Loading...
dk

billede med træk og trailer | Tesla Forum

Jenskh
Jenskh Aug 7 '19
Jeg har set et par efterlysning er af hvordan en model 3 med træk og trailer ser ud. Jeg havde for første gang trailer koblet på i dag så her er et billede af vogntoget



Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Aug 7 '19
PeterE
PeterE Aug 8 '19
Det er smart og praktisk, fedt at det lykkedes at få træk på. Men hold kæft det er grimt :) (ingen trailer pynter på nogen bil...)
MOS
MOS Aug 8 '19

En trailer er vel heller ikke til pynt? Men blot et praktisk transportmiddel til, hvis man f.eks. skal en tur på genbrugspladsen. Jeg forstår slet ikke, at folk diskuterer det. Er man virkelig så forfængelig, at man ikke kan tåle at blive set med en trailer på krogen? Det væsentlige er vel funktionen, ikke udseendet, de få gange om året, man har brug for at køre med trailer.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 9 '19
PeterE
PeterE Aug 8 '19
Jeg skrev vist også praktisk :) 
 
Men ja, det er da sk... grimt (!) og det er nok bare mig, og har intet med forfængelighed at gøre.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 8 '19
jth
jth Aug 8 '19




.
Jenskh
Jenskh Aug 9 '19
Citat fra PeterE Det er smart og praktisk, fedt at det lykkedes at få træk på. Men hold kæft det er grimt :) (ingen trailer pynter på nogen bil...)
Enig - det skræmmer det flotte design... Men det er det hurtigste vogntog på genbrugspladsen :-).

jth
jth Aug 9 '19
Det er “skræmmende” at køre med trailer efter en Tesla 3: man kan ikke se den, man kan ikke mærke den :) Jeg måtte tænde bakkameraet for at checke om den stadig var der på vej til genbrugspladsen. 

Ærgerligt man kun må trækket 910kg da den tydeligvis har moment og HK til at trække mere. 
Khoeding
Khoeding Aug 23 '19
Planen er at skifte til en model 3 inden for de næste seks mdr. Jeg har ventet på en elbil med træk, da jeg kører med hundetrailer til daglig. Ja, jeg ved model x har træk, men den har aldrig talt til mig!

Skal jeg regne med de ca. 10% mere elforbrug som i alm benzinbil ved kørsel med trailer? 
Hvad oplever i? 

På forhånd tak 
MOS
MOS Aug 23 '19
Det kommer nok an på, hvor stor og tung traileren er. Men 10% ekstra forbrug er nok i underkanten, medmindre du skal trække en cykeltrailer. Regn med et merforbrug på mellem 50% (lille trailer til haveaffald, camplet o.lign.) og 100% (hestetrailer, stor campingvogn, bådtrailer m.m). Dog hjælper det nok en del på forbruget, hvis man kører langsomt, hvilket man oftest gør, når man kører med påhængskøretøj.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 23 '19
Khoeding
Khoeding Aug 23 '19
Jeg kører hver dag med en 500kg trailer bag min cx5 2.0 4x4 benzin. Lige dele landevej og motorvej så ca 75 og 85 km/t. Og her bruger jeg ca 10 % mere brændstof end kørsel uden trailer.
Lyder voldsomt hvis I skriver den kører med så meget overskud, men at jeg stadig skal påregne et merforbrug på 50-100 %. 
Andre der har erfaring med trailerkørsel over længere afstande evt? 
Ice2EV
Ice2EV Aug 23 '19

Fordi Elbilen udnytter energien væsentlig bedre end en benziner, så bliver den også belastet hårdere når der kommer noget på krogen.

En liter Benzin indeholder vel ca 9,5 kW. Og du kører vel ikke over 10 på literen med trailer. eller ca 1 kW/km.

I en model 3 udnyttes næsten al energi, og det betyder at straks der er større behov så mærkes det hårdere. snit ligger vel på 0,16-018 kWh/km i en model 3. 

Du udnytter altså energien ca en faktor 6 bedre i en model 3 kontra en CX5. Det betyder at fordi du skal bruge 1/10 mere benzin for at fremføre din trailer. så svarer det reelt til 0,1 kW. Som er det samme du skal bruge på at trække traileren om det er benzin eller el der er drivmidlet.

MEN 0,1 kW/km ekstra er jo en del når du normalt kun benytter 0,17 kWh/km.

 

Sådan forstår jeg det i hvertfald. Men er heller ikke tekniker.

MOS
MOS Aug 23 '19
Man kan ikke sammenligne merforbruget for en elbil med en benzinsluger. En elbil er næsten 100% effektiv, mens en benzinsluger ligger omkring 20%. Den højere effekt, der skal bruges for at trække en trailer, vil derfor ikke påvirke benzinslugerens brændstofforbrug relativt nær så meget som en elbil. Men som jeg skrev, så påvirker hastigheden også forbruget en del. Prøv at køre "normal" hastighed på motorvejen med trailer, så vil både brændstofforbruget og bødeniveauet stige betydeligt!
Khoeding
Khoeding Aug 24 '19
Citat fra Ice2EV

Fordi Elbilen udnytter energien væsentlig bedre end en benziner, så bliver den også belastet hårdere når der kommer noget på krogen.

En liter Benzin indeholder vel ca 9,5 kW. Og du kører vel ikke over 10 på literen med trailer. eller ca 1 kW/km.

I en model 3 udnyttes næsten al energi, og det betyder at straks der er større behov så mærkes det hårdere. snit ligger vel på 0,16-018 kWh/km i en model 3. 

Du udnytter altså energien ca en faktor 6 bedre i en model 3 kontra en CX5. Det betyder at fordi du skal bruge 1/10 mere benzin for at fremføre din trailer. så svarer det reelt til 0,1 kW. Som er det samme du skal bruge på at trække traileren om det er benzin eller el der er drivmidlet.

MEN 0,1 kW/km ekstra er jo en del når du normalt kun benytter 0,17 kWh/km.

 

Sådan forstår jeg det i hvertfald. Men er heller ikke tekniker.

Tak for brugbart svar. 
DeaconWP
DeaconWP Aug 24 '19


 

Citat fra MOS

En trailer er vel heller ikke til pynt? Men blot et praktisk transportmiddel til, hvis man f.eks. skal en tur på genbrugspladsen. Jeg forstår slet ikke, at folk diskuterer det. Er man virkelig så forfængelig, at man ikke kan tåle at blive set med en trailer på krogen? Det væsentlige er vel funktionen, ikke udseendet, de få gange om året, man har brug for at køre med trailer.

Det er faktisk derfor, at en Model S ikke kan fåes med træk krog.

Tesla mener ikke, at bilen skal sælges til det klientel, der kører med anhænger. Det var de første svar jeg fik fra Tesla Holland, da jeg begyndte at interessere mig for Tesla bil som mit nye køretøj. 

Jenskh
Jenskh Aug 24 '19
Citat fra Ice2EV

Fordi Elbilen udnytter energien væsentlig bedre end en benziner, så bliver den også belastet hårdere når der kommer noget på krogen.

En liter Benzin indeholder vel ca 9,5 kW. Og du kører vel ikke over 10 på literen med trailer. eller ca 1 kW/km.

I en model 3 udnyttes næsten al energi, og det betyder at straks der er større behov så mærkes det hårdere. snit ligger vel på 0,16-018 kWh/km i en model 3. 

Du udnytter altså energien ca en faktor 6 bedre i en model 3 kontra en CX5. Det betyder at fordi du skal bruge 1/10 mere benzin for at fremføre din trailer. så svarer det reelt til 0,1 kW. Som er det samme du skal bruge på at trække traileren om det er benzin eller el der er drivmidlet.

MEN 0,1 kW/km ekstra er jo en del når du normalt kun benytter 0,17 kWh/km.

 

Sådan forstår jeg det i hvertfald. Men er heller ikke tekniker.

Jeg forklarer elbilen følsomhed overfor regn, modvind mm på denne måde:
En fossilbil smider forlods 80% af energien væk i varme/tab og udnytter derfor kun 20% til fremdrift
En elbil smider 10% væk i varme/tab og udnytter 90% til fremdrift.

Hvis vind, regn, trailer mm medfører en fordobling af forbruget til fremdrift bliver det:
Fossilbilen øger sit forbrug til 120% ((20*2) +80)
Elbilen forøger sit forbrug til 190% ((90*2)+10)
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Aug 24 '19
Udsulle
Udsulle Aug 24 '19
Lige et spørgsmål til Model 3 med træk. Er der nogen der ved om AWD Long Range Performance kan få træk på fra fabrikken? Mener at have læst den kan fås med træk, men kun må trække ca. 450 kg? Er det korrekt?