Loading...
dk

Dæktryk, utæthed? | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Dec 21 '19
Jeg har ikke super meget forstand på dæk, så bær over med spørgsmålene. 

Jeg skiftede til Bridgestone vinterdæk for en del uger siden. På det seneste er dæktryk begyndt at falde, og det forstår jeg er pga af temperaturen. Men mit venstre baghjul falder over natten mere end de andre. 

Jeg fylder luft i til 41 psi. 
Om morgenen står sensorerne på 39 psi, og efterhånden som jeg kører m, kommer de op på 41. 

Men venstre baghjul er faldet til 36. 
Jeg kører ind og pumper luft i til det punkt hvor pumpen tror der er 41 psi i dækket. Med det samme jeg checker på skærmen i bilen siger den 39psi. Som jeg kører kommer dækket op på 40. 

Det virker som en utæthed på det hjul, da jeg kan gentage dette efter et par dage. 

Det der undrer mig er, at dækket ikke mistet endnu mere luft. Burde det ikke bare sive helt ud af det - enten mens jeg kører eller om natten? Hvorfor lige stoppe ved 36 psi?

Kan det være et dårligt dæk? 
Noget med sensoren?

Er lidt bekymret for en lang juletur...

Ice2EV
Ice2EV Dec 21 '19

Det kunne tyde på en sivepunktering på det ene dæk. En sivepunktering kan være svær at opdage, ligesom den kan lade være med at sive i længere tid. Måske der sidder en flint eller et søm, som kun lader sive hvis hjulet står rigtigt på sømmet eller flinten. Evt kan du pumpe lidt hårdt, have en skål med sæbevand og en klud, så trækker du kluden hen over dækket, hvis den siver vil du se en sæbeboble.

Hvis du pumper til 41 efter nogen kørsel, så er dækkene varme, og derfor vil trykket falde til om morgenen, hvor de har holdt og blevet gennemkolde natten over.

Prøv evt næste gang at pumpe til 43 eller 44, når nu du har kørt dem varme.

sorenfriis
sorenfriis Dec 21 '19
Tak for info. Hvis det er sådan en punktering skal jeg nok forbi et dækcenter og have dem til at fixe det. Skifter man i så tilfælde hele dækket ? 
jth
jth Dec 21 '19
Det kommer an på hvor hullet sidder henne. Det er typisk problematisk hvis det er i siden af dækket. 
DeaconWP
DeaconWP Dec 21 '19

De kan altid lappe et dæk, hvis hullet sider i det område, der træder på vejen.

Hvis dit dækcenter siger neg, så spørg et andet dækcenter. En gammel erfaren dækmand lapper det gerne, selvom det sidder ude ved skulderen, som nogle dækfolk så mener ikke kan lappes.

Du har lige skiftet til vinterdæk?

Ok; Så kan det da være, at dæk centeret ikke lige har fået skruet ventilen helt ind i ventil keglen, som der det der stikker ud af fælgen..

For at de kan få luften hurtigt nok ud og ind i dækket, så skruer de selve ventilen ud af holderen.

Pil hætten af. Put en klat spyt på fingeren, og hold klatten hen over ventil hullet, hvor du pumper luft ind..

Hvis der kommer en lille boble i ny og næ, kan du se, at det er der utætheden er. Så skal ventilen bare strammes med deres værktøj til det.

sorenfriis
sorenfriis Dec 28 '19
Havde bilen forbi Euromaster. Det var et lille søm. Kr 309,- og 15 minutter senere var det fikset. 

Nu vi er ved dæktryk. Er det bilen eller dækket, der bestemmer dæktryk? Hvad kører I med? 
Ice2EV
Ice2EV Dec 28 '19

Det er dit valg, Tesla anbefaler vist 42 psi ved kolde dæk. Så stiger den til 44-45 psi når du har kørt dem varme.

baldur
baldur Dec 28 '19
Kører med 2,8 bar som anbefalet. Trykket skal sættes efter bilen.