Loading...
dk

Hvilken ladeboks med RFID og hvor kan man købe dem? | Tesla Forum

mortengj
mortengj Aug 27 '19

Jeg er så heldig at jeg går og venter på at få leveret min nye Model 3.

Jeg vil gerne have en 11kW eller 22kW ladeboks med fastmonteret type 2 kabel og RFID så jeg kan sikre mig at det kun er mig eller folk jeg har givet lov, som kan lade på den.

Jeg vil gerne undgå ladebokse med abonnement da jeg ikke umiddelbart mener det kan svare sig med mit kørselsbehov.

Jeg ved at der også findes ladebokse man kan låse med app, men det virker efter min mening lidt bøvlet i forhold til at bruge et RFID kort/brik.

Jeg vil også gerne undgå en ladeboks med traditionel nøgle, da jeg tænker det er noget nemmere at kode et nyt RFID kort/brik, end det er at få lavet en ny nøgle hvis behovet skulle opstå. Desuden har jeg altid et RFID kort i min tegnebog alligevel, så tænker jeg at det kan kodes til at bruges til laderen.

Det store spørgsmål er så hvilken ladeboks skal jeg gå efter og hvor kan jeg købe den (i DK/EU)?

Jeg har googlet mig frem til følgende to muligheder, men vil gerne høre om i kender andre alternativer?

https://www.sperto.dk/produkt/eve-mini-ladeboks-37-22-kw-stik-og-display-eller-kabel/

https://evbiler.dk/shop/nissan/copper/

Venlig hilsen

Morten

Forummets indlæg er redigeret af mortengj Aug 27 '19
MOS
MOS Aug 27 '19

Der er ingen grund til at vælge en 22 kW ladeboks, hvis du kan få en 11 kW ladeboks væsentligt billigere. Model 3 kan alligevel kun lade AC med op til 11 kW.

Med en 22 kW ladeboks får du naturligvis hurtigere opladning til dine evt. elbilsgæster, der har en elbil, som kan lade med 22 kW. Det er ikke ret mange, så det er nok begrænset, hvor meget der bliver brug for det. Det kræver også, at din elinstallation kan klare 22 kW, hvilket langt fra altid er tilfældet.

Man kan argumentere for, at en 22 kW ladeboks er mere fremtidssikret. Men helt ærligt, jeg mener 11 kW må være nok, da det er tilstrækkeligt til en fuld opladning hver nat. Men hvis I på et tidspunkt får 2 elbiler i husstanden OG har et meget stort kørselsbehov, så bør I nok overveje alternative muligheder, f.eks. 22 kW ladeboks eller måske 2 ladebokse.

Med et moderat kørselsbehov kunne man nok sagtens klare sig med sølle 3,7 kW. Hvis man f.eks. pendler 100 km om dagen, så vil det tage ca. 4-5 timer med 3,7 kW at lade de 100 km rækkevidde, hvilket sagtens kan klares på en nat. Selv hvis man en dag undtagelsesvist kører f.eks. 400 km, kommer hjem med et stort set fladt batteri og ikke kan nå at lade den helt op til næste dag, så bør den stadig kunne nå at lade mere end tilstrækkeligt til at klare den sædvanlige pendlertur. Og så kan man jo lade den helt op næste dag igen. Problemet opstår først, hvis man 2 dage i træk skal køre meget langt, men så kan man jo altid klatlade ved en SuperCharger eller anden hurtiglader på vejen. Så jeg tænker ikke, at behovet for en meget hurtig ladeboks derhjemme er ret stort. De fleste kan nok klare sig med 3,7 kW, men 11 kW er da rart og klart den løsning, jeg ville vælge, da det giver lidt mere fleksibilitet og ikke er ret meget dyrere.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 27 '19
mortengj
mortengj Aug 27 '19

Ja det var umiddelbart også min første indskydelse at 11kW var rigeligt, men under min research af ladebokse har jeg fundet nogle som kun findes som 22kW, så det var bare for ikke at begrænse mine valgmuligheder unødigt at jeg skrev 11kW eller 22kW.

Wallbox Copper findes f.eks. kun som 22kW, mens Eve Mini findes både som 11kW og 22kW.

Det ser også ud til at de fleste 22kW enheder kan begrænses så de ikke tilbyder mere end f.eks. 11kW hvis installationen ikke tillader mere, jeg har endnu ikke haft en elektriker forbi for at få fundet ud af hvor meget effekt jeg kan tillade mig at trække, men jeg vil være godt tilfreds med 11kW da det er hvad M3 kan bruge.

Lige nu hælder jeg nok mest til en 11kW Eve Mini da den er billigst, men det irriterer mig at prisforskellen fra en almindelig 11kW ladeboks og op til en med RFID lås er så markant.

KimT
KimT Aug 27 '19

Øhh har du 32A hjemme i husstanden siden ud overvejer en 22kW ladeboks ?? 

jramskov
jramskov Aug 27 '19

Hvorfor vil du låse din ladeboks? Det kan selvfølgelig være relevant hvis laderen placeres ved en offentlig / fælles parkeringsplads, men ellers anser jeg det som spild af tid og sandsynligheden for at nogen vil komme forbi og stjæle lidt strøm er minimal. 

mortengj
mortengj Aug 27 '19

Grunden til at jeg vil have lås på laderen er selvfølgelig at den skal placeres på en semi-offentlig parkeringsplads.

DeaconWP
DeaconWP Aug 27 '19
FDM har en boks i deres net butik. Den kan håndtere flere lade brikker, og du kan trække forbrugs data fra den. Så du kan bruge den som en fælles boks med andre el bilister, der bor ved og bruger samme p plads. Den er smart.