Loading...
dk

Autopilot opførelse på M3 | Tesla Forum

anderskj1
anderskj1 Mar 16 '21
Hej 

Er det korrekt at fuld "standard" Autopilot (dobbelt klik ned) slår fra og bimler og bamler når man skifter spor? Kan ikke få den til at fastholde det aktiveret på helt simpel motorvejskørsel? 

Håber godt nok det er en fejl 40 ellers er det jo komplet ubrugeligt da det er totalt frustrerende og stressende oplevelse og markant dårligere end en standard aktiv fartpilot på en midrange tysk bil
Joe73
Joe73 Mar 16 '21
Den burde ikke bimle og bamle, hvis du husker at blinke før du skifter vognbane?!
Ice2EV
Ice2EV Mar 16 '21

Basic AP, som følge med bilen, kan holde sporet og adaptiv fartpilot. Nix Weiter.

FSD, kan en gang i fremtiden selv skifte spor. Men pt pga en EU forordning, kan den kun skifte spor selv efter du har blinket ud og ind.

FSD kan så også læse lyskryds(mere eller mindre succesfuldt)

Om man skal blinke for at skifte spor, eller selv dreje rattet og slå det til igen, ser jeg personligt ikke den store fordel i.

Pt er FSD totalt overpriced, men vil man gerne deltage i udviklingen, så er det vel ok at investere i FSD.

Når først du lige har kørt lidt med basic AP, så bliver du glad for den. Jeg bruger den vel ca 70% af al kørsel.

anderskj1
anderskj1 Mar 17 '21
Altså jeg har ikke tilkøbt FSD, men kun standard.

Hvis jeg trykker pinden ned én gang for standard AP så virker fart piloten sådan set fint og slår ikke fra når jeg drejer. Men den holder ikke selv sporet.

Hvis jeg trykker 2 x ned kommer der er blå hjul og nu holder den både fart og vognbane. Men her fra, uanset hvad jeg går, slår den fra når jeg forsøger at skifte vognbane. Hvis jeg blot blinker sker der intet med eller uden trafik. Hvis jeg så blot rør det mindste på rattet (og mens den blinker) kommer der en høj lyd og den slår tilbage til standard AP.

Er det forventet opførelse? For det fungerer da godt nok slet ikke i praksis, og alm. AP uden vognbanefastholde virker som det eneste nogenlunde brugbare?
Forummets indlæg er redigeret af anderskj1 Mar 17 '21
MOS
MOS Mar 17 '21

"Bimler og bamler" og "en høj lyd" er naturligvis subjektive begreber, der kan være svære at bedømme via et forum som dette.

Jeg vil nærmere kalde det en moderat "bong-bing" lyd, når man slår AP til og en tilsvarende moderat "bing-bong" lyd, når AP slår fra, f.eks. når man skifter vognbane. Den bør dog stadig holde farten, selvom autostyringen slår fra.

Hvis man synes, lyden er for kraftig, kan den gøres noget svagere ved at vælge "Joe mode" et eller andet sted i en af menuerne (husker ikke lige hvor). På den måde vækker man ikke Joe's sovende børn på bagsædet. Jeg bruger det hele tiden, for jeg synes ikke, bing-bong lyden er så interessant længere, at den absolut skal overdøve min musik.

Teslaen har også en hurtig og høj advarsels-bimle-bamle lyd, der lyder lidt sådan her: BEEP-BEEP-BEEP-BEEP-BEEP-BEEP!!!! Den kommer f.eks., hvis man er tæt på at køre ind i en forankørende bil, som så vises som en rød bil på skærmen. Eller det kan være i tilfælde af at AP ikke kan finde ud af at styre bilen længere pga. et komplekst vejforløb, manglende vognbanelinjer, forhindringer på vejen el.lign. og så giver den advarselssignal om, at man skal overtage styringen øjeblikkeligt (vist på skærmen som et rødt rat med hænder).

CaptainChaos
CaptainChaos Mar 17 '21
Citat fra anderskj1 Altså jeg har ikke tilkøbt FSD, men kun standard.

Hvis jeg trykker pinden ned én gang for standard AP så virker fart piloten sådan set fint og slår ikke fra når jeg drejer. Men den holder ikke selv sporet.

Hvis jeg trykker 2 x ned kommer der er blå hjul og nu holder den både fart og vognbane. Men her fra, uanset hvad jeg går, slår den fra når jeg forsøger at skifte vognbane. Hvis jeg blot blinker sker der intet med eller uden trafik. Hvis jeg så blot rør det mindste på rattet (og mens den blinker) kommer der en høj lyd og den slår tilbage til standard AP.

Er det forventet opførelse? For det fungerer da godt nok slet ikke i praksis, og alm. AP uden vognbanefastholde virker som det eneste nogenlunde brugbare?
Ja det er sådan AP virker.
Ice2EV
Ice2EV Mar 17 '21

Det er nøjagtigt som basic AP virker.

Bimler og bamler, gå ind og sæt på joe mode. Det er åbenbart en funktion en medarbejder hos Tesla forespurgte, således han generede ungerne mindre på bagsædet. Den funktion sænker lydniveau på bimlen og bamlen.

Det den gør er at alarmere dig om at nu skal du selv styre. Således du ikke glemmer at du har fravalgt autosteer.

Basic AP er autosteer, aktiv lanekeeping assisten. Ikke selvkør, like Navigate on map. Vil du mere, må du til lommerne. Du kan evt nøjes med EAP, Enhanced Auto Pilot, som giver dig nogen af FSD funktionerne, men ikke dem alle.

Joe73
Joe73 Mar 17 '21
Ahh ja ok jeg læste bimle og bamle, som høj audio advarsel, og røde advarsler på skærmen.
Men ja hvis bimle og bamle er AP aktivering / deaktiveringslydene, så er det ganske normalt AP opførsel.
PeterE
PeterE Mar 17 '21

Nej, stop en gang. Det er ikke sådan AP virker... 

Gør sådan her: 

a) orienter dig

b) vis af med blinkeren OG BLIV VED MED DET

c) bilen skiftet nydeligt bane hvis der ellers er plads, der kommer vist en blindvinkelalarm undervejs. Du kan først slippe blinkeren når bilen er mindst halvvejs ovre i den nye bane, ellers kører den retur til banen du kom fra...

Og ja, det er afsindigt langsomt - og det tager vist 7-8 blink. Og ja, undskyld hvis det virker anderledes i TM3 - for det virker i TMS. Sådan har det virket i årevis.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Mar 17 '21
MOS
MOS Mar 17 '21

@PeterE

Din beskrivelse er korrekt fsva. Model S med AP af lidt ældre dato.

De nyere biler har enten basic AP,  EAP eller FSD. Dem med basic AP kan ikke skifte vognbane, uden at AP slår fra. Funktionaliteten med vognbaneskift er modsat din antagelse ikke inkluderet i basic AP-pakken, så den kan altså som standard lidt mindre end din Model S med AP. For at få den funktion skal man som minimum have EAP og det gælder for alle nye modeller i dag.

kleine100
kleine100 Mar 17 '21
Citat fra Joe73 Ahh ja ok jeg læste bimle og bamle, som høj audio advarsel, og røde advarsler på skærmen.
Men ja hvis bimle og bamle er AP aktivering / deaktiveringslydene, så er det ganske normalt AP opførsel.
Uanset hvad man kalder alle de lyder der kommer, så er det generelt irriterende at høre på (også i Joe mode)!

Især hvis man forsøger at have en samtale over mobilen. 

Jeg forstår udemærket, at man skal modtage en akustisk notifikation hvis AP slår fra, fordi man er for passiv. Men hvis man selv aktivt overtager styringen, så er det helt unødvendig med en akustisk notifikation. 

PeterE
PeterE Mar 18 '21
Citat fra MOS

@PeterE

Din beskrivelse er korrekt fsva. Model S med AP af lidt ældre dato.

De nyere biler har enten basic AP,  EAP eller FSD. Dem med basic AP kan ikke skifte vognbane, uden at AP slår fra. Funktionaliteten med vognbaneskift er modsat din antagelse ikke inkluderet i basic AP-pakken, så den kan altså som standard lidt mindre end din Model S med AP. For at få den funktion skal man som minimum have EAP og det gælder for alle nye modeller i dag.

Tak for opklaringen Mark, my bad. Underligt at så basale funktioner ikke er inkluderet for meget mere basic kan det vist ikke blive. 

MOS
MOS Mar 18 '21

@PeterE

Nej, det er da ikke underligt. Basic AP er i dag inkluderet i prisen, så man betaler jo ikke noget ekstra for det. Så skal man vel heller ikke forvente for meget af funktionalitet. Hvis alle de mest brugbare funktioner var inkluderet som standard, så var der nok ikke mange, der ville betale ekstra for de andre pakker.

Og jo, det kan sagtens bliver meget mere basic. Jeg kan da stadig tydeligt huske mine tidligere biler, der hverken havde autosteer, adaptiv fartpilot eller dum fartpilot for den sags skyld. Automatisk nødbremse og alle de andre sikkerhedsfunktioner var heller ikke standard for blot få år siden.

Hvis vi går lidt længere tilbage, så kan jeg huske at have kørt i biler, der havde manuelt gear, manuel kobling, manuel choker, ingen servohjælp til styringen, ingen bremseforstærker osv. Så jo, der sker da noget udvikling.

Jeg synes nogle gange, vi kommer til at lyde som nogle forkælede og priviligerede forbrugere med meget høje forventninger, hvis man ser på os selv igennem et par briller, der er mere end nogle få år gamle. Det er måske forventeligt, når man kåber en ny bil til en halv mio. Men helt ærligt, hvor mange andre biler i den prisklasse har automatisk vognbaneskift som standardudstyr? 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 18 '21
PeterE
PeterE Mar 18 '21

@MOS, det bliver vi ikke enige om - og det behøver vi heller ikke. Hvad der er basic og hvad er der af værdi er jo subjektivt. Du har muligvis haft en bil med manuelt gear, og det har jeg også - ved ikke helt hvilken relevans det har, men fair nok; Jeg har også kørt i hestevogn en gang, og der skulle jeg ikke skifte gear og den skiftede også selv vognbane. Det kan vi ikke bruge til noget.   

Min pointe handler ikke om om vi er forkælede, det handler om at hvis Tesla vil forblive i front, så mener jeg at det bliver afgørende at Tesla leverer lidt mere end vi alle forventer. Med rimelighed forventer.  

MOS
MOS Mar 18 '21

@PeterE

Jeg har det også fint nok med, at vi ikke er enige om alt. Det er jo det, der gør diskussioner interessante. Så længe vi holder en sober debattone, og det synes jeg lykkes ret godt.

Jeg kom godt nok til at grine af din sammenligning med din gamle hestevogn, der havde automatisk vognbaneskift. Den havde jeg ikke lige set komme!! :D

Min kommentar med manuelt gear osv. var bare for at illustrere udviklingen. I gamle dage var alt old-school og manuelt eller ikke-eksisterende. Med tiden er der gradvist kommet flere og flere mere eller mindre smart funktioner og automatisering.

Jeg kan sagtens følge dig i din forventning om, at Tesla bør være førende på teknologi. Det mener jeg også, at Tesla er. Det, man kan diskutere, er så, hvor meget af denne teknologi, der skal være standard og hvad der skal være betalt ekstraudstyr. Der er sikkert både fordele og ulemper ved begge strategier. Jeg synes ikke, det er afgørende.

Jeg vil personligt gerne have en del af den nye teknologi og hvis jeg synes, der ikke følger nok med som standard, så kan jeg vælge at betale mig fra at få noget mere. Det er nok mere et problem for dem, der bare vil have en billig/skrabet og simpel bil uden overflødigt udstyr og avanceret teknologi. Men det er nok ikke dem, der typisk er Tesla-kunder alligevel. Dog kunne man nok godt forestille sig enkelte købere, der gerne vil have en billig Model 3 og ikke behøver fartpilot m.m.

Vika7
Vika7 Mar 19 '21
Citat fra MOS

"Bimler og bamler" og "en høj lyd" er naturligvis subjektive begreber, der kan være svære at bedømme via et forum som dette.

Jeg vil nærmere kalde det en moderat "bong-bing" lyd, når man slår AP til og en tilsvarende moderat "bing-bong" lyd, når AP slår fra, f.eks. når man skifter vognbane. Den bør dog stadig holde farten, selvom autostyringen slår fra.

Hvis man synes, lyden er for kraftig, kan den gøres noget svagere ved at vælge "Joe mode" et eller andet sted i en af menuerne (husker ikke lige hvor). På den måde vækker man ikke Joe's sovende børn på bagsædet. Jeg bruger det hele tiden, for jeg synes ikke, bing-bong lyden er så interessant længere, at den absolut skal overdøve min musik.

Teslaen har også en hurtig og høj advarsels-bimle-bamle lyd, der lyder lidt sådan her: BEEP-BEEP-BEEP-BEEP-BEEP-BEEP!!!! Den kommer f.eks., hvis man er tæt på at køre ind i en forankørende bil, som så vises som en rød bil på skærmen. Eller det kan være i tilfælde af at AP ikke kan finde ud af at styre bilen længere pga. et komplekst vejforløb, manglende vognbanelinjer, forhindringer på vejen el.lign. og så giver den advarselssignal om, at man skal overtage styringen øjeblikkeligt (vist på skærmen som et rødt rat med hænder).

“Bong-bing” “bing-bong” det er lige præcis det jeg hører :-)))))))))))))))
Forummets indlæg er redigeret af Vika7 Mar 19 '21
anderskj1
anderskj1 Mar 19 '21
Citat fra Ice2EV

Det er nøjagtigt som basic AP virker.

Bimler og bamler, gå ind og sæt på joe mode. Det er åbenbart en funktion en medarbejder hos Tesla forespurgte, således han generede ungerne mindre på bagsædet. Den funktion sænker lydniveau på bimlen og bamlen.

Det den gør er at alarmere dig om at nu skal du selv styre. Således du ikke glemmer at du har fravalgt autosteer.

Basic AP er autosteer, aktiv lanekeeping assisten. Ikke selvkør, like Navigate on map. Vil du mere, må du til lommerne. Du kan evt nøjes med EAP, Enhanced Auto Pilot, som giver dig nogen af FSD funktionerne, men ikke dem alle.

Hej alle. Tak for den gode diskussion og svar :-)

Konklusionen er (på den alm. pakke):

Alm. fartpilot (én tryk ned) som jo er standard på alt fra en Golf og op idag, virker fint og som forventet uden at slå fra når man drejer eller gasser op kortvarigt.

Fartpilot + vejbaneassistent (som vel er det det er) er tæt på ubrugelig for mig da den naturlige køredynamik på motorvej jo medfører hyppige vognbaneskift. Idet den slår helt FRA (med høj lyd) hver eneste gang er fuldstændig sort, og kræver vidst en Tesla fan boy for at værdsætte. Kan slet ikke forstå den implementering og må præcis være lavet som en "teaser" til den fulde pakke. Problemet er blot man forventer noget enten virker - eller skal tilkøbes (det er fair nok).

Men jeg troede simpelthen at den var defekt eller jeg ikke forstod virkemåden. Manualen et heller ikke til meget hjælp da den ikke beskriver denne opførelse, men sikkert FSD uden at gøre opmærksom på det. Her står der at den skifter vognbane ved blink med Autosteer på.
Forummets indlæg er redigeret af anderskj1 Mar 19 '21
Ice2EV
Ice2EV Mar 19 '21

Anderskj1

Et lifehack herfra.:  Sæt farten til 150, så kan du blive i overhalingsbanen, og kun trække ind når der kommer en virkelig raket. Raketter er der faktisk rigtig langt imellem hvis du selv holder ordentlig tempo.

hokus pokus.

Hvis du prøver at ekperimentere lidt med farten, så vil du opdage at 137 kmt måske er rigeligt i 90% af tiden for ovennævnte operation. 

;-)

anderskj1
anderskj1 Mar 19 '21
Citat fra Ice2EV

Anderskj1

Et lifehack herfra.:  Sæt farten til 150, så kan du blive i overhalingsbanen, og kun trække ind når der kommer en virkelig raket. Raketter er der faktisk rigtig langt imellem hvis du selv holder ordentlig tempo.

hokus pokus.

Hvis du prøver at ekperimentere lidt med farten, så vil du opdage at 137 kmt måske er rigeligt i 90% af tiden for ovennævnte operation. 

;-)

Det er jo genialt :-) Over tid kan det dog være der ender med at tilkøb af den fulde FSD er billigere...
Hanssing
Hanssing Mar 20 '21

143km/t får man ikke klip for, og det er normalt nok til venstre bane :-)

JEg havde så også forbrug over 320 W/km i vinters..... MEn det er en fordel, for så bliver rækkevidden på batteriet præcis, da den faktisk er det halve af det som står der (WLTP=165)

Forummets indlæg er redigeret af Hanssing Mar 20 '21
Sider: 1 2 »