Loading...
dk

Over 4% drain pr nat | Tesla Forum

pwalsted
pwalsted Jan 19 '21
Hejsa - ny til forumet så beklager hvis bevaret flere gange, men søgt lidt uden held :(

Jeg har købt en Model 3 LR AWD fra 2019 der har kørt ca 35.000. Super fin bil :) Synes dog batteriet taber meget over natten - og ved godt at kulde ikke hjælper. I nat har jeg tabt ca 4.8% svarende til 20 km. Jeg bruger ikke Sentry (i al fald ikke slået til).

Nogle råd og/eller erfaringer?
Boomle
Boomle Jan 19 '21

Jeg har haft min siden september 2019. Det er godt nok en performance, men det er fuldstændig det samme. Her når det er koldt, så taber den bare rigtig meget strøm over natten, da den skal holde batteriet varmt. Du vil typisk kunne se et snefnug på batterimåleren når du kommer ud om morgenen. Det har kun noget med kulden at gøre. Til sommer vil du opleve at den ikke engang taber 1% over natten. 

PeterE
PeterE Jan 19 '21

4-5% er vel ikke voldsomt meget eller noget særligt problem? Det handler vel om at lade op og time sin opladning, så batterierne er varme når man kører hjemmefra? Det kan ikke sammenlignes med at der står og drypper 4-5% benzin ud af tanken henover natten. Batterier er bare mere følsomme overfor kulde, og det er ikke noget problem - det er bare sådan det er :)

Micmex
Micmex Jan 19 '21

Jeg tror at det svinger meget, her mens det har været frost er det også røget nogle procenter, men f.eks. fra i går aftes til nu står den stadig på 85%, så der er ikke forsvundet noget. På et tidspunkt havde jeg en mistanke til ventilationssystemet,  når der forsvandt %'er, så jeg er begyndt at stoppe det, inden jeg stiger ud af bilen. Om det har en virkning er svært at afgøre, men man er jo nødt til at prøve sig frem. TM3P 2020.

pwalsted
pwalsted Jan 19 '21
Citat fra PeterE

4-5% er vel ikke voldsomt meget eller noget særligt problem? Det handler vel om at lade op og time sin opladning, så batterierne er varme når man kører hjemmefra? Det kan ikke sammenlignes med at der står og drypper 4-5% benzin ud af tanken henover natten. Batterier er bare mere følsomme overfor kulde, og det er ikke noget problem - det er bare sådan det er :)

Synes 4-5% er meget når man bor i byen og ikke har hjemmelader :)
pwalsted
pwalsted Jan 19 '21
Citat fra Boomle

Jeg har haft min siden september 2019. Det er godt nok en performance, men det er fuldstændig det samme. Her når det er koldt, så taber den bare rigtig meget strøm over natten, da den skal holde batteriet varmt. Du vil typisk kunne se et snefnug på batterimåleren når du kommer ud om morgenen. Det har kun noget med kulden at gøre. Til sommer vil du opleve at den ikke engang taber 1% over natten. 

Tak for info - ser ud til vi er i samme situation.
Boomle
Boomle Jan 19 '21

Yes - jeg har heller ikke hjemmelader, og vil meget nødigt lade mere end 1 gang om ugen, da det simpelthen bliver trættende at gå frem og tilbage til de offentlige ladestandere i længden - det kan jeg så ikke undlade i øjeblikket desværre. 

cth
cth Jan 19 '21

Jeg synes 4% lyder af meget.

Det ville for mig være 24 km på en nat.

Jeg vil mene jeg havde opdaget hvis der manglede meget mere end 10 km.

kan det være sentry mode i har slået til som æder strømmen?

Boomle
Boomle Jan 19 '21

Jeg har ikke sentry slået til, og ud fra hvad der står i #1 ser det heller ikke ud til at trådstarter har slået det til. 

Står din bil over natten (udenfor - ikke garage eller andet) uden at lade? Hvis ja, hvad har du maksimalt oplevet af tab? 

Forummets indlæg er redigeret af Boomle Jan 19 '21
pwalsted
pwalsted Jan 19 '21
Citat fra Boomle

Jeg har ikke sentry slået til, og ud fra hvad der står i #1 ser det heller ikke ud til at trådstarter har slået det til. 

Står din bil over natten (udenfor - ikke garage eller andet) uden at lade? Hvis ja, hvad har du maksimalt oplevet af tab? 

Jeps - den står udenfor uden at lade. I nat var det ca 20 km og de gennemsnitligt over sidste uge ml 10-20 km pr nat. 
pwalsted
pwalsted Jan 19 '21
Citat fra cth

Jeg synes 4% lyder af meget.

Det ville for mig være 24 km på en nat.

Jeg vil mene jeg havde opdaget hvis der manglede meget mere end 10 km.

kan det være sentry mode i har slået til som æder strømmen?

Ingen sentry mode. Og vil i nat nu forsøge helt at slukke ventilationsanlæg/klima etc. Det har hele tiden været sat til manuel - men forsøger nu helt at slukke det. Slukker osse bilen når jeg forlader den.
jkanters
jkanters Jan 19 '21

Er det ikke bare kulden? Du kommer med en varm bil der køler af om natten. Fysikkens love kan selv Tesla ikke hamle op i mod. Et koldt batteri kan lagre mindre strøm end et varmt.

pwalsted
pwalsted Jan 19 '21
Citat fra jkanters

Er det ikke bare kulden? Du kommer med en varm bil der køler af om natten. Fysikkens love kan selv Tesla ikke hamle op i mod. Et koldt batteri kan lagre mindre strøm end et varmt.

Jo, det kan det helt sikkert. Synes blot det er meget og er interesseret i at finde ud af om andre har samme oplevelse. Har tidligere haft en Model S 2015 og eer var flere ting der kunne justeres på, så ud fra hvad der kan rodes med er det reelt kun Sentry, klimaanlæg og lade Tesla App være samt sikre ingen 3. Party apps Connecter - hvilket jeg aldrig har haft.
MOS
MOS Jan 19 '21

Keep climate on, dog mode, camp mode, sentry mode, smart preconditioning, Tesla appen samt 3. parts apps (Scan my Tesla, dash cam osv.) er nogle af de ting, der potentielt kan æde strøm.

Ellers kan det være, at man selv har sat den til at forvarme manuelt.

Hvis det ikke er nogle af ovennævnte ting, så kan det være pga. forskellen i batteritemperatur da man parkede bilen med varmt batteri f.eks. efter en længere køretur og så næste morgen, hvor batteriet er koldt.

En sidste mulighed er, at bilen af uvisse årsager (fejl) ikke falder i dvale og dermed har et unormalt højt standby forbrug.

Jens_N_B
Jens_N_B Jan 19 '21

Er du sikker på at du mister 3-4 %? Det kan også blot være at de bliver utilgængelige pga kulden. Det vises grafisk med at noget af batteriet bliver blåt i app og i lademenuen. De procenter vil blive tilgængelige igen, når batteriet bliver varmt, enten ved kørsel, opladning eller ude temperaturen stiger

Mvh. Jens

Få 1500 km gratis supercharge, ved at benytte mit referral link -  https://www.tesla.com/referral/jensnohr71245

pwalsted
pwalsted Jan 19 '21
Citat fra Jens_N_B

Er du sikker på at du mister 3-4 %? Det kan også blot være at de bliver utilgængelige pga kulden. Det vises grafisk med at noget af batteriet bliver blåt i app og i lademenuen. De procenter vil blive tilgængelige igen, når batteriet bliver varmt, enten ved kørsel, opladning eller ude temperaturen stiger

Mvh. Jens

Få 1500 km gratis supercharge, ved at benytte mit referral link -  https://www.tesla.com/referral/jensnohr71245

Ahh. Det vil jeg prøve at tjekke i morgen tidlig
cth
cth Jan 20 '21

Nu var det 3 grader i nat, så kan nok ikke sammenlignes med minus 5 som det var forleden.

Men på 8 timer mangler der 1 km rækkevidde på min S.

pwalsted
pwalsted Jan 20 '21
Citat fra cth

Nu var det 3 grader i nat, så kan nok ikke sammenlignes med minus 5 som det var forleden.

Men på 8 timer mangler der 1 km rækkevidde på min S.

Slukkede helt for A/C i aftes og havde faktisk kun tabt ca 2 km i nat - om det er temperaturen og/eller A/C ved jeg ikke. A/C havde indtil stået til manuel men måske det ikke har været effektivt nok
SpaceX
SpaceX Jan 24 '21

Vores 2015 70D smider ca 6-7 % i døgnet og batteri køle/varmesystemet kører næsten konstant.
Den sidder et Dashcam, kommunikation er slået til og en linkmytesla er slået til, som naturligvis koster lidt Watt, men også uden disse taber bilen strøm. 
Batteriet viser heller ikke "snefnug" de dage vi bruger bilen. Kabine temperatur er ca 5 grader over udendørs temperatur på app'en. 

Vi taler om næsten 400 W i timen. Jeg er usikker på om der er noget galt, men jeg mindes ikke at have oplevet det tidligere vintre. Hvad er jeres erfaringer?

MOS
MOS Jan 24 '21

@SpaceX

Jeg vil tro, det er din linkmytesla, der forhindrer bilen i at falde i søvn og derfor bruger bilen vel ca. det samme, som hvis den står tændt hele døgnet. 400 W lyder ikke usandsynligt.

Du kan jo prøve at lave et eksperiment. Slå din linkmytesla fra og lad være med at røre bilen (eller Tesla appen) i et døgn. Tjek så hvor meget den har brugt.

Derefter kan du koble dashcam fra og lave samme eksperiment.

Endelig kan du lave tilsvarende eksperimenter med at sætte bilen på energy saving "til" og always connected "fra".

Altsammen én ting ad gangen. På den måde kan du eksperimentere dig frem til, hvor meget de enkelte ting betyder for forbruget.

Du skal naturligvis også lige tjekke, om den evt. skulle være sat til keep climate on, camp mode, dog mode, smart preconditioning, sentry mode (kun for nyere Teslaer) el.lign. som jo naturligvis godt kan æde en del.

Sider: 1 2 3 »