Så landede de endelig hjemme efter godt 4 uger hos Post Nord. Jeg har tidligere altid kørt med de standard aero covers. En hurtige test på 20km motorvej ved 110km/t med henholdsvis Tesla Aero og Orbitals at de ligger indenfor 1%.
Så landede de endelig hjemme efter godt 4 uger hos Post Nord. Jeg har tidligere altid kørt med de standard aero covers. En hurtige test på 20km motorvej ved 110km/t med henholdsvis Tesla Aero og Orbitals at de ligger indenfor 1%.
Jeg tænkte på, om nogen har prøvet at male de originale Tesla aero covers helt sorte. Jeg tænker, det måske kunne pynte lidt på dem. Men jeg har aldrig set det på en bil.
Der er mange, der ikke bryder sig om det visuelle design af Teslas aero covers. Og det er egentlig lidt synd, fordi disse aero covers gør noget godt for aerodynamik, forbrug og rækkevidde. Hvis man kunne peppe dem lidt op for små midler, kunne det måske være en attraktiv løsning fremfor at købe nogle andre covers.
1 % mere eller mindre effektiv?
Orbital var ca 1% mere effektiv.
Orbital: 0,146 kwh/km
Tesla Aero: 0,147 kwh/km
146/147 Wh/km er vist indenfor spektret usikkert om der reelt er nogen forskel.
Er der kommet et mere eller mindre vindpust på den ene eller den anden testkørsel.
Fælgecovers, er lidt ligesom nogen kan lide moderen og andre datteren. Personligt synes jeg de er ret vellykkede, når nu det skal være covers. Selv værkfører på værksted der skulle renovere et sæt for mig, opdagede ikke det var covers før hans hjulmand sagde det.
PS: Har lige nærstuderet de små film der ligger af disse covers......... De er lidt fede, fordi i modsætning til Tesla's så ser det ud til de skjuler hele fælgen, og derved måske også beskytter den lidt mere, således du måske kan nøjes med et stk nyt cover til eks 70 US, istedet for en maling og rettelse af fælg på ca 12-1500 kr stykket.
Selvfølgelig kan man fluekneppe test metode osv.. De er "close enough". Det matcher hvad Orbital selv hævder + andre tests har vist.
Om man er til det ene eller det andet design er subjektivt. Sammenlignet med min fars M3P på UberTurbine står de ret skarpt. Man kan ikke se mærker af støbningen + overfladen er helt glat.
1 % mere eller mindre effektiv?Orbital var ca 1% mere effektiv.
Orbital: 0,146 kwh/km
Tesla Aero: 0,147 kwh/km
Hvordan har du testet det? Har du kørt både frem og tilbage, så evt. modvind er blevet udlignet? Var bilen varm? Har du haft kabinevarme og A/C slået til eller fra? Var det en A-B-A test, altså først med den ene slags cover, så med den anden, og til sidst med den ene slags igen for at tjekke reproducerbarheden af resultatet? Det kunne jo være, at batteriet og dækkene var blevet varmere eller vejret har ændret sig lidt i løbet af testen og dermed påvirket resultatet. Hvis man ikke kontrollerer for sådanne forskelle, er det min erfaring, at resultaterne kan svinge langt mere end 1 Wh/km. Jeg er således lidt nysgerrig efter at vide, om det meget tætte resultat bare var en tilfældighed eller om det er signifikant.
Jeg tænker, at de mest reproducerbare testresultater må kunne opnås ved at slå A/C og kabinevarme fra, evt. have blæseren kørende på 1 og temperaturen på LO (men ingen A/C). Bilen bør naturligvis have kørt et godt stykke tid, så både dæk og batteri er varme. Og så køre en rundstrækning, hvor man kan holde en helt konstant fart uden påvirkning fra anden trafik (ingen drafting).
Hvis du kun har lavet en A-B test, altså først med den ene slags cover og så med den anden slags, så kunne du evt. prøve en anden dag at bytte rundt og lave en B-A test, altså hvor du starter med den anden slags cover og derefter med den ene slags. Ved at sammenholde resultaterne med den test, du allerede har lavet, bør det vise sig, om resultaterne er reproducerbare (eller i det mindste om forskellene mellem de to typer covers er reproducerbare). Hvis det konsekvent er den anden deltest, der giver lavest forbrug, kunne det tyde på, at opvarmning af dæk og batteri påvirker resultatet. Hvis det konsekvent er B-testen, der giver lavest forbrug, så er det nok cover B, der er mere aerodynamisk. Hvis delta-værdien, altså forskellen mellem A og B er f.eks. 1 Wh/km den ene dag og meget større den anden dag, så er resultaterne ikke reproducerbare og du skal lave dine testbetingelser om. Hvis delta-værdien er den samme en anden testdag, men det absolutte niveau er anderledes (f.eks. 147/146 Wh/km) den ene dag og 171/170 Wh/km en anden dag), så tyder det på, at forskellen mellem de to covers kan reproduceres, men at vejret eller noget andet har været mere ugunstig for forbruget den anden dag.
Det var blot en hurtig test.
Jeg bor tæt på Svendborg motorvejen i Odense. Så først ladede jeg bilen op til 90% fra 40%. Bilen er på Aero kapsler. Kørte til Ringe og tilbage igen for at varme dæk op (30-35km). Holdte stille i 4-5 minutter hjemme for at skifte til Orbitals. Kørte til afkørslen hvor jeg resatte min tripmåler. Kørte godt 10km for at vende ved en afkørsel og tilbage igen. Efter test af orbital skiftede jeg til aero kapsler.
Jeg havde blæseren på 2 og AC fra med temp sat til 18. Det var en solrig dag med tørre veje.