Loading...
dk

Opladning 400 V | Tesla Forum

AssensP90D
AssensP90D Aug 28 '19

Hej Gutter

Jeg har købt en Tesla S og vil naturligvis gerne lade en smule hurtigere hjemme.

Med bilen fulgte denne oplader:

Jeg har så købt denne røde adapter:

Men mangler så det stik der skal forbinde ladeboksen på 1. billede og den røde adapter.(400 v. vægstikket har jeg lavet(2,5 kvadrat))

Altså det stik der er på nederste billede omridset med rød.

Nogen der ved hvor man kan få sådan eet ? Eller nogen der har et liggende de ikke bruger.

På forhånd tak

Mange elektriske hilsninger

Jakob Bruun

AssensP90D
AssensP90D Aug 28 '19

Hej Jacob

Tak fro dit svar. Det er en årgang 2015. Og det virker til, at den burde have været med, men ikke var det.

Den 1-fasede(blå) kan jeg lige hive af, men så mange jeg et stik til den 3-fasede som passer ind i den røde adapter.

Aner bare ikke hvor jeg skal finde een :-(

KimT
KimT Aug 28 '19

Ja - jeg tror også at den UMC du har fået er den nye model som kun er 1 faset, og har et andet stik. Og adapteren er fra den gamle.

Gad vide om den tidligere ejer har opdateret til en ny model og byttet rundt på UMC'erne.

Her billede af min UMC fra '15

Så med 1 faset opladning får du kun 3,7kW - også når du lader via 400v/16A stik

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 28 '19
bskaarup
bskaarup Aug 28 '19
Citat fra KimT

Gad vide om den tidligere ejer har opdateret til en ny model og byttet rundt på UMC'erne.

Det kunne det da godt tyde på. For man kan vel ikke fjerne kablet fra den gamle model UMC?

Billede af gammel og ny UMC:

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Aug 28 '19
AssensP90D
AssensP90D Aug 28 '19

Hej igen

Tak for de gode svar. Nu begynder det at give mening.
Det der fulgte med min bil var det nye:

Men jeg har købt den røde adapter i tro om, at der fandtes en ledning jeg kunne koble imellem UMC'en og den røde adapter.

Darn it....

Hvad gør jeg så, hvis jeg ønsker at lade med 3 faser(altså 400V) derhjemme?

1) Skal jeg have en helt ny 400 V UMC så ?
2) Kan man åbne den nye UMC, og selv sætte et 2,5 m2 ledning på med et rødt stik i enden ?
3) Kan det tænkes, at det blå stik er en femleder ? Så hvis man splitter den ad, kan man montere et rødt stik

Gode råd ??

Forummets indlæg er redigeret af AssensP90D Aug 28 '19
bskaarup
bskaarup Aug 28 '19

Den nye adapter kan ikke lade med 3 faser, så den kan du ikke bygge om. Du kan enten prøve om du kan skaffe en gammel umc eller købe nogen andet.

Det mest elegante jeg har set er Metron PC05A.  Det ligner et kabel uden boks, men "boksen" er indbygget i stikket.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Aug 28 '19
MOS
MOS Aug 28 '19

Din 1-fasede UMC kommer aldrig til at kunne lade på 3 faser. Den kan ikke ombygges og adaptere hjælper ikke her. Så du må desværre indse, at købet af den røde adapter er et fejlkøb, som du ikke kan bruge til noget.

Jeg tilslutter mig de ovennævnte svar og vil supplere med, at du jo kan overveje at opsætte en 3-faset, 11 kW væghængt ladeboks derhjemme. Det er ikke meget dyrere end at købe en 3-faset UMC. Fordelen ved ladeboksen er, at den har fastmonteret ladekabel, så det er nemt at sætte stikket i uden at skulle rode med UMC, adaptere og kabler ind og ud af bagagerummet hver gang. Så kan din 1-fasede UMC også få en fast plads i bagagerummet, så du altid har den med ude i byen eller på besøg hos familie/venner og kan bruge den som nødladekabel.

Hvis du beholder den 1-fasede UMC, så vil jeg også anbefale at købe eller bygge en adapter, der går fra rødt han til blåt hunstik. Så kan du vha. denne adapter sætte den 1-fasede UMC til et rødt kraftstik. De røde kraftstik er nok mere udbredte end de blå (bortset fra på campingpladser og havne, hvor de blå er meget almindelige).

Omvendt, hvis du anskaffer en ny 3-faset UMC, så vil jeg anbefale at købe eller bygge en adapter, der går fra blåt han til rødt hunstik. Så kan du også bruge den 3-fasede UMC på et blåt stik, hvis du skulle få brug for det.

I begge tilfælde vil den med sådanne adaptere kun kunne lade på 1 fase med 3,7 kW.

De nævnte adaptere er nemme at bygge selv, hvis man har bare en smule forstand på elektronik. Vejledninger kan findes andre steder her på forum. Ellers koster de ikke ret meget at købe og der findes vist også links, hvis man søger lidt her på forum.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 28 '19
AssensP90D
AssensP90D Aug 28 '19

Hej alle og MOS

Tak for gode og kompetente svar.

Jeg forstår nu helt udfordringen. :-) Thx

Jeg har fundet en gammel UMC i DBA til 3500, men synes det er lidt pebret.

En wall-løsning kunne være en løsning. Jeg har også kigget på all-inclusive fra EON, men idet jeg 
har solceller får jeg ikke fuld refusion af elafgift. De giver eller refusion for 2,28/kwh men kun 1,18 til solcelle ejere.

Så det vil sige at jeg skal betale 729 mdl, plus 1,10 pr. kwh jeg lader med. Og dette af min egen strøm, som jeg ellers ville få 40 øre for. Så netto er det en omkostning på 729 mdl. plus 1,5 kr./kwh.

Så kan det bedre svare sig bare at lade på 3 faser uden om abonnement.

og så på gratis supercharger selvf :-)

MOS
MOS Aug 28 '19

Du kan også overveje et abonnement med ladeboks hos EVSE. Jeg har selv sådan et abonnement og kan anbefale dem. Det koster 75,-/mnd. + noget oprettelse og afskrivning på ladeboksen. Man betaler elprisen (ca. 2 kr/kWh) til sit elselskab og får efterfølgende refunderet elafgiften (ca. 1 kr/kWh) fra EVSE. Det fungerer upåklageligt.

Bemærk, at ordningen med refusion af elafgiften udløber til nytår. Sådan har det været flere gange før, men hver gang er ordningen blevet forlænget. De fleste regner med, at ordningen også vil blive forlænget denne gang. Men der er naturligvis ingen garanti, når det handler om politik!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 28 '19
OmeletKongen
OmeletKongen Aug 28 '19
Citat fra MOS

Du kan også overveje et abonnement med ladeboks hos EVSE. Jeg har selv sådan et abonnement og kan anbefale dem. 

EVSE vil ikke refundere noget, hvis du har solceller.

MOS
MOS Aug 29 '19
Citat fra OmeletKongen

EVSE vil ikke refundere noget, hvis du har solceller.

Det var jeg ikke klar over. Jeg synes ikke, der står noget på deres hjemmeside om det.