Loading...
dk

Lade Model 3 - Rødt CEE stik | Tesla Forum

Rasb1
Rasb1 Mar 5

Hejsa Tesla forum - Hermed mit første indlæg :-D

Jeg har bestilt en Tesla Model 3 SR+, og der er afhentning på tirsdag d. 17. marts! Imidlertid kan EVSE først levere en ladeboks i uge 17, altså 5 uger efter jeg får bilen. 

Jeg har rødt CEE stik i garagen - Skal jeg virkelig have en dyr mobil lader (4.000+kr), for at trække de 16A ud af stikket og i bilen, eller er der en nemmere og billigere måde, der kan holde mig kørende i 5 uger?

 

selsoe
selsoe Mar 5

Hvis du kan skaffe en adapter til et blåt 1-faset 16A stik, kan du lade med det. Det kan man sagtens leve med, med et moderat kørselsbehov.

Edit: Denne kan bruges, men du kan givetvis også få en enklere adapter: https://www.harald-nyborg.dk/...grenerboks-400v-230v

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Mar 5
Rasb1
Rasb1 Mar 5

Hej, tak for svaret :-)

Jeg kan simpelthen ikke, heller ikke på Teslas hjemmeside, finde en oversigt over hvilke kabler der følger med bilen. Men kan så vidt muligt læse mig frem til, at der følger en mobilladekabel med til blåt CEE stik - Så dette må være vejen frem: http://tesla-shop.dk/adapterkabler/60-adapterkabel-model3.html

 

selsoe
selsoe Mar 5

Jeps. Lige præcis.

Der følger en UMC med (dvs en omformer-boks der konverterer et eller andet input til det Type 2 stik din Tesla har). Denne UMC har to stik med du kan montere, et blåt CEE stik (16A, 1 fase) og et trepolet 13A husholdningsstik. Vær dog opmærksom på, at den tredje pol i 13A-stikket er et hun-stik, så du skal have en Schuko adapter for at kunne bruge den i en dansk stikkontakt:

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/adapter-til-schuko-stik

Og så vær opmærksom på, at hvis du bruger 13A-stikket i mere end et par timer i en almindelig kontakt i huset, skal du nok sætte bilen til kun at lade med 6A, da du ellers kan brænde sikringer etc af.

Micmex
Micmex Mar 5

Da Tesla desværre ikke længere levere adapterstik til det blå Cee 1-faset stik, men kun adapterstik til "mormor" ladning (6-10A), kan du i pricippet nøjes med en adapter fra rød 16A CEE til Schuko. 

F.eks. https://elektronik-lavpris.dk/p139301/1132960-adapter-kabel-ind-cee-400v16a-ud-schuko-hun-230v16a-ip44-15m-sort/

Herefter kan du bruge det medfølgende ladeudstyr (UMC) og lade med 6-10A på 1 fase. Så for 150kr. er du kørende indtil du får ladestation opsat.

 

Der er en artikel på FDEL.dk vedr. hjemmeopladning af elbil, der kan du se hvilke lade muligheder der er og hvor lang tid det tager at lade. https://fdel.dk/hjemmeopladning-af-elbil/

Forummets indlæg er redigeret af Micmex Mar 5
Micmex
Micmex Mar 5

Ang. det blå CEE adapterstik, så er der noget der tyder på, at det blev fjernet fra model 3 omkring dec2019/jan2020. Jeg hentede min model 3 29/12-2019 i København og der var stikket ikke med, fik dog vredet et ud af dem (som de fandt i en anden bil), da det på bestillingstidspunktet stod på deres hjemmeside, at det var medfølgende. Vi har tidligere her haft dette emne oppe her, se:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6793 

bskaarup
bskaarup Mar 5

Når man se på tesla.com følger det blå stik ikke med

Skift evt. det røde stik i garagen ud med sådan et. Så har du også et stik til hækkeklipperen osv. 

 

selsoe
selsoe Mar 5

Nå, jeg var ikke klar over at de ikke medleverede det blå kabel længere. Træls. Kan man ikke tilkøbe det?

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Mar 5
Kemp
Kemp Mar 5
Her er hvad jeg gjorde:
Hvis du har blå stik:
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/cee-adapterkabel-60-cm
Ellers:

Og denne adapter:

Kan også købes i bauhaus (kan ikke finde den på deres hjemmeside).
-det konverterer 16a cee stik til almindelig stikprop 230v (ikke den blå runde men den alm. den blå farve snyder).

MOS
MOS Mar 6

Tidligere fik man hos Tesla en UMC, hvor der medfølger 2 pigtails - en med blåt CEE-hanstik og en med et Schuko-hanstik. Nu leverer de tilsyneladende kun den med Schuko-hanstikket med, men ikke det blå CEE-hanstik.

 

Hvis du har rødt CEE-udtag i garagen:

 

Hvis du har fået en pigtail med blåt CEE-hanstik, så brug det sammen med en af disse adaptere:

http://tesla-shop.dk/adapterkabler/60-adapterkabel-model3.html

https://www.evse.dk/shop/adapter-kabelsaet/

 

Hvis du kun har en pigtail med Schuko-hanstikket, så skal du bruge en af disse adaptere:

https://www.jemogfix.dk/hybridstikprop-hvid/7110/9042128/

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/adapter-til-schuko-stik

 

OBS: Hvis du ikke ved, hvad din elinstallation kan trække som langtidsbelastning, så skru for en sikkerheds skyld ladestrømmen ned til 6 A på skærmen inde i bilen, når du bruger mormor-adapteren med Schuko-stikket. Hvis du lader med det blå CEE-stik, så bør den kunne trække 16 A.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 6
Ice2EV
Ice2EV Mar 6

Hvis nu Tesla var en handels virksomhed og ikke bare en tech for fun virksomhed.

 

Så sørgede de for at man kunne tilkøbe diverse kabler, jakker, hatte, trådløs ladere, foliering af centerkonsol og evt sidepaneler med klar folie imod stenslag, stækklapper, indsatser til midterkonsol både mindre kopholderer og firkanten ned i den store kælder mellem kopholder og lader, etc.

Det skulle altså kunne bestilles samtidig med vognen eller evt mellem vognen er bestilt og til man får den udleveret. Ligesom det burde være lagervarer i enhver Tesla biks.

 

De smider uanede indtægtsmuligheder på gulvet, som så samles op af diverse mere eller mindre obskure internetbikse.

 

Prøv evt at slå Mercedes' tilbehørs katalog op. Var til service med ICE'en, der lå et helt hæfte med alt muligt fra nøgleringe til kuffertsæt til elbiler til ungerne og diverse beklædningsgenstande til både ham og hende. 

 

Ganske ligesom hvis de gav model X et nyt design med en skydedør som alle andre har, dog med tilkøbsmulighede for vingedøre for eks 5000 us. Tænker det ville minimere antallet af solgte med vingedøre, som hidtil har krævet en del servicetilpasninger.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 6
Rasb1
Rasb1 Mar 6

Tak skal I have, det er fine input. 

Jeg var ikke klar over, at man faktisk kan trække 16A i mormorstikket - Altså Schuko. Det er fint. 

Jeg har bestilt en elektriker til at gennemgå min installation i garagen og tavlen, for en sikkerheds skyld.

RUNE2
RUNE2 Mar 6
Quote from Rasb1

Tak skal I have, det er fine input. 

Jeg var ikke klar over, at man faktisk kan trække 16A i mormorstikket - Altså Schuko. Det er fint. 

Jeg har bestilt en elektriker til at gennemgå min installation i garagen og tavlen, for en sikkerheds skyld.

Man kan trække 16A i et antal minutter fra en almindelig LK kontakt af typen uden afbryder, hvis stikket også er dimensioneret til det, der er ført 2,5mm2 kobber i væggen, sikringen er på 16A, stikkets ben er rene, og kontakten kan slippe af med varmen.

LK har en tabel man kan se detaljerne i.

Men grisehalen til Schuko begrænser ladestyrken til 13A, og der er sikkert også fint. Vil anbefale at du kun trækker 10A, og tager strømmen fra en kontakt tæt på el-tavlen og holder øje første gang du "bedstemor-lader" , om noget bliver mere end håndvarmt eller lugter brændt.

Grisehalen til det blå stik sætter max på 16A. Det fungerer vist ved at grisehalerne sætter forskellige modstande over nogle af de ben, der er forbundet med UMC laderen, så den kan se hvor meget den må levere fra den givne forbindelse. 

Man kan også få en UMCv2 grisehale der tillader 32A på en fase, men de er svære at få fat i, og desuden er normal boliginstallation i Danmark kun på 25A. Svjv burde TM3 kunne udnytte 32A på en fase ved at bruge 2 ud af bilens 3 indbyggede AC-DC convertere, der er jo lande hvor en fase er normalt. 
Bianco
Bianco Mar 6

Jvf. LK, så må man maks trække 12,8 Amp på et 16 Amp stik, hvis man trækker i over to timer.

https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D907422_01.pdf

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Mar 6