Loading...
dk

e-on eller Clever? | Tesla Forum

TFR
TFR Feb 17 '20

Hej alle 

Jeg er førstegangs el-bil ejer, og får leveret min Model 3 performance den 5. marts 2020.
Sådan en bil skal jo lades, og der kigger jeg lidt på om jeg skal vælge e-on eller Clever.

Mit kørselsbehov er ret stort ca. 4.000 km/md. så jeg skal have monteret en ladestander hjemme. Jeg bor i lejlighed i København, og har fået tilladelse til at opsætte en ladestander i p-kælderen.

Hvad er jeres erfaringer omkring henholdsvis e-on og Clever? Hvad giver mest mening når man bor i København, men kommer omkring i hele landet?
Tanken er at bruge Tesla Sueprcharger netværket når jeg er på Jyllandsturene.

Jeg syntes ikke det er så nemt at gennemskue de to virksomheders tilbud, så håner jeg kan hente nogle erfariner herinde.

 

 

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af TFR Feb 17 '20
Boomle
Boomle Feb 17 '20

eon har en begrænsning på 750 kwh, så du kan ikke bruges deres all-inclusive tilbud.

clever mener jeg ikke har en begrænsning, så det er nok dem du skal vælge.  

Kemp
Kemp Feb 17 '20
Citat fra TFR

Hej alle 

Jeg er førstegangs el-bil ejer, og får leveret min Model 3 performance den 5. marts 2020.
Sådan en bil skal jo lades, og der kigger jeg lidt på om jeg skal vælge e-on eller Clever.

Mit kørselsbehov er ret stort ca. 4.000 km/md. så jeg skal have monteret en ladestander hjemme. Jeg bor i lejlighed i København, og har fået tilladelse til at opsætte en ladestander i p-kælderen.

Hvad er jeres erfaringer omkring henholdsvis e-on og Clever? Hvad giver mest mening når man bor i København, men kommer omkring i hele landet?
Tanken er at bruge Tesla Sueprcharger netværket når jeg er på Jyllandsturene.

Jeg syntes ikke det er så nemt at gennemskue de to virksomheders tilbud, så håner jeg kan hente nogle erfariner herinde.

 

 

 

 

 

FDM har lavet en god artikel du kan se lidt på, jeg har samme kørselsbehov, men endte med en lader fra evse.dk fordi jeg lader gratis de fleste steder jeg kører hen. Og en sjælden gang imellem på Superchargers.

Jeg vil tro at clever er den bedste løsning for dig

Her er link til artiklen
Forummets indlæg er redigeret af Kemp Feb 17 '20
Ice2EV
Ice2EV Feb 17 '20

Hej

 

Vi har EON, fordi vi gerne ville udvide mulighederne når vi skulle udenbys....... 

Men det virker til, når det kommer til stykket, at Clever er bedre repræsenteret i eks Vestjylland end EON.

 

Man kunne håbe der kommer en fornuftig "roaming" aftale indefor overskuelig tid. Pt er det bare tossede priser på at lade hos nogen man ikke har abonnement hos.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 17 '20
jramskov
jramskov Feb 17 '20

Med det forbrug bør du vælge Clever der ikke har en begrænsning på 750kWh/måneden som EON har. 

Mht. ture til Jylland, så er det værd at bemærke at Clever og EON har et samarbejde om at bygge UFC ladestandere (Ultra Fast Chargers). De har indtil videre været gratis i ret lang tid, men man må formode at betaling bliver et krav på et tidspunkt. De er inkluderet i Clever / EON abbonnement og de ligger langs motorvejsnettet. I jylland ligger der stationer ved Haverslev og Fredericia, Dertil er der bla. stationer på hver side af Storebæltsbroen. så vidt jeg ved skulle der komme 8 stationer i alt.

Gyzz
Gyzz Feb 17 '20

Tja der er nok ikke stor forskel på Eon og Clevers netværk, der kan være lidt lokale forskelle der kan have betydning for dig hvis du har et sommerhus eller familie og du derfor skal opholde dig i længere tid .... og derfor gider vente på den langsomme opladning ;-) til langture skal du absolut bruge Tesla SUC, 50Kwh er ikke hurtigt nok til langture, og ja både Eon og Clever arbejder på hurtigere ladere, men der er ikke noget endnu....ihvertfald ikke på Clevers App om de nye Superladere.

jeg har nogenlunde samme kørselsbehov (42.000km/år) som dig og har derfor Clever da de som omtalt tidligere ikke har loft på deres "unlimited" abonnement, og bruger Tesla SUC til alle langture, og en gang imellem Clevers ladenetværk til at toppe lidt op hvis vi er ude og spise eller handle osv.

Johannelund
Johannelund Feb 17 '20
Den helt store forskel imellem E.on og CLEVER er at E.on straffer hvis man er klimavenlig i forvejen, dvs har solceller, jordvarme eller er elopvarmet så bliver refusionen nedsat med hele elafgiften eller 110 øre pr Kwh
MOS
MOS Feb 17 '20
Citat fra Johannelund Den helt store forskel imellem E.on og CLEVER er at E.on straffer hvis man er klimavenlig i forvejen, dvs har solceller, jordvarme eller er elopvarmet så bliver refusionen nedsat med hele elafgiften eller 110 øre pr Kwh

Hvordan mener du, det er en "straf", hvis man i forvejen er fritaget for at betale elafgift pga. elvarme. Det er vel kun rimeligt, at E.ON ikke refunderer noget, som man i første omgang ikke har betalt. Jeg synes mere, det ligner en fejl/forglemmelse/smuthul fra Clever, at de refunderer en elafgift, man aldrig har betalt. Men selvfølgelig fedt for dem, der kan udnytte dette smuthul...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 17 '20
jramskov
jramskov Feb 17 '20
Citat fra Gyzz
til langture skal du absolut bruge Tesla SUC, 50Kwh er ikke hurtigt nok til langture, og ja både Eon og Clever arbejder på hurtigere ladere, men der er ikke noget endnu....ihvertfald ikke på Clevers App om de nye Superladere.

Haverslev, Fredericia, Knudshoved, Halsskov, Karlslunde Øst, Karlslunde Vest er de "CLEON" UFC stationer jeg kender til. Der er fire ladere de fleste steder, dog kun to ved Haverslev så vidt jeg kan se. De kan lade op til 175kW, dog mener jeg max (af tekniske årsager jeg ikke skal gøre mig klog på) på Model 3 er omkring 150kW. Det er med andre ord lige så hurtigt som ved Tesla SC. Eneste udfordring kan være at man ikke kan preheate batteriet, men man kan snyde og sætte destination til en nærliggende SC :)

AgentP
AgentP Feb 17 '20

Clever vs e.on er jævnligt oppe at vende. 

Et par hovedpointer: 

  • E.on er lidt billigere pr måned, men har højere opstartsgebyr og max 10m kabel.
  • E.on har loft på kWh pr. måned. 
  • E.on giver lidt mere pr kWh du hælder i derhjemme end Clever gør. Har du fx solceller skal du også være opmærksom. 
  • Vigtigst (Synes jeg). De har to forskellige ladenetværk: 
    Clevers netværk er ofte hurtigladere (50kW) placeret ved fx supermarkeder, imens e.on tit er 11kW placeret steder du holder i lang tid (Idræthaller, sundhedscentre etc)

Jeg tror e.ons loft vil genere dig.  Men derudover skal du kigge på, hvor du tror du kommer til at lade: I lang tid ved fx et sygehus, eller skal du have 50kW og så (forholdsvist) hurtigt videre. 

 

DavidS90D
DavidS90D Feb 17 '20
@MOS, du plejer at have gode teorier, velovervejet udsagn og sjove beregninger...
Men kan du forklare fornuften i det tilfælde man (teoretisk) har installeret 1 stk solcelle på 250Wp og dermed er nægtet samme vilkår som folk uden solceller?
Eller dem der har elvarme (varmepumpe) og dermed får lidt rabat ved forbrug > 4000kWh og derved også bliver black listed!
Og hvorfor skal “All-inclusive”..ish begunstige dem der kører mange kilometer?

Solceller...nej det vil vi ikke ha’
Oliefyr...så har vi et godt tilbud!

Kører du kun få kilometer i bilen - godt for miljøet, trængsel osv. Så får du ingen tak!
Men kører du 24/7, 50.000 km pr. mnd... Så betaler vi hele lortet!
Pensionisten
Pensionisten Feb 17 '20

DavidS90D, hvor har du egentlig ret i det du skriver, meget for miljøet gør de to selskaber vist ikke... og kunder uden abonnement holder man på afstand med de priser de tager.

Venter stadig på vores nye M3 SR+..., men med vores kørsels behov på ca. 15.000 km/år bliver det hjemmeladning og med høj afgift. Har set på det selskab der hedder "Sperto", som skulle have/haft en "ladebrik" men som ikke kan levere p.t. Er det en mulighed for at lade udenfor hjemmet hvis det kniber, eller hvad er løsningen når men ikke lige er til abonnementer?

Markedet bliver sikkert ikke gennemskueligt før EU indføre nogle fælles "rooming" priser.

Tesladriver
Tesladriver Feb 17 '20

@Pensionisten, Vil bare lige høre, om du har tjekket Sperto's liste på: https://www.sperto.dk/opladning/gratis-ladebrik/ om der er en Sperto ladestander i nærheden af hvor du bor/kender nogen, hvor du så kan hente en brik med 35kr til at lade for - hvis der er flere tilbage. Ellers kan den bestilles fra plugsurfing.com til EUR9.95. Det tager ca en uge fra bestilling til du har en brik (dog uden 35kr at lade for ;) 

jramskov
jramskov Feb 18 '20

@AgentP: Korrekt, EON har også 50kW ladere langs motorvejene og nogle få derudover, bla. én i Herning som vi har benyttet os af en enkelt gang her for nyligt.

Gyzz
Gyzz Feb 18 '20

Når jeg kigger på Clevers App er der ikke nogle ladepunkter over 50Kwh... heller ikke på Haverslev, eller karlslunde, det kan da godt være at min chip virker hvis jeg står på en CLEON UFC lader ;-)

men min "Gamle" model S lader uanset kun med 11Kwh med mindre jeg får den opdateret til at kunne lade på CCS i mit TYPE 2 port, så forventer jeg at den ville kunne komme på på 125Kwh, men med Model 3 er det nok noget mere interessant

jramskov
jramskov Feb 18 '20

@Gyzz Hverken Clever eller EON er gode til at holde deres kort opdaterede eller for den sags skyld reagere på rettelser. Du kan finde dem på Plugshare.

Gyzz
Gyzz Feb 18 '20

Ja det har du ret i, det ser lidt ud som om at de er "offgrid" og indtil videre kan benyttes af alle, men forhåbentligt kommer de med på all-inclusive abonnementer hos både Clever og Eon .... og så går det vel lige op ;-) ..... som sagt er jeg ikke voldsomt interesseret i deres "superladere" da de ikke er mere super end min ladestation derhjemme :-(

jramskov
jramskov Feb 18 '20

Den første lokation, Halsskov, har kunnet bruges i omkring et års tid, måske mere. Jeg har hørt de havde nogle udfordringer mht. betalingssystemet, men det er lidt vildt at de her et år senere stadig er gratis at bruge. De er inkluderet i både Clever og EONs abbonnementer. De kalder dem i øvigt for "UFC" - Ultra Fast Charging ladere.

Ret træls med din Model S, afventer du reparation hos Tesla eller?

MOS
MOS Feb 18 '20
Citat fra DavidS90D @MOS, du plejer at have gode teorier, velovervejet udsagn og sjove beregninger...
Men kan du forklare fornuften i det tilfælde man (teoretisk) har installeret 1 stk solcelle på 250Wp og dermed er nægtet samme vilkår som folk uden solceller?
Eller dem der har elvarme (varmepumpe) og dermed får lidt rabat ved forbrug > 4000kWh og derved også bliver black listed!

Tja, det virker ikke særlig rationelt. Jeg tror, at forklaringen snarere er af politisk karakter. Politik har intet med fornuft at gøre, men med ideologi blandet sammen med en omgang studehandler. Det handler nok om, hvad man har kunnet mønstre et flertal for rent politisk. Jeg er selv ingeniør, så det bliver lidt op ad bakke, hvis jeg skal forsøge at forklare det. Men jeg prøver alligevel:

 

Hvis man har solceller, så er man oftest på en ordning, hvor solcellerne er koblet til elnettet. Når solceller producerer el, så kan man selv bruge det og evt. overproduktion bliver sendt ud på elnettet. Det får man så en betaling for pr. kWh. Man kan så senere bruge el fra elnettet, hvor man i princippet har lagret sin solcellestrøm ude på nettet og så kan bruge den på et senere tidspunkt. Jeg har ikke helt styr på, hvordan det præcis bliver modregnet, og hvad man betaler elafgift af. Men det handler nok om, at den sats, man får pr. kWh er afstemt ift. hvad man ellers betaler i elafgift m.m.

 

Hvis man så hælder sin solcellestrøm på elbilen og kan få refunderet elafgiften, hvor strømmen i princippet bare kommer fra egne solceller, så har man måske slet ikke betalt den elafgift, man får refunderet. Hvor skal pengene så komme fra? Jeg tror, at E.ON måske ikke kan få refunderet elafgiften fra staten på den el, der er brugt til opladning af elbiler i husstande, der har solceller, fordi de ikke kan dokumentere, at der er betalt elafgift af den mængde strøm, der kommer fra solcellerne. At Clever så alligevel refunderer et beløb, der svarer til hele elprisen inkl. elafgift, til deres kunder, forstår jeg ikke, for jeg mener, de må lide et tab, når ikke kan selv kan få refunderet elafgiften. Men måske tænker de, at det er et fåtal af kunderne, der har solceller og derfor gider de ikke bøvle med at have nogen særordning.

 

Noget lignende gælder, hvis man har elvarme (f.eks. varmepumpe). Så er man oftest på en ordning, hvor man er fritaget fra at betale elafgift for det elforbrug, der ligger ud over 4000 kWh/år. Meningen med denne ordning er nok, at man på et tidspunkt i gamle dage syntes, det var synd for de folk, der havde elvarme (oftest alm. elradiatorer), at det var meget dyrt for dem at varme deres hus op. Derfor besluttede man, at de skulle fritages for at betale elafgift, men kun for den del af elforbruget, der blev brugt på elvarmen. Da man ikke så nemt kan måle, hvad der bliver brugt til elvarme og hvad der bliver brugt til alt muligt andet, har man så vedtaget grænsen på 4000 kWh/år, som repræsenterer årsforbruget for en typisk husstand uden elvarme. Kunder med elvarme og elbil bruger typisk langt over 4000 kWh/år. Og når man ikke har betalt elafgift af sit elforbrug, så virker det også urimeligt at få refunderet noget, som man i første omgang ikke har betalt. Jeg tror heller ikke, at E.On, Clever m.fl. kan få refunderet elafgiften fra staten i disse situationer.

 

Ordningen med processtrøm, hvor man nærmest heller ikke betaler afgift er lidt det samme som ordningen med elvarme og el til opladning af elbiler. Det virker temmelig ulogisk, at noget el skal der betales afgift af, mens noget el er afgiftsbelagt. Det er jo det samme produkt. Og produktionen af el forurener jo lige meget, uanset hvad det så bliver brugt til efterfølgende.

 

Hvis man skulle gøre noget rationelt, så burde man helt afskaffe elafgiften. Det er en gammeldags måde at tænke på, at el er noget, der forurener eller at elforbrug er noget, man gerne vil begrænse for at skåne miljøet. El i sig selv forurener jo ikke. Elproduktion forurener i nogle tilfælde, hvis det ikke er produceret på bæredygtig vis. Men efterhånden som over halvdelen af al el kommer fra vedvarende kilder (vind, sol, vand), giver det meget mere mening at omlægge afgiften, så den i stedet bliver lagt direkte på det, der forurener, nemlig afbrænding af fossile brændsler. Så kunne fossile kraftværker og folk, der køber benzin, diesel, olie og naturgas betale afgift direkte ift. hvor meget de bruger. Vedvarende energikilder slipper så for afgift og man kan samtidig afskaffe div. tilskudsordninger, som ellers virker som en noget kunstig måde at subsidiere på.

 

Måske burde man endda indførte en fossil afgift direkte ved kilden og ikke hos den, der står for afbrændningen. Altså at lægge afgiften hos den, der pumper fossilerne op af undergrunden. Så må de selv vælte udgiften over på deres kunder (raffinaderier, kraftværker, tankstationer, slutforbrugere) ved at sætte en passende høj pris på deres produkter. Ligesom prisen på alle andre varer afspejler producentens samlede udgifter.

 

I de tilfælde, hvor man ikke kan lægge afgift direkte ved kilden (f.eks. ved udenlandske olieboringer), kan man i stedet lægge en afgift på ved import over grænsen. Problemet med denne metode er nok, at det er for let at køre en tur syd for grænsen med en næsten tom tank og "smugle" en fuld tank benzin med tilbage igen og på den måde slippe for afgiften.

 

Men det må da virkelig være en kolossal forenkling af hele afgiftssystemet med den jungle af regler om tilskud, fradrag, afgifter, refusion osv. der er. Den nuværende ordning giver også masser af smuthuller.

 

F.eks. er det billigere for mig at oplade min mobiltelefon i bilen, da energien kommer fra bilens batteri, som er opladet med afgiftsfri strøm, end hvis jeg havde sat mobilen til at lade fra en stikkontakt inde i huset. Jeg ved godt, det ikke er mange basseører, vi taler om her. Men hvad nu, hvis elbilen har V2H (Vehicle to House), så man kan tilbageføre strøm fra bilen til huset. Hvad med Teslas CyberTruck, som sikkert får kraftstikudtag, som man kan bruge til at drive alle mulige elapparater, hvor man ellers skulle betale elafgift.

 

Ordningen med solceller, elvarme, elbiler osv. virker også unødigt kompliceret og ulogisk. Alene det, at man skal lease sin ladeboks hos et firma for at få refunderet eludgiften er da et unødigt komplicerende led. Det ville have været nemmere og billigere, hvis man som privat forbruger blot kunne få refunderet elafgiften selv direkte fra staten, f.eks. over skatten ved at selvangive sit forbrug. Men det allernemmeste ville da være, hvis man helt afskaffede alle de særregler ved at afskaffede elafgiften i det hele taget.

 

Det er et frygteligt bogholderi, der skal til at holde styr på, hvad for noget strøm, der er produceret hvor, og hvad det i sidste ende er blevet brugt til. Det burde egentlig være lige meget. Det væsentlige er, hvor meget fossilt brændsel, der bliver fyret af, så afgiften burde i stedet lægges der.

 

/rantoff

Beklager det lange indlæg, men emnet er noget, der ligger mig meget på sinde. Men nogen er jo nødt til at råbe op, når systemet er blevet helt forkvaklet og overkompliceret/bureaukratisk, fuld af smuthuller og giver alle de forkerte incitamenter.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 18 '20
TFR
TFR Feb 19 '20

MANGE TAK til alle dem der har taget sig tid til at komme med input :)

Sider: 1 2 »