Loading...
dk

Elchok | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Oct 29 '14

Fik en interessant oplysning af min elektriker i dag. Han var på besøg for at installere en ladeboks. Hidtil har jeg ladet fra et CEE-stik (3 faser, 380 V, 16 amp) siden december sidste år, og det har sådan set fungeret udmærket - bortset fra, at opladningen et par gange har slået en sikring. Så var det, at elektrikeren fortalte, at han havde hørt det samme hos en anden kunde, og han havde så målt på ladestrømmen. Det viste sig, at den kortvarigt, ca. fem sekunder, gik op på 32 amp., når ladningen begyndte, for derefter at falde til de 16 amp., som bilen stod til at skulle lade med. Sådan et elchok tærer selvfølgelig på 16 eller 20-amp-sikringer, så det er ikke så mærkeligt, at de med mellemrum må give op. Er der andre herinde, som har oplevet noget lignende?

MS
MS Oct 29 '14

Jeg fik installeret CEE-stik med 3 faser i marts, som har sin egen gruppe. Havde overvejet bi-måler men gad ikke bruge tid på det. Jeg har ikke oplevet at den kortvarigt kom op på 32 amp - det vigtigste min elektriker nævnte var, at der var en god jord-forbindelse - ellers kunne det gå galt.

Morten S

PeterJ
PeterJ Oct 29 '14

Tesla service kan fra bilen udlæse lademønstret på konkrete hændelser. Noter klokkeslæt og kontakt service, hvis der er mistanke om for høj ladestrøm. Jeg har ikke selv oplevet for høj ladestrøm, hverken på 16A eller 32A. Jeg har automatsikringer med C karakteristik (dvs den mellem-hurtige). Automatsikringer har nok en mere præcis karakteristik end gammeldags smeltesikringer. Automatsikringer, uanset karakteristik vil bryde ved den dobbelte strøm efter højst 1 minuts tid.