Loading...
dk

Digital nyhed til alle, der ejer en Tesla! | Tesla Forum

casperhr
casperhr Dec 4 '20

Hej alle

I starten af 2021 lanceres der en ny app til alle, der kører elbil - og derfor også til os Teslaejere. 

Kort fortalt aktiverer appen det private ladenetværk, så vi elbilister ikke er afhængige af offentlige ladestandere men derimod kan lade på andres ladebokse - alt fra booking og betaling klares gennem appen. 

Derudover kommer den med en lang række features til gavn for alle Teslaejere. Med Monta kan vi dykke helt ned i vores elforbrug og se alle detaljerne. Alt fra automatiseret opladning baseret på egne præferencer til forecasting af grøn eller prisvenlig energi er muligt.

Appen lanceres i starten af 2021, men hvis du vil være en af de første til at teste appen, kan du skrive dig op på http://monta.app 

Det er gratis at skrive sig op, uforpligtende og Monta lover: Ingen spam! 

Hvem er Monta:
Det skal nævnes, at jeg selv står bag Monta. Jeg og mine kollegaer er selv elbilister, og vi kender alt til den lækre følelse af at køre elbil. Til gengæld kender vi også den mindre gode oplevelse af at tanke strøm. Og det vil vi lave om på. 

Læs mere om os på https://monta.app/

Her er et par screenshots

ankjaers
ankjaers Dec 4 '20

Super fedt! Det er garanteret en god case i de større byer. Men for mig er det mest trælse her i 2020 sommerhusområderne. De fleste sommerhuse har af gode grunde regler om man ikke må lade sin elbil op. Så man ender med at holde i kø ved en clever 11kw lader nede i den lokale by. 

MOS
MOS Dec 4 '20
Citat fra ankjaers

De fleste sommerhuse har af gode grunde regler om man ikke må lade sin elbil op.

Der ville jeg nok omhyggeligt prøve at undgå at komme til at læse de regler alt for grundigt. Og så bare lade som ingenting og lade op med 6 A fra en stikkontakt i sommerhuset. Hvad skulle der kunne ske ved det?

Bianco
Bianco Dec 4 '20

Hvis sommerhuset har en ovn, så er elnettet ok til at lade bil om natten (bare ikke samtidig med ovnen ;-))

hjjagd
hjjagd Dec 4 '20

@bianco  korrekt - det giver blot ikke mange nye kilometer med 6  amp.  Men app løsningen lyder spændende. Så i sommers en teslaejer på nabovejen få en tesla lader installeret ved sit sommerhuset- ville være rart at  kunne låne :)

PeterE
PeterE Dec 5 '20
Godt initiativ!!! Vist også den oprindelige ide med Plug-share, godt med et alternativ. 
Bianco
Bianco Dec 5 '20
Citat fra hjjagd

@bianco  korrekt - det giver blot ikke mange nye kilometer med 6  amp. ...

Hvis der er en normal ovn i huset, så er den monteret på en 16 amp sikringsgruppe, så du kan også trække 16 amp på den samme sikringsgruppe. (hvis det er en gammel installation vil jeg nok nøjes med at trække 12 amp for en sikkerheds skyld) 

cth
cth Dec 5 '20

I vores sommerhus er det en gammel inst. med 16 amp.

Men den kan ikke tåle at vi lader med 16 amp.

Så det har du ret i Bianco

jonsiii
jonsiii Dec 5 '20

Kan du bare komme op på 3x8 A, så henter du 20% på 3 timer (M3 LR). Og i sommerhuset har man jo som regel tid nok.

Vildgut
Vildgut Dec 5 '20
Citat fra PeterE Godt initiativ!!! Vist også den oprindelige ide med Plug-share, godt med et alternativ. 
Jeg sad også og tænkte om det ikke var ligesom plugshare.... Men super ide.

Jeg har dog et spørgsmål. Os med eon aftaler... Er der ikke noget om vi ikke må lade andre sæde hos os? Og endnu vigtigere... Hvis vi alligevel gjorde det. Ville eon så kunne opdage det? 
Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Dec 5 '20
PeterE
PeterE Dec 7 '20
Citat fra Vildgut
Citat fra PeterE Godt initiativ!!! Vist også den oprindelige ide med Plug-share, godt med et alternativ. 
Jeg sad også og tænkte om det ikke var ligesom plugshare.... Men super ide.   Jeg har dog et spørgsmål. Os med eon aftaler... Er der ikke noget om vi ikke må lade andre sæde hos os? Og endnu vigtigere... Hvis vi alligevel gjorde det. Ville eon så kunne opdage det? 

Du må selvfølgelig ikke stille dit EON abonnement til rådighed for andre, så hvis din EON boks er låst op må den kun bruges af dig. Hvis andre kommer forbi med et EON chipkort, så er EON nok ligeglade.  

AgentP
AgentP Dec 7 '20
Citat fra ankjaers

Men for mig er det mest trælse her i 2020 sommerhusområderne. Så man ender med at holde i kø ved en clever 11kw lader nede i den lokale by

Kender det alt for godt! Sidst vi ladede op i vores sommerhus begyndte lyset at blinke. Så nu kører vi også til Blokhus og holde ri kø ved Cleverladeren. Suk.

Jeg planlægger at få en elektriker ud og trække en dedikeret 16A gruppe til opladning. Det gør muligvis også huset lettere at udleje. 

Så til det med app'en.
Vi kunne jo godt låne laderen / det blå stik ud, når sommerhuset ikke bruges (90% af året). Men hvordan kan jeg fjernstyre adgangen til strømmen...   

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Dec 7 '20
Ice2EV
Ice2EV Dec 7 '20

AgentP, Havde du skruet ned for amperene? man kan jo nøjes med mindre end max når man alligevel holder i Blokhus og har været nede i byen og fået lidt rødvin og fadbamser.

Holdt fint vores på 80 procent i Spanien i sommers med 6 ampere. Trillede alligevel 1500 km på 14 dage, uden at blande os, men man kan jo godt tage på køreture i landskabet.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 7 '20
Vildgut
Vildgut Dec 7 '20
Citat fra PeterE
Citat fra Vildgut
Jeg sad også og tænkte om det ikke var ligesom plugshare.... Men super ide.   Jeg har dog et spørgsmål. Os med eon aftaler... Er der ikke noget om vi ikke må lade andre sæde hos os? Og endnu vigtigere... Hvis vi alligevel gjorde det. Ville eon så kunne opdage det? 

Du må selvfølgelig ikke stille dit EON abonnement til rådighed for andre, så hvis din EON boks er låst op må den kun bruges af dig. Hvis andre kommer forbi med et EON chipkort, så er EON nok ligeglade.  

Men de kan swipe deres brik på min lader og så må de godt :)?! 
jonsiii
jonsiii Dec 7 '20

Så I den her?

https://cleantechnica.com/2020/12/02/tesla-launching-commercial-ev-charging-arm-focus-on-apartments/

Dvs. en Tesla Wall Connector + wifi til boksen + tilmeld den til Tesla og så kan andre låne den og blive trukket direkte på deres Tesla-konto, ganske som på SuC? Det lyder ret fikst. Så er det slut med brikker, apps og sms-lås-op.

MOS
MOS Dec 8 '20
Citat fra jonsiii

Så I den her?

https://cleantechnica.com/2020/12/02/tesla-launching-commercial-ev-charging-arm-focus-on-apartments/

Dvs. en Tesla Wall Connector + wifi til boksen + tilmeld den til Tesla og så kan andre låne den og blive trukket direkte på deres Tesla-konto, ganske som på SuC? Det lyder ret fikst. Så er det slut med brikker, apps og sms-lås-op.

Hvis det system også vil kunne lade (og afregne) andre elbiler end Teslaer, så er det yderst interessant for boligforeninger. Er der nogle, der ved mere?

PeterE
PeterE Dec 8 '20
Citat fra Vildgut
Citat fra PeterE
Citat fra Vildgut

Men de kan swipe deres brik på min lader og så må de godt :)?! 

Det vil jeg da helt klart mene, men et hurtigt kontrolopkald til EON er nok en god ide :) 

webercarbmann
webercarbmann Dec 8 '20
Citat fra Bianco

Hvis sommerhuset har en ovn, så er elnettet ok til at lade bil om natten (bare ikke samtidig med ovnen ;-))

Vi lejede sommerhus i Blåvand sidste sommer.  Satte bilen til komfurstikket og ladede med 3x10A = lune sikringer men ingen problemer overhovedet.  Det er altid en god ide at sætte ladestrømmen ned når man lader på et ukendt eksystem.  

webercarbmann
webercarbmann Dec 8 '20
Citat fra jonsiii

Så I den her?

Ja det er ret oplagt og en potentiel cash cow for Tesla, der selvfølgelig vil tage sig betalt for at håndtere betalingen til dig. Omvendt er det sjovt nok at sælge strøm til 2-3 Kr/Kwh hvis du selv producerer den på taget og / eller har jordvarme rabat.  Pengene ender på din Tesla konto og det kan jo være at du mangler en ny T-shirt eller bruger pengene på strøm på den næste langtur.  Ikke Tesla kunden bliver nødt til at oprette en Tesla konto og er dermed en potential ny kunder hvor markedsføring kan målrettes.  Det giver alt for meget mening. 

jramskov
jramskov Dec 8 '20
Citat fra MOS
Citat fra ankjaers

De fleste sommerhuse har af gode grunde regler om man ikke må lade sin elbil op.

Der ville jeg nok omhyggeligt prøve at undgå at komme til at læse de regler alt for grundigt. Og så bare lade som ingenting og lade op med 6 A fra en stikkontakt i sommerhuset. Hvad skulle der kunne ske ved det?

Vi lejede et sommerhus i efterårsferien og jeg spurgte det lokale udlejningsafdeling om der var mulighed for opladning af elbil ved huset. Vedkommende gik helt i selvsving og påstod bla. at det ikke var muligt i nogen sommerhuse og nægtede at spørge eller sætte mig i kontant med ejeren af huset. Da vi ankom til huset (der var et forholdsvist nyt hus), gik jeg en runde om huset og fandt et udendørs stik. Der blev bilen sat til med 6A og stod stille og roligt og ladede uden nogen problemer. Meget langsomt, men rigeligt til vores behov. 

Burde næsten have skrevet til ham efterfølgende at det gik fint med opladning af elbilen og huset ikke brændte ned :P 

Sider: 1 2 »