Hej Lars
Skynd dig at bestille!
Vi fik vores 85'er november sidste år, og har ikke haft nogen problemer med kulde - tværtimod. Det er en suveræn vinterbil. Hvis dit behov er 70km pr. dag, så vil du aldrig aldrig få problemer med S60D. Tesla opfordrer til sjatladning, a happy Tesla is a plugged-in Tesla. Det batteriet ikke har godt af er at være på 0% og 100%. Alt derimellem er godt.
Nu var det en meget mild vinter vi havde så det siger nok ikke så meget. Hvis du er bekymret for frost-problemer så kig til de ca. 5.000 Tesla ejere i Norge og deres forum. Men umiddelbart er det en fantastisk vinterbil til danske forhold, med indbygget kabine/motor varmer som du kan styre fra din smart(?)-phone.
Hvis du parkerer den i 20 dage vil den selvfølgelig aflade. Men ikke noget kritisk. Den vil helst være i stikkontakten i de 20 dage hvis det er muligt.
Vi har ikke oplevet nogen elektroniske problemer med temperaturen om vinteren (eller i øvrigt).
Tesla's baghjulstræk fungerer også rigtig fint om vinteren. De 5.000 Tesla'er i Norge har alle baghjulstræk. 4x4 i DK er vel næsten en gimmick med mindre det er for at få bedre acceleration i P85D. Men da du kigger på S60'eren virker det ikke til at være derfor. Så det skal ikke være på bekostning af fx tech-pakken at du vælger 4x4.
God fornøjelse med den! Husk at hvis du tager en prøvetur, så bliver det svært ikke at købe :-)
Mit forbrug er ikke højere, end 70 km. omtrent daglig fra november til og med februar. Efterfølgende vil bilen skulle bruges som sekundær bil og måske ikke køre med xx antal dages mellemrum. Men hvis den kan tåle sjatladning, så vil det være perfekt :-)
Jeg bor i Jönköping i Sverige, så det er en smule længere nordpå end København (Svarer ca. til spidsen/grenen af Nordjylland) Vi kan have meget sne om vinteren, hvilket også er grunden til, at den skal have 4-hjulstræk. Der er simpelthen dage, hvor man ikke kommer frem før om natten, medmindre man køre i en 4WD med gode vinterdæk :-) Dage hvor en RWD, uanset hvor gode vinterdækkene er, simpelthen må opgive, medmindre man vil bruge flere timer i sneglefart :-)
Udvalget er jo stort, for den slags biler, når man ikke skal betal afgift. Hverken på Tesla'en eller andre bilmærker, som f.eks. Audi A8, BMW 7-Serie, Porsche Panamera m.fl. som alle også fås med 4-hjulstræk. Tænkte bare at det kunne være sjovt, at have en bil, som ikke alle andre har. For salget af Tesla i Sverige kan på ingen måde sammenlignes med i Danmark, hvor man på ingen måde, får lige så meget for pengene, hos de tyske konkurrenter f.eks.
Jeg skal give mellem 7-750.000 DKK. for en S60D, afhængig af hvor meget udstyr der skal fyldes i. For de penge, kan man f.eks. købe en fabriksny Porsche Panamera herovre.
Tiden er også imod mig, for jeg vil meget gerne have den ultimo start december i år, da jeg til den tid, nok bliver nødt til at smide min nuværende dagligdagsbil i garagen for en stund. Men der kan en Tesla med Dual Drive 4-hjulstræk desværre ikke leveres, det kan de først til foråret. Hvor imod jeg kan køre ud og hente et tysk alternativt med det samme. Så hvis jeg går efter løsningen med en Tesla, så må jeg ud og finde noget midlertidigt, som kan hjælpe mig igennem vinteren.