Loading...
dk

Jeg overvejer en Tesla men...... | Tesla Forum

LarsH
LarsH Oct 26 '14

Godaften kære Tesla folk :-)

Jeg er på udkig efter en bil med 4-hjulstræk, som primært skal køres om vinteren. Har altid været fascineret af Tesla og nu hvor Model S fåes med Dual Motor med 4-hjulstræk, så vil det være synd, ikke at tage den med i sine overvejelser! Meeeeen..... Jeg har læst, at vinterens lave temperaturer kan sætte Tesla'en lidt på prøve! Nu har jeg dog ikke verdens største kørselsforbrug, jeg vil gætte på, at den årligt vil skulle køre MAX 10.000 km. Størst vil km. forbruget være om vinteren, hvor jeg forventer at køre 5000 km. de 4 rigtige vintermåneder. Så måske min skepsis for temperaturen og dens påvirkning på batterier bør lægges på hylden?
Jeg vil formentlig have mulighed for at oplade bilen derhjemme om natten, hvis det skulle være. Og da jeg kun køre omkring 50-70 km. dagligt, så går jeg ikke ud fra, at en S60D løber tør på så kort en strækning, uanset hvor lav temperaturen egentlig er :-)

Noget andet er, nu vil jeg godt nok have mulighed for at oplade hver dag, men har batteriet godt af at sjatlade konstant eller skal man vente, til den af nede på x antal %? Aflader den hvis jeg f.eks. ikke bruger den i 10-20 dage? Med bagtanke på den naturligvis ikke sidder til opladning imens.

Til sidst, så hører jeg gerne fra de Tesla ejere, som har oplevet vinteren 2013/2014 med en Tesla. Hvordan klarede den sig, var der nogle elektroniske problemer forbundet med temperaturen?

På forhånd tak, Lars

Forummets indlæg er redigeret af LarsH Oct 26 '14
muller
muller Oct 27 '14

Hej Lars

Skynd dig at bestille!

Vi fik vores 85'er november sidste år, og har ikke haft nogen problemer med kulde - tværtimod. Det er en suveræn vinterbil. Hvis dit behov er 70km pr. dag, så vil du aldrig aldrig få problemer med S60D. Tesla opfordrer til sjatladning, a happy Tesla is a plugged-in Tesla. Det batteriet ikke har godt af er at være på 0% og 100%. Alt derimellem er godt.

Nu var det en meget mild vinter vi havde så det siger nok ikke så meget. Hvis du er bekymret for frost-problemer så kig til de ca. 5.000 Tesla ejere i Norge og deres forum. Men umiddelbart er det en fantastisk vinterbil til danske forhold, med indbygget kabine/motor varmer som du kan styre fra din smart(?)-phone.

Hvis du parkerer den i 20 dage vil den selvfølgelig aflade. Men ikke noget kritisk. Den vil helst være i stikkontakten i de 20 dage hvis det er muligt.

Vi har ikke oplevet nogen elektroniske problemer med temperaturen om vinteren (eller i øvrigt).

Tesla's baghjulstræk fungerer også rigtig fint om vinteren. De 5.000 Tesla'er i Norge har alle baghjulstræk. 4x4 i DK er vel næsten en gimmick med mindre det er for at få bedre acceleration i P85D. Men da du kigger på S60'eren virker det ikke til at være derfor. Så det skal ikke være på bekostning af fx tech-pakken at du vælger 4x4.

God fornøjelse med den! Husk at hvis du tager en prøvetur, så bliver det svært ikke at købe :-)

Bianco
Bianco Oct 27 '14

Må jeg introducere dig til Bjørn? ;-) http://www.youtube.com/watch?v=fsLMlozXjhk

Husk at du kan sidde ved morgenbordet og starte aircon varmen i bilen. Og hvis du gør det mens den er sat i stik, så trækker den el fra stikket, ikke batteriet, til at varme bilen.

LarsH
LarsH Oct 27 '14
Citat fra muller

Hej Lars

Skynd dig at bestille!

Vi fik vores 85'er november sidste år, og har ikke haft nogen problemer med kulde - tværtimod. Det er en suveræn vinterbil. Hvis dit behov er 70km pr. dag, så vil du aldrig aldrig få problemer med S60D. Tesla opfordrer til sjatladning, a happy Tesla is a plugged-in Tesla. Det batteriet ikke har godt af er at være på 0% og 100%. Alt derimellem er godt.

Nu var det en meget mild vinter vi havde så det siger nok ikke så meget. Hvis du er bekymret for frost-problemer så kig til de ca. 5.000 Tesla ejere i Norge og deres forum. Men umiddelbart er det en fantastisk vinterbil til danske forhold, med indbygget kabine/motor varmer som du kan styre fra din smart(?)-phone.

Hvis du parkerer den i 20 dage vil den selvfølgelig aflade. Men ikke noget kritisk. Den vil helst være i stikkontakten i de 20 dage hvis det er muligt.

Vi har ikke oplevet nogen elektroniske problemer med temperaturen om vinteren (eller i øvrigt).

Tesla's baghjulstræk fungerer også rigtig fint om vinteren. De 5.000 Tesla'er i Norge har alle baghjulstræk. 4x4 i DK er vel næsten en gimmick med mindre det er for at få bedre acceleration i P85D. Men da du kigger på S60'eren virker det ikke til at være derfor. Så det skal ikke være på bekostning af fx tech-pakken at du vælger 4x4.

God fornøjelse med den! Husk at hvis du tager en prøvetur, så bliver det svært ikke at købe :-)

Mit forbrug er ikke højere, end 70 km. omtrent daglig fra november til og med februar. Efterfølgende vil bilen skulle bruges som sekundær bil og måske ikke køre med xx antal dages mellemrum. Men hvis den kan tåle sjatladning, så vil det være perfekt :-)

Jeg bor i Jönköping i Sverige, så det er en smule længere nordpå end København (Svarer ca. til spidsen/grenen af Nordjylland) Vi kan have meget sne om vinteren, hvilket også er grunden til, at den skal have 4-hjulstræk. Der er simpelthen dage, hvor man ikke kommer frem før om natten, medmindre man køre i en 4WD med gode vinterdæk :-) Dage hvor en RWD, uanset hvor gode vinterdækkene er, simpelthen må opgive, medmindre man vil bruge flere timer i sneglefart :-)

Udvalget er jo stort, for den slags biler, når man ikke skal betal afgift. Hverken på Tesla'en eller andre bilmærker, som f.eks. Audi A8, BMW 7-Serie, Porsche Panamera m.fl. som alle også fås med 4-hjulstræk. Tænkte bare at det kunne være sjovt, at have en bil, som ikke alle andre har. For salget af Tesla i Sverige kan på ingen måde sammenlignes med i Danmark, hvor man på ingen måde, får lige så meget for pengene, hos de tyske konkurrenter f.eks.

Jeg skal give mellem 7-750.000 DKK. for en S60D, afhængig af hvor meget udstyr der skal fyldes i. For de penge, kan man f.eks. købe en fabriksny Porsche Panamera herovre.
Tiden er også imod mig, for jeg vil meget gerne have den ultimo start december i år, da jeg til den tid, nok bliver nødt til at smide min nuværende dagligdagsbil i garagen for en stund. Men der kan en Tesla med Dual Drive 4-hjulstræk desværre ikke leveres, det kan de først til foråret. Hvor imod jeg kan køre ud og hente et tysk alternativt med det samme. Så hvis jeg går efter løsningen med en Tesla, så må jeg ud og finde noget midlertidigt, som kan hjælpe mig igennem vinteren.

Forummets indlæg er redigeret af LarsH Oct 27 '14
LarsH
LarsH Oct 27 '14
Citat fra Bianco

Må jeg introducere dig til Bjørn? ;-) http://www.youtube.com/watch?v=fsLMlozXjhk

Husk at du kan sidde ved morgenbordet og starte aircon varmen i bilen. Og hvis du gør det mens den er sat i stik, så trækker den el fra stikket, ikke batteriet, til at varme bilen.

Jeg vil kigge hans videoer igennem, tak :-)

krabbe
krabbe Oct 27 '14
Hej Lars H

Jeg havde præcis de samme overvejelser som dig Ifht pris.

Jeg bor også i Sverige. (Men har et noget større kørselsbehov end du forventer (jeg triller ca. 5000 km pr mdr. )

Du kan evt. Tjekke en tråd ud som jeg fik mange brugbare svar til..

Tesla model s eller beholde hvad man har.

Jeg kan i tillæg sige at jeg HAR bestilt en models S og også opgraderet til S85D igen :)

Med dit kørselsbehov vil jeg aldrig være i tvivl.
Men det er klart at x6 - panemera diesel også er fine biler, det som var springende punkt for mig, var den totale udregning. (Økonomi) anskaffelses pris - forventet service - forbrug (el/diesel ) sidst men ikke mindst Var fornøjelsen, og der synes jeg, at det at køre i en Tesla bare var for fedt, ja den er på ingen måder perfekt, men dog så fantastisk at jeg bare måtte eje en :)

LarsH
LarsH Oct 27 '14
Citat fra krabbe Hej Lars H

Jeg havde præcis de samme overvejelser som dig Ifht pris.

Jeg bor også i Sverige. (Men har et noget større kørselsbehov end du forventer (jeg triller ca. 5000 km pr mdr. )

Du kan evt. Tjekke en tråd ud som jeg fik mange brugbare svar til..

Tesla model s eller beholde hvad man har.

Jeg kan i tillæg sige at jeg HAR bestilt en models S og også opgraderet til S85D igen :)

Med dit kørselsbehov vil jeg aldrig være i tvivl.
Men det er klart at x6 - panemera diesel også er fine biler, det som var springende punkt for mig, var den totale udregning. (Økonomi) anskaffelses pris - forventet service - forbrug (el/diesel ) sidst men ikke mindst Var fornøjelsen, og der synes jeg, at det at køre i en Tesla bare var for fedt, ja den er på ingen måder perfekt, men dog så fantastisk at jeg bare måtte eje en :)

Hold da op, 5000 km. om måneden er en del mere end mine ca. 30.000 om året :-) Pendler du til Danmark?

Jeg prøver at finde din tråd og se hvad du gjorde dig af erfaringer deri :-)

Med bagtanke på, at min kørselsforbrug i en sekundær bil kun vil være maximalt 10.000 km. om året, så er jeg ikke bange for de omkostninger en bil med forbrændingsmotor koster, heller ikke selvom der står Porsche el. lign. på fronten. Så dyrt er det heller ikke at holde en bil med forbrændingsmotor kørende. Men Tesla'en har bare noget over sig, som trækker voldsomt i mig. Jeg er godt klar over, at jeg kan få mere udstyr i en tysk konkurrent men når jeg alligevel ikke skal køre længere, så kan jeg godt "nøjes" med en Tesla, hvs man kan sige det sådan :-) :-)

MrCoffee
MrCoffee Oct 27 '14

Heisan

Jeg har gjort det at jeg mini leaser en bil i ventetiden. Havde en Audi A5 og valgte at prøve at sætte den til salg da Teslaen blev bestilt, den røg med det samme.  Jeg valgte så desværre en Fait 500 for den var min 6 årige datter helt skudt i. Men hold da fest en M.. Spand  :) Glæder mig til jul ! Men jeg kommer da frem, sidder tørvejr, og kan også få varmen, det er vidst det :)  Good Luck !

LarsH
LarsH Oct 27 '14
Citat fra MrCoffee

Heisan

Jeg har gjort det at jeg mini leaser en bil i ventetiden. Havde en Audi A5 og valgte at prøve at sætte den til salg da Teslaen blev bestilt, den røg med det samme.  Jeg valgte så desværre en Fait 500 for den var min 6 årige datter helt skudt i. Men hold da fest en M.. Spand  :) Glæder mig til jul ! Men jeg kommer da frem, sidder tørvejr, og kan også få varmen, det er vidst det :)  Good Luck !

Det kunne naturligvis være en løsning, hvis jeg ender med en Tesla. Tak for det :-)
Kan se jeg kan få en A4 Quattro for en OK pris for 3 måneders korttidsleasing/leje. Så kan jeg komme igennem de hårde vintermåneder i år og have Tesla'en til næstkommende vinterperiode 2015/2016.

krabbe
krabbe Oct 27 '14
Hej Lars

Ja jeg triller godt 60.000 om året, Som sælger og får godtgørelse fra firmaet.

Inden jeg prøvede Tesla'en, undersøgte jeg markedet rimeligt godt, synes jeg selv :)
Jeg besøgte en del gange SC i Middelfart for ligesom at finde en negativ tesla ejer. Det lykkedes ikke.

Det var vigtigt for mig at jeg ikke lod mig rive med... Men at beslutningen burde tages ud fra et forsvarligt beslutningsgrundlag.hfor synes fra dag 1 at Tesla'en bare var super fed. Visuelt/teknisk/performance.Og når jeg regnede på økonomien (som bestemt er et vigtigt parameter for mig) så kunne jeg ikke andet en at lade være med at bestille Tesla'en.

Jeg havde en xc70 d5 summum (fantastisk bil ) som jeg købt fra ny i 2011 (solgte den i sidste uge)
Samt en Bmw 330 D Cab. Fra 2007 også en rigtig fed bil. (Som jeg primært har brugt om sommeren.
Det at have to biler (når kun det er mig som har kørekort) er en stor luxus, og kun muligt fordi vi bor hensidan.

Mit forbrug i de "gamle" diesel biler pr mdr.

Lån biler kr. 7.000,-
Diesel - kr. 4.200,- - 4.800,-
Forsikring kr. 1.100,-
Vægtafgift kr 1.000,-
Service 2.000,-

Og med udregningen til Tesla'en. Kommer jeg ikke til at bruge flere penge på bil end jeg gjorde ved mine 2 gamle biler. (Og så kører jeg i noget helt specielt )

LarsH
LarsH Oct 27 '14
Citat fra krabbe Hej Lars

Ja jeg triller godt 60.000 om året, Som sælger og får godtgørelse fra firmaet.

Inden jeg prøvede Tesla'en, undersøgte jeg markedet rimeligt godt, synes jeg selv :)
Jeg besøgte en del gange SC i Middelfart for ligesom at finde en negativ tesla ejer. Det lykkedes ikke.

Det var vigtigt for mig at jeg ikke lod mig rive med... Men at beslutningen burde tages ud fra et forsvarligt beslutningsgrundlag.hfor synes fra dag 1 at Tesla'en bare var super fed. Visuelt/teknisk/performance.Og når jeg regnede på økonomien (som bestemt er et vigtigt parameter for mig) så kunne jeg ikke andet en at lade være med at bestille Tesla'en.

Jeg havde en xc70 d5 summum (fantastisk bil ) som jeg købt fra ny i 2011 (solgte den i sidste uge)
Samt en Bmw 330 D Cab. Fra 2007 også en rigtig fed bil. (Som jeg primært har brugt om sommeren.
Det at have to biler (når kun det er mig som har kørekort) er en stor luxus, og kun muligt fordi vi bor hensidan.

Mit forbrug i de "gamle" diesel biler pr mdr.

Lån biler kr. 7.000,-
Diesel - kr. 4.200,- - 4.800,-
Forsikring kr. 1.100,-
Vægtafgift kr 1.000,-
Service 2.000,-

Og med udregningen til Tesla'en. Kommer jeg ikke til at bruge flere penge på bil end jeg gjorde ved mine 2 gamle biler. (Og så kører jeg i noget helt specielt )

Hej Krabbe,

Så fandt jeg frem til din tidligere tråd omkring dine overvejelser med en Tesla. Det var spændende læsning! Nu skal man selvfølgelig ikke lade sig rive med, men jeg er meget fristet, til at gå ind og smide et depositum på en Tesla ASAP :-)
Min frygt var at de først kan levere Dual Drive modeller til april 2015 (I hvert fald i Sverige) men som MrCoffee påpegede, så kan man jo altid korttidslease/leje en bil med 4WD ind til da. Så det har jeg undersøgt og det var faktisk slet ikke så dyrt, som jeg først havde antaget. Desuden har jeg også en primær bil at trække på, når der ikke ligger flere cm. sne på de svenske veje. Så jeg burde kunne klare mig igennem denne vinter uden en Tesla.... Selvom det havde været rart, at have den til rådighed fra december :-)

Det er ellers en fantastisk vogn sådan en XC70 D5. Jeg havde selv en i sidste vintersæson, formiddabel svensk herrevogn må man sige. Den kom også frem uden problemer, selv når der var mere end et par cm. sne.

Nu kommer næste "problem" så, hvor meget udstyr skal man smide i den. Jeg må i tænkeboks :-)

Kristian70k
Kristian70k Oct 27 '14

hvis man har muligheden for at køre grønt er man forpligtet til det,,, at tesla er fed bil er jo bare et plus

LarsH
LarsH Oct 27 '14
Citat fra Kristian70k

hvis man har muligheden for at køre grønt er man forpligtet til det,,, at tesla er fed bil er jo bare et plus

Ingen tvivl om at jeg ville få mere grøn samvittighed, hvis jeg havde en Tesla :-) Føler mig i forvejen ikke særlig elsket af Greenpeace.

Kristian70k
Kristian70k Oct 28 '14

Citat fra LarsH
Citat fra Kristian70k

Ingen tvivl om at jeg ville få mere grøn samvittighed, hvis jeg havde en Tesla :-) Føler mig i forvejen ikke særlig elsket af Greenpeace.

he he nej det er ikke sikkert... men her er jo en oplagt chance.. synes du skal se "who killed til eletric car" (søg på youtube) og the revenge off the electric car.. det giver en god ide om hele det spin og spil der er imod denne super enkle teknologi.. 
LarsH
LarsH Oct 28 '14

Jeg tager et kig :-)

Niels
Niels Oct 28 '14

Vil også helt sikkert anbefale en Tesla. Dog skal man være realistisk.

Jeg har haft min siden November sidste år, og kørte kun meget begrænset i den sidste vinter - mit kørsels behov er lige modsat dit, hvor det primært er om sommeren til og fra sommerhus.

Du vil ingen rækkevidde problemer få - en S60 KAN med sikkerhed køre 150 km om vinteren uden opladning - forbrug vil være omkring 350 w/km på en kold dag og du kan anvende ca. 50 kw - dvs. ca. 150 km. - her behøver du heller ikke spare på varmen i kabinen.

Min egen erfaring er at man ikke behøver køre økonomisk, eller tænke på forbrug i det daglige - dette er blot en bil som køres som alle andre - og så alligevel ikke, da det ikke koster i samme omfang at trykke pedalen helt i bund. Sjovt nok er det ikke noget som rykker det store, og endnu mindre i koldt vejr hvor en stor del alligevel går til opvarmning. Du vil derfor kunne tillade dig at køre pænt sjovt uden at det kan ses på elmåleren.

Hvis bilen står i garage er det helt perfekt, og det hjælper gevaldigt på komfort hvis du kan opvarme bilen inden afgang - og helst via tilsluttet strøm.

En Tesla producere (næsten)ingen overskudsvarme, så hjulkasser m.m. kan blive fyldt lidt op med sne, og sne smelter ikke på f.eks. motorhjelm (køb vinterpakke for at forbedre at vinduesviskere kan anvendes i kraftigt snevejr).  Det kan du også se af norske indlæg sidste år. Normale biler har en del varme fra motor/udstødning/bremser m.m. som nok gør at der er mindre - eller også er det udformningen som gør forskellen.

Kabine varmen er tilstrækkelig men ikke overdådig, min egen erfaring er at den måde luftdysser er udformet på og størrelsen på disse gør at det IKKE er en Volvo eller SAAB - bilen er bygget i Californien og du kan opleve tider hvor ikke hele forrude fladden får tilstrækkelig varme ud i kanter - et godt eksempel er side ruder, de har IKKE dedikerede luftdysser i dørene (som andre high-end biler) - her findes kun side udkast i dashboard som så skal rettes ud mod sideruder.

En Tesla er en super fed bil, dens bedste egenskaber er helt klart Tech, motorkraft/moment, single gear og regenerativ bremser. - disse punkter er der til gengæld ingen andre biler som kommer bare i nærhedden af.

Jeg er pænt sikker på at der findes andre biler som er bedre til vintervejr - f.eks. en SAAB eller VOLVO - de har ekstremt meget mere fokus på netop ventilation - hvor det handler om at afrime og affugte ruder (de er så til gengæld pænt kedelige at køre i)

T3S7A
T3S7A Oct 28 '14
Niels.
Nogle helt vilde tal du skriver. Kører du selv S60? Eller er det for at nedgøre den? Jeg kører S60. Der er noget mere end 50kw til drift. Du kan jo ikke sige at der på 85eren er 75kw til drift, så der må også være 10kw i forskel på 60eren. Hvad så med 40eren, ja den fandtes. Ville der så kun være 30? Altså 25% af batteriet til vedligeholdelse. Jeg får ved fuld opladning 288km rækkevidde Typical range. 1 km på TR er 205w. 288*0,205kw= 59kw
LarsH
LarsH Oct 28 '14
Citat fra Niels

Vil også helt sikkert anbefale en Tesla. Dog skal man være realistisk.

Jeg har haft min siden November sidste år, og kørte kun meget begrænset i den sidste vinter - mit kørsels behov er lige modsat dit, hvor det primært er om sommeren til og fra sommerhus.

Du vil ingen rækkevidde problemer få - en S60 KAN med sikkerhed køre 150 km om vinteren uden opladning - forbrug vil være omkring 350 w/km på en kold dag og du kan anvende ca. 50 kw - dvs. ca. 150 km. - her behøver du heller ikke spare på varmen i kabinen.

Min egen erfaring er at man ikke behøver køre økonomisk, eller tænke på forbrug i det daglige - dette er blot en bil som køres som alle andre - og så alligevel ikke, da det ikke koster i samme omfang at trykke pedalen helt i bund. Sjovt nok er det ikke noget som rykker det store, og endnu mindre i koldt vejr hvor en stor del alligevel går til opvarmning. Du vil derfor kunne tillade dig at køre pænt sjovt uden at det kan ses på elmåleren.

Hvis bilen står i garage er det helt perfekt, og det hjælper gevaldigt på komfort hvis du kan opvarme bilen inden afgang - og helst via tilsluttet strøm.

En Tesla producere (næsten)ingen overskudsvarme, så hjulkasser m.m. kan blive fyldt lidt op med sne, og sne smelter ikke på f.eks. motorhjelm (køb vinterpakke for at forbedre at vinduesviskere kan anvendes i kraftigt snevejr).  Det kan du også se af norske indlæg sidste år. Normale biler har en del varme fra motor/udstødning/bremser m.m. som nok gør at der er mindre - eller også er det udformningen som gør forskellen.

Kabine varmen er tilstrækkelig men ikke overdådig, min egen erfaring er at den måde luftdysser er udformet på og størrelsen på disse gør at det IKKE er en Volvo eller SAAB - bilen er bygget i Californien og du kan opleve tider hvor ikke hele forrude fladden får tilstrækkelig varme ud i kanter - et godt eksempel er side ruder, de har IKKE dedikerede luftdysser i dørene (som andre high-end biler) - her findes kun side udkast i dashboard som så skal rettes ud mod sideruder.

En Tesla er en super fed bil, dens bedste egenskaber er helt klart Tech, motorkraft/moment, single gear og regenerativ bremser. - disse punkter er der til gengæld ingen andre biler som kommer bare i nærhedden af.

Jeg er pænt sikker på at der findes andre biler som er bedre til vintervejr - f.eks. en SAAB eller VOLVO - de har ekstremt meget mere fokus på netop ventilation - hvor det handler om at afrime og affugte ruder (de er så til gengæld pænt kedelige at køre i)

Hej Niels,

Tak for dit imput og erfaringer :-)

150 km. på en opladning er perfekt i mine øjne. Jeg skal have en hjemmelader g regner med det er nok. Bor desværre ikke i nærheden af en SuC, ligesom jeg ikke vil have mulighed for at lade på jobbet. Men den kan trods alt stå til opladning hver nat, sådan mere eller mindre.

Jeg er ved at få bygget nyt hus, hvor der bliver god plads til en håndfuld biler i garagen, som ligeledes bliver opvarmet. Så jeg vil naturligvis sørge for, at Tesla'en vil få en passende plads deri.

Er i øvrigt vant til at have en bil med en aircondition, som måske ikke er den bedste man kunne tænke sig. En bil hvor elektronik m.m. ikke har været en første prioritet fra fabrikken af. Men det har jeg levet med i over 6 års tid, så mon ikke jeg kan klare et par år med en Tesla med samme problem, så at sige :-)

Naturligvis findes der biler, som er bedre til rigtig vintervejr end en Tesla. Men når man til daglig kører i sådan en italiensk fætter, også i vintermånederne - så kan det kun gå op ad bakke :-)

Forummets indlæg er redigeret af LarsH Oct 28 '14
LarsH
LarsH Oct 28 '14
Citat fra T3S7A Nogle helt vilde tal du skriver. Kører du selv S60? Eller er det for at nedgøre den? Jeg kører S60. Der er noget mere end 50kw til drift. Du kan jo ikke sige at der på 85eren er 75kw til drift, så der må også være 10kw i forskel på 60eren. Hvad så med 40eren, ja den fandtes. Ville der så kun være 30? Altså 25% af batteriet til vedligeholdelse. Jeg får ved fuld opladning 288km rækkevidde Typical range. 1 km på TR er 205w. 288*0,205kw= 59kw

Hvis din Range er endnu bedre end Niels's, så er det kun positivt :-) Men selv 150 km. er mere end rigeligt til mit forbrug. At den så kan komme op på næsten det dobbelte, det kan man bestemt ikke klage over.

Niels
Niels Oct 28 '14

Jeg tror du misforstår min baggrund - ingen grund til at nedgøre en Tesla.

Når man (LarsH) tager en beslutning som denne skal man være pessimist. Det vil være pænt træls at tage en beslutning på optimistiske tal.

At man i praksis kan køre længere, det skriver jeg også. - bemærk er jer er utroligt glad for min Tesla og vil ikke bytte til anden bil - og så måske alligevel til en P85D :)

Der er ingen som ved præsis hvor mange kw som er til rådighed i hverken S40, S60 eller S85 og jeg skriver også ca. 5-6 kw i bund og 4-5 kw i top er helt realistisk . tidligere var der lidt mindre trukket fra i toppen, men det er der justeret ned på med seneste SW.

Ud over hvad Tesla reservere er bilen jo også lavet til dagligt at lade til 90%. dertil et forventet fald på ca. 1% per år.

Når LarsH skal træffe sit valg sker der formodentlig ud fra at han ved hvad hans daglige forbrug er (uanset vejr) - hvis hans daglige maks forbrug er 100 km - så passer en S60 fint, er der 150 km bevæger han sig på grænsen og over ville jeg anbefale en S85.

Man kan godt købe en S60 og have et dagligt kørsesbehov på 300 km, men man skal så også vide at der er dage (specielt om vinteren) hvor man skal besøge en SC (og huske at tilkøbe SC option)

Hvor mange km kan du køre når den står på 0 ? - jeg har ikke prøvet, men flere rapportere om 15 km mens den står på 0 - ved 200 w/km giver det 3 kw. og Tesla tillader IKKE batteriet tømmes helt - der er derfor mindst 5 kw i bunden.

S40 er i øvrigt en SW begrænset S60 - således at folk har gjort en rigtig fin handel. Deres batteri bliver aldrig "slidt" og batteri kan lades til 100% hver dag uden at bekymre sig. den er helt uden for nummer når det drejer sig om top og bund som er reserveret.

se i øvrigt denne tråd vedr. usable energy

http:///...ble-Battery-Capacity

Sider: 1 2 »