Loading...
dk

Kabler kan ikke blive for kraftige | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 17 '14

Hvordan skal installationen til opladning af model S hjemme dimensioneres? Det spørgsmål tykker de fleste nye ModelS-ejere nok på. Jeg fik min bil for knapt et år siden, og fik fluks installeret et rødt CEE-stik, 16 amp., 380 volt. Det krævede et kabel fra el-tavlen i kælderen på omkring 12 meter til garagen, og elektrikeren satte et 2,5 kvadrat-kabel op, som vist er tilstrækkeligt ifølge lovgivningen. Undervejs har jeg indimellem oplevet, at sikringerne er gået, ligesom mit el-forbrug som nævnt i andre indlæg har været rimelig i højt målt på tavlen. Dvs. omkring 300 wh/km. Nu har jeg fået en ladeboks (som endelig fungerer), og i den forbindelse har jeg fået sat et 6 kvadrat-kabel op i stedet for 2,5 kvadrat-kablet. Allerede nu kan jeg måle, at spildforbruget ved opladning ser betragteligt lavere ud. Præcis hvor meget lavere skal jeg nok samle op på senere. Men jeg mener at have brugt alt for mange kalorier på at holde mit kabel lunt det seneste år. Så læren for nye ejere må være: Kabler kan ikke blive kraftige nok. De koster lidt mere i indkøb, men det dyreste er stadig elektrikerens arbejdsløn og den strøm, man køber fra el-værket. (Jeg er klar over, at det lavere elforbrug også i teorien kunne skyldes, at der er et mindre energitab i min nye ladeboks end i den mobile lader fra Tesla - men indtil andre mere vidende forumister skriver, at det er forklaringen, holder jeg mig til kabelteorien).

Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Nov 17 '14
Hookmaker
Hookmaker Nov 17 '14
Min elektriker har fortalt mig om kablet fra dag et. Derfor er min kabling til 32A stikket MEGA kraftig. Jeg ved ikke meget om den slags, men kablet er noget nær dobbelt så tykt som mit 6 kvadrat fra ladeboksen. Men jeg måler ikke på noget, så jeg har ingen anelse om forbrugsmønstret.
PeterJ
PeterJ Nov 17 '14

Hermed lidt hurtig regning på varmetab i kabler: Ifølge NKT's tekniske katalog er modstanden i et 3-leder kabel ved 50Hz for 2,5 kvadrat kabel 7,4 ohm/km og for 6 kvadrat kabel 3 ohm/km. Med ohms lov: U=RxI og P=UxI, fås P = RxIxI, hvor P er den afsatte effekt i watt. For et 10 meter kabel og 16A bliver effekten så 19W for 2,5 kvadrat og 8W for et 6 kvadrat. Når strømmen så stiger til 32A, bliver effektabet 4 gange så stort, dvs hhv 76W v. 2,5kvadrat og 32W v.6kvadrat. Det er næppe kabeltab, der giver anledning til sikringer der ryger. Tynde kabler giver et spændingsfald, U=RxI, så et 2,5kvadrat med 16A giver ca 1 volt i spændingsfald så det betyder ingenting. Normalt er valg af kabelkvadrat derfor mest et spørgsmål om, at det ikke må blive for varmt, hvis det ligger i isolering på et loft f.eks.

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 17 '14

@PeterJ: Tak for fysiktimen, den burde man jo som gammel mat-fys'er have haft styr på, selv om jeg selvfølgelig ikke var klar over, at modstanden i kablerne var så beskeden. Mht. de sprungne sikringer gav elektrikeren den forklaring, at han hos en anden Tesla-ejer havde målt en kortvarig effektstigning til 20 amp. ved ladningens begyndelse. Det gør 16 amp.-sikringer ret varme. Nå, men jeg glæder mig i hvert fald over det gedigne kabel. Med en besparelse på 13-14W for mine 12 meter er der trods alt en lille 25-øre lige ned i foret ved hver eneste hele opladning:-)