Standard er 8.5 men du kan godt bruge 9, jeg syntes at huske at have set helt op til 10.5 værende i brug. ET standard på 19" er 40 og der er mange på de international fora der kører med 35 og enkelte der har gjort brug af 45 (det lader dog til primært at være i et staggered setup og med meget brede fælge). Du kan formodenligt godt lave offset med mere end 35 men jeg ved ikke hvor grænsen går. Vedrørende dæk så er 235/40/19 standard, jeg ved ikke hvad den størrelse du overvejer vil have af eventuel konsekvens. Der er en del der har din størrelse dæk som forhjul, se evntuelt side 78: https://teslamotorsclub.com/...del-3.108607/page-78
Du bør også lige have for øje at du ikke kommer under Tesla's standard 65.xx i centreringsstørrelse med fælgen.
ET +/- 5 mm som tommelfingerregel. Dvs. 35-45 for TM3.
245/40-19 er lidt højere og bredere end standard-størelserne 235/45-18 235/40-19, hvilket evt. kan give problemer med frigang ved forhjulene - der er nok i hvert fald ikke plads til snekæder, hvis det skulle være relevant.
Jeg kan ikke forstå, at du vil op i 19" vinterhjul. Jeg har 18" sommer på min M3P, og synes egenligt, at de er rimeligt faste i kødet. 18" burde være rigeligt når det bliver koldt.
Vær opmærksom på, at Nokian WR A4 ifølge tests skulle være svage på våd vej, hvilket vi jo som regel har mest af her til lands.
Højden på et 245/40 dæk er 40% af 245 mm = 98 mm. Højden af et 235/40 dæk er 40% af 235 mm = 94 mm, altså 4 mm forskel. Udover de 4 mm i højden vil dækket rage 5 mm længere ud både på indersiden og ydersiden af dækket. Da Teslaer i forvejen har relativt lidt plads i hjulskærmene, er det ikke utænkeligt, at dækket vil kunne komme til at skrabe på, når man drejer under visse belastningsforhold, så vær opmærksom på det.
69 dB er nok noget af det laveste, der fås for denne størrelse vinterdæk, mens andre dækstørrelser kan være mere støjsvage. Rullemodstand C og våd vej B fås vist heller ikke bedre for vinterdæk i denne størrelse, selvom bedste trin på skalaen er karakteren A. Så jeg kan godt forstå, at du også kigger efter andre dækstørrelser.
Jeg ville også kigge efter UTQG treadwear rating, som siger noget om dækkets slidstyrke, altså hvor langt man kan køre på det, før det er slidt ned. Tallet er et index ift. et standarddæk med UTQG på 100. Jo højere talværdi, jo mere slidstærkt. Moderne dæk ligger typisk mellem 200-500. Tallet står med små typer på siden af dækket, men opgives desværre sjældent på danske websites, som sælger dæk, så de kan være lidt svære at finde. Det er dog værd at undersøge, da et dæk med UTQG på 200 hurtigt kan blive over dobbelt så dyrt som et med UTQG på 500, der jo holder over dobbelt så mange km, før det er slidt ned.
Rune2Jeg ved ikke hvor meget man skal give for de der EU dæk-labels. De er sikkert fine til at angive rullemodstand, men ikke køreegenskaber. Fx angiver "wet" kun stoplængde ved 80km/t, og ikke fx aquaplanning, styring eller stabilitet.
Som jeg ser det har de et støj niveau på 69 dB og rulle modstand på C og våd vej på B. Kan det gøres bedre ? Af en eller anden gund er støj niveau på 235/40/19 72 dB.