Loading...
dk

Full Self Driving - i Danmark | Tesla Forum

HamSelvOlsen
HamSelvOlsen May 5

Halløj, 

hvor meget i FSD kan man bruge i Danmark. Har læst der ikke er åbnet for det hele, i forhold til USA?

Er det PT værd at give 50.000 for i Danmark ? 

Og hvor meget kan man i en Model 3 gøre hvis man “kun” har Auto Pilot,

hvad er tilgængeligt?

CaptainChaos
CaptainChaos May 5
Citat fra HamSelvOlsen

Halløj, 

hvor meget i FSD kan man bruge i Danmark. Har læst der ikke er åbnet for det hele, i forhold til USA?

Er det PT værd at give 50.000 for i Danmark ? 

Og hvor meget kan man i en Model 3 gøre hvis man “kun” har Auto Pilot,

hvad er tilgængeligt?

Uden FSD pakken kan bilen selv styrer inden for samme vognbane, den kan altså ikke lave vognbaneskift og slår også fra vis du ligger i en vognbane der "deler sig i 2" ved en udfletning.
Den stopper ikke ved lyskryds eller lign. men det er stadig behageligt at benytte på landeveje og motorveje. Den fatter dog ikke at den bare skal følge linjen til højre, så når vejen bliver bredere så trækker den ud og ligger sig i midten. Det giver nogle uheldige situationer hvor folk vil overhale men bilen så trækker ud foran dem.

Med FSD pakken kan bilen selv foretage vognbane skift og kan altså selv kører fra punkt til punkt så længe det er på motorvejsnettet. Jeg har ikke selv prøvet FSD pakken i model 3 så jeg kan ikke sige hvor godt det virker.

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069

selsoe
selsoe May 6
Og et tip: hvis du vælger FSD, så køb det efter du har modtaget bilen for, at undgå beskatning.
jramskov
jramskov May 6
Citat fra CaptainChaos 

Uden FSD pakken kan bilen selv styrer inden for samme vognbane, den kan altså ikke lave vognbaneskift og slår også fra vis du ligger i en vognbane der "deler sig i 2" ved en udfletning.  

Hvordan håndterer en bil med FSD det hvis et enkelt spor bliver til to spor? Vores TM3 uden AP har det med at vælge venstre spor og jeg bliver nød til at afbryde AP og selv vælge højre spor og derefter slå AP til igen. Gør FSD det anderledes?

bskaarup
bskaarup May 6

Jeg har haft FSD i 11 måneder.

Jeg synes ikke det er pengene værd.

Alle de smarte faciliteter (automatisk overhaling, smart summon, stop  for rødt og ved stopskilte osv.) er slået fra i EU pga. lovgivning. Elon har flere gange skrevet at de arbejder med EU om at få lovgivningen tilpasset. Men intet nyt endnu.

M3Jan
M3Jan May 6

FSD er rart at have men næppe 50.000 kr værd som det er nu. 

Køb det senere og spar afgiften. Omvendt risikerer du prisen på FSD stiger - det er ihvertfald hvad Elon har proklameret, men ingen ved hvad der sker.

Jeg synes særligt automatisk vognbaneskift på motorvej er godt. Man kan nøjes med at slå blinklyset til og så sker resten af sig selv. Man behøver ikke slå AP fra og til igen. Måske i småtingsafdelingen men lækkert.

Det er også rart at den selv finder vej i rette spor når motorvejen deler sig eller fletter sammen. Ligesom det er rart at den selv kører fra ved afkørslen.

Summon er så simpelt at det næppe er brugbart for mange. 

Resten af AP funktionalitet i FSD er vist mage til basal AP

baldur
baldur May 6
Citat fra jramskov

Hvordan håndterer en bil med FSD det hvis et enkelt spor bliver til to spor? Vores TM3 uden AP har det med at vælge venstre spor og jeg bliver nød til at afbryde AP og selv vælge højre spor og derefter slå AP til igen. Gør FSD det anderledes?

På motorvej: Hvis du ikke har plottet en destination ind i navigationen, så vælger den altid venstre spor. Hvis navigationen er aktiv, så følger den ruten og vælger det korrekte spor alt efter hvor du skal hen.

På normal vej: det er mere eller mindre tilfældigt. Navigation on autopilot er ikke tilgængeligt udenfor motorvej så derfor gør den præcis det samme som uden FSD. Det kommer nok til at ændres snart.

Forummets indlæg er redigeret af baldur May 6
jramskov
jramskov May 6

@Baldur: Tak for info. Lidt underligt at den vælger venstre spor.

PeterE
PeterE May 6

FSD på normal vej kommer ikke til at ske de næste mange år, desværre. Det er der ingen der tror på, vejene og infrastrukturen generelt er slet ikke til det, og det er de øvrige spillere på vejen heller ikke. 

jramskov
jramskov May 6

"Det er der ingen der tror på"

Udover Elon Musk og Tesla ;-)

koden
koden May 6

nej heldigvis... jeg kan godt lide at køre bil og det nuværende SD er fint til mig...

jramskov
jramskov May 6

Jeg tror heller ikke det bliver umuligt at køre selv lige foreløbigt ;-) 

PeterE
PeterE May 6
Citat fra jramskov

"Det er der ingen der tror på"

Udover Elon Musk og Tesla ;-)

Enig ;)
baldur
baldur May 6
Citat fra PeterE

FSD på normal vej kommer ikke til at ske de næste mange år, desværre. Det er der ingen der tror på, vejene og infrastrukturen generelt er slet ikke til det, og det er de øvrige spillere på vejen heller ikke. 

Det kommer an på hvordan du placerer målstolperne. Lige nu kan den standse for rødt og ved stop skilte i USA. Det næste bliver at den kan tage sving. Og så har du faktisk første udgave af FSD i by. Eller ihvertfald det vi kender som Navigate on Autopilot.

Hvis du derimod mener at FSD indebærer at ejeren kan sætte sig ind på bagsædet og lade FSD køre robottaxi, så går der noget tid. Og i bedste fald bliver det med en masse begrænsninger. Eksempelvis kun hovedveje og andre "nemme" veje. Hvilket i øvrigt vil være fint nok med mig.

baldur
baldur May 6
Citat fra jramskov

@Baldur: Tak for info. Lidt underligt at den vælger venstre spor.

Mit bud er at der er større chance for at venstre er "ligeud" og ikke en afkørsel. Det giver dig også mulighed for at vælge mellem højre og venstre uden at skulle ud i overhalingssporet.

PeterE
PeterE May 6
Citat fra baldur
Citat fra PeterE

Det kommer an på hvordan du placerer målstolperne. Lige nu kan den standse for rødt og ved stop skilte i USA. Det næste bliver at den kan tage sving. Og så har du faktisk første udgave af FSD i by. Eller ihvertfald det vi kender som Navigate on Autopilot.

Hvis du derimod mener at FSD indebærer at ejeren kan sætte sig ind på bagsædet og lade FSD køre robottaxi, så går der noget tid. Og i bedste fald bliver det med en masse begrænsninger. Eksempelvis kun hovedveje og andre "nemme" veje. Hvilket i øvrigt vil være fint nok med mig.

Og den kører nydeligt udenom bløde trafikanter og dårligt afmærkede heller? Og kan manøvrere igennem en 2-sporet rundkørsel? For så har du ret. Jeg tror at vi er lidt væk derfra. På MV og MTV er det noget andet.
baldur
baldur May 6

Min erfaring er at den kører udenom bløde trafikanter samtidig med at den hyler og skriger om at jeg skal tage over. Men den klarer det fint selvom jeg ikke gør (der er cykler på vejen på min pendlerrute). Jeg har af gode årsager ikke prøvet, men tror også den vil nødbremse hvis der er reel fare for kollision. Den har fået max point for det i Euro NCAP og det er faktisk det samme system som også holder øje med din kørsel.

Den klarer også de fleste heller med plads til forbedringer (primært bare at den skal sætte farten mere ned). Den kan dog ikke finde ud af den type heller, hvor man skiftevis skal køre i egen og modkørendes vognbane.

Rundkørsler skal den lære. 

Der er arbejde at lave men det er ikke uoverkommeligt. Som sagt tror jeg de er nødt til at indføre nogle begrænsninger i første version. Der vil da klart være steder som er for svære.

Og så forventer jeg også at vi kommer til at køre FSD i level 2 i en rum tid. Altså så der hele tiden er et menneske der overvåger og gripper ind hvis den er ved at fejle. Til at starte med håber jeg med at der bliver åbnet for level 3/4 på motorvej og så kan vi godt leve med at bykørsel er level 2 i noget tid. I denne sammenhæng er FSD = Navigate on Autopilot.

Måske de kan enten whiteliste eller blackliste veje og områder som er FSD egnede. Det er godt nok ikke det Elon siger at de vil, men hvis det er nødvendigt, så gør de nok det.

PeterE
PeterE May 6

@baldur, du har nogle gode pointer - og 'FSD i level 2' giver ikke mening. For mig i al fald.Hvis vi alle bruger de 6 niveauer i SAE J3016, så er niveau 2 'partial automation' og det har da ikke meget med Full Self Drive at gøre. Vi skal vist op i niveau 4 og 5, hvis det skal være 'Full' noget som helst, idet alt under 4 har kød og blod mennesket som back-up. I niveau 4 og 5 er computeren back-up. Som jeg husker det.  

Husk at ansvaret for at ramme de der cyklister stadigvæk er vores eget, uanset hvem vi overlader styringen til...

ankjaers
ankjaers May 7

Ville ønske bilen havde mere styr på at køre udenom bløde traffikanter på brede veje. Evt med en setting for afstand hvor bilen ville overhale uden at nedsætte farten, og evt blot sænkede farten for at overhale mere sikkert. Inde i de større byer holder cyklister sig oftest i deres bane uden at svinge pludseligt ud. Den nuværende opførsel med den skrækkelige hyletone gør at jeg ofte flår autopilot fra når jeg nærmer mig en cyklist på landeveje.

jramskov
jramskov May 7
Citat fra ankjaers

Ville ønske bilen havde mere styr på at køre udenom bløde traffikanter på brede veje. Evt med en setting for afstand hvor bilen ville overhale uden at nedsætte farten, og evt blot sænkede farten for at overhale mere sikkert. Inde i de større byer holder cyklister sig oftest i deres bane uden at svinge pludseligt ud. Den nuværende opførsel med den skrækkelige hyletone gør at jeg ofte flår autopilot fra når jeg nærmer mig en cyklist på landeveje.

Enig. Det er en den ikke klar til endnu, helle anlæg er heller ikke en favorit. 

Sider: 1 2 »