Loading...
dk

M3 Performance - Rustne Bag-Bremser | Tesla Forum

Hanssing
Hanssing Mar 19 '21

Hej,

Jeg har nu striber på bagskiverne på min M3P.

men vores M3SR+ ser ud til at have nogle skiver med lidt rustbeskyttelse, så er det tydeligt at Performancen har noget blødere mere modtageligt jern som skiver både for og bag.

 

Og jeg tæver den ned med lav regen, på ABS flere gange ugentligt, og har haft vågent øje til det hele vinteren, men alligevel, SUK! Striber på begge bagbremser.

 

Andre som har problemer med det, og som evt. har en løsning?

 

Det ville sku være rart hvis man kunne vælge bremsevedligehold i menuen.... Specielt til bagbremser, når man ikke holder i en opvarmet garage, men ude i det fri.

Forummets indlæg er redigeret af Hanssing Mar 19 '21
CVMads
CVMads Mar 19 '21
Hej Hanssing

Har nøjagtig samme problem, begge skiver bag på, har fået stripper :-(

Og som dig, har jeg flere gange i løbet af vinteren, kørt bremserne hårdt. Fuld opbremsning fra 80+

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Mar 19 '21

Det er vigtigt at have regenerering i lav, specielt på P modellerne, de er meget modtagelige for rust. Rens, smørring og løbende brug af bremserne er nødvendigt. At lave enkelte hårde opbremsninger gør ikke nødvendigvis noget godt hvis der allerede er rust i skiverne. Det skal tages i opløbet mens det stadig bare er overfladerust. Vi arbejder på nogle forbedrede skiver til P modellerne som så forhåbentlig skulle løse problemet når de bliver skiftet

T3S7A
T3S7A Mar 19 '21
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto

Det er vigtigt at have regenerering i lav, specielt på P modellerne, de er meget modtagelige for rust. Rens, smørring og løbende brug af bremserne er nødvendigt. At lave enkelte hårde opbremsninger gør ikke nødvendigvis noget godt hvis der allerede er rust i skiverne. Det skal tages i opløbet mens det stadig bare er overfladerust. Vi arbejder på nogle forbedrede skiver til P modellerne som så forhåbentlig skulle løse problemet når de bliver skiftet

Gør ingen forskel på om den er i lav eller normal, hvis ikke kørerstille er anderledes. 
Når man bremser i LAV, så vil det første man bremser, stadig være regen, så man fysisk bremser ikke mere, end man ville gøre i normal mode. 
Hvis man vil aktivere bremser, uden regen først, skal man sætte den i N. Så er det 100% bremser som bliver aktiveret.  

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Mar 19 '21

Der vil stadig være flere situationer hvor du aktiverer bremsen end hvis den er i standard, det gør en forskel, har set Tesla bremser siden 2014 og ved hvilken forskel det gør, det er blot et godt råd, man kan jo følge det eller lade være :-)

 

T3S7A
T3S7A Mar 19 '21
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto

Der vil stadig være flere situationer hvor du aktiverer bremsen end hvis den er i standard, det gør en forskel, har set Tesla bremser siden 2014 og ved hvilken forskel det gør, det er blot et godt råd, man kan jo følge det eller lade være :-)

 

Så er det kun fordi folk er bedre til at trykke hårdere på bremsen i LAV, da det første bremsen aktivere, altid er regen, og den vil altid regen, det som den maks kan, lige som den vil gøre i Standard. Så det ændre ikke noget, hvis ikke kørestilen er anderledes. 
Det bedste er klart at sætte i N og bremse, specielt lige før, man sætter bilen hen.  

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Mar 19 '21

Ved lav, er der mindre regen, derved bruges bremsen mere ved samme påvirkning, det giver bedre vedligehold af bremserne, men som sagt, fortsæt som du plejer, det er blot et godt råd. På LR og Sr er problemet ikke nær så stort, men det er stadig en god ide at have regen på lav af hensyn til bremsernes levetid

T3S7A
T3S7A Mar 19 '21
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto

Ved lav, er der mindre regen, derved bruges bremsen mere ved samme påvirkning, det giver bedre vedligehold af bremserne, men som sagt, fortsæt som du plejer, det er blot et godt råd. På LR og Sr er problemet ikke nær så stort, men det er stadig en god ide at have regen på lav af hensyn til bremsernes levetid

Har intet at gøre med at jeg skal fortsætte som jeg plejer. 
Jeg fortæller blot, hvordan man endnu bedre kan bruge bremserne. Nemlig ved at sætte den i N og så bremse. Så vil man ikke bruge regen. 
Og jo regen er helt den samme i lav, som i standard. Den er blot ikke særlig kraftig i regen, når man blot slipper speederen, men når man trykker på bremsen, vil det første være regen. Trykker man så, mere på bremsen, end maks regen, så aktiveres den fysiske bremse også. Men det er helt det samme som ved standard. Men folk er sikkert bedre til at trykke hårdere på bremsen i LAV, frem for standard, derfor der er en forskel. 
Men N og brems, er nu engang det bedste - det er helt som en alm ICE bil så.  

P85DK
P85DK Mar 19 '21

Enig med T3S7A, det er kørestil og -mønster mere end noget andet. Jeg har skiftet kalipere, skiver og klodser bag på både mine forældres og brors ICE biler, da deres kørestil og mønster gør at de simpelthen bliver brugt for lidt. Det har aldrig været noget problem på nogle af mine biler, el eller ej, men jeg har også en anden kørestil og jeg har altid regen på standard.

@Hanssing - måske skulle du lade være med ligefrem at tæve bremserne, men bare bruge dem normalt? Specielt med lav regen om vinteren pga lav batteritemperatur giver jo mulighed for at bruge bremserne uden at tæve dem. Der er ingen grund til at tæve dem.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 19 '21
CVMads
CVMads Mar 19 '21
Starter altid ud med lav regen, når bilen har stået i regn el. sne. Men selv ved at bremse langt mere end jeg ville gøre i en ICE, så bremser den så lidt bagpå. At man ikke får kørt skiverne rene.

Har haft flere ICE med performance bremser, har aldrig set skiver der ruster så hurtigt som dem på min MP3.
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Mar 19 '21

Ved almindelig kørsel hvor du bruger bremsen ved ca 300 meter før stop, vil din brug af bremsen bliver større ved lav regen end standard, dvs selvom du ikke ændrer kørselsmønster vil andelen af nedbremsning på bremsen stadig blive større. Dvs at for den helt almindelige bruger vil brugen af bremsen blive større, uden at ændre kørselsmønster. Tror ikke jeg kan forklare det bedre, men din opfattelse er anderledes, det er OK. Men hvis du skal standse på 300 meter vil bremserne blive brugt mere i lav regen end standard, derfor vil bremserne i daglig brug blive brugt mere på lav regen, også uden du ændrer kørselsmønster. Denne løsning er den nemmeste for de fleste.

T3S7A
T3S7A Mar 19 '21
Citat fra CVMads Starter altid ud med lav regen, når bilen har stået i regn el. sne. Men selv ved at bremse langt mere end jeg ville gøre i en ICE, så bremser den så lidt bagpå. At man ikke får kørt skiverne rene.

Har haft flere ICE med performance bremser, har aldrig set skiver der ruster så hurtigt som dem på min MP3.

Gør som jeg skriver. Kør op i fart, og sæt den i N, og brems ned ved kryds, eller hvad du nu kommer frem til. Du vil kunne hører med det samme, at bremserne tager fat. Det vil nok lyde fælt, hvis du ikke har gjort sådan i noget tid. 

T3S7A
T3S7A Mar 19 '21
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto

Ved almindelig kørsel hvor du bruger bremsen ved ca 300 meter før stop, vil din brug af bremsen bliver større ved lav regen end standard, dvs selvom du ikke ændrer kørselsmønster vil andelen af nedbremsning på bremsen stadig blive større. Dvs at for den helt almindelige bruger vil brugen af bremsen blive større, uden at ændre kørselsmønster. Tror ikke jeg kan forklare det bedre, men din opfattelse er anderledes, det er OK. Men hvis du skal standse på 300 meter vil bremserne blive brugt mere i lav regen end standard, derfor vil bremserne i daglig brug blive brugt mere på lav regen, også uden du ændrer kørselsmønster. Denne løsning er den nemmeste for de fleste.

Det er så bare ikke korrekt. Prøv selv at sætte ScanmyTesla på en S, og se. Når batteriet er varmt, vil den ved tryk på bremsen ( især hvis det er over en stor afstand som eks 300meter ), hvor man så kun trykker let på bremsen, kan du se at det er regen som den bruger. Prøv at sætte den i N og tryk med samme kraft på bremsen, så vil du kunne mærke at nu er det bremsen den bruger ( Den vil sikkert bremse meget dårligere, netop fordi regen ikke hjælper til ) 

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Mar 19 '21

Selvfølgelig vil den bremse mere i neutral

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Mar 19 '21

Lav regen vil give mere brug af bremsen i det daglige. Det er blot et godt råd, er ikke internetkriger der ynder diskussionen for diskussionens skyld. Melder ud af tråden her

CVMads
CVMads Mar 19 '21
Citat fra T3S7A
Citat fra CVMads Starter altid ud med lav regen, når bilen har stået i regn el. sne. Men selv ved at bremse langt mere end jeg ville gøre i en ICE, så bremser den så lidt bagpå. At man ikke får kørt skiverne rene.

Har haft flere ICE med performance bremser, har aldrig set skiver der ruster så hurtigt som dem på min MP3.

Gør som jeg skriver. Kør op i fart, og sæt den i N, og brems ned ved kryds, eller hvad du nu kommer frem til. Du vil kunne hører med det samme, at bremserne tager fat. Det vil nok lyde fælt, hvis du ikke har gjort sådan i noget tid. 


Om jeg sætter den i N og bremser ned ved et kryds eller bremser ned fra 80+ med koldt batteri og i lav regen, har nogenlunde samme effekt. 
Problemet er at den stort ikke bremser bagpå, medmindre du virkelig hammer bremsen i.
På mine ICE plejede jeg altid at bruge hånd bremsen til at holde de bagerste skiver rene (Lige indtil der var nogen der fik den "gode" ide med elektronisk håndbremse) 
T3S7A ved ikke om det er en MP3 du har? Men bremserne generelt er ikke en performence bil værdig!
T3S7A
T3S7A Mar 19 '21

CVMads: Ved ikke lige med Model 3, men model S og X, kan man sætte i P, med en knap på gearskifteren. Antager du et sted også kan sætte din bil i P? 

Hvis du holder P inde, mens du kører ( Ikke for hurtig selvfølgelig ), så aktivere du håndbremseren mens du kører. Det renser godt bagbremsen. 

Ellers må du igang med en hurtig bakkemanøver og bremse i N ( Joke ). 

Og at du ikke kan mærke meget forskel på koldt batteri i LAV og i N, er jo netop fordi dit batteri er koldt, og derved kan den ikke regen, så du aktivere bremsen næsten 100%. 

Hanssing
Hanssing Mar 19 '21

Nå, man kan ikke sætte en M3 i 'N' mig bekendt.

Men man kan bruge bagbremsen, ved at holde 'P'-knappen inde selvom den bipper - selv fra +120 :-)

Det er ikke helt nok til at redde mine skiver men det er bedre - det skulle jeg bare have vidst. JEg havde prøvet men troede ikke man kunne når den nu bippede og gav warning.

 

Så det er et råd til jer andre, den slipper med det samme man slipper knappen, men jeg ved ikke om den har ABS, så det er på eget ansvar!

MOS
MOS Mar 19 '21

Selvfølgelig kan man sætte en M3 i N. Er ikke lige helt sikker på, hvordan man gør i en 3'er, men på min S holder man gearvælgeren halvt nede et øjeblik, så skifter den til N. Læs evt. brugsanvisningen, hvis du er i tvivl.

At bruge P-bremsen mens man kører bør nok gøres med forsigtighed. Dels pga. sikkerheden - med fuld brems på baghjulene kan bilen blive ustabil, men nok normalt ikke noget problem så længe man holder rattet ligeud og der ikke er superglat. Dels fordi P-bremsen ikke er dimensioneret til at blive brugt jævnligt under kørsel som aggregat til at fjerne rust fra skiverne. Den er tiltænkt at kunne holde bilen ved parkering og evt. som nødbremse i det tilfælde, at de andre bremser skulle svigte. Men ikke til daglig brug... ellers kommer du nok til at skifte P-bremsedele meget hyppigt.

Hanssing
Hanssing Mar 19 '21

MOS, der er ikke tale om seperate bremse-dele udover aktuatoren. Der er de samme klodser om bemser, og der sker hvergang du stopper. På visse biler er det anderledes, og P-brake er en lille tromle i skiven, men ikke her. Og det er den eneste måde man kan holde en bagbremse ren på en performance i dansk vintervejr med salt. Bremsen skal bruges/tæves så den er fin og blank :-)



Hos mig er det lidt for sent, så de skal af og drejes rene, og klodserne planslibes. Ellers skal det hele skiftes, efter 5.000km.....

Skulle bare have vidst at man skulle holde knappen inde - æv.



 

Sider: 1 2 »