Min når heller ikke 100% men det gør mit garmin løbeur heller ikke så det er nok ikke så unormalt efter års brug.
Fin sammenligning da de to jo bruger samme batteritype, kølesystem og BMS :-)
Jeg havde en der havde solgt mobiltelefoner i 15 år og han kunne fortælle mig at det bedste jeg kunne gøre var at lade til 100% og aflade fuldt, helst hver gang. Det havde mine batterier bedst af.
@ElPeter - nej, det er ikke normalt.
100% fortæller ikke noget om den tilbageværende kapacitet, mens 97% fortæller at den ikke var i stand til at oplade den fulde tilgængelige kapacitet uanset hvad den kapacitet så måtte være på det tidspunkt.
Hvad der er rigtig og hvad Tesla siger har jo igen og igen vist sig ikke at være det samme, så forstår ikke helt dit argument.
Her er et eksempel som måske er lidt mere klart for dig. Da bilen var ny havde den fx en typical på 407km ved 100%, nu har den en typical på 360 km ved 100% - det er degradering. Den fylder stadig posen helt op, posen er bare skrumpet over tid.
Hvis du kun lader til 97% (anset hvad typical fortæller dig af km), så fylder du simpelthen ikke posen helt op uanset hvor meget den er skrumpet. Årsagen til at du ikke kan fylde posen helt kan være mange forskellige ting, men det kan aldrig være kapacitetsdegradering.
Ja det er netop det mit spørgsmål går ud på. Der er jo en forventelig degradering af rækkevidde - vil den afspejle sig i at man lader til lavere og lavere % af den oprindelige kapacitet eller lader man til 100 % af den aktuelle kapacitet hvor hver % vil repræsentere en stadig faldende rækkevidde.
Kan det være ubalance mellem battericellerne, der gør, at den ikke kan lade længere end til 97%? Jeg tænker, hvis én celle har nået 4,2 V så stopper den vel opladningen, uanset at resten af cellerne kun er på f.eks. 4,15 V. Jeg ved ikke præcist, hvordan algoritmen til %-visning fungerer, men måske tager den højde for, at ikke alle celler er helt fyldt, således at den kun viser 97%.
Så mit bedste gæt er, at det skyldes ubalance. Prøv evt. at sætte den til at lade til 100% og lad den stå nogle timer med stikket i. Med lidt held kan det være, det hjælper. Det kan dog også være, at jeg tager fejl og det skyldes noget helt andet.
De 100% angiver at den er lykkedes med at lade til den batteri spænding som den forventer. Den kan så være 4,2V eller 4,1V eller noget helt tredje pr. celle. Hvis den ikke formår at lade til den spænding som den forventer, så vil det resultere i at den ikke lader 100%.
Så hvis Tesla (i et tænkt eksempel) fx kunne finde på at sænke den maksimale spænding pr. celle, for at beskytte batteriet, fra 4.2V til 4.1V, så vil bilen stadig vise 100% når den stopper med at lade da den nu forventer en lavere spænding, men din kapacitet er blevet begrænset pga den lavere spænding.
Så 97% betyder at den ikke kan fylde så meget på som den forventer, så der er en fejl et eller andet sted. Om det er SW eller HW kræver nærmere diagnostisering.
@MOS - balancering er oplagt det første som skal undersøges - ultimativt kan det jo være en eller flere celler der er på vej til at gå. Tesla kan vel aflæse den indviduelle spænding på alle moduler, og måske endda på hver celle?
Jeg har allerede prøvet at lade den stå ved fuld opladning for at give den mulighed for at balancere. Det er noget der er kommet gradvist, det er nok 3 år siden jeg sidst kunne lade til 100. Tak for svarene, jeg konkluderer at jeg burde kunne nå 100 % så jeg vil se om jeg kan få hul igennem til Tesla, om ikke andet for at få en autoriseret forklaring.
@P85DK
Det er lidt mere komplekst end som så. Cellespændingen er jo ikke nødvendigvis ens på alle celler (pga. ubalance). Mener du så, at den viser 100%, når cellen med den højeste spænding når sit forventede target (f.eks. 4,2 V) uanset at de andre celler ikke er ladet helt op? Det kan godt være, det er tilfældet.
Men jeg har en svag anelse om, at den måske integrerer kapaciteten op på alle cellerne, således at hvis nogle celler er ladet op til 100% (f.eks. 4,2 V) og andre celler kun er ladet op til en lavere spænding (f.eks. 4,15 V) og dermed ikke har udnyttet alle cellernes fulde kapacitet, så kan det være, at batteriets samlede energiindhold er lavere end dets fulde kapacitet såfremt alle cellerne var balanceret og ladet op til den maksimale spænding.
Det kan også være, at den regner med energiindholdet i den celle med laveste spænding, da det typisk vil være den celle, der sætter grænsen for, hvor meget batteriet kan aflades. Hvis den celle kun er ladet 97% op, så vil den måske vise 97% i displayet, uanset at andre celler er ladet 100% op.
Giver det mening, eller er jeg helt galt afmarcheret?
@P85DK
Men jeg har en svag anelse om, at den måske integrerer kapaciteten op på alle cellerne, således at hvis nogle celler er ladet op til 100% (f.eks. 4,2 V) og andre celler kun er ladet op til en lavere spænding (f.eks. 4,15 V) og dermed ikke har udnyttet alle cellernes fulde kapacitet, så kan det være, at batteriets samlede energiindhold er lavere end dets fulde kapacitet såfremt alle cellerne var balanceret og ladet op til den maksimale spænding.
Det er dette jeg tror der sker. Den stopper jo ikke når den første celle når 4,2V, for så ville den aldrig balancere batteriet ordentligt. Når den stopper ved 97% så er det måske et helt modul der ikke når den spænding der forventes.
Jeg forstår ikke helt interessen for at ramme 100% og så tæt på 0%, og "kalibrering" af batteri-estimator. Jeg har endnu ikke ladet højere end ~97%, det var det højeste den nåede til inden jeg kørte og 6% er det laveste jeg har ramt, det var endda fordi jeg måtte tage en omvej grundet vejarbejde.
Som udgangspunkt spekulerer jeg ikke ret meget over Wh/km, km-tal ved max opladt og hvad pct måleren måtte vise. Estimering af batterikapacitet/ladning er upræcis, ja man kan estimere ved at tælle Ah ind og ud af batteriet og måle spænding på cellen, det vil i sin natur altid være lidt upræcis, afhængig af SW version, osv. osv. så mm. du smider en ODB dongle på og ser mere om hvad bilen måler og estimerer kan I lige så godt tyde te blade eller gå til clairvoaint.
Panasonic NCR18650B er nok den celle som er tættest på en Tesla celle, Tesla lader helt sikkert med deres egne algoritmer, men man skal jo sætte cut-off et sted osv.
https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20(Green)%20UK.html
ODB2 dongle / Scan my Tesla.
https://www.youtube.com/watch?v=x7NJIkOirVE
Jeg bruger bilen som jeg behøver og prøver at undgå at lade bilen så med 'høj' state of charge, helst ikke over 90% mm. jeg er på road-trip.
Her er lidt forsøg data på NCR18650
Det Tesla gør der er jo at håbe det er en SW kalibrering der skal til. Det er jo ikke en endegyldig diagnosticering. Hvis den stadig selv stopper opladningen ved 97% efter du har forsøgt på en supercharger så ville jeg bede Tesla undersøge nærmere. Desuden behøver det ikke være en supercharger, da den lader med så lav effekt i toppen at det kan du fint gøre derhjemme.
Jeg tror ikke det er en FW fejl, men det kan være deres nye batteri beskyttelse algoritmer der har opdaget noget i dit batteri som gør at den ikke vil lade til mere end 97%, da der ellers ville være større sandsynlighed for at en eller flere celler vil fejle.
Du lader også hurtigere fra 95% til 97% end du ville gøre fra 95%-100%, det er der ingen tvivl om :-)
Det er vel helt normalt når du er over 95% - Hvis du vil fylde posen til kanten, men ikke over, så hælder du langsommere og langsommere jo tættere du er på kanten :-)