Loading...
dk

LFP batteri i US-modeller ? | Tesla Forum

voigt1
voigt1 Feb 12 '21

Er der nogen der ved om SR+ også kommer med LFP batterier i sendingerne fra Fremont  - En bekendt får sin om en måned, og den er fra USA, og han er nervøs for, om den kommer med LFP - nogen der har styr på det ?

KimT
KimT Feb 12 '21

LFP bliver kun produceret i Kina - så nej

voigt1
voigt1 Feb 12 '21
Citat fra KimT

LFP bliver kun produceret i Kina - så nej


Super  tak for info
pa
pa Feb 12 '21

Har bestilt en performance model 3 til levering i marts kommer den med LFP batteri ???

Har ingen kendskab til det er det meget skidt med et LFP , hvad drejer det sig om ???

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 12 '21
Langsommere ladning ved lave temperaturer samt reduceret ydelse i koldt vejr ved lav soc så vidt som jeg forstår det.
Ice2EV
Ice2EV Feb 12 '21

Hvis der havde været en kendt batteri temperatur, kunne langt hovedparten af ulemperne ved LFP sikkert undgåes eller forståes.

MOS
MOS Feb 12 '21
Citat fra pa

Har bestilt en performance model 3 til levering i marts kommer den med LFP batteri ???

Har ingen kendskab til det er det meget skidt med et LFP , hvad drejer det sig om ???

Nej, du kan være helt sikker på, at din Performance ikke har LFP-batteri (lithium-iron-phosphate). LFP har mindre energitæthed end alternativerne. Det giver altså et tungere batteri, der har mindre energikapacitet og dermed kortere rækkevidde. Til gengæld er det billigt. Det er altså umiddelbart velegnet i SR+ modellerne, hvor der ikke stilles samme krav til rækkevidde og performance.

SR+ modellerne, som er fremstillet i Kina, har LFP-batterier i modsætning til dem, der er produceret i USA. LFP-batterierne har fået kritik for at have problemer med urimeligt langsom opladning, specielt i koldt vejr. Der er også problemer med kalibreringen, så det kan være meget usikkert, hvor meget batteriet er ladet op. Det skyldes, at spændingskurven som funktion af SoC (State of Charge) er meget flad, hvilket gør det vanskeligt at estimere SoC. Forhåbentlig kan Tesla forbedre disse forhold via en softwareopdatering, for som det fungerer p.t., er det altså uacceptabelt.

LR og Performance har NCA-batterier (lithium-nickel-cobalt-aluminum), der har væsentligt højere energitæthed.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 12 '21
pa
pa Feb 12 '21

Tak for svar :-)