Loading...
dk

Eftermonteret træk? Hvordan er det nu?... | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Oct 16 '19
Hvis jeg ender med at købe en brugt Model 3 så er der sandsynligvis ikke træk på. 

Hvis det eftermonteres hvordan er det så at reglerne er? Forbi en synshal og godkendes og det er det?

Tesla skriver jo på bestillingssiden at træk ikke kan eftermonteres men det skal de jo skrive for selv at sælge det med.

For noget tid siden faldt jeg over en YouTube video hvor et par gakkede amerikanere guidede igennem det hele (adskillelse, montering m.v.) af et specifikt kit. Det smarte var at der slet ikke skulle bores huller i vognen - af denne grund turde jeg sagtens selv kaste mig ud i det. Men den amerikanske lovgivning er jo også noget andet... 
mbk
mbk Oct 16 '19

@HrMogensen

Jeg har en Model 3 uden træk og vil gerne have træk på, som jeg forstår kan jeg ikke få lov at trække noget som helst uden at Tesla giver lov og det vil de ikke. Så man kan kun få lov at køre med cykelstativ hvis det ikke er fabriksmonteret.

Prøv at tjekke hvor meget du sparer på at købe en brugt, som markedet er lige nu synes jeg ikke der er meget at hente i forhold til du får ældre version AP HW osv.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 16 '19
KimT
KimT Oct 16 '19

Hvis du køber en ny burde der ikke være problemer. Hvis det er en brugt er det straks en anden ting. 
typegodkendelsen gælder fra en bestemt dato, og det betyder desværre at den der fik bilerne levere de første par måneder ikke har mulighed for træk. 
hvis du montere træk skal den ikke synes hvis den er under 4 år gammel, men du skal have et værkstedsstempel på papirerne - at de har godkendt det. 
Tag evt. fat i Hinnerup Auto eller autoskadestuen

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 16 '19
bskaarup
bskaarup Oct 16 '19

Bilen er ikke være typegodkendt til træk så du kan kun eftermontere et træk der må bære en cykel/barnevogn. Den kan ikke komme til at trække en trailer eller lille campingvogn.

Se evt her

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Oct 16 '19
HrMogensen
HrMogensen Oct 16 '19
Citat fra bskaarup

Bilen er ikke være typegodkendt til træk så du kan kun eftermontere et træk der må bære en cykel/barnevogn. Den kan ikke komme til at trække en trailer eller lille campingvogn.

Se evt her

Ringede til Tesla (Kastrup) bare for at være sikker på der ikke var et eller andet spritnyt i sagen men nej... d.d. er det fabriksmonteret eller nul typegodkendelse. 
Tak for svar!! 
Ice2EV
Ice2EV Oct 16 '19

På genbrugspladsen kan de jo ikke se om din model 3 er fra før 12/4 eller efter. OG da slet ikke på registreringsnummeret. Fordi Tesla har mixet rundt med AY plader der var hengemt fra 2015 i vildskab.

I synshallen om 4 år kan de jo heller ikke se om du har været på genbrugspladsen eller bare være stor cykel tosse og slæbt cykler i vildskab.

Det eneste er at din forsikring dækker ikke hvis du laver skader med en trailer på. En bule kommer man nok over økonomisk, det er værre hvis der er personskade involveret.

baldur
baldur Oct 16 '19
Man burde melde Tesla til konkurrencestyrelsen. Det er ikke andet end en omgåelse af det er ulovligt at forbyde uoriginale reservedele. Ved at kræve at det skal være fabriksmonteret sikrer de sig imod at tredjepart sælger træk til model 3.
lauz
lauz Oct 18 '19

@baldur det har intet med uoriginale reservedele at gøre. Typegodkendelsen fungerer ikke med tilbagevirkende kraft. Så selvom man i praksis kan montere hardwaren, så bliver det ikke lovligt af den grund. Det ville kræve at Tesla håndtere en ny ansøgning for hver eneste bil der skal have monteret krog.

Læs mere her: https://ing.dk/artikel/elbiler-uden-krog-faar-naeppe-senere-226667

baldur
baldur Oct 18 '19

Og hvordan vil du så forklare at helt nye biler solgt uden krog fortsat ikke kan få eftermonteret krog? Der er fysisk _ingen_ forskel på bilerne. Alle andre biler med mulighed for krog kan få dem eftermonteret.

Nej du, det er bare Tesla der er lidt for smarte her. Hvis de har succes med det, så bliver det hurtigt kopieret af andre.

HrMogensen
HrMogensen Oct 18 '19
Citat fra lauz

@baldur det har intet med uoriginale reservedele at gøre. Typegodkendelsen fungerer ikke med tilbagevirkende kraft. Så selvom man i praksis kan montere hardwaren, så bliver det ikke lovligt af den grund. Det ville kræve at Tesla håndtere en ny ansøgning for hver eneste bil der skal have monteret krog.

Læs mere her: https://ing.dk/artikel/elbiler-uden-krog-faar-naeppe-senere-226667

Som jeg læser det så kan de nyere Model 3 (uden krog men efter den blev indført) godt få krog og trække trailer? 
Eller har Tesla bare kategorisk (også her længe efter krogen blev mulig) ikke noteret det på typegodkendelsen på dem der forlader fabrikken uden? 
baldur
baldur Oct 19 '19
Citat fra HrMogensen
Som jeg læser det så kan de nyere Model 3 (uden krog men efter den blev indført) godt få krog og trække trailer?  Eller har Tesla bare kategorisk (også her længe efter krogen blev mulig) ikke noteret det på typegodkendelsen på dem der forlader fabrikken uden? 

Indregistreret 07-10-2019 må trække 1000 kg: http://nrpla.de/BB98565

Indregistreret 03-10-2019 må trække 0 kg: http://nrpla.de/CM65136

Hvornår gik de over til at bilerne må trække 1000 kg i stedet for 910 kg? Nu er der sikkert en del der har krog men kun med 910 kg selvom bilen er identisk med dem der må trække 1000 kg. 

baldur
baldur Oct 19 '19

Men når det er sagt, så ser det ud til at næsten alle med få undtagelser har "tow package" og må trække 1000 kg. Det ser lidt suspekt ud. Det kan ikke være rigtigt at 90% af kunderne tilkøber krog.

jth
jth Oct 19 '19
Jeg læste andetsteds rygter om at trailervægt var hævet til 1000kg for nye LR AWD, så det passer nok meget godt med de biler du har fundet.

Jvf en anden tråd så er det jo mest jyder som køber Tesla 3 og dermed helt naturligt at 90% har jydekrog :)
Udsulle
Udsulle Oct 19 '19
Jeg er jyde :-) og har træk på min M3 LR AWD Base Performance, som er leveret fra fabrikken og godkendt til Max. 500 kg. Før sommerferien ´19 hed det Max 450 kg - men det er hævet samtidig med 910 kg blev til 1000 kg på LR AWD.
Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Oct 19 '19