Loading...
dk

Speed pilot, cruise control | Tesla Forum

PRAERO
PRAERO Apr 16 '20

Jeg strugler lidt med at blive glad for cruise controllen på min nye P

Ønske:
Først kunne jeg godt tænke mig den havde separat trimbar følsomhed, gider ikke den nykker op og ned, jeg vil hellere være +/- 1-2 km i kort tid, end overhovedet at føle en ændring. Har ikke prøvet den i chill, men er glad for responsen ellers i sport og skal ikke bruge chill bare for cruise skyld, så hellere køre selv.

Hvordan aktiverer man aktuel hastighed, når denne er under skiltning, fx i mange km vejarbejde over fyn? (altså uden at skulle scrolle hurtigt ned ned ned)

Hvordan genkalder man sidste valgte hastighed? ( som fra et øjeblik siden, altså uden det der scroll)

Det er vist den eneste ting jeg ikke lige er mega glad for, nogen der ved hvordan?

voersaa
voersaa Apr 16 '20

"Hvordan aktiverer man aktuel hastighed, når denne er under skiltning, fx i mange km vejarbejde over fyn? (altså uden at skulle scrolle hurtigt ned ned ned)"

Det kan den ikke i auto pilot. Full self driving skulle eftersigende have skiltegenkendelse men jeg har ikke selv prøvet det.Ofte ligger jeg mig bare bag en anden bil og så følger den automatisk hvad den bil gør. Alternativt rører jeg bremsen så den hopper ud af autopilot og så genaktiverer AP med den nye hastighed.

"Hvordan genkalder man sidste valgte hastighed? ( som fra et øjeblik siden, altså uden det der scroll)"

Det kan den desværre heller ikke. Den vil dog altid falde tilbage til hvad den var sat til hvis du har haft trykket på speederen og efterfølgende slipper den. 

Ice2EV
Ice2EV Apr 16 '20

Synes ligeledes det er træls man ikke kan bestemme hvornår man vil køre langsommere end givne hastighedsgrænse.

Men det sker af og til den alligevel acceptere at sætte til 70 selvom der er 80 på strækket. Kan bare ikke udlede hvad der skal til for den gør vil det.

Forleden var jeg på motorvejen med AP slået til(har ikke FSD) den kørte 120, blinker fra og AP slår fra, fortsætter på fartpilot. Men trods at hastighedsikonet fortsat er 110, se link, sætter den hastigheden ned til først 70 så 50, der er stadig 300 meter til lyskryds.

https://drive.google.com/file/d/1IxEk5qzPywc-vLhEv52WJH-i0QJdn_N5/view?usp=sharing

Så et eller andet siger mig den har et ekstra lag af info omkring hastigheder end det man kan se på hastighedsikonent. Der er ingen skilte med nedsat hastighed på stedet.

bskaarup
bskaarup Apr 16 '20
Citat fra voersaa

Full self driving skulle eftersigende have skiltegenkendelse men jeg har ikke selv prøvet det.

Det er kun gamle Model S (før juli 2016) der har skiltegenkendelse. 

PRAERO
PRAERO Apr 16 '20

@voersaa, tak for svar. Troede lidt man skulle finde en sekvens/tryktid for at logge alm funktioner frem... Har først været ude og køre idag med den seneste opdatering, der kunne jeg ikke får triptælleren frem, skærmen reagerede ikke, men ellers korrekt på andre funktioner. Den må have slukket sentry mode, opdagede den var sat til “off” da jeg kom hjem.

Smorholm
Smorholm Dec 2 '20
Min model 3LR 2021 med fsd har skilte genkendelse. Den går f.eks. fra 80 til 60 når jeg kører ind i en 60 zone. Det fint. Men den gør aldrig op i fart når jeg f.eks. kører tilbage i en 80 zone. Kun ned a'. Kan man få den til blot at følge den aktuelle fartgrænse uanset om det er højere eller lavere end den kørte hastighed?
Ice2EV
Ice2EV Dec 3 '20

Det gør de også uden skiltegenkendelse.

Forskellen er om din tilpasser farten inden skiltet, eller 50 meter efter.

50 meter efter, så er det fordi den bruget noget kort materiale og ikke skilte.

Vika7
Vika7 Dec 18 '20
Hej! Nu har jeg kørt lidt i min LR, uden autopilot/FSD for at lære “bilen” at kende. Kan man manuelt indstille en Max grænse for hvor hurtigt vil den køre, uanset hvor meget man trykker på speederen? 
Fx vil gerne at den kører Max 50 i byen, uden at jeg skal bruge alle de andre funktioner endnu. Eller har i nogle andre løsninger? 
HrMogensen
HrMogensen Dec 19 '20

Jeg har en Model 3 2019 med HW3 og FSD. Har MEGET bøvl med automatisk hastighedsændring.

Har efter at have talt med Tesla support tlf selv lavet kamerakalibrering (via service menu) og ligeledes været forbi Tesla hvor de har lavet nogle undersøgelser. Uden held... Jeg bliver spist lidt af med at det er beta software men der er et eller andet mystisk ved det.

Når jeg med fartpilot passerer et skilt så vises det på UI (user interface) - dvs. man ser at bilen passere skiltet og jeg kan endda læse på tavlen på UI hvad skiltet viser. Samtidig skifter den faste hastigheds tavle ovenfor til højre for bilen i UI. Men bilen skifter meget meget sjældent hastighed...

En sjælden gang imellem skifter den op i fart i henhold til skilte og andre gange ned. Men for det meste lader det meget til at bilen reelt bare kører efter GPS positionen? Al hjælp er velkommen for Tesla spiser mig desværre lidt af med at det er beta og EU kortene i øvrigt stadig er fra 2019. Jeg proklamerer dog at jeg, for flere måneder siden, har fået en opdatering hvor der står at bilen nu kører efter hastighedstavler!!

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Dec 19 '20
Danbra56
Danbra56 Dec 19 '20

Det samme med min, den læser kun de faste tavler. Hvis der er sat midlertidig 80 skilte op er de usynlige. I mange tilfælde er hastighed tavlen korrekt ,men den skifter ikke hastighed. 

MOS
MOS Dec 19 '20

Min oplevelelse er, at den skifter ned i hastighed, hvor man f.eks. kører fra en 80-zone og ind i en 60-zone, men ikke altid omvendt. Hvis man f.eks. har aktiveret fartpiloten i en 60-zone til at køre 60, og man så kommer ind i en 80-zone, så fortsætter den med 60.

Jeg er ikke sikker, men har en idé om, at det måske skyldes, at den er programmeret til at vælge den mindste af følgende 2 (måske 3) hastigheder: 1) Den skiltede hastighedsgrænse, 2) GPS hastighedsgrænsen ud fra kortmateriale og 3) den fart, som man har aktiveret den til og som den betragter som max. hastighed man vil tillade den at køre.

HrMogensen
HrMogensen Dec 20 '20

Jeg har fået en idé om at genkendelse af hastighedstavle reelt slet ikke virker. At det hver gang justeres efter GPS og at det blot en sjælden gang imellem tilfældigt passer med GPS data. 

Forsøger at åbne en support sag med Tesla, da jeg i forvejen har en igangværende ting kørende med at "voice commands" indimellem ikke virker.

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Dec 20 '20