Loading...
dk

Vedr. Hjemme Ladeboks og aftaler | Tesla Forum

Helmer
Helmer Oct 1

Jeg har bestilt en M3 SR+ i går og nu sidder jeg og kigger på ladebokse og er ved at blive lidt frustreret over hvornår det ene og det andet kan betale sig. 

Mit kørselsbehov er således at jeg kører ca. 35.000 Km. årligt. Jeg kommer til at lade 95% derhjemme. Jeg kører ikke hver dag (2-3 gange om ugen). 

Der er jo simpelthen så mange bokse og aftaler. Jeg er med på det med at man kan skifte elaftaler og priser etc. jeg har ikke elvarme, solceller, vindmøller eller andre ting. Så helt standard paracelhus. Det er kun selve bokse og aftaler som jeg syntes er svært at se hvad der er "billigst og bedst". 

Jeg kan få en elektriker til at foretage opsætningen for en øl og materialer. Så det med at betalte 13,5 t.kr. for en boks hos f.eks. Auroa virker som en dårlig ide. 

Så hvem skal man så vælge? Så vidt jeg kan se, så skal man køre 44.000 Km. for at vælge Clever. Artiklen siger FDM bedst kan betale sig, men der er også EVSE som er helt udeladt... og alle mulige andre at vælge imellem. 

Hvad er folks erfaringer med det her? 

selsoe
selsoe Oct 1

Så vidt jeg kan se, kan det godt betale sig for dig med en fastprisaftale, fx. hos Clever. Du kan selv lave beregningen ved at se hvad du betaler pr kWh og dividere med ca. 5 som i træskolængder er det antal km din Model 3 vil køre på en kWh ved blandet kørsel. (måske endda lidt pessimistisk, men så er der også givet lidt til ladetab osv). Og så er det bare at gange op regne ud hvad det vil koste dig at lade direkte ud af stikkontakten, hos Clever osv.

Jo lavere din strømpris er, jo længere skal du køre for at et Clever-abonnement kan betale sig, men hvis du regner med 2 kr/kWh, skal du køre ca. 25.000 km/år for at Clever-abonnementet er gået i nul.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Oct 1
selsoe
selsoe Oct 1

Og så skal du selvfølgelig se på hvor mange måneder du skal være abonnent hos Clever for, at forskellen i installation har tjent sig selv hjem. Sætter du en Tesla Wall Connector op, koster den vist ca. 4000 i indkøb (du skal dog også have HPFI-B-gruppe som vist koster i omegnen af 3000 kr), mens en Clever-installation vist er i omegnen er 12-13.000? Hvor mange måneder tager det at tjene forskellen hjem i besparelser på strøm?

jramskov
jramskov Oct 1

Der er også usikkerheden omkring lovgivningen. Den nuværende aftale om "processtrøm" udløber med udgangen af 2021 og hvad sker der så? Den er blevet forlænget en del gange, men kunne godt forestille mig der skete noget andet, måske en generel nedsættelse af afgifterne på el?

Omvendt er det også rart at kunne lade ved alle Clevers offentlige ladere, inklusiv Clean UFC ladere. 

Ice2EV
Ice2EV Oct 1

Se installationen som en engang bøde, og kom videre.

Om det skal være EON, Clever eller whatever må du selv vurderer.

Vi har EON og det koster os reelt efter refusion ca 300 kr om måneden at køre 2500-3000 km. For de 300 kr suger vi omkring 5-700 kWt om måneden. Det vil alt andet lige koste ca 800-1400 afhængig af din elpris.

KimT
KimT Oct 1

Hvis du vil have en ladeboks med mulighed for refusion, så er det da vist kun EVSE/Sperto hvor du kan få tilsendt en ladeboks med rødt CEE stik. Tror da at alle andre udbyder forlanger at det er en af deres egne elektrikker der montere boksen.

Ved ikke om der efterhånden er kommet flere til.

Ved nogle af de store"all-inclusice" ab. har du den fordel at du får adgang til deres offentlige ladenet (EON/Clever). Det får du ikke hos de andre.

Mener der er nogle på fdel's facebook side der har lavet regneark over hvornår det kan betale sig med div. ab. kontra at betale selv. 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 1
Ice2EV
Ice2EV Oct 1

Der var et link til en sådan forleden i anden tråd

https://www.facebook.com/marketplace/item/342004333853870/

Jeg ville dog godt give lidt mere for at den med tesla knap, således du kan slå fra direkte på stikket. Så skal man ikke ind i app eller på centerskærm for at unlocke lader.

jramskov
jramskov Oct 1

Der er også FDM, Ladop. EVSE har sidst jeg hørte lukket for adgang til nye kunder.

Helmer
Helmer Oct 1

Tak for alt input, det er super og sikken en aktivitet. Fedt nok. 

Ja jeg kan godt se der er mange holdninger og min vens kone arbejder for Clever så hun har prøvet at advokere for deres produkt - hun mener så det kan betale sig ved 15.000 Km. hvilket jeg bare slet ikke kan få til at gå op. 

Mit matematik med en elpris på omkring 1,62kr/kwh viser bare nedenstående årlige pris med 35.000 KM og 5km/kwh (jeg troede egenlig den var 6,xx):

Clever: 6858 Kr.
EVSE: 5030 Kr. 

Her er ikke medtaget installation, da jeg nu betragter det som en dummebøde :) men der er medtaget refusion, elpris, aftalepris.

Jeg godt i øvrigt godt se (antaget) hvordan ING kommer frem til deres tal, for sætter jeg 44.350 KM, så giver det: 

Clever: 6128 Kr.
EVSE: 6133 Kr. 

Om jeg kan holde elprisen nede på det jeg har nu (skift hver 6 måned) pga stigende behov påvirker ikke så meget regnestykket ift. break-even på de to typer af aftaler. 

Helmer
Helmer Oct 1
Citat fra jramskov

Der er også FDM, Ladop. EVSE har sidst jeg hørte lukket for adgang til nye kunder.

argh, der røg min beregning. Nå... jeg roder videre. 
KimT
KimT Oct 1

Det er ikke sikkert du kan holde prisen på el så langt nede. Mange selskaber har sat en loft på ca. 7.000kW/år for deres introtilbud. Og de tjekker hvad dit forbug ligger på.

selsoe
selsoe Oct 1

Mht strøm, kan jeg anbefale dig at skifte til et selskab hvor prisen følger markedsprisen og skifter time for time (måske særligt hvis du træt af at skifte selskab hver 6. måned). Her kan du spare en del ved, at lade om natten (typisk der prisen er lavest). Jeg kan ikke give dig præcise priser du kan bruge til noget da jeg får elvarmerabat, men min gennemsnitlige kWh-pris for hele husstanden faldt med ca. 20% efter jeg fik elbil og samtidig satte den til at lade om natten.

Jeg bruger elselskabet Barry (http://getbarry.co) og vi får begge 200 kr i bonus hvis du bruger min vennekode til at melde dig til: #MIKKEL481

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Oct 1
bskaarup
bskaarup Oct 1

evse er åbenbart tilbage fra barsel jf. https://www.evse.dk/ladebokse-paa-abonnement/

Helmer
Helmer Oct 1
Citat fra KimT

Det er ikke sikkert du kan holde prisen på el så langt nede. Mange selskaber har sat en loft på ca. 7.000kW/år for deres introtilbud. Og de tjekker hvad dit forbug ligger på.

Yep, og det rammer jeg jo med bilen alene ved 35K KM :)  

jramskov
jramskov Oct 1

Hvis man er medlem af den officielle Tesla Owners Club (https://www.teslaownersdenmark.dk) kan man få et abonnement ved Vindstød der vist er OK. Det kræver som minimum at man er passivt medlem af foreningen, hvilket koster 100kr/år kan jeg se.

PeterE
PeterE Oct 1

Et par gode spørgsmål at stille sig selv: 

- kører jeg nok til at en all-inclusive aftale er pengene værd?

- vil jeg have min egen ladeboks - eller en EON/Clever boks monteret?

- har jeg behov for at oplade i de større byer og langs vejnettet? 

Jeg er selv på 5.år med EON, og indtil har regnestykket og bekvemmeligheden hængt godt sammen for mig. Jeg har en af de oprindelige EON-ladebokse som faktisk sidder i et rødt kraftstik og det betyder at jeg kan flytte den med mig i fx sommerhuset om sommeren. Jeg har det fint med ikke at eje min ladeboks. Jeg oplader 90% derhjemme, kører 38000 om året. 

Hanssing
Hanssing Oct 1

Tillykke med bestillingen,

Du kan også "bare" købe en Tesla wall-connector, et HPFI-B relæ og en måler.

Derefter skal du finde et selskab som vil stå for refusionen ligesom EVSE - Det gør jeg gerne i mit selskab - jeg kan også levere stumperne. Vilkår som er bedre en de andre ;-)

Så står der Tesla på laderen, og det er jo Nice.

Jeg har selv valgt at gøre det således, da jeg helst ville have TeslaWall-connector, og det var den billigste el ordning hvis jeg regnede på det.

OBS: Der er kommet et styresignal som betyder at man ikke skal lade ladeoperatøren står for ejerskab - drift er nok - så det der depositum cirkus er unødvendigt.

Er der andre der ønsker det, så sig til.

Forummets indlæg er redigeret af Hanssing Oct 1
jonsiii
jonsiii Oct 1

Jeg er nu også glad for min EVSE-boks, og det ser faktisk ud til at de har åbnet for bestilling igen? Det nemmeste er helt klart en boks med CEE-stik, da du selv kan montere og skifte den. Det er måler indbygget i boksen, så du kan selv aflæse den efter behov. 2 gange om året mailer du målerstand + billede til EVSE, hvorefter de efter et par uger indsætter refusion minus næste ½ års abonnement på din konto. Easy peasy.

Clever har lige valgt at sætte deres løssalgs ladning ned til 3,5 kr/kWh, så det er tåleligt hvis du en sjælden gang kommer i klemme. Det er nu ikke sket endnu på 1½ år, så Plugsurfing har skrevet og spurgt om jeg har problemer med mit kort, da jeg ikke har brugt det endnu. =) Og ellers er der jo også SuC til ca. 2,9 kr/kWh.

Hvad elpris angår, så skift til noget timeafregnet (bruger selv EWII). Som flere skriver er det generelt billigt om natten, så for tiden er det let at komme ned på 1,62 kr/kWh. I 2020 har mine regninger excl. abonnementer lagt på følgende kWh-priser: 1,61 1,54 1,56 1,54 1,56 1,64 1,58 1,69. Husets normale forbrug trækker lidt op, bilen trækker ned. Har kun kørt 7300 km (1570 kWh) indtil videre pga. Corona, så det kunne endda have være lavere.

God fornøjelse med vognen når den dukker op. =)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 1