
Men vil det ikke være en ulovlig defekt hvis bilen trækker mere end 16,0 ampere? Særligt hvis styresystemet er klar over det, hvilket det må være når bilen selv beregner 12 kW. Det jeg mener er at et apparat ikke må over dets mærkeeffekt. Bilen er godkendt til 11 kW og 16A. Installation og ladeboksen er dimensioneret herefter. Så må den ikke pludselig trække mere. En bil der har 24A eller 32A må naturligvis godt trække dette.
migselv
migselv Aug 8 '19

@mbk: Ja, måleområdet er 0-100A (induktiv måling) med 1% afvigelse.

@baldur: Korrekt, bilen må ikke trække mere end mindste fællesnævner i ladekredsløbet (ladeboks, kabel, lader i bilen).

Jeg tænker også grunden til at bilen reelt stopper ved lige over 15 A er for ikke at overbelaste kredsløbet (ladeboksen sætter 16 A til max - bilen kan dog op til 32 A).

Gad vide om bilen gør det kategorisk at den holder sig til at trække ca. 1 A mindre end det som ladeboksen angiver som max (og i forhold til det bilen understøtter) for at beskytte kredsløbet. Det må jeg lige teste ved lejlighed.

Den limiterende faktor som bilen har indflydelse på er strømstyrken (A). Effekten beregnes som produkt af strømstyrken (som evt. er limiteret eller nedsat) og spændingen der leveres af nettet. Hvis spændingen er usædvanlig høj kan det godt resultere i en større effekt end forventet.

Forummets indlæg er redigeret af migselv Aug 8 '19