Loading...
dk

Lade på 1 fase | Tesla Forum

Dinsol
Dinsol Sep 17 '19
Hej kan Tesla 3 lade på en fase 6 kWh har lader fra Nissan Leaf 
MOS
MOS Sep 17 '19

Tesla Model 3 kan lade fra 1 fase (max. 16 A) med op til 3,7 kW vha. den medfølgende UMC. Eller fra 3 faser med op til 11 kW, såfremt man har en 11 kW ladeboks eller en lader, der understøtter 3 faser. Den medfølgende lader understøtter desværre kun 1 fase.

Dinsol
Dinsol Sep 17 '19
Den vi har er på 2 x 16 AMP på 1 fase kan den klare det ??
Dinsol
Dinsol Sep 17 '19
2-phase to 1-phase charger 6kW
MOS
MOS Sep 17 '19

Nej, den kan kun klare 16 A på hver fase.

mbk
mbk Sep 18 '19

Model 3 kan godt lade 32A/7kW på en fase. Den medfølgende UMC kan også lade med 32A/7kW hvis man da kan finde en adapter der ikke er begrænset, måske fra Norge, dem der er med er schuko og blåt 16A CEE stik.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Sep 18 '19
MOS
MOS Sep 18 '19

Det kan være, jeg tager fejl. Men jeg troede, at onboard chargeren var 3*16 A, svarende til 11 kW. Hvordan skulle den kunne lade med 32 A på én fase? Deler onboard chargeren selv strømmen op i 16 A fordelt på 2 faser? Eller kan den faktisk lade med 32 A på hver fase?

mbk
mbk Sep 18 '19

Onboard lader er 11kW og tillader 3x16A som max, jeg ved ikke hvad max er når den kører kun på en fase, det kan være det er 40A eller 48A, men det er mindst 32A for det har jeg ladet med på en fase. Model S kan det samme forresten, lade højere strøm på en fase, jeg ved ikke om den omkobler internt eller der er andre tricks i spil. US og EU lader er faktisk den samme i S/X, den er bare koblet som 1x72A i US og 3x24A i EU.

Da jeg satte et andet stik på en UMC, så er det tydeligt at fase 1 er en tykkere leder end de andre to, måske UMC kobler faserne om internt eller måske er fase 1 lederen tykkere hele vejen gennem type 2 kablet.

MOS
MOS Sep 18 '19

Det er da ret smart, at Tesla både kan lade på alm. 3-faset strøm, men også kan trylle høj strøm på 1 fase om, så den bliver fordelt på flere faser. Det er da en kæmpe fordel ved at have en 3-faset onboard charger.

Nogle andre mærker elbiler har kun en 1-faset onboard charger, som i mange tilfælde dog kan tage højere strøm (f.eks. 32 A). Det nytter bare ikke ret meget, hvis man kun har 16 A i sin elinstallation. Man kan ikke umiddelbart lade på flere faser, medmindre man har en særlig ladeboks, der kan samle strømmen fra 2 faser til en højere strøm på 1 fase. Jeg har hørt, at disse skulle være ret ineffektive (stort energitab) og så støjer de også.

mbk
mbk Sep 18 '19

@MOS

Ja, du kan bruge en transformer, som tager de 400V mellem to faser og transformere det ned til 230V og så trækker du strøm fra de to faser. Der er jerntab og ledetab involveret, og nok værst et rimelig stort standby tab og en fin 50Hz brummen. Bortset fra den gamle Roadster så har alle Tesla 3-faset lader i EU. Det koster meget lidt ekstra hvis den er designet således til at starte med, men du ved, ikke-Tesla elbiler er stadig mest noget bilfabrikanterne laver fordi de er blevet presset ud i det.

Dinsol
Dinsol Sep 19 '19
Har i dag hentet Tesla 3 og den lader normalt på 1 fase 6 kWh så er det jo genbrug af lader fra tidligere el bil
MOS
MOS Sep 20 '19

@Dinsol

Tillykke med din Model 3. Og godt at høre, at det virker med din 6 kW lader fra Nissan Leaf. Det er lidt fesent kun at kunne lade på 1 fase, 3,7 kW med den medfølgende UMC. En 11 kW ladeboks på 3 faser er naturligvis bedst, men 6 kW må vel være tilstrækkeligt til det meste, da man vil kunne lade den helt op på ca. 12 timer.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 20 '19
baldur
baldur Sep 20 '19

Jeg er overrasket over at den kan trække 32A. Gad vide hvordan de har lavet det. Men anvendelsesmulighederne er også begrænsede. Godt nok i lige det her tilfælde men jeg ser ikke en masse 32A enfasede installationer rundt omkring.

mbk
mbk Sep 20 '19

@baldur

Der er vist en hel del 1-fasede installationer i Norge og andre dele af EU.

mbk
mbk Sep 20 '19

@Dinsol

Din væglader har sikkert et ret stort spild, jeg ville sælge den fra og købe en 3x16A lader i stedet. Den er ret attraktiv for en Leaf ejer, så du kan sikkert sælge den og købe en anden, som en Tesla Wall charger, som giver dobbelt ladehastighed og lavere forbrug for meget få omkostninger.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Sep 20 '19
Dinsol
Dinsol Sep 29 '19
Væg ladern har et tomgangs forbrug på 1,63 kWh på 7 dage eller 186 kr pr år