Loading...
dk

Long range eller performance ??? | Tesla Forum

thoma
thoma Dec 22 '20

Hvad skal man vælge at købe en long range eller performance , fordele/ulemper  ???

 

MOS
MOS Dec 22 '20

Performance fordele:

- Performance (acceleration, højere topfart) :-)

- 20" performance hjul

- Performance bremser

- Hækspoiler

- Track mode

 

Ulemper:

- Pris

- Ikke mulighed for træk

- Lidt højere forbrug og dermed kortere rækkevidde (skyldes performance hjulene)

- Lidt højere støjniveau (pga. hjulene)

- Lavere komfort (pga. lavprofildæk)

- Dyrere forsikring

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 22 '20
Ice2EV
Ice2EV Dec 22 '20

Hvis ikke du har haft en Ferrari, Lambo eller anden Tesla, så er LR alt rigeligt.

 

Kommer du fra de nævnte, så kunne du måske godt være fristet af en Performance.

 

LR er sygt hurtig. Performance er lidt mere sindsyg.

 

Hvis du om få måneder føler din LR er en træg æske, så kan du tilkøbe acc boost for 13k, og den farer afsted 0,5 sek hurtigere, lyder af lidt, men det er alligevel over 10% hurtigere.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 22 '20
wannabet21987
wannabet21987 Dec 22 '20

Den nye 2021 version af M3LR får et LG-batteri i stedet for Panasonic (I de fleste tilfælde åbenbart kun). Det ser ud til, at have moderat lavere kapacitet og lavere ladehastighed indtil videre på superladere.

https://www.youtube.com/watch?v=mXFEuSy2Lec

Den nye 2021 version af M3 SR+ ser ud til, at have endnu langsommere superladning p.g.a. LFP batterier fra Kina, der så muligvis har en længere samlet levetid, dvs. flere lade cyklusser før batterierne skal udskiftes. Google det selv evt.

 

Jeg vil til hver en tid foretrække Panasonic batterierne der nu kun ser ud til at være i M3P. Det er for dårligt efter min mening, at man ikke bliver informeret om, at de nu har "ringere" batterier i de nye modeller.
 

Det er på tide, at Tesla bliver sin opgave voksen. Efterhånden som man adresserer et mere mainstream / bredere marked og har en børsmarkedsværdi på over 600Milliader USD, så må man også behandle sine kunder bedre. Det er ikke kun fan boys der er mere tilgivende man skal imponere nu.

Konkurrencen til Tesla kan ikke komme for hurtigt. Det er det der skal til.

wannabet21987
wannabet21987 Dec 22 '20

Jeg har forståelse for hvorfor Tesla ikke informerer om det da superladehastigheden ikke er en af de parametre man har bundet sig til i det interval hvor forskellen ligger og at man har problemer med at efterkomme der massive efterspørgsel i.f.t. batteriproduktion. Men ladehastighed er stadig en meget vigtig parameter der burde fremgå bindende af salgsmaterialet. Men det kan være det kommer i fremtiden som standard ved salg af en ny elbil med mindre da ladehastigheden bliver så høj, at det bliver irrelevant. Det er selvfølgelig også en mulighed.

wannabet21987
wannabet21987 Dec 22 '20

Sådan er det måske bare, at være "first-mover" indenfor elbilejerskab.

bskaarup
bskaarup Dec 22 '20

Har du brug for træk så LR; ellers P

wannabet21987
wannabet21987 Dec 22 '20

#6 - Man burde have en standardiseret lade effekt cyklus ligesom som man i dag har indenfor brændstof forbrug (WLTP). Det burde man have for alle nye (el-) biler.

MOS
MOS Dec 22 '20
Citat fra wannabet21987

#6 - Man burde have en standardiseret lade effekt cyklus ligesom som man i dag har indenfor brændstof forbrug (WLTP). Det burde man have for alle nye (el-) biler.

Enig. Problemet er bare, at ladehastighed i praksis kommer an på så meget. F.eks. SoC, batteritemperatur, batteriets degenerering samt cellernes afbalancering og måske flere parametre. Man kunne godt lave en standardiseret test, der måler under optimale forhold. Men hvad kan man bruge det til, hvis ladehastigheden i praksis er en del lavere i en lang række almindeligt forekommende tilfælde?

wannabet21987
wannabet21987 Dec 22 '20
Citat fra MOS #9

Det vil tjene som en indikation ligesom det er tilfældet med WTLP der er mere eller mindre retvisende afhængig af forholdene, men alligevel tjener til hurtig sammenligning bilmodellerne imellem. Om det er bureaukratiet værd og om det så bare vil få el-bilproducenterne til uhensigtsmæssigt at tilpasse batteriets lade effekt ydelse til primært, at være optimalt under standardtestkonditionerne. Det er naturligvis spørgsmålet.

Og hvornår bliver lade effekt irrelevant med hastigheden gående mod uendelig, solid state batterier mv.

MOS
MOS Dec 22 '20

@wannabet21987

Man kunne godt frygte, at elbilproducenterne vil designe specifikt til at performe optimalt under standardkonditionerne.

For at imødegå dette, kunne man stille krav om, at batteriets performance skal kunne eftervises ved alle batteri(start)temperaturer inden for et givet interval, f.eks. 20 til 40 °C. Testen kunne så foregå ved worst case konditionerne inden for dette interval, f.eks. yderpunkterne 20 °C og 40° C. 

Derudover skal batteriets ladeevne testes ved en starttemperatur på f.eks. 0 °C for at simulere vinterperformance. De fleste batterier vil næppe tage imod ret meget strøm, hvis overhovedet, ved denne temperatur. Så bliver det interessant, hvor hurtigt batteriet kan varmes op og hvor meget effekt det vil kunne modtage i løbet af opladningen i takt med at det varmes op.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 22 '20
wannabet21987
wannabet21987 Dec 22 '20
Citat fra MOS #11

Så man tilpasser testkonditionerne, så de i videst muligt omfang indhegner et ”almindeligt” brugsscenarie. Oh yeah! :-)

MOS
MOS Dec 22 '20

@wannabet21987

Jeg tror ikke, at ladeeffekt bliver irrelevant lige foreløbig, på samme måde som acceleration.

Man kan naturligvis argumentere for, hvor stor nytteværdien af en accelerationsevne fra 0-100 på under 10 s er. Man kan spare nogle få sekunder på sin pendlertur. Ja, det er da meget sjovt, men det er noget subjektivt. Alligevel er der mange, der gerne vil betale for det.

Det bliver nok lidt på samme måde med hyper-hurtig opladning. Jeg tvivler på, at vi kommer til at se opladning med meget over 10C i en overskuelig fremtid, dvs. opladning fra 0-80% på ca. 6 min. Det vil simpelthen kræve enorme, vandkølede ladekabler at håndtere så stor ladeeffekt. Som det er i dag, vil man (bortset fra hjemmeladning, som nok udgør langt størstedelen) typisk lade, mens man foretager sig andre ærinder som toiletbesøg, strække ben, spisepause osv. I dag skal der en mellemlang spisepause til for at få en rimelig sjat på batteriet. Men i takt med at elbilerne kan lade hurtigere, vil man skulle holde kortere ladepauser og man vil sjældnere skulle vente på at bilen lader færdigt, da det oftere vil være bilen, der er klar, før dem, der kører i bilen er klar. Der vil dog stadig være edge cases, hvor man absolut vil hurtigt videre uden at holde pause. Så selvom det ikke er specielt rationelt, da man nemt vil kunne indrette sig efter sin elbils ladehastighed, så tror jeg stadig, der vil være nogle, der vil betale ekstra for cutting edge teknologi, der kan lade hyper-hurtigt, f.eks. opladning på 5 min. i stedet for 10 min.

wannabet21987
wannabet21987 Dec 22 '20
#4

https://www.youtube.com/watch?v=mXFEuSy2Lec

2min. 30sek. "....I seems like...I have seen many indications that ... slightly smaller LG pack"

2min 43sek. : "...Some guy also claims..." Det er ikke et særligt stærkt statement, men rygter. Det kan være, at det i samme omfang er både M3LR og M3P der får den nye LG batteripakke, hvad det så betyder for bilen på længere sigt i øvrigt...er tidligt at spå om.

 

Forummets indlæg er redigeret af wannabet21987 Dec 22 '20
kleine100
kleine100 Dec 22 '20
Citat fra MOS

Performance fordele:

- Performance (acceleration, højere topfart) :-)

- 20" performance hjul

- Performance bremser

- Hækspoiler

- Track mode

 

M3P har også matrix led som den første. Kommer vidst nok til LR på et tidspunkt. 

Og alu pedaler :-)
Forummets indlæg er redigeret af kleine100 Dec 22 '20
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Dec 23 '20

En ulempe ved P er at man ikke helt kan vælge frit når det gælder fælge, der er en speciel form på navet som ikke alle fælge passer på. 

Bremserne på P ser desuden ud til at være noget mere udsatte end på LR, de ruster hurtigere hvis ikke de bliver brugt flittigt.

 

Træk er ikke muligt på P (kan eftermonteres men kun til cykelholder mv) LR kan leveres fra fabrik med træk til 1000 kg

DenseH
DenseH Dec 23 '20


 

Citat fra kleine100
Citat fra MOS

Performance fordele:

- Performance (acceleration, højere topfart) :-)

- 20" performance hjul

- Performance bremser

- Hækspoiler

- Track mode

 

M3P har også matrix led som den første. Kommer vidst nok til LR på et tidspunkt.    Og alu pedaler :-)

De nye matrix lygter er ikke forbeholdt M3P. De fleste M3 SR+ MIC har de nye lygter. Vores har også disse nye lygter. Tænker også at de kommer til de nye LR senere. 
Nb. M3P vil også bruge mere dæk. Dækkene i denne størrelse er væsentlig dyrere. For slet ikke at tale om fælgene. Alu pedaler er nemme at eftermontere (hvis det skulle være vigtigt). 
Efter min mening er den manglende mulighed for anhængertræk et stort minus (men sådan er vi jo så forskellige). 

cth
cth Dec 23 '20

Ja anhængertræk er lige meget hvis man har bil 2 med det.

Man kan jo stadig få træk på, men så kun til cykler og bagageboks.

Men ellers er det virkelig svært for mig at se hvad man skal med en performance ud over at flashe sin bil.

Men det er jo en hobby for mange og jeg var jo selv der for mange år siden, så tja... :-)

Twinauto
Twinauto Dec 23 '20
Hvis du ikke har brug for træk klart Performance, LR ser lidt kedelig ud i forhold og man får SÅ meget mere for de sidste kr.
cth
cth Dec 23 '20

Sorry.. ike set det var model 3 vi talte om.

Ved ikke noget om modeller og priser på model 3.

 

Jeg tænkte model S i mit svar.