Har oplevet det sammen, fik repareret hos Tesla, en CONDENSER fejlede. Aircondition ude af drift er ikke sund for batterier. Bedre at få det fixet hurtig især hvis man supercharger meget.
Har oplevet det sammen, fik repareret hos Tesla, en CONDENSER fejlede. Aircondition ude af drift er ikke sund for batterier. Bedre at få det fixet hurtig især hvis man supercharger meget.
Hvordan har aircon en betydning for batterierne? Der sidder et automatisk styret luftindtag i højre og i venstre side, som er med til at køle batterierne. Men en relation imellem aircon og batterierne/batteriet?
Det er det samme køleanlæg, der fungerer som aircon til kabinen og som også køler batteriet. Det er så vidt jeg ved den samme kondensator, der bruges til at komme af med varmen. Så der er en god sandsynlighed for, at hvis du ikke får kold luft i kabinen, så bliver batteriet heller ikke kølet. Men det kommer naturligvis an på præcis hvad i køleanlægget, der ikke virker længere.
Det er det samme køleanlæg, der fungerer som aircon til kabinen og som også køler batteriet. Det er så vidt jeg ved den samme kondensator, der bruges til at komme af med varmen. Så der er en god sandsynlighed for, at hvis du ikke får kold luft i kabinen, så bliver batteriet heller ikke kølet. Men det kommer naturligvis an på præcis hvad i køleanlægget, der ikke virker længere.
Modtaget :)
Der er kun ét køleanlæg/én kølemiddelkreds (kompressor, kondensator og fordamper). Fordamperen/varmeveksleren køler vand/glycol-blandingen til to separate kredse - én til batterikøling og én til kabinekøling. Kabinekredsen har forbindelse til en tredje kreds til køling af motor og elektronik.
Derfor: Hvis kompressorkredsen står af kan hverken batteripakke eller kabine køles, men hvis kun f.eks. væskepumpen til kabinekølingen star af, så køles batterierne jo stadigvæk.
Jeg er ret sikker på, at det er samme køleanlæg. Men det indeholder selvsagt mange komponenter, der ikke alle er i brug til alle funktioner. Så der kan nok godt være en defekt komponent, som ikke indvirker på resten af køleanlæggets funktion.
Jeg ved heller ikke, hvordan fejlmeddelelseslogikken fungerer. Man kan måske godt forestille sig, at den ikke nødvendigvis melder fejl, hvis den fint kan køle batteriet, men ikke kabinen. Det kan også være, at den først melder fejl, hvis batteriet faktisk når en kritisk temperatur, hvilket måske ikke sker før man virkelig giver den gas på en lang tur og/eller supercharger på en varm dag.
Det viste sig at være en o-ring der gjorde at kølevæsken lækkede. De sagde at jeg ville have problemer med at supercharge. Så der må være en sammenhæng med batteriet.