Loading...
dk

Hvor langt efter nul? | Tesla Forum

ZasZorglub
ZasZorglub May 19 '21

Hej Forum

Det er muligt at det allerede ER besvaret andetsteds i forummet, jeg har i så fald ikke kunnet finde det.

Jeg har forsøgt at finde svar på, hvor langt min MS85 realistisk kan fortsætte efter at kilometerindikatoren når nul. Jeg har ikke selv haft modet til at finde ud af det på den hårde måde, men måske er der en af jer der har erfaring med dette?

mvh

Anders

bskaarup
bskaarup May 19 '21

Her er en dansker der kørte 22 km efter 0 i en 85D: https://www.youtube.com/watch?v=zXwspEpQ81o

P85DK
P85DK May 19 '21

Det er individuelt fra bil til bil og måske endda i ekstreme tilfælde fra tur til tur i samme bil ... Det handler om hvor godt dit batteri er balanceret, da den angivne rækkevidde i displayet ikke er en 100% nøjagtig præsentation af spændingen på batteriet.

PeterE
PeterE May 19 '21
Enig, det er individuelt - jeg prøvede på egen krop/bil at der var 0 km tilbage da jeg faktisk ramte 0 km…og ja, så holder den altså bare stille :)
MOS
MOS May 19 '21

Jeg vil ikke anbefale at eksperimentere med det. Hvor langt man kan køre efter den viser 0 km, afhænger af, hvor koldt batteriet er og hvor godt det er balanceret/kalibreret. Det kan være meget individuelt fra bil til bil og fra tid til anden. Som PeterE skriver, kan man risikere, at der reelt slet ikke er nogen buffer under nul.

Men skulle man engang komme ud i en kneben situation, hvor man er tæt på at løbe tør, så burde man naturligvis for længe siden have sat farten ned for at spare på de sidste elektrondampe. Og så bør man holde øje med effektbegrænsningen, som de gule, stiplede linjer øverst i powermeteret angiver. De kravler gradvist længere og længere ned, efterhånden som batteriet bliver tømt.

Så længe effektbegrænsningen er over 100 kW er alt godt. Du slår nok ikke ligefrem nogen banerekord, men der er stadig rigeligt med power til at følge almindeligt med i trafikken. Når man er ved at løbe tør for batteri, er performance ikke det problem, der bekymrer mest.

Men når effektbegrænsningen når ned under 100 kW, kan det pludselig gå stærkt ned ad bakke. De gule, stiplede linjer kravler pludselig meget hurtigt nedad, f.eks. fra 75 kW og ned til omkring 30 kW i ét pludseligt spring. På det tidspunkt bør du begynde at få koldsved, for så er der ikke langt igen, før den ikke kan mere. Den har nu også så lidt power, at den knap kan holde alm. motorvejsfart længere og selv ved lav fart accelererer den kun meget, meget langsomt.

Et godt råd er at lade være med at give den mere gas end ca. halvt op til den gule, stiplede linje. Hvis man presser den, risikerer man at spændingen på batteriet kortvarigt falder til under cut-off spændingen og så lukker den helt ned, selvom man måske ville kunne have trillet et par kilometer mere, hvis man havde kørt den forsigtigt med meget lav belastning.

Et andet råd: Lad være med at løbe tør ude på motorvejen. Det er faktisk ulovligt (og farligt), da det er selvforskyldt. Sker det på en landevej, er det bare ubelejligt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 19 '21
cth
cth May 22 '21

Mange år siden jeg har været i nærheden af 0...

Det er slet ikke aktuelt mere og har vist ikke prøvet at være under 10% i min nye S.

Hvis jeg skal på langtur, så tror jeg tissepause kommer før 0%  (nok noget med alder :-)

fmm1000
fmm1000 May 23 '21
Teslabjørn har i en video sagt, at Tesla ligger en skjult buffer ind under 0, hvor de så tager degradering fra. Det betyder, at når bilerne er nye kan de fint kører under 0. Vist op til 50 km. Når de så har kørt f.eks. over 50.000 km kan denne buffer være væk. Hvis din batteristyring (bms) samtidigt er dårligt kalibreret har der været ejere, som er kørt død vist ved 4 pct. Så undlad fremover, at komme derned.
MOS
MOS May 23 '21
Citat fra fmm1000 Teslabjørn har i en video sagt, at Tesla ligger en skjult buffer ind under 0, hvor de så tager degradering fra.

Link? 

Ice2EV
Ice2EV May 24 '21

4%, Damn, er flere gange landet på SuC med 4 km...........Så tror da fanden fruen har haft stress når vi kom under 25 km.

jramskov
jramskov May 24 '21

Ved godt det kun er et datapunkt, men vi har kørt >53.000km i vores TM3 i løbet af de seneste godt to år. Det er ikke længe siden vi kom hjem med 0% tilbage. 

Zyp
Zyp May 25 '21

Jeg kan bidrage med et svar der er modsat...

Vi var på vej hjem fra Tyskland og havde 16 km tilbage på TMS. Pludselig skiftede den direkte fra 16 til 0 km og fortalte at vi var ved at løbe tør for strøm.
Det er sikkert pga. kalibrering - men det er på den anden side ikke fordi vi ikke har lavet "næsten kalibering", vi havde jævnligt kørt den ned til 15-25 km og ladet helt op (altså bare almindelig brug).
Men det var lidt ærgerlig slutning på vores ferie at løbe tør på Gedser landevej. Vi kunne heldigvis halte ind hos nærmeste hus og låne lidt strøm hos dem.

cth
cth May 26 '21

Hvordan kalibrerer man batteri.

Kører det ned til 0 eller tæt på ind imellem?

fmm1000
fmm1000 May 26 '21
Der er meget ammestuesnak om det. Jeg kører ned til omkring 20 pct og lader den så helt op inden langfart til efter der hvor der står Beregner.
ankjaers
ankjaers May 27 '21

Citat fra cth

Jeg så TeslaBjørn havde en smartere metode. Kom hjem med 5-10%. Når bilen holder i indkørslen så slår du AC til på maks varme indtil bilen lukker ned. Så kan du blot putte stikket i når den er afladt.  

PeterE
PeterE May 27 '21
Citat fra ankjaers

Citat fra cth

Jeg så TeslaBjørn havde en smartere metode. Kom hjem med 5-10%. Når bilen holder i indkørslen så slår du AC til på maks varme indtil bilen lukker ned. Så kan du blot putte stikket i når den er afladt.  

Super godt tænkt af Bjørn, og super miljørigtig metode :) (ironi kan forekomme...) 

MOS
MOS May 27 '21

Man stiller selvfølgelig bilen ind i stuen, når man kalibrerer, så varmen ikke går til spilde ;->

cth
cth May 27 '21

Jeg kommer sjældent under 50%, men kunne da godt være jeg skulle til at gøre det ind imellem.

MOS
MOS May 27 '21

@cth

Du kunne også overveje at nøjes med at lade den op til 50% (eller måske lidt mere), hvis du sjældent bruger hele batteriet. Det slider mindre på batteriet end at lade det helt op til høj SoC.

cth
cth May 27 '21

Jeg lader normalt til de anbefalede vist nok 80%

I km 578 af 652

Kommer så sjældent under 300 km før jeg lader op igen

Tit ligger jeg mellem de 400 til 578

Ice2EV
Ice2EV May 27 '21

Øh Hurtig hovedregning der giver 578 km da ikke i nærheden af 80% af 652....... Nærmere 89%.

Vores model 3 LR(vel samme batteri som i TMS SR) oplever jeg at batteriet virker dovent efter lang tids sjatladning, emn vågner lidt til dåd, når den masseres med noget langturskørsel og gere god ned i SOC og måske endda få lov at lige stå et par timer med 20-30 km på batteriet, for så at fylde den helt op, og lade den stå måske kun i kortere tid eks 30 minutter.

Læg mærke til den går helt i knæ den sidste procent, det tager usædvanlig lang tid med det sidste.

Stod og så en model 3LR lade på en 50kW lader fra 82-100% på 1 time og 4 minutter. Måtte selv nøjes med en 11 kW lader i samme tidsrum. 

Men før langture, så vil den kun acceptere ca 465 km på skyderen til 100%, når man så tjekker efter en langtur eller 2, så kan den pludselig ryge på 482-484 km. Den gik på 495 i første uge vi havde den.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 27 '21
Sider: 1 2 »