Loading...
dk

Klonk ved hurtigladning | Tesla Forum

Jenskh
Jenskh Oct 18 '19
Jeg har nu er par gange oplevet at der kommer et klonk når jeg hurtiglader fra lavt niveau.

Lyden minder meget om lyden der kommer hvis man sidder i bilen og åbner bagagerummet via skærmen med alle dørene lukket.

Jeg hører det som at lyden kommer fra bagenden i højre side.
Er der andre der er stødt på denne lyd under hurtigladning?
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Oct 18 '19
kapsel
kapsel Oct 18 '19

Det har været oppe og vende før, og Tesla Bjørn på YouTube har lavet et par videoer om det.

Det er når noget metal udvider sig pga. varmeudvikling. Det er ikke noget at bekymre sig om :-) Det skulle vist være fikset på nyeste modeller, noget med at man har lagt en ventil ind som hjælper på det, på en eller anden måde.

RUNE2
RUNE2 Oct 19 '19
Min har sagt klonk under ladning på Ionity med 189kW. Lød som om det kom forfra nedefra. Efter hvad jeg kan læse, er det nogen ved batteripakken, der rammer bunden af bilen.
Jeg tør ikke sige, om det bare er termisk udvidelse eller om det er batterianodernes indhold af Silicium der gør, at cellerne udvider sig ved opladning og skubber overpladen på batteripakken op mod gulvet.
Tror ikke lyden gør noget, men det er en lidt bekymrende lyd.
ElPeter
ElPeter Oct 21 '19

Teslabjørn (Youtuber) har vist lavet et afsnit om det, jeg kan desværre ikke huske konklusionen

MOS
MOS Oct 21 '19

Det var vist noget med en afdækningsplade til batteriet, som giver sig ved termisk udvidelse. Lidt ligesom en stålhåndvask, der giver sig og siger "klonk", når man hælder varmt vand i den. Helt ufarligt, men lidt irriterende.

mbk
mbk Oct 21 '19

Min gør det også, der vist bare plader der slår sig som at hælde varmt vand i en vask. Hvis man kører meget i højder får man det grundet trykforskel, det prøvede jeg på vej ned i en dal i Østrig, Tesla har vist introduceret nogle andre ventiler man kan få hvis man er meget plaget, men ved ikke om det afhjælper noget i DK. 

En tråd på TMC

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-with-battery-popping-sound-while-charging-should-i-be-worried.134908/

Her er de ventiler omtalt:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10163736-9999.pdf

abeJAY
abeJAY Dec 17 '19
Jeg fik min LR AWD udleveret i går - og den klonkede også flere gange ved Supercharging - så tror ikke det er et problem de har fået løst endnu ;-)
Micmex
Micmex Dec 17 '19

Hej, desværre ikke, er du ellers tilfreds med bilen/leveringen og har evt. et par gode tip til en der også skal hente en model 3 om kort tid?

P85DK
P85DK Dec 17 '19
Citat fra Micmex

et par gode tip til en der også skal hente en model 3 om kort tid?

Drive it like you stole it !

Ice2EV
Ice2EV Dec 17 '19

@p85DK +7

@Micmex

Tag en ordentlig lygte med, i Århus er der ringe lys ved udleveringsstedet, har hørt det samme om CPH.

Kig efter om døre og chromlister er linet ordentlig op. Om ikke helt ens mellemrum i mellem døre og karosse, så tæt på. 

Kig efter om din bagklap sidder skævt, de kan sidde lidt til højre. Når du så kigge på bagklappen, så bed ham smække den og marker om den klapper i bagerste kofanger i siderne nederst på bagklappen(det lyder ligesom nummepladen sidder og rasler, men det er bagklappen der rammer kofanger). Begge dele er justerings issues.

kig efter om din filtliste under forruden er samlet ensartet, vores havde en bulle der stak ca 10-15 mm op over ca 20 cm position var ca 30 cm fra højre side.

Kig efter om dine låg til centerkonsol sidder pænt.

kig dit glastag efter om der flugter nogen lunde med for og bagrude. Se også efter om der er skrabemærker ligesom robotten der har sat det på lige er blivet træt og er kommet til at skrabe det hen af gulvet, position midt for foran, Ikke alverden måske en lille skrab på 5 cm i breden og måske 1-2 mm ned i kanten af ruden. Men nok til at det bør noteres således at revner glasset om 3 måneder, så står det noteret.

Kig efter om de små trekantede dækplader der sidder på døren bag ved spejlene er sat ordentlig fast, hvis de sidder og flagre, så larmer de når du kører.

kig efter om dit blinklys kan lave komfortblink til begge sider. Vores kunne kun max blink til venstre, det var lidt pinligt de første 3 dage og køre med blinklyset der blev ved med at blinke ud på motorvejen, indtil vi fik armen skiftet så har det fungeret flot siden.

Der var lidt et issue de første par uger hos os med eks skærm flimrede, forsvandt med software opdateringer.Vores virker pænt samlet, men har fået rettet bagklap og liste under forruden og andre små ting.

Der er skønhedsfejl, men for fanden hvor er den sjov at køre, så glemmer man hurtigt de små detaljer. Ikke nok med den er sjov, den er sgu også stille, hvis man kan holde tøjlerne stramt ;-), vildt! 

Råd: Er der noget der ikke virker, eller du ikke forstår, så spørg her på forum. Alternativt start med at holde begge scroll hjul inden på rattet til skærm går sort, når den så starter igen, så kan det være det virker. Var helt sikker på jeg ikke kunne acceptere sådan noget windows lignende genstart lort...... Men igen den er bare for sjov og så accepterer man bare mere pis....  ;-)

Tillykke og glædelig jul, du får ikke tid til at pakke gaver op!

PS: Jeg tager raketten rundt med kundejulegaver i morgen, ca 450 km ren landevej med 10-11 stop, satser klart på at jeg når rundt uden at skulle lade(ellers har jeg et par nød steder i ærmet)

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 17 '19
Vildgut
Vildgut Dec 17 '19
Quote from Ice2EV

@p85DK +7

@Micmex

Tag en ordentlig lygte med, i Århus er der ringe lys ved udleveringsstedet, har hørt det samme om CPH.

Kig efter om døre og chromlister er linet ordentlig op. Om ikke helt ens mellemrum i mellem døre og karosse, så tæt på. 

Kig efter om din bagklap sidder skævt, de kan sidde lidt til højre. Når du så kigge på bagklappen, så bed ham smække den og marker om den klapper i bagerste kofanger i siderne nederst på bagklappen(det lyder ligesom nummepladen sidder og rasler, men det er bagklappen der rammer kofanger). Begge dele er justerings issues.

kig efter om din filtliste under forruden er samlet ensartet, vores havde en bulle der stak ca 10-15 mm op over ca 20 cm position var ca 30 cm fra højre side.

kig dit glastag efter om der flugter nogen lunde med for og bagrude. Se også efter om der er skrabemærker ligesom robotten der har sat det på lige er blivet træt og er kommet til at skrabe det hen af gulvet, position midt for foran, Ikke alverden måske en lille skrab på 5 cm i breden og måske 1-2 mm ned i kanten af ruden. Men nok til at det bør noteres således at revner glasset om 3 måneder, så står det noteret.

Kig efter om de små trekantede dækplader der sidder på døren bag ved spejlene er sat ordentlig fast, hvis de sidder og flagre, så larmer de når du kører.

kig efter om dit blinklys kan lave komfortblink til begge sider. Vores kunne kun max blink til venstre, det var lidt pinligt de første 3 dage og køre med blinklyset der blev ved med at blinke ud på motorvejen, indtil vi fik armen skiftet så har det fungeret flot siden.

Der var lidt et issue de første par uger hos os med eks skærm flimrede, forsvandt med software opdateringer.Vores virker pænt samlet, men har fået rettet bagklap og liste under forruden og andre små ting.

Der er skønhedsfejl, men for fanden hvor er den sjov at køre, så glemmer man hurtigt de små detaljer. Ikke nok med den er sjov, den er sgu også stille, hvis man kan holde tøjlerne stramt ;-), vildt! 

Råd: Er der noget der ikke virker, eller du ikke forstår, så spørg her på forum. Alternativt start med at holde begge scroll hjul inden på rattet til skærm går sort, når den så starter igen, så kan det være det virker. Var helt sikker på jeg ikke kunne acceptere sådan noget windows lignende genstart lort...... Men igen den er bare for sjov og så accepterer man bare mere pis....  ;-)

PS: Jeg tager raketten rundt med kundejulegaver i morgen, ca 450 km ren landevej med 10-11 stop, satser klart på at jeg når rundt uden at skulle lade(ellers har jeg et par nød steder i ærmet)

Gode tips. Takker. Skal hente min i Aarhus den 27. Dec. Og drive it like you stole it... Is there any other way??? 
Micmex
Micmex Dec 17 '19

Citat fra Ice2EV

@p85DK +7

@Micmex

Se nedenfor

Forummets indlæg er redigeret af Micmex Dec 17 '19
Micmex
Micmex Dec 17 '19
Ice2EV
Tak for de gode tips, jeg skal huske lommelygten og se Tesla’en godt efter i sømmene jævnfør dine tips. Skulle du komme i tanke om mere, må du endelig skrive igen. Var det i øvrigt muligt at handle sig til noget ud over selve bilen, jeg tænker måtter, ekstra opladningsperiode, ladestik og den slags?
olerass
olerass Dec 17 '19

Til info har jeg fået skiftet mine ventiler til de nye per service bullitin. Det hjulpet betydeligt. Har kun hørt 1 lille klonk under supercharging hvor jeg før hørte adskillige hver gang. Tak Tesla!

Micmex
Micmex Dec 17 '19

olerass 

Super info, så er det spændende at se om Tesla har skiftet ventiler på nye, endnu ikke leverede biler. Endnu et punkt at checke i forbindelse med leveringsprocessen.

ollos
ollos Dec 20 '19
Dejligt at vi Tesla-kørere kan udveksle erfaringer/ideer mv. gennem Teslaforum.
Ice2EV
Ice2EV Dec 20 '19
Quote from Micmex
Ice2EV
Tak for de gode tips, jeg skal huske lommelygten og se Tesla’en godt efter i sømmene jævnfør dine tips. Skulle du komme i tanke om mere, må du endelig skrive igen. Var det i øvrigt muligt at handle sig til noget ud over selve bilen, jeg tænker måtter, ekstra opladningsperiode, ladestik og den slags?

NIX. Men det er jo tæt på kvartalsafslutning, så virker der mere sultne.