Loading...
dk

STATS app - phantom drain? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Dec 13 '20

Hej!

Nu har jeg benyttet STATS app'en over nogle måneder. Først for nyligt er jeg gået over til at sætte rækkevidden i procent i stedet for km. Som nogle herinde nævnte så bliver man da sindsyg af at se at der henover 10 timers parkering måske er røget 5-6 km selvom det reelt kun er 1%.

Efter jeg for nyligt skiftede til procent-visning kan jeg jo bedre huske hvad den stod på da jeg forlod bilen. Nu er det jo koldt så måske giver det mere phantom drain? Lader næsten hver nat her om vinteren så det er typisk kun ved parkering ved job jeg bider mærke i phantom drain. Ved godt Tesla ikke er verdensmester i lavt drain, men jeg observerede at jeg over nogle dage havde hele 5-6% phantom drain på ca. 8-9 timers parkering. Temperaturen har nok været cirka 5-6 grader og jeg har siden parkeringen IKKE haft åbnet hverken Tesla eller STATS app - kun umiddelbart før afgang for at varme op.

Torsdag aften fjernede jeg adgang for STATS ved at logge ud. I løbet af fredag oplevede jeg så kun 2% phantom drain ved parkering på job...

Hvad er jeres oplevelser med STATS og phantom drain? Jeg har ad flere omgange skrevet med skaberen af programmet via twitter hvor han flittigt og hurtigt assisterer med support. Han hævder at STATS er udviklet til kun at bruge minimalt med drain. Irriterer mig hvis det bare står og dræner som om jeg konstant havde sentry mode på. Kan jo godt lide at batteriet rent faktisk er klar til kørsel hver morgen efter opladning - den måde app'en pre-heater på som Teslas åbenbart ikke kan finde ud af. Jeg gider dog ikke logge ud og ind igen hver dag jeg parkerer ved job.

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Dec 13 '20
CaptainChaos
CaptainChaos Dec 13 '20
Bruger du sentry mode?
HrMogensen
HrMogensen Dec 13 '20

Citat fra CaptainChaos Bruger du sentry mode?

Ved parkering på job gør jeg ikke nej... USB sticket sidder i men det er ikke slået til. Bruger mest sentry mode når jeg parkerer ved supermarkeder og sjældne ture ude omkring. Forsøger at stole på at kollegaerne ikke er idioter. Det er en P-plads ved en fabrik lidt ude på landet.

Ice2EV
Ice2EV Dec 13 '20

Bruger ikke STATS. Men hvordan er det at den preheater som Tesla'en ikke kan?

Det virker til du har almindelig dødelig arbejdstider, der kan du jo i vognen bare bede den være varm hver morgen kl 07:30(eller et hvilket som helst andet tidspunkt) og så er den varm.

Alternativt så klik på ventilator symbolet, når du drikker morgen kaffen eller sidste opgave inden du kører hjem, så er den også varm, når du kommer ud.

Hverken jeg eller fruen har faste arbejdstider(fruen måske lidt mere end jeg), så vi kan ikke bruge nogen planlangt opvarmning til noget. Men bruger jævnt tit ventilator ikonet, specielt her om vinteren, eller sommer mid day med 50 grader kabine.

HrMogensen
HrMogensen Dec 13 '20

Jeg har flextid så jeg kører som jeg vil et sted mellem 6 og 7.30... Når jeg ligger mig i seng om aftenen så beslutter jeg lidt hvad tid jeg vil møde - og her kan jeg så indstille slutopladning via STATS.

Som jeg oplever det så er Teslas "preheat" bare kabineopvarmning og en anelse batteriopladning til sidst. Der er stadig en del "prikker".

Får jeg timet Stats app preconditioning rigtigt så har jeg et batteri der er fuldt ud klar (helt uden prikker eller kun få). I bilen sætter jeg opladningsstart til midnat og vil have 70%. Hvis jeg vil afsted kl. 7 så sætter jeg STATS til at genstarte ladningen videre til 80% (sætter en starttid omkring kl. 6).

Ice2EV
Ice2EV Dec 13 '20

Det er jo mere eller mindre det samme Tesla gør. Hvis du sætter et afgangstidspunkt, så lader den hovedparten mellem 00 og 05(måske 06), også skyder den resten i kort forinden du skal afsted.

Ventilatoren kan du bare starte når du står op, så får den måske 45 minutter, og så er den varm også i batteriet, mener jeg at huske fra sidste vinter.

Min arbejdstid er med ned til 1 times varsel til jeg skal stå på opgaven, så jeg kan ikke forud booke noget som helst om aftenen. Det lyder værre end det er, de fleste dage står jeg bare op og kører datteren i skole og dribler hjem og passer kontoret.

HrMogensen
HrMogensen Dec 13 '20

Virker bare fjollet at lade kabinevarmen stå og køre i 45 minutter når det (ihvertfald her ved 5-6 graders varme) tager cirka 2 minutter at varme fra 5 til 20 grader?

Og vi er typisk begge ude af døren 15 minutter efter vi er stået op. Vi er lynhurtige - drikker ikke kaffe :D 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Dec 13 '20
Ice2EV
Ice2EV Dec 13 '20

Vent til der er minus 5-10 grader, så stiger den ikke til 20 grader på 2 minutter. Ruderne er heller ikke defrostet på under 10 minutter.

HrMogensen
HrMogensen Dec 13 '20
Citat fra Ice2EV

Vent til der er minus 5-10 grader, så stiger den ikke til 20 grader på 2 minutter. Ruderne er heller ikke defrostet på under 10 minutter.

Så skal jeg jo til stå tidligt op... :/ 
CaptainChaos
CaptainChaos Dec 13 '20
Citat fra HrMogensen

Virker bare fjollet at lade kabinevarmen stå og køre i 45 minutter når det (ihvertfald her ved 5-6 graders varme) tager cirka 2 minutter at varme fra 5 til 20 grader?

Og vi er typisk begge ude af døren 15 minutter efter vi er stået op. Vi er lynhurtige - drikker ikke kaffe :D 

Det er det samme STATS gør, Model 3 kan ikke sættes til at varme batteriet uden også at varme kabinen. API'et som Tesla har og dermed det STATS bruger, har kun adgang til at tænde for varmen ikke specific batteri opvarmning.

Du kan bruge mit henvisningslink til at få 1.500 gratis Supercharging km til en ny Tesla: https://ts.la/morten30069

Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Dec 13 '20
jth
jth Dec 14 '20
Min strategi:
Jeg skal køre langt og range er vigtigt: 30+ min opvarmning.
Jeg skal i Bilka og range er ligegyldig: 5-20min opvarmning så kabinen er opvarmet (afhænger af årstid)
HrMogensen
HrMogensen Dec 14 '20

Citat fra CaptainChaos
Citat fra HrMogensen

Det er det samme STATS gør, Model 3 kan ikke sættes til at varme batteriet uden også at varme kabinen. API'et som Tesla har og dermed det STATS bruger, har kun adgang til at tænde for varmen ikke specific batteri opvarmning.

Det er jeg ikke helt enig i? Jeg har lige brugt STATS her til morgen - dvs. dytten lader det meste omkring midnat og stats smider 5-10% oveni en halv times tid før jeg kører. Min kabinevarme var ikke tændt før jeg manuelt via Tesla app tændte den 5 min før afgang. Det kunne også ses på kabinetemperaturen.

Som jeg forstår det så tilføjer STATS strøm til batteriet (slutopladning) og skaber derved opvarmningen af batteriet. Hermed altså ikke ved en decideret batteriopvarmings-handling (pyh mærkeligt langt ord). Har jeg helt misforstået det?

Jeg har kun valgt at bruge STATS til "Smart battery prep" og ikke kabineopvarmnings delen da jeg, som nævnt, synes det er spild af energi at kabinevarmen kører i en halv time før jeg skal afsted.

HrMogensen
HrMogensen Dec 14 '20

Citat fra jth Min strategi:
Jeg skal køre langt og range er vigtigt: 30+ min opvarmning.
Jeg skal i Bilka og range er ligegyldig: 5-20min opvarmning så kabinen er opvarmet (afhænger af årstid)

Den er lidt svær... Jeg har kun 20 min (25km) til arbejdet så det er lige før det sidestilles med en Bilka tur. Forestiller mig dog at jeg ved stort set kun at forvarme via en ladning der alligevel skulle ske bruger mindre krudt.

MOS
MOS Dec 14 '20

Hvis man vil spare mest muligt energi, så skal man hverken forvarme batteri eller kabine. Der skal derved bruges mere energi til opvarmning af batteri og kabine under kørsel, men til gengæld sparer man mere end det ved ikke at bruge energi til forvarmning. Forvarmning koster lidt ekstra og er en luksus, hvis man ønsker en varm bil til at starte med.

Hvis man skal lade noget strøm på batteriet - og det skal man jo alligevel jævnligt gøre - og opladningen resulterer i noget spildvarme, så kan man ligeså godt time den til at lade umiddelbart før man skal køre. Så er batteriet blevet varmt fra spildvarmen fra selve opladningsprocessen og evt. lidt aktiv batteriopvarmning, hvis batteriet har været meget koldt.

Personligt ville jeg nok undgå strategien med flere klatladninger i løbet af en nat, som f.eks. først lidt opladning omkring midnat, hvor elprisen ofte er lav, derefter noget mere opladning om morgenen en time før afgang, så den er varm, når man skal køre. På den måde bruger man mere energi på at varme batteriet flere gange.

Så hellere lade den, lige når man kommer hjem, hvor batteriet stadig er varmt efter kørsel. Og så evt. lade lidt ekstra lige ind afgang næste dag, man skal køre. Men det afhænger naturligvis af, om det er lige i kogespidsen. Jeg har ikke regnet på, hvad der bedst kan betale sig rent økonomisk, men det afhænger nok af de præcise elpriser og afgifter på de forskellige tidspunkter. Hvis prisforskellen er meget stor, så kan det måske alligevel betale sig at klatlade af flere omgange.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 14 '20
jth
jth Dec 14 '20

Der er flere hensyn:

- min komfort
- samlet energiforbrug vs slid på batteri

TeslaBjørn har en video omkring preheating i Tesla 3 som åbenbart fungerer anderledes end i S/X der har separat batterivarmer. 
Umiddelbart så prioriterer Tesla 3 kabineopvarming og opladning over batteriopvarming. med den undtagelse at batteriet skal være varmet lidt op før det kan lades. 

Anyway, der er nok så lidt forskel mellem de forskellige scenarier ift energiforbrug og slid på batteriet, så det næppe er værd at optimere på. 

Forummets indlæg er redigeret af jth Dec 14 '20
jth
jth Dec 14 '20

I øvrigt ser det ud til at Tesla 3 kan trække op mod 13kWh under kabine og batteriopvarmning. I et af TeslaBjørns eksempler så koster det 8% (!!) på batteriet med en preheat en meget kold dag i Finland. 

MOS
MOS Dec 14 '20
Citat fra jth

Anyway, der er nok så lidt forskel mellem de forskellige scenarier ift energiforbrug og slid på batteriet, så det næppe er værd at optimere på. 

Det kommer vel an på, om du med værdi mener optimering af energiforbruget vs. forbrugt tid på at optimere. Eller om du kigger på glæden/tilfredsstillelse ved at have optimeret noget helt i bund ;-)

/nerdoff

jth
jth Dec 14 '20

Ja, det var umiddelbart den monetære værdi jeg gik efter at optimere. Jeg har en Ph.D. i naturvidenskab men arbejder i dag i en salgsafdeling, så har nok mistet lidt af mit nørd-gen. Jeg er cand. scient. og ikke cand. polyt. -- det gør nok også en forskel :) 

Når man er gammel (45år) så begynder man også at prioritere komfort (22 grader varm kabine, ingen is på ruderne) fremfor bruge 15minutter på at skrabe is og derefter fryser r**** af inde i bilen :) Jeg har også varmen tændt i bilen medens jeg handler i Bilka. 

Det vil være relativt nemt at finde det totale energiforbrug for ladning + kørsel af 100km i det forskellige scenarier (preheat, ingen preheat, ladning aftenen før, ladning om morgen) -- specielt i øjeblikket hvor vejret er stort set identisk hver dag. Men det bliver ret svært at afgøre værdien af preheats eventuelle fordel eller ulempe ift batteriets levetid. 

MOS
MOS Dec 14 '20
Citat fra jth

Det vil være relativt nemt at finde det totale energiforbrug for ladning + kørsel af 100km i det forskellige scenarier (preheat, ingen preheat, ladning aftenen før, ladning om morgen) -- specielt i øjeblikket hvor vejret er stort set identisk hver dag.

Jamen, så ved du jo, hvad du skal lave de næste par dage ;-)

Hører gerne om resultatet... 

HrMogensen
HrMogensen Dec 15 '20

Jeg er enig med MOS i at der nok, rent energisparemæssigt, er bedst at lade den den tid der skal til lige op til adgang (altså hele opladning) så man samtidig får glæde af "gratis" varme til batteriopstart. Når man har så kort til job som mig så kan jeg jo egentlig være ligeglad med om jeg fik 80% på batteriet eller kun fx 71% fordi jeg ikke lige har kunnet time opstart af ladning ordentligt.

Men...

... Er det i teorien (eller praksis) dårligt for batteriet at afbryde en igangværende opladning når det ikke får lov at "runde af"? Hvis opladningen nu kører med fuld knald (eller hvad man kan kalde de sølle 10A jeg bare plejer at sætte den til derhjemme) og jeg så vælger STOP i appen fordi jeg er på vej til til bilen og vil trække stikket.

Årsagen til de 10A er at vi i vores rækkehuse er 6 boligejere der deler 60A. Jeg lader fx ALDRIG op omkring kl. 18 hvor ovnene skal igang. Desuden tænker jeg at bilen sikkert har bedre at af lade med så få ampere som overhovedet muligt - og ja jeg ved godt det om 3-4 år næppe vil kunne aflæses på batteritilstanden om jeg har ladet 98% af min samlede opladning med med 5A eller 16A... But I feel good about it :) 

Sider: 1 2 »