Loading...
dk

Baglygter | Tesla Forum

Maho
Maho Nov 11 '14

Hej Alle

Jeg ved emnet tidligere har været berørt, men nu hvor jeg lige har kørt bag en Tesla, kom det til mig igen.

Hvad er egentlig status på automatisk kørelys på baglygter (i dagslys). Den Tesla jeg kørte bag ved havde ikke lys på, og mod det røde lys heller ikke bremselys før til aller sidst, helt sikkert pga den automatiske bremse for genvinding af strøm. Men jeg synes det er lidt småfarligt….

Er det overhovedet lovligt i DK om dagen, og i denne grå tid?

Er der nogen som har fået det løst?

T3S7A
T3S7A Nov 11 '14

En Tesla S sætter bremserlys på ved regenerering, når man kommer over (under) 15kW mener jeg det er. 

supergaard
supergaard Nov 11 '14

Ja det er "desværre" lovligt at køre uden kørelys bagpå, indtil det bliver mørkt. Det er tåbeligt og livsfarligt, for at spare et par par til nogle dioder. Det er en EU regulering der er lige så idiotisk som cookie direktivet :) Teslaen tænder dog hurtigt for lyset også hvis det begynder at finregne, så tænder det hurtigt (hvis man har tændt for regnsensor).

Hvis man er utryg ved at køre uden lys bagpå, kan man altid manuelt tænde for positionslyset når man kører.

Maho
Maho Nov 11 '14
Tak. Mit spørgsmål gik mere på om det kunne være tændt hele tiden, som man kender fra alm biler. Kunne tidligere læse at dette setup ikke var muligt, men er noget ændret siden da, og er der evt andre som har kringlet den på anden vis?
supergaard
supergaard Nov 11 '14

Det vil helt sikkert kræve en ændring i softwaren at sætte den til "always on". Sådan som det sikkert også snart bliver lovkrav igen.

Maho
Maho Nov 11 '14
Utroligt at det ikke er muligt i softwaren pt. Er det kun DK som har de preferencer ?
Raymond
Raymond Nov 11 '14

EU direktiv

edge
edge Sep 4 '16
Kørte lige turen fra Fredericia til Aarhus i tæt regn og rigtig dårlig sigtbarhed. Spottede ca. 10 Teslaer på turen (de fleste i modkørende retning). Ikke en eneste af dem havde tændt baglygterne. Jeg bliver helt pinligt berørt på "standens" vegne. Kun nyere Renault-biler er lige så sene som Teslaer til at tænde automatisk. Så husk det nu: Teslaen tænder IKKE selv baglygterne, før det bliver rigtig mørkt ;-)
Kemikeren
Kemikeren Sep 4 '16

@Edge: Det lyder lidt underligt, for når der kommer de første dråber af regn, så slår "nattelyset" automatisk til, hvilket også tænder baglygterne. Teslaen tænder SELV baglygterne når der bliver vådt. 

Hvis det er reelt dårligt sigtbarhed (tåge), så skal man tænde tågelygterne. 

Jabba
Jabba Sep 4 '16

+1. Det må være den jyske software der ikke fungerer :)

Jeg kørte på Sjælland på vej mod Køge SuC omkring kl. 17.15 og den ene TMS jeg kørte forbi havde baglygterne tændt. Skal ikke kunne sige om de havde slået dem til manuelt, men ville blive overrasket hvis det var tilfældet. 

Min egen havde også tændt baglygterne automatisk ifm. den kraftige regn. 

Citat fra Kemikeren

@Edge: Det lyder lidt underligt, for når der kommer de første dråber af regn, så slår "nattelyset" automatisk til, hvilket også tænder baglygterne. Teslaen tænder SELV baglygterne når der bliver vådt. 

Hvis det er reelt dårligt sigtbarhed (tåge), så skal man tænde tågelygterne. 

edge
edge Sep 4 '16
Det må være den jyske software så :-) Folk spørger mig også hvorfor Teslaer kører mørkelagt i regn og tusmørke, så det er i hvert fald noget andre jyder end jeg bemærker.. Man kan vel se på sit display om den slår over i regnvejr, ligesom den gør når det bliver mørkt? Så hvis den jyske software svigter, er det op til jyden selv at slå lyset til ;-) Hav et godt og sikkert efterår...
Jabba
Jabba Sep 4 '16
Ja man ser i displayet hvis lygterne er tændt eller bremselyset aktiveres. Uberoende af vejr eller tidspunkt på dagen.
RobertJ
RobertJ Sep 5 '16

Hvis nogen kører med vinduesvisker slukket (0-position), som nævnt i nogle tråde omkring opti-coat, vil lys ikke tænde ved regnvejr da de to funktioner er koblet.

En anden ting jeg har lagt mærke til efter de to seneste 'små' opdateringer der er kommet er at mit nærlys er tændt væsentligt længere om morgenen, og noget tidligere om aftenen. Kan der være kommet tidsstyring på lyset?

F.eks. kørte på arbejde i lettere skyet vejr men dog lyst kl 07.15 sidste uge, med automatisk nærlys tændt. Skærmene i bilen var slået over på dagslys niveau.

- R

thvestergaard
thvestergaard Sep 5 '16

Min workaround, er at jeg tænder for positionslyset hvis jeg vil have baglys på (hvilket er næsten altid). På den måde er der kørelys foran og alm lys bagpå. Det fungerer også fint i let regnvejr, hvor det ikke er nødvendigt at tænde xenon lyset hver gang der kommer en byge. Ja, det vil være fedt hvis der var en setting, der gjorde at man kunne få lov at slå det til altid.

NT_nofuel
NT_nofuel Sep 6 '16

Jeg har også observeret, at efter den lille opdatering, er nærlyset tændt noget mere. Jeg kører kl. 7 om morgenen og der er det tændt hele tiden. Før opdateringen var det alene dayline der var tændt

PeterE
PeterE Sep 6 '16

Tjah, det er verdens mest banale softwareopdatering - gad vide om det ikke kommer i næste omgang. Jeg oplever også at Tesla'er i Kbh og omegn har lys bagpå, så det må være et jysk fænomen :)

Jabba
Jabba Sep 6 '16

Tror ikke den tidligere tænding af baglygter skyldes tidsstyring, men snarere at parametrene for lysfølsomheden er blevet justeret. Selv kan jeg kører afsted kl. 7 om morgenen uden at baglygterne er tændt. Samtidigt kan jeg konstatere at den om aftenen tænder slår til tidligere. 

Det kan selvfølgelig også være en kombination af tid og lysfølsomhed, men kan ikke se logikken i dette.

Thor
Thor Sep 6 '16

Citat fra RobertJ

Hvis nogen kører med vinduesvisker slukket (0-position), som nævnt i nogle tråde omkring opti-coat, vil lys ikke tænde ved regnvejr da de to funktioner er koblet.

En anden ting jeg har lagt mærke til efter de to seneste 'små' opdateringer der er kommet er at mit nærlys er tændt væsentligt længere om morgenen, og noget tidligere om aftenen. Kan der være kommet tidsstyring på lyset?

F.eks. kørte på arbejde i lettere skyet vejr men dog lyst kl 07.15 sidste uge, med automatisk nærlys tændt. Skærmene i bilen var slået over på dagslys niveau.

- R

I dag kørte jeg faktisk med vinduesviskeren slukket, men nærlyset var stadigvæk tændt. Og den stod på automatisk. Så det må der være blevet ændret på via en opdatering OTA. :)