Loading...
dk

Oversight over hvilke andre fælge der passer til M3? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Aug 3 '20
Vinteren nærmer sig langsomt.
Har endnu ikke helt besluttet om der skal nogle af de nær bedst mulige helårsdæk på eller om der skal investeres i komplet sæt inkl fælge. 

Lige nu de org. Tesla 19” med Hancook dækkene. Synes egentlig de performer ganske udemærket. Dækstøjen kan sikkert være lavere men jeg var vant til værre. Har ingen problemer med at få lang rækkevidde med dem og de skuffer ikke rent sportsligt. Desuden run-flat så jeg har satset på ikke at køre rundt med lappeskum. Har dog en minikompressor til 12V med. Skyder på de har kørt 20.000 km nu og har en del i sig endnu...

Dem der sælger deres Tesla fælge regner med de er guld - det ville jeg da også selv tænke om mine 19” men de skal uanset ikke sælges.

Hvilke andre org. dækmærker ville passe på Model 3? 
Har hørt at nogle BMW eller Nissan fælge kunne passe? Måske nogen der kender en fornuftig oversigt eller har viden om dette. Centerkapslen kan jo altid skiftes... 
Det er mere hvis man faldt over et godt bud på fx dba.dk.
Ice2EV
Ice2EV Aug 3 '20

Vi har et sæt sommer og vinter fælge i 18" originale.

Har altid været inkarneret sommer vinter dæk mand. MEN må indrømme de der nyeste Michelin crossclimate ser umiddelbart ud til at gøre det uhørt godt i diverse tests.

Jeg ville nok vælge brugte fælge med omhu....... Jeg købte brugte originale 18" aero for en slik, og stadig med dupper på dækkene, alligevel var den ene fælg skæv, fik dem afbalanceret flere gange.

Til sidst med strobeskop lys kunne vi se den ene var en anelse skæv. Men sådan er det når man er nærig og kun vil betale 1/3 af nyprisen.

MOS
MOS Aug 3 '20

Jeg er lidt forvirret. Er det dæk eller fælge, du spørger om?

HrMogensen
HrMogensen Aug 3 '20
Jeg troede faktisk at CrossClimate ikke fås i 19” men kan se nu at det kan de? 

Irriterende nok skriver nogle at dækstøj er slem og andre elsker dem. Ville være øv hvis de larmede mere end de sommer Hancook som jeg egentlig er ganske tilfreds med (som andre hader).
Så også lidt på Vredestein Quatrac 5 da jeg troede at CrossClimate var no-go på 19”.

Og ja har også ALTID haft ægte vinterdæk om vinteren. Men hvis vintrene fortsætter som de gør så giver det bare bedre mening at droppe dem... så er et helårsdæk med bedre fokus på våd/tør vej bedre (også ift at spare et sæt fælge væk). Er der en smule sne så kører man forsigtigt og har trods alt AWD.
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Aug 3 '20
HrMogensen
HrMogensen Aug 3 '20
Citat fra MOS

Jeg er lidt forvirret. Er det dæk eller fælge, du spørger om?

Undskyld - FÆLGE... 

Dæk kan man jo frit vælge ud af... :) 
voersaa
voersaa Aug 4 '20

Der er mange online butikker som angiver hvilke fælge der passer til bilen så det er bare at kigge lidt rundt. At gå efter andre originale bilmærkers fælge vil begrænse dit udvalg voldsomt .

Der er en del at spare hvis man køber i udlandet. En butik i Holland havde faktisk mine fælge til samme pris som jeg bestilte dem til hos fabrikken og der ville jeg også have kunne få dæk og TMPS sat på til gode priser (så det desværre først efter jeg havde købt fælgene fra fabrikken). Hvis du ikke er hjemme i fælgenes specifikationer ville jeg købe dem fra en butik, der er en del du skal have styr på og jeg vil ikke stole på at sælger ved hvad der passer på din bil eller at pågældende angiver de korrekte specifikationer.     

Mine uoriginale fælge er med sommerdæk og det var nu mest for at kunne vælge design og ikke ligne alle de andre Teslaer. En yderligere fordel var så også at de har bedre dæk og vejer mindre end tilsvarende størrelse fra Tesla og jeg endte med at spare 2000 - 3000,-.  

Jeg ville også overveje at køre med helårsdæk hvis jeg skulle gøre det igen.

AgentP
AgentP Aug 4 '20
Citat fra HrMogensen   Har hørt at nogle BMW eller Nissan fælge kunne passe? Måske nogen der kender en fornuftig oversigt eller har viden om dette. Centerkapslen kan jo altid skiftes...  Det er mere hvis man faldt over et godt bud på fx dba.dk.

Jeg har tænkt det samme. Men der er sindsygt mange variable. 

Denne side giver det overblik du har behov for: https://www.wheel-size.com/size/tesla/model-3/2019/

BMW passer ikke. De er 5x112. Du skal bruge 5x114.3.
Bl.a. Nissan/Renault har 5x114.1, men deres møtrikker er 12 mm imens Model 3 har 14 mm møtrikker.
Og sådan fortsætter udfordringerne, har jeg fundet ud af... Mange af MPV'erne har også størrere dæk, så du kun kan bruge fælgen.

På Wheel-size kan du slå specifik model op. Fx føromtalte Renault Scenic (Link). Den kommer slet ikke i en 8.5x18. Men finder du en 18" fælg, så har du problemer med "Thread Size".

HrMogensen
HrMogensen Aug 4 '20
Er rimeligt hjemme fælgangivelserne. I forhold til andre bilmærkers fælge var det bare for at søge brugte fælge - men som nævnt ovenfor så er der jo en risiko for skævhed...

Jeg er ret sikker på det ender med helårsdæk => CrossClimate+ eller hvad der svarer til henad Oktober/November... Tidligere på året lod det ikke til at CrossClimate var i 19” men det ser sådan ud nu.

Så forresten en blå M3 forleden der kørte med 18” uden aerokapslerne på. Fælgene var så omlakeres i sølv/alu look. Så godt ud! 
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Aug 4 '20
voersaa
voersaa Aug 5 '20
Citat fra HrMogensen    Så forresten en blå M3 forleden der kørte med 18” uden aerokapslerne på. Fælgene var så omlakeres i sølv/alu look. Så godt ud! 

Syntes også at den blå model 3 kan blive rigtig flot med lyse fælge. Jeg går og venter på nogle after market aero caps som skal bruges til vinter ( https://www.indiegogo.com/projects/orbital--2#/ )men det kunne være interessant at vide hvad en omlakering af fælgene koster og hvor holbart det er over tid.   

HrMogensen
HrMogensen Aug 19 '20

Som nævnt i anden tråd går jeg lidt og grubler over om der bare skal CrossClimate+ på de originale 19" eller om de skal fortsætte som sommerdæk (med sommerdæk på) og finde en vinterfælg til CrossClimate...

Selvom M3 nok ikke er en den billigste bil så er jeg alligevel for nærig til at betale 16.000,- for originale 18" - især når jeg ikke engang selv kan bestemme hvilke dæk jeg vil have på. De kan desværre ikke købes fra Tesla uden dæk.

Har slået op at alle Tesla's fælge er 8,5" brede - dvs. 8,5x18, 8,5x19, 8,5x20.

Er faldet over fælge der ser ud til at kunne matche men så står der pludselig 8Jx18. Såvidt jeg kan google mig frem til har J noget at gøre med den fuge på fælgen som dækket ligger an i.

Hvis det er en 18" eller 19" fælg er det så virkeligt ikke en helt almindelig standard - dvs. alle den størrelse fælge i realiteten er J-mærkede? 

Hvis den fælg jeg finder er en anelse smallere kunne jeg jo sætte et lidt smallere dæk på (sørger selvfølgelig for at følge de anbefalinger der er i forhold til dette). Det kunne være CrossClimate i 225/45... Ifølge daekonline er det registreret til at være 69dB istedet for 71dB for 235/40. Loadindex er det samme.

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Aug 19 '20
RUNE2
RUNE2 Aug 19 '20
8 tommer bredde fælge passer fint til 235.
De fleste fælge kan tage M14 bolte.
Vær opmærksom på, at indersiden af fælgen SKAL have en fordybning mellem bolthullerne til bremseskivebolten, der IKKE er forsænket på TM3, som ellers er normalt. Den stikker ud fra bremseskiven.

HrMogensen
HrMogensen Aug 20 '20

Vigtigt info!

Men den normalt undersænkede bolt kan også være et helvede at få løs, så det er kun smart at de har sat en bolt i med 6-kant top.

bskaarup
bskaarup Aug 20 '20

Min dækmand sagde at man bare skulle fjerne bolten.

HrMogensen
HrMogensen Aug 20 '20
Citat fra bskaarup

Min dækmand sagde at man bare skulle fjerne bolten.

Nåh ja det er også rigtigt. Den sidder der jo kun for at skiven ikke kæntrer ud på boltene når fælgen løsnes. 
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Aug 20 '20
AgentP
AgentP Aug 20 '20
Citat fra RUNE2   Vær opmærksom på, at indersiden af fælgen SKAL have en fordybning mellem bolthullerne til bremseskivebolten, der IKKE er forsænket på TM3, som ellers er normalt. Den stikker ud fra bremseskiven.

Det afgør det vist.

Så er der ikke andre mærker du kan bruge. Kun fælge designet til Model3. 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Aug 20 '20
Kemp
Kemp Aug 20 '20
Mine vinter sutter er på ocean 18” cruise 5x114,3
Husk center ringen skal passe ellers udskift til nogle der passer. 
HrMogensen
HrMogensen Aug 21 '20
Citat fra Kemp Mine vinter sutter er på ocean 18” cruise 5x114,3
Må jeg se er foto af hvordan de ser ud på bilen? :) 

Kemp
Kemp Aug 21 '20
Citat fra HrMogensen

Billedet er dårligt, men sådan ser de ud :-)

HrMogensen
HrMogensen Aug 26 '20
Har taget mig sammen og ender med jeg sætter CrossClimate+ på de originale 19” når vinteren nærmer sig.
Derudover køber jeg en enkelt nogenlunde pæn men billig 19” fælg + et billigt dæk i korrekt størrelse som er en reserve (fx til når den lettere skadede org. fælg skal ordnes). Skal ikke have 1,8 ton bil stående på donkraft i flere dage. 
Ikke et reservehjul jeg kører rundt med men til netop hvis uheldet er ude og man er for ked af en skade på fx fælg (eller dæk).

Så ender regnestykket omkring 7000-7500,- For reserve og CC+ istedet for pænt over 15.000,- med 4x vinteralu, TPMS samt nye sommerdæk næste år.
HrMogensen
HrMogensen Aug 26 '20
Citat fra Kemp
Citat fra HrMogensen

Billedet er dårligt, men sådan ser de ud :-)

PS de ser fine ud :) 
Mange tak fordi du lige tog dig tid til det! 

Sider: 1 2 »