Loading...
dk

Opladning hjemme, hjemmelader, abonnement eller vente til 2020? | Tesla Forum

Dennis_H_Lystrup
Dennis_H_Lystrup Nov 25 '19

Hej Alle,

Jeg ved dette har været oppe før, men jeg er godt rundforvirret! Jeg er ny til Tesla, og har lige erhvervet mig en MS 85 fra 2015. Jeg har et årligt kørselsbehov på 15.000-20.000 og vil lade hjemme, og superchargers på langture (gratis i bilens levetid).
Men hvad bør jeg gøre med hjemmeladning? Abonnement er pt billigst (tror jeg), men, som jeg forstår det, frafalder refusionen på 1 kr/kwh fra 1 januar 2020. Bør jeg vente og se hvad der sker i 2020, og kun lade med 3 kh/t laderen indtil 2020?

 

Mvh Dennis

Bianco
Bianco Nov 25 '19

Du skal under alle omstændigheder have et rødt kraftstik (400v) sat op for at kunne få en lader på abonnement. Så du kan lige så godt få det monteret og lade med 50 km/t (11 kW)

fmm1000
fmm1000 Nov 25 '19
Er der ikke noget med at eon og clever ikke længere vil have deres bokse på rødt stik. Kablet skal gå direkte fra boksen ind i eltavlen.m
PeterE
PeterE Nov 25 '19
Afgiftsreduktionen er vist allerede forlænget, og jo de respektive bokse må ikke længere sættes i et rødt 400v udtag.
AgentP
AgentP Nov 26 '19

Men med det (relativt lave) kørselsbehov og gratis Super Charging - og du skriver, at du hovedsagligt kuin vil benytte de to - så vil en boks fra evse nok være det mest økonomiske. Så skal du betale for at lade hos e.on/Clever ude i byen, hvis der ikke er en SC i nærheden.
Men det er kun 75 kr/mdr. og halvering af din strømregning. 

PeterE
PeterE Nov 26 '19

Det kommer jo 100% an på hvor du kører, og hvormeget du fx vil/kan benytte SuC til opladning. Hvis du fx kører 20000 km og oplader dem alle derhjemme, så vil det koste dig (ca!) 4000 kwh og de koster vel et par kroner stykket. Dvs omkring 8000,-/år. 

Om du så A) sætter en Tesla-boks op eller blot benytter et rødt 400v udtag med din UMC, så får du nul afgiftsreduktion. Hvis du derimod B) sætter en ladeboks op fra FDM eller EVSE, så kan du få en afgiftsreduktion på vist 1,05 per KwH. Og med C) ladeboks fra EON eller Clever skal du nok køre mere for at det hænger sammen - det er til gengæld bekvemt fordi du kan lade op og parkere i mange byer...

Dennis_H_Lystrup
Dennis_H_Lystrup Nov 26 '19

Tak alle for gode og hurtige svar.

Det ser ud til at EVSE er et super godt bud. Jeg har bestilt en "Ladeboks Ratio EV-Charge Type 2 med tesla knap. 11kW incl måler" på abonnement til 5000 kr i oprettelse (Afskrives på ladeboksensværdi ved køb) samt 75 kr/md. Der er godt nok knap 2 md leveringstid pt - mormorlader og SuC indtil da.

Tak igen

/Dennis

MOS
MOS Nov 27 '19

Du skal under alle omstændigheder have ført en 3-faset 16A forbindelse fra eltavlen og ud til der, hvor du skal have ladeboksen sat op. Få en elektriker til at lave en separat gruppe dedikeret til ladeboksen samt HPFI-afbryder og tjek, at der er en god jordforbindelse. Det kan du lige så godt få gjort med det samme.

Du kan så evt. midlertidigt eller permanent sætte en rød kraftstikkontakt for enden af ledningen. En sådan rød kraftstikkontakt koster ikke ret meget og så kan du enten lade direkte fra kraftstikkontakten med 11 kW eller bruge kontakten til andre formål, der kræver kraft.

Når du så får din ladeboks, kan du enten tilslutte den direkte for enden af ledningen, eller du kan sætte et rødt kraftstik på tilledningen til ladeboksen, så du nemt kan plugge den i kraftstikkontakten. Sidstnævnte har den fordel, at du nemt kan tage stikket ud, hvis du f.eks. skal flytte ladeboksen eller skal bruge kontakten til andre formål.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 27 '19
Ice2EV
Ice2EV Nov 27 '19

Enig med @MOS, husk dog at eks EON forlanger det er 5x4 kabel der bliver brugt. Mon ikke Clever har samme krav. Der må alt andet lige være en årsag til de har det krav. Måske det bare er forventningen om der kan komme flere biler på samme lader senere.

Gætter en tilfældig elektriker vil nok uden elbils kendskab nøjes med at trække 5x2,5.

PeterE
PeterE Nov 27 '19
Og husk at få det røde 400v kraftstik helt derud hvor du skal have en eventuel ladeboks eller hvor du vil bruge din UMC - du må ikke bruge forlængere efterfølgende.
PeterE
PeterE Nov 28 '19
Citat fra JacobKbhS Er det et lovmæssigt krav, at man ikke må bruge forlængere? Eller en henstilling fra leverandøren af boksen?
Lovkrav som jeg husker det, nok fra Sikkerhedsstyrelsen.