Loading...
dk

Får ikke de ønskede KW ved opladning på superchargers | Tesla Forum

Mikany
Mikany Dec 18 '19

Jeg har nu gentagne gange bevæget mig hen til nærmeste Tesla Supercharger for at oplade hurtigt. (har i forvejen et Eon abonnement)
Hver gang har jeg oplevet at jeg ikke får mere end omkring 50 Kw ud af pistolen, hvor jeg havde forventet over 100 Kw.
Er mødt op med varmt batteri og har hver gang været alene ved standerne (så der var ingen at "dele" strømmen med (udendørs temperatur ca. 6 grader)

Er der nogen der har erfaring med lignende ? ? 

MOS
MOS Dec 18 '19

Både State of Charge samt batteritemperatur har indflydelse på ladehastigheden. Optimalt er SoC tæt på 0% og høj batteritemperatur, gerne over 30 °C.

Hvis du kommer ind med et halvvarmt batteri, hvor regen begrænsningen kun lige netop er forsvundet og/eller batteriets SoC er halvhøj, f.eks. 50%, så er der ikke noget mærkeligt i at få lavere ladehastighed.

Hvilken SoC ankommer du med? Og kender du batteriets temperatur? Evt. hvor langt og med hvilken typisk cruise hastighed har du kørt fra start med koldt batteri hen til SuC?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 18 '19
baldur
baldur Dec 18 '19
Sandsynligvis kolde batterier og for høj ladestand. Har du husket ikke at parkere ved siden af en anden bil? Hvordan har du sikret at batteriet er varmt? Den sikre opskrift er mindst 100 km på motorvej og navigation skal være indstillet på superladeren som destination. Så vil den forvarme batteriet. Du bør ankomme med 10 til 20 procent på batteriet. Med ovenstående i mente, så er det sjældent den nærmeste supercharger du skal bruge til at teste :-)
Mikany
Mikany Dec 18 '19

Jeg var meget omhyggelig med at vente med at lade indtil jeg var alene ved ladestanderne i Middelfart. Kan ikke helt huske hvor meget jeg kørte inden, men omkring 90 - 100 km vil jeg tro.

Er det ikke under alle omstændigheder meget lidt at få max 50 Kw ved en stander der skulle yde 150 Kw??

Er der settings i bilen der kan have forhindret det??

Ice2EV
Ice2EV Dec 18 '19

Hvor længe har du haft bilen?

Vi havde lidt issues til at starte med. Det gik flot i 14 dage, så faldt niveau drastisk, samtidig med den ikke ville acceptere den model s lader vi havde lånt.

Men efter en software update eller 2 så gik det i sig selv igen. Var hos Tesla for at få set på problem, ved ikke hvad de gjorde, om de gjorde noget i det hele taget.

bemærkede her til morgen at efter 100 km landevej der var der stadig en enkelt prik på batteri begrænseren, så der skal altså køres rimelig langt for at batteriet bliver ordentlig varmt. Der var forvarmet i 15-20 minutter.

Fik 130 kW i Haverslev efter 380 km med 9 små korte stop, SOC var 4 km. 

Fik 189 kW på Ionity Nyborg forrige tirsdag med SOC 26km og efter 280 km 120-135 kmt.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 18 '19
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Dec 18 '19

Min erfaring er at Middelfart Suc ikke har ydet optimalt meget længe. Er nok derfor.

Jenskh
Jenskh Dec 18 '19
Middelfart Supercharger er ikke den bedste. Jeg har brugt den et par gange og er ikke kommet over 100kW.
Køge Supercharger er der i mod god. Der har jeg været helt oppe på 149kW.
Mikany
Mikany Dec 18 '19

Ice2EV

Vi har haft bilen 3 måneder, og har haft samme oplevelse som dig. Jeg svinger lige forbi Tesla service i morgen. Tænker at jeg kan teste Køge på vej tilbage.

Hvor aflæser jeg "prik på batteri begrænseren" ??

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Dec 18 '19

Det er min erfaring at Køge Suc giver  fuld smæk for skillingerne. Peaker altid på knap 130 kW når jeg er forbi på langtur med lav Soc

Ice2EV
Ice2EV Dec 18 '19

@Mikany hvis du kigger på den linie lige over autopilot rat, fartpilot og hastighedssymbol, så er der en linie som er sort hår du suger på batteriet, og grøn når du slipper speeder og den lader på batteriet.

Når den er kold er der prikker til venstre, og det betyder du ikke kan "bremse" (regenerativ braking). Når de prikker er væk, så burde dit batteri være max driftsvarm og kunne modtage max ladning.

Ligesom når du kommer ned i meget lav batteri stand, så begynder der at komme prikker til højre i den "sorte" side af stregen. Når du kommer under ca 30-34 km tilbage på batteriet, så begynder den at sige du ikke har max power til rådighed mere. Den beskytter altså batteriet imod for stor udnyttelse ved meget lav kapacitet.

Ice2EV
Ice2EV Dec 18 '19

På nedenstående link kan du se streg med prikker for koldt batteri.

https://drive.google.com/file/d/1snkGYXOocAfUZs2Z9kD44JM8T_LZaSD9/view?usp=sharing

Nedenstående kan du se link med steg med prikker der indikere batteri der begyndt at blive begrænset pga lav batteristand

https://drive.google.com/file/d/1fRNaxSOIvje_He2KqUm_BKSeKJTCAIeX/view?usp=sharing

De sidste 25 km inden jeg landede Haverslev med SOC på 4 km, var i røven af en håndværker med kæmpe trailer og 80 kmt på landevejen. Har ingen anelse om det hjalp en klap. Men det var spændene.

Har tidligere kørt 350 km og haft 150 tilbage på batteriet, ca samme tur i sommers, men havde en afstikker idag på 60 km, så jeg tænkte det holder nok....... Men jeg havde ikke lige regnet med der ville være 10 msek i modvind de første 200 km og regn i 1 time. Så kunne man tro at det kommer tilbage når man vender snuden hjem ad med rygvind og tørvejr........ Men der blev jeg snydt ved vinden totalt lå sig og gav nada.!!

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 18 '19
Mikany
Mikany Dec 18 '19

@Ice2EV Tak for meget illustrativ forklaring, der bliver noget at teste de næste par dage....