Loading...
dk

Eon eller Clever | Tesla Forum

Vildgut
Vildgut Nov 22 '19

Hvilken udbyder anbefaler I og hvorfor?

Bor i eget hus i provinsen. Kører en 35-40000 årligt.

Vh

VG

Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Nov 22 '19
jramskov
jramskov Nov 22 '19

Hvis du har solceller, elvarme eller jordvarme (tror jeg det er), så er det Clever du skal vælge.

KimT
KimT Nov 22 '19

Som Jørgen skriver - og ellers kommer det an på hvad du har af behov for ladning ude i det ganske danske land. Ladestanderne er ikke fordelt på samme måde. Så her skal du studere deres kort over ladestandere.

AgentP
AgentP Nov 22 '19

Jeg har pønset på det samme de sidste par uger. 

Vi kører ca 35.000 om året og har ikke nogle solceller etc. Bare strøm fra el-værket. 

Her er mine plusser / minusser

E.ons fordele/ulemper er
+ Mange ladestandere i selv de mindste byer
+ Billigere end Clever om måneden og 15 ører højere kompensation Ender med at blive 100 kr billigere end Clever på en måned for os.
- Begrænsning i flat rate (Relevant hvis du kører langt)
- Få hurtigladere

Clevers fordele er
+ Lavere etableringsomkostninger end E.on (Stadig sindsygt højt, but thats life)
+ Mange flere hurtigladere
+ Færre ladere, men de er dér, hvor jeg skal bruge dem på farten. 

Læg mærke til, at e.ons standere ofte er placeret steder, hvor du stopper i et par timer: Ved en sportshal, ved et lægehus, ved offentlige bygninger. Så der kan du holde imens du er til lægen / håndbold og tanke i et par timer på 11 kW. Hvis man nærstuderer kortet, har e.ons standere en tendens til at ligge i udkanten af byen  

Clevers standere er ofte placeret hos Salling Group (Føtex, Bilka) samt MolsLinjen, og som ofte har Clever 50 kW ladning. Til gengæld er der ikke nær så mange som e.on. 

Ved første øjekast virker e.on som den, der trækker det længste strå. Men vores behov er primært at lade hjemme - og hvis vi er på farten, så vil vi hurtigt kunne læsse noget strøm i bilen og komme videre. Evt gerne i nærheden af noget, der er interessant. Der synes jeg, at Clever vinder. Tag Aalborg eller Fredericia som eksempel, Clever ligger midt i byen, e.on et stykke fra "where it happens".  

Vi endte med at købe hos Clever i går. Det koster knap 100 kr. mere om måneden, men når vi skal bruge opladning ude i byen, er det ved indkøbsmuligheder med 50 kW frem for ved et regionshospital til 11 kW. 

Den sidste mulighed er jo Evse. Det er billigere pga lave abonnement, men så skal du betale for at lade ude.

Noget andet er, at jeg er noget chokeret over prissætningen. Det er meget dyre etableringsomkostninger for en boks jeg ikke engang ejer. Særligt e.on's nye "Administrationsgebyr" gjorde mig harm. 

Vores regnestykke ved 30.000 km/året (185 kW/km):
Eon: 680 kr/mdr (Lavere end abonnement fordi deres refusion er højere end el-prisen)
Clever: 780 kr/mdr (Højere end 750, fordi deres refusion kun er 2,09)
Evse: 570 kr/mdr (Ingen opladning udenfor matriklen) 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Nov 22 '19
Ice2EV
Ice2EV Nov 22 '19

Hej

Bor AAL. Valgte EON fordi jeg af og til kommer forbi Thyborøn og Lemvig/Struer. Der var Clever ikke til stede i foråret på samme måde som EON.

Har så kun benyttet EON udenbys 1 gang for at prøve en 50 kW lader på motorvejen. Eller har der været rigeligt med strøm på raketten. AAL-Thyborøn 350 km, rest 150 km på batteriet.

Har dog overnattet med destination charger i Nyborg.

PeterE
PeterE Nov 22 '19
Vær lidt præcis på hvorhenne i landet, ret specifikt, du nok får behov for opladning. Det er ligegyldigt hvem der har flest, hvis de står de forkerte steder :)))
voigt1
voigt1 Nov 22 '19

Man skal huske at hvis refusionsordningen ikke fortsætter, så ser det samlede billede anderledes ud. Ved ikke om det er forlænget - har efterhånden hørt så mange forskellige svar. Har selv Cleverboks - mest fordi, jeg fik gratis opsætning via køb af VW Golf GTE - abb. skal nu ændres når jeg får min M3 P. Om det kan betale sig økonomisk med ca. 25000 km/året ved jeg ikke, men det bekvemme med fuldt opvarmet/afkølet og opladet bil hver morgen er det hele værd :-) Hjemmegjortløsning med mormorkabel gider jeg ikke.

Vildgut
Vildgut Nov 22 '19
Citat fra PeterE Vær lidt præcis på hvorhenne i landet, ret specifikt, du nok får behov for opladning. Det er ligegyldigt hvem der har flest, hvis de står de forkerte steder :)))
Mere specifikt er det Vejle. 
jth
jth Nov 22 '19
Gider man virkelig lade på 50kW langs motorvejen når man kan lade med 100-150kW hos Tesla og Ionity?
PeterE
PeterE Nov 22 '19
Citat fra jth Gider man virkelig lade på 50kW langs motorvejen når man kan lade med 100-150kW hos Tesla og Ionity?
Nej, det gør man ikke - eller mine 140000 km siger i al fald nej. Men opladning når man er ude at handle, holder møde, arbejder, spiser eller overnatter - ja, og derfor betyder beliggenhed alt. Og antal ladere er komplet ligegyldigt.
Vildgut
Vildgut Nov 22 '19
Hej

Tak for nogle gode input, lader til jeg må nærstudere de ladekort lidt mere. 

Kommer primært til at lade hjemme i garagen, og jeg hælder nok mest til eon, men ja, jeg stejler nemlig også lidt over eons "opstarts" gebyr. 

Har jeg misforstået det når jeg troede at M3'eren med adapter kan oplade med chademo? Det mente sælgeren hos clever nemlig. 
KimT
KimT Nov 22 '19

Tvivler på du kan bruge en CHAdeMO adapter på en 3'er.

Tænk på at du ikke kan supercharger via det alm. type 2 stik hos Tesla - kun CCS. Og adapteren laver netop CHAdeMO om til Tesla's egen type 2.

Og en adapter fra CHAdaMO til CCS mener jeg helt bestem ikke findes.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 22 '19
jth
jth Nov 22 '19

Det er også et "startgebyr" hvis du ikke vælger Clever eller e-on, da du har brug for en 11kW væglader. 

Jeg kører lidt færre km end dig og har jordvarme (--> billig strøm), så for mig kunne hverken Clever eller e-on betale sig. 

Jeg købte en Tesla væglader til 4500,- kr plus elektriker-regning på 2800,- kr for ny gruppe i tavlen, tilslutning af lader, etc. Det skal sammenlignes med startgebyret på 8000,- kr hos Clever og e-on. Forskellen er selvfølgelig at jeg selv ejer min lader. 

jramskov
jramskov Nov 23 '19
CHadeMO er ikke relevant, du har CCS indbygget, tror nærmest ikke der findes en ladestation der kun har CHAdeMO.
Vildgut
Vildgut Nov 23 '19
Det lyder godt, så godt det med css, takker. 

Ja, havde jeg "billig" el havde jeg muligvis også overvejet at købe min egen. De 8000 I installation er en ting.... Der udover tager eon et opstarts gebyr på knap 1500, det gør clever ikke.

Har I nogen ide om hvem af de firmaer der udbygger mest pt? 
PeterE
PeterE Nov 23 '19
Pas på du ikke overtænker det.  

De små 10000 svarer vel til ca 1000 liter benzin eller diesel, og på dem kørte eu tidligere ca 15000 km.  Bare kom igang og nyd både økonomien og puds din lidt grønnere glorie :)
Vildgut
Vildgut Nov 23 '19
Haha +1 for grøn glorie :D

Jeg tænker bare jeg kører videre med eon da jeg er godt Igang der. Næste skridt er at sende dem billeder af hvor den skak hænge. 

Så mangler jeg bare at få at vide fra Tesla hvornår jeg får bilen. 

Ice2EV
Ice2EV Nov 23 '19
Quote from Vildgut Det lyder godt, så godt det med css, takker.    Ja, havde jeg "billig" el havde jeg muligvis også overvejet at købe min egen. De 8000 I installation er en ting.... Der udover tager eon et opstarts gebyr på knap 1500, det gør clever ikke.   Har I nogen ide om hvem af de firmaer der udbygger mest pt? 

Har en eller anden ide om at de laver noget samarbejde. Men er at have hørt de 150 kW ladestandere der sættes op pt, er et jointventure mellem Clever og EON. 
Samtidig mener jeg der er noget "roaming" på vej.
MOS
MOS Nov 24 '19
Citat fra jth Gider man virkelig lade på 50kW langs motorvejen når man kan lade med 100-150kW hos Tesla og Ionity?

Det kommer vel an på, hvor meget energi, man mangler for at kunne komme det sidste stykke hjem. Hvis man f.eks. mangler 20 kWh og lige skal have en bid mad og et toiletbesøg, så er 50 kW fint. Lavere ladeeffekt slider også mindre på batteriet, så 50 kW er at foretrække, hvis man kan nøjes. 

mbk
mbk Nov 24 '19

@MOS

Synes der er lidt meget fokus på 'slid på batteriet'. Så vidt jeg har set er der ret svag sammenhæng mellem supercharging og batteri degradering. Min opfattelse er at så længe man ikke lader højere end 90% og aflader til mere end under 10% oftere end man behøver det, så vil det for langt de fleste vlre tæt på umålelig forskel på batteri degradering om man er utrolig dygtig til at holde stand mellem 40-70%, undgå superladning osv osv. Så som udgangspunkt synes jeg lidt at de der 'husk at skåne batteriet' på en kreativ måde bare gør folk mere forvirrede end det reelt gavner nogle. Det er IMHO ret nemt at køre elbil, synes ikke det rigtig hjælper med nogle ekstra regler som er ret svært at påvise reel har nogen særlig effekt. 

Sider: 1 2 »