Loading...
dk

Teslas lån via Jyske Finans | Tesla Forum

Sally_Musk
Sally_Musk May 13 '20

Hej alle

Jeg skal hente vores nye M3LR + anhængertræk på mandag til samlet 467.000. Vi låner hos Teslas samarbejdspartner, Jyske Finans, og har valgt 35% i udbetaling. På hjemmesiden hvor bilen bestilles er ÅOP for vores lån 2,30% og samlede kreditomkostninger er 28.000 kr. Intet har ændret sig nævneværdigt dér, siden vi bestilte for en måned siden. 

Nu er jeg i e-Boks for at godkende låneaftalen, og den siger: ÅOP 3,03% og samlede kreditomkostninger 38.000 kr, altså lige 0.67% og 10.000 kr mere. 

Jeg kan tilføje, at tilbuddet på hjemmesiden er med 1,25% fast rente og 1,26% debitorrente. I låneaftalen er disse staser højere: fast 2,05% og 2,07%, hhv.  

Nogen bud på den gode forklaring på dette mismatch?

Vh Søren

PS: Jeg tænker denne tråd vil være relevant løbende - kunne ikke finde en anden der dækkede...

 

Forummets indlæg er redigeret af Sally_Musk May 13 '20
CaptainChaos
CaptainChaos May 13 '20
Det var noget lignende da vi købte vores i december sidste år, der var forskellen dog "kun" 0,1 % så jeg gjorde ikke noget ud af det.
Vildgut
Vildgut May 13 '20
Tillykke med bilen, det kan du glæde dig til ;D

Ved ikke om du er klar over det... Men Alfinans og deres grønne billån er en del billigere.

https://beregn.alfinans.dk/Calculation?style=greenify


Forummets indlæg er redigeret af Vildgut May 13 '20
MOS
MOS May 13 '20

Hvordan kan de være billigere, når de har en fast rente på 3,45%?

Bianco
Bianco May 13 '20

Billigste er at finansiere via huslån, men ellers er DIBA.dk normalt en af de billige. Undtagelsen er hvis bilproducenten selv er med til at finansiere, som f.x. Fiat gjorde en overgang.

Hvis man er god kunde i sin bank (= skylder dem mange penge) så kan det godt betale sig at få et tilbud fra dem.

Husk at priserne i reklamerne normalt er med stor udbetaling og kort tilbagebetalingstid.

 

MartinPedersen
MartinPedersen May 13 '20
Men kan ikke kun kigge på ÅOP, der er flere faktorer som spiller ind. F.eks. hvor lang tid man forventer at have køretøjet. En forhandler med lav rente, men høje etablerings omkostninger. Der betaler man meget i starten, men mindre over årene i renter. Så nytter det ikke så meget, hvis man sælger efter 3år, så kunne det måske bedre betale sig med lidt højere renter, og lavere etablerings omkostninger. For man skal også huske renter er fradragsberettiget.
Sally_Musk
Sally_Musk May 13 '20

Tak til alle for kommentarerne indtil videre.

 

@Bianca, mht. 'prisen i reklamen' er den med netop 35% udbetaling og 96 måneders løbetid. Nøjagtig som i låneaftalen. 

 

Jeg havde sågar en telefonsamtale med Jyske Finans om deres lån, før vi bestilte bilen. Af den samtale fremgik de forhold, der også fremgik/fremgår af hjemmesiden hvor bilen bestilles.

 

...Vi er altså stadig på jagt efter den gode forklaring - hvis sådan en findes?

Vh Søren 

 

 

PeterE
PeterE May 13 '20
Spørg da långiver :)
Vildgut
Vildgut May 13 '20

 

Citat fra MOS

Hvordan kan de være billigere, når de har en fast rente på 3,45%?


 

Linket er forkert åbenbart....ÅOP ved det grønne lån er 2,13% før skat. Prøv det her link i stedet og tryk på beregn. https://alfinans.dk/billaan/groent-billaan/

Al Finans er de billigste med det grønne billån. Ja du kunne måske tage lidt lån i friværdien hvis du har det, men det er ikke noget jeg regnede på.

MOS
MOS May 13 '20

Med det nye link får jeg også en ÅOP på 2,13%, men det er med variabel rente. Hvis vi skal sammenligne æbler med æbler, så er ÅOP med fast rente 2,65% hos AL Finans, hvilket stadig er højere end en ÅOP på 2,30% hos Jyske Finans. Forudsat at tallene holder, naturligvis.

Jeg er spændt på at høre, hvad S_Jessen finder ud af, og om han kommer til at hænge på de 3,03% i stedet. Men jeg tænker, at der nok må være sket en fejl eller en misforståelse. Det må være muligt at få det lån til den rente, de faktisk reklamerer med. Alt andet ville være vildledende og ulovligt.

 

Ellers er jeg enig med Bianco. Det er oftest billigst at finansiere bilen over huslån, hvis man har mulighed for det og har friværdi i huset. Det var da også den løsning, jeg valgte, da jeg købte min bil.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 13 '20
PeterE
PeterE May 13 '20
Citat fra Vildgut

 

Citat fra MOS

Hvordan kan de være billigere, når de har en fast rente på 3,45%?


 

Linket er forkert åbenbart....ÅOP ved det grønne lån er 2,13% før skat. Prøv det her link i stedet og tryk på beregn. https://alfinans.dk/billaan/groent-billaan/

Al Finans er de billigste med det grønne billån. Ja du kunne måske tage lidt lån i friværdien hvis du har det, men det er ikke noget jeg regnede på.

Enig, AL viser lidt vejen med lån til grønnere biler. Fantastisk udvikling.
Sally_Musk
Sally_Musk May 13 '20

Endnu engang tak for kommentarerne.

 

Godt med det gode link til AL Finans' grønne lån, @Vildtgut. Jeg har ansøgt nu - til ÅOP 2,65%, men så har jeg da et bedre udgangspunkt for en konstruktiv snak med Jyske Finans imorgen :-)

 

Vi har noget friværdi, men det koster jo at omlægge (tror jeg da?!) og hurtigt mere end de samlede kreditomkostninger ved f.eks. et billån. 

 

Vildgut
Vildgut May 13 '20
Citat fra S_Jessen

Endnu engang tak for kommentarerne.

 

Godt med det gode link til AL Finans' grønne lån, @Vildtgut. Jeg har ansøgt nu - til ÅOP 2,65%, men så har jeg da et bedre udgangspunkt for en konstruktiv snak med Jyske Finans imorgen :-)

 

Vi har noget friværdi, men det koster jo at omlægge (tror jeg da?!) og hurtigt mere end de samlede kreditomkostninger ved f.eks. et billån. 

 

Det var så lidt. Så må du ind og presse dem lidt i jyske ;)!!


@mos havde ikke lagt mærke til om det var fast/variabel. Men naturligvis skal man sammenligne ens risikoprofiler. 

Vildgut
Vildgut May 13 '20
Og det fede ved al finans er også at krav til udbetaling er så lav(10 procent). 
Samtidig med den lave åop giver det dig jo mulighed for at placere kapitalen et andet sted. Så kræves der blot at man kan forrente de penge højere end 2,xx procent (+lidt til skattefar) et andet sted... .Men det er jo naturligvis et spørgsmål om hvad risiko man kan/tør tage. 
Forummets indlæg er redigeret af Vildgut May 13 '20
MOS
MOS May 13 '20
Citat fra S_Jessen

Vi har noget friværdi, men det koster jo at omlægge (tror jeg da?!) og hurtigt mere end de samlede kreditomkostninger ved f.eks. et billån.

Du skal ikke nødvendigvis have omlagt huslånet. Jeg fik blot mit forhøjet. Det kostede lidt i gebyr til banken, men ikke mere end oprettelsesomkostningerne for et tilsvarende billån. Derudover er der tinglysningsgebyr, hvor man ofte kan spare den variable omkostning, hvis lånet kan holdes inden for pantebrevets oprindelige størrelse, eller evt. nøjes med en mindre forhøjelse. Dette skal sammenlignes med, at man skal betale fuldt tinglysningsgebyr for hele pantebrevets størrelse, hvis man i stedet for opretter et helt nyt pantebrev til et billån.

Jeg kan kun anbefale dig at tage fat i din bank og få en snak om, hvorvidt det kan svare sig at forhøje dit huslån, når du nu har friværdi frem for at oprette et billån.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 13 '20
Vildgut
Vildgut May 13 '20
Citat fra MOS
Citat fra S_Jessen

Vi har noget friværdi, men det koster jo at omlægge (tror jeg da?!) og hurtigt mere end de samlede kreditomkostninger ved f.eks. et billån.

Du skal ikke nødvendigvis have omlagt huslånet. Jeg fik blot mit forhøjet. Det kostede lidt i gebyr til banken, men ikke mere end oprettelsesomkostningerne for et tilsvarende billån. Derudover er der tinglysningsgebyr, hvor man ofte kan spare den variable omkostning, hvis lånet kan holdes inden for pantebrevets oprindelige størrelse i stedet for at oprette et helt nyt pantebrev til et billån.

Jeg kan kun anbefale dig at tage fat i din bank og få en snak om, hvorvidt det kan svare sig at forhøje dit huslån, når du nu har friværdi frem for at oprette et billån.

Afhængigt af belåningsgraden bliver din bidragssats vel også påvirket? Men ja, hvis du har masser af friværdi, betyder det sikkert ikke noget... 
Nikolaj
Nikolaj May 14 '20

Hvis din friværdi er steget siden du sidst fik optaget realkreditlån, så udløser et tillægslån ofte også en besparelse på dine nuværende bidragssatser. Sådan er det fx hos Nordea, hvor bidragssatserne på alle lånene fastsættes og fastlåses, når man optager lånene. Hvis du så fem år efter har fået fx 1mDKK mere i friværdi og lånene nu er væsentligt sikrere for banken, så betaler du stadig de samme bidragssatser som for 5 år siden. Når du så forhøjer med et lån til fx bilen, så genberegner de alle bidragsssatserne, og vupti bliver det billigere for dine nuværende lån. Tillægsdelen på det nye lån er selvfølgelig til en marginalt set højere bidragssats, men normalt markant billigere end et billån. Endelig vil stiftelsomkostninger hurtigt være tjent ind pga. førnævnte besparelse på bidragssatsen. 

Sally_Musk
Sally_Musk May 14 '20

Den gode forklaring herunder

 

Det var en fejl, og den er rettet, uden sværdslag. ÅOP er nu 2,13% og debitorrente er 1,25% (begge fast). Og vi låner til 65% af bilens pris på 467.000 kr.

 

Jeg ringede til først til Jyske Finans (JF), der fortalte mig, at fejlen skyldtes, at Tesla ved oprettelsen af anmodningen om lånet havde glemt at bruge det 'kampagnetilbud', som er det, man præsenteres for på Teslas hjemmeside, hvor bilen bestilles. JF bad mig 'Afvise' låneaftalen i eBoks, og JF skrev desuden en besked til Tesla, om at de skulle oprette en ny anmodning med den rigtige rente mv.

 

En time senere ringede jeg til Tesla for at følge op. Sammen finder vi mailen, og Tesla sender derefter en ny korrekt anmodning til JF, som bliver godkendt af dem, og af os i eBoks, og nu har vi så et lån. 

 

Jeg kunne ikke få det billigere i min egen bank, selvom vores friværdi vel er en million eller mere. Et "0%"-lån med tilbagebetaling over ti år i Totalkredit giver stadig en højere ÅOP (2,8% mod JFs 2,13%), og også højere samlede kreditomkostninger (34.000 mod JFs 27.000) selvom vi valgte at sætte vores udbetaling 75.000 op. Totalkredits bidragssats på 1.20% er nærmest identisk med JFs debitorrente på 1.25%.

 

@Nikolaj: Det er muligt, at bidragssatsen på vores øvrige restgæld ville være blevet lavere, men så burde min bank jo have fortalt og indregnet dette. Jeg bad om billigste finansiering. Men stadig muligt at de ikke tog højde for dette.

Forummets indlæg er redigeret af Sally_Musk May 14 '20
jth
jth May 15 '20
Jeg finansierede via friværdi til lidt under 0.2% for et års tiden siden (Danske Bolig Fri)
JanKN
JanKN May 15 '20

Jeg kom frem til det samme som S_Jessen. Selvom vi har et par millioner i friværdi, var et billån hos LSB (Som er vores bank) med 0.95% i rente og åop omkring 1.7% en væsentligt billigere løsning. Ikke alle kan være heldige at have gamle ordninger med et banklån med 0.2% i rente, som jth. Den slags lån kan man ikke få længere. Det billigste jeg kunne få, lå også omkring ÅOP på 2.5-3%.

Det er klart, at hvis man f.eks. skylder 0 kr. i sit hus, vil bidragssatsen være meget lav og i så tilfælde, er det nok en bedre løsning. 

Men generelt er de grønne billån der skyder op rundt omkring fuldt konkurrencedygtigt med realkreditlån/lån i friværdien, også helt ned til dem med 0% i rente. 

Sider: 1 2 »