Loading...
dk

Kraftstik til opladning af M3 | Tesla Forum

Udsulle
Udsulle Sep 18 '19

Hejsa, jeg har et gammeldags kraft stik, det flade og aflange (til komfur m.fl.) ved min eltavle, Ved stikket står der max 16A

Kan jeg mon benytte det til midlertid opladning af bilen og kan man købe en adapter så den passer til bilens ladekabel?

Dette blot indtil jeg har fået en aftale med Clever til hjemmeladning med deres boks monteret.

Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Sep 18 '19
lauz
lauz Sep 18 '19
16A er fint.

Men mener ikke den medfølgende Model 3 lader kan udnytte mere end én fase?

Adaptor:

https://www.greenline.dk/...FEAQYASABEgJ4n_D_BwE
Joe73
Joe73 Sep 18 '19
Hvis du er en lille smule fingerfærdig kan du også lave sådan et overgangskabel selv.
Du skal bruge det flade stik til et blå kraft stik. Den passer sammen med adapteren der følger med bilen.
Hvis du køber ovenstående adapter, skal du bagefter også have en adapter fra rød kraft stik til blå kraft stik.
Joe73
Joe73 Sep 18 '19
Du kan selvfølgelig også bare købe ovenstående, også skifte det røde stik ud med et blå stik
MOS
MOS Sep 18 '19

Du kan lave din egen adapter ved at købe følgende:

https://www.harald-nyborg.dk/p7230/cee-adapterkabel-60-cm

https://www.harald-nyborg.dk/p5053/kraftstik-5-polet-16-a

Klip det grønne stik af adapterkablet og sæt komfurstikket på i stedet. Voila!

Udsulle
Udsulle Sep 18 '19

Mange tak for rigtig god svar med løsninger.

Jeg køber adapteren som alm. 220V og skifter hanstikket til kraftstikket.

Har I en ide om længden på det lade kabel der medfølger M3?

Måske jeg skal have adapteren lidt længere end de 60 cm den er som standard :-)

Takker!

mbk
mbk Sep 18 '19

Du kan bare købe et 5 eller 10m forlængerkabel når du er i Harald Nyborg. Der er sikkert også et med blåt 16A i hver ende. Der er dog noget med at man ikke må have adaptor på et forlænger kabel, men at en adaptor kun må have de der ca 60cm kabel. Om det generer dig kan du jo selv finde ud af. 

Johannelund
Johannelund Sep 19 '19
Husk at alt kabel til Tesla skal være min 2,5 kvadrat 1,5 er for lidt. Og det er ligemeget om man lader med 1 fase eller 3
mbk
mbk Sep 19 '19

Generelt er det en rigtig god ide at få lavet en ordenligt overdimensioneret hjemmelade station som kan give op til 11kW. Brug 2.5mm2 eller større hvis muligt, jeg har dog et 5x1.5mm2 som forlængerkabel, hvis jeg skulle nødlade en dag, jeg har tjekket databladet og det tillader at blive brugt til 16A men det var ikke noget jeg ville bruge hver dag.Til en fast installation så skal det være større kvadrat. Sikkerhedsstyrelsen skriver at det i det hele taget ikke er tilladt at bruge forlængerkabel:

https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikkert/el/brug-elprodukter-sikkert/oplad-din-el-bil-sikkert

Forummets indlæg er redigeret af mbk Sep 19 '19
Johannelund
Johannelund Sep 19 '19
JacobKbhs hvorfor spare de 200 kr og afskære sig for 11kwh opladning, lav det nu rigtig første gang. Det andet er da for dumt, derfor altid min 2,5 kvadrat
Johannelund
Johannelund Sep 19 '19
@JacobKbhS vi er et forum der rådgiver hverandre, og dit råd vedr dimension af kabel er direkte forkert. At du kan klare dig med et underdimensioneret kabel bare fordi du havde et kabel liggende, men at tilråde andre til at lave samme fejl er direkte forkastelig
OmeletKongen
OmeletKongen Sep 20 '19

Er reglen ikke, at 1.5mm2 er tilladt, hvis det ikke er en fast installation?
Det kunne man godt få indtryk af, når https://www.av-cables.dk/forlaengerledning-kraftstik/kabelsaet-16a-400v-neopren-5g1-5-20-m.html 
Hvor er det angivet, at alt til Tesla skal være mindst 2.5mm2?

mbk
mbk Sep 20 '19

@OmeletKongen

Ja, tror også man kan slippe afsted med 1.5mm2 på en forlængerkabel, især når det er købt med 16A stik. Men fast installation er noget andet, generelt så er forskel i pris ret lille så brug pengene, et tyndt kabel bliver ret lunt.

PeterE
PeterE Sep 20 '19

Tjah, det er på den ene side fint nok at her vrimler med elektrikere, og dygtige gør det selv folk. På den andet side, så har Tesla skrevet om netop forlængerledninger i brugermanualen...var det ikke en ide at læse der? :) Sikkerhedsstyrelsen har også skrevet det. En 'adaptor' bliver vist også - for det meste - en form for forlængerledning.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 20 '19
jonsiii
jonsiii Sep 20 '19

Min erfaring fra april og til nu: Når du først får din rigtige ladeboks sat op, så bruger du stort set aldrig mobilladeren til andet end nød-, ferie- eller sommerhus-opladning. Og til den slags er det mere installationen der sætter begrænsningen. I sommerhuset kan jeg dårligt trække 6 A på stikkontakten omme ved indkørslen (spændingen dykker 10 volt eller mere). Desværre er min fine 10 meters 2,5 mm2 forlænger ikke lang nok til at nå om til stikkontakten i skuret, hvor tavlen sidder. Så i dag ville jeg hellere have købt en 25 meters forlænger på 1,5 mm2. Jo tættere på tavlen, jo bedre. I praksis er du aldrig oppe på 16 A alligevel.

@Udsulle: Nu ved ikke hvor langt du skal køre til dagligt, men lader du fx med 10 A, så har du hentet 30 kWh (ca. 220 km +-) på omkring 13-14 timer. Har du kun de normale 25 A for-sikringer, så har du stadig 15 A til rådighed på den fase, der lader bilen. Det kan godt blive aktuelt, hvis du er nødt til at lade mens ovn, komfur, vaskemaskine eller tørretumbler kører. Det ville jeg personligt mere bekymre mig om, end om det nu lige er 1,5 eller 2,5 mm2. Mobillader-kablet er ca. 5 meter.

RUNE2
RUNE2 Sep 20 '19
Det kommer an på varmeledningsforhold.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php
For at 1,5mm2 er lovligt til 16A kræves 
"særligt gode varmeafledningsforhold henregnes f.eks. kabelinstallationer anbragt således, at den naturlige luftcirkulation omkring kabler ikke hindres af nærliggende overflader. Det vil i praksis sige, at der skal være en afstand på mindst 0,3 gange kablets diameter mellem kablet og enhver nærliggende overflade."
HJJ
HJJ Sep 22 '19
Vi snakker ca. 50,- kr.?????
Johannelund
Johannelund Sep 22 '19
Tjaa altid min 2,5 kvadrat kabel fordi har man en automatsikring i hovedtavlen til 3 x 16 AMP. og et rødt kraft for enden af kablet på også på 3 x 16 AMP. Så siger stærkstrømloven vel også at kablet skal være dimensioneret til 16 AMP. For hvor skulle andre en den der lavet en underdimensioneret kabelforbindelse vide at den kun må anvendes til max 12-13 AMP. Men det tjekker elektrikeren vel også når han slutter kablet til hovedtavlen. Da jeg fik CLEVER abb tjekkede CLEVER elektrikeren netop også dette
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Sep 22 '19