Loading...
dk

Velkommen til Fremtiden - anmeldelse af Tesla Model 3 Long Range AWD | Tesla Forum

pv
pv Dec 12 '20

Hej alle,

Jeg skrev fornylig følgende anmeldelse af min Tesla Model 3 Long Range AWD fra august 2020 - tænkte at den kunne være interessant for folk herinde. Udover at være en (helt subjektiv) anmeldelse, kommer den også ind på mange andre aspekter såsom Elon Musks visioner for og ambitioner indenfor overgangen til vedvarende energi, den selvkørende revolution, samt bevarelsen af den menneskelige bevidsthed via kolonier på Mars, samt på forhold omkring CO2, opladning, batteriteknologier, etc. 

---
https://pov.international/tesla-model-3
---

Benyt gerne følgende link ved bestillingen af din nye Tesla (kan ikke benyttes efter) - så får både du og jeg 1500 km gratis Tesla Supercharger-opladning:
https://ts.la/petervoigt85229

Forummets indlæg er redigeret af pv Dec 12 '20
Micmex
Micmex Dec 12 '20

Hej PV,

Tak for god artikel (jeg kan nikke genkendende til dine observationer) og især med fokus på ikke at kunne have egen ladestander (bo i lejlighed), hvilket uden tvivl holder mange tilbage med at købe el-bil.

pv
pv Dec 12 '20
Tak skal du have:) 

Der bliver færre og færre grunde at fravælge elbil selvom man bor i lejlighed. Her et billede af nye 300 kW (delt mellem to pladser) ladestationer hos den lokale Circle K-tankstation her på Amager:)

Micmex
Micmex Dec 12 '20

Har godt læst at Circle-K ville opsætte ladestationer, troede bare ikke at det var virkelighed allerede, fedt. Har lige set at Lidl også går i gang med ladestationer, dog kun på 50kW, men det er jo også fint.

Ice2EV
Ice2EV Dec 12 '20

Det er interessant. Hvad mere interessant er prisen? er det til 5-8 kr/kWt, er det mindre spændende.

jonsiii
jonsiii Dec 13 '20

Haha! Tjek lige de gule skilte på laderen. ;) Det er lige som i Nikolaj Sonnes "DR2 kører elbil". Han grinede også af, at siger du "åbn benzindæksel" til M3's stemmestyring, så åbner ladeklappen. =)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Dec 13 '20
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 13 '20
Det er også nyt for mig at man kan pumpe elektroner....
pv
pv Dec 13 '20
Ja, der bliver interessant med prisen. Havde håbet på, at dette ville blive en uafhængig udbyder, der ville give mere priskonkurrence, men det lader til, at man indtil videre skal betale via sin aftale hos E.on, Clever eller Ionity:

Og ja, morede mig også over det gule skilt :-) Men med lidt god vilje kan man vel godt tale om, at elektronerne bliver pumpet ud af spændingsforskellen..? :-)
Forummets indlæg er redigeret af pv Dec 13 '20
AllanOlesen
AllanOlesen Dec 13 '20

En generator er vel en elektronpumpe.

Jeg hæfter mig ved, at der i dit link omtales 5 Circle K-stationer, der kommer nu. Indtil videre har der kun været omtalt 3: En ved Ålborg, en i Slet ved Århus og en ved København (jeg er så ikke klar over, om sidstnævnte er din på Amager).

Er der nogen, der ved, hvor de 5 stationer helt præcist kommer? Jeg har ikke kunnet finde noget på Cirkel Kaffes hjemmeside.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 13 '20
I det mindste er man undtaget for at bruge handsker når man “pumper” elektronerne.
Ice2EV
Ice2EV Dec 13 '20

Fedt med flere ladere. Ville nok have foretrukket der var 4 udtag på en sådan 300 kW lader, så kan alle få 75 kW hvis de kommer nøjagtigt samtidig. Gør de ikke, så er sandsynligheden for man kan have rådighed over 125 kW rimelig stor. Er man rigtig heldig så kan man suge 200.

Men det havde været formålstjentlig hvis det bare havde været på dankort, hvis ikke EON, CLEVER etc inkluderer på abonnement. Specielt hvis der skal offentlige midler til at dække opførelsen.

Med offentlige midler, bør der være krav om max pris.

HrMogensen
HrMogensen Dec 13 '20

Ligesom de allerede har gjort i Norge så er det på tide at benzinselskaberne begynder at smide lynladere op. CircleK kan jo ligeså godt forsøge at fastholde de kunder der allerede har et CircleK kort og som overvejer eller allerede har skiftet til elbil. Men ja det bliver spændende hvad prisen er... 

Så håber jeg bare at CircleK's personale er mere opmærksomme end de plejer at være.... Når idioter smider deres bil foran en benzinstander når de bare skal ind og hente smøger så finder de nok også vej til ladepladserne for samme.

Micmex
Micmex Dec 14 '20

Synes at jeg læste et sted, at 20 Circle-K tanke ville blive forsynet med ladestation det første år og at det bliver en nem betaling med Circle-K app, forhåbentlig til en rimelig pris. 

pv
pv Dec 14 '20

Ja, håber også det bliver til en rimelig pris og at Circle-K selv kommer til at stå for det, for konkurrencens skyld. Jeg fik ikke checket, om man kan betale med kreditkort, men håber det bliver standard efterhånden, at de viser kW-prisen på prisstanderne helt ligesom med literprisen for benzin/diesel og at man bare betaler med kreditkort. Eller med ladekort/app til kW-pris, dvs. uden alle mulige komplicerede abonnementer der formindsker prisgennemsigtigheden. Tankstationer er i økonomi-lærebøger eksempler på brancher med nærmest perfekt konkurrence - når først alle tankstation-operatører kommer efter dette, tror/håber jeg det vil gå samme vej som med brændstof - høj prisgennemsigtighed og konkurrence, der også vil sætte priserne hos de gængse ladeoperatører under pres. Problemet er dog, at tankstationerne tilbyder et premium-produkt - hurtigladning - som koster mere end 22-kW-opladning i gadeplan, så de kan tillade sig at tage højere priser dér - så lidt interessant, om det kommer til at påvirke priserne/prismodellerne hos de gængse operatører.

P85DK
P85DK Dec 14 '20
Quote from Ice2EV

Det er interessant. Hvad mere interessant er prisen? er det til 5-8 kr/kWt, er det mindre spændende.

I den spæde start af nyt ladenetværk, der er det vel ok at det koster lidt ekstra for de super hurtige løsninger, mens 11kW bør være de billigste, så kan man vælge at betale lidt ekstra for komforten ved hurtigladning.

Når der kommer ordentligt gang i markedet og kundegrundlaget er stort nok, så vil der selvfølgelig komme ordentlig konkurrence og priserne vil bliver derefter. Det er jo ikke fordi elmarkedet generelt ikke har konkurrence :-)

MOS
MOS Dec 14 '20

Hvorfor er det egentlig, at kWh-prisen ved opladning fra ladere med høj effekt skal være så meget dyrere end fra ladere med lav effekt? Ved handel med andre varer er der normalt økonomiske fordele ved stordrift og ofte kan man få mængderabat. Nogle siger, at hurtigladerne (selve hardwaren) er dyrere... ja, men så har de jo også større kapacitet og kan sælge noget mere strøm. Liter-prisen på diesel til lastbiler er jo heller ikke flere 100% højere end liter-prisen på diesel til personbiler, bare fordi dielselpumpen til lastbiler er større og kan pumpe flere liter/min.

P85DK
P85DK Dec 14 '20

Nu har du selv tidligere forklaret forskellen mellem variable og faste omkostninger ved produktion og hvilken effekt forskellig fordeling af omkostningerne mellem de to kan have på de samlede produktionsomkostninger.

Umiddelbart tænker jeg at de faste omkostninger forbundet med indkøb, opstilling og drift af en 300 kW ladestander kontra en 11 kW ladestander er markant højere, hvilket i en opstartsfase af ladestrukturen må betyde højere priser ... eller?

Ice2EV
Ice2EV Dec 14 '20

Altså kan man få højere priser og betalt, eller delvist betalt opstillingen, så er det da en Win-Win-Loose.

Win-Win for standeren.

Loose for miljø og bruger.

MOS
MOS Dec 14 '20
Citat fra P85DK

Umiddelbart tænker jeg at de faste omkostninger forbundet med indkøb, opstilling og drift af en 300 kW ladestander kontra en 11 kW ladestander er markant højere, hvilket i en opstartsfase af ladestrukturen må betyde højere priser ... eller?

Det er klart, at en hurtigladestander er dyrere at installere end en 11 kW ladestander. Men min logik om stordriftsfordele siger mig, at bare fordi den er 10 gange så kraftig, så behøver den ikke være 10 gange så dyr. Selve kassen er kun lidt større, elmåleren, betalingsløsninger osv. er nok næsten det samme osv. Og så er der selve grunden, belægningen, tilkørselsforhold, belysning og evt. halvtag, som jo er det samme uanset hvor kraftig laderen er.

Lidt på samme måde som en fabrik, der kan sprøjte 500.000 biler ud om året ikke er 10 gange så dyr som en mindre fabrik, der kun kan producere 50.000 biler om året.

PeterE
PeterE Dec 14 '20

Du har ret MOS, der er mange paradokser derude i virkeligheden. Er andet er: Når el-bilister nu vil være 'miljøkorrekte' hvorfor sætter mange så deres biler til at forvarme kabinen og batterierne i 30-40 minutter? Nåh, det er en anden snak.  

Nuvel. Men ja, det burde ikke koster mere per kwh, de har bare mulighed for at få flere kunder igennem på kortere tid og derved få betalt for den dyrere installation. Men ja, sådan er verden ikke indrettet - og måske er det helt fair at en kwh leveret ekspres bare koster ekstra.  

Når det er sagt, så er det da fedt at de traditionelle tankstationer begynder at tage el-bilisme alvorligt. Om man så magter at vente på sin opladning, det er en anden snak. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Dec 14 '20
Sider: 1 2 3 »