Loading...
dk

FDM beregner til ladeløsning | Tesla Forum

cth
cth Jun 3 '21

https://fdm.dk/beregnere/ladeloesning

Men regner den rigtig?

Jeg kører 30.000 km om året og får anbefalet abo. til 800 med fri ladning.

Hvor meget får man retur?

Jeg går ud fra at køre 5 km på 1 KwH (200wh året rundt i gennemsnit ca.)

Det er 6000 KwH om året til en pris der kan være meget forskellig.

men med refusion og alle mulige krumspring er den pt. 70 øre.

lad os bare sige 1 kr. = 6000 kr. om året

45 mdr. i abo. for refusion er ikke med samt det tab der er ved ladning, opvarmning og stilstand..

800 x 12 = 9600kr.

Men Clever som fører den der 800 kr. abo. refunderer jo en del tilbage.. er det 1 kr. pr. KwH eller hvordan er det nu?

Så er et Clever abo. vel ikke helt dumt, selvom der er en opstartsudgift?

KimT
KimT Jun 3 '21

Normalt når man bare lejer en boks , så får man ca. 1,12kr/kWh tilbage. (her hos FDM : https://fdm.dk/vi-tilbyder/ladeboks-fra-spirii-til-elbil-plugin-hybrid)

Men når man tegner et "all-you-can-eat" så skal det firma du tegner et ab. igennem jo i princippet betale dig for alt det strøm som løber igennem boksen, modregnet de 800kr. som et ab. koster. For du betaler jo for strømmen.

Det er så her man kan tjene lidt. E.on betaler f.eks 2,308kr/kWh, retur, men jeg betaler pt. kun ca. 1,70kr/kWh

Clever's tal står her : https://clever.dk/opladning-hjemme-og-paa-farten/tilbagebetaling/ = 1,86kr/kWh

Hvis du i forvejen får nedsat pris pga. elvarme, solceller eller andet, mener jeg ikke du kan tegne sådan et. ab, da det vil betyde at du vil få dobbelt refusion

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 3 '21
cth
cth Jun 3 '21

Clever arrangement giver 1560 kr. overskud før betaling af egen strøm

Modstrøm har gratis strøm 00-06 hvor jeg stort set altid lader.

Så jeg giver 1.63 x 6000 kr. = 9780 kr. minus 1560 kr. = 8220 kr.

jeg giver pt. 6500 kr. med ref. abo. hvis jeg regner med 1 kr. pr. KwH.

Hvilket jeg pt. ligger pænt under.

Har så ikke clever opladning i hele landet. men det kommer jeg aldrig til at bruge eller yderst sjældent med den rækkevidde jeg har.

Til gengæld kan jeg stadig lade med 16,5KW og får ikke udgiften til oprettelse..

Så lige nu tror jeg blot jeg beholder hvad jeg har :-)

kan ikke se eon giver mere end 1.12 retur. Er du på den gamle ordning?

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 3 '21
KimT
KimT Jun 3 '21

Ja - jeg er på den gamle ordning.

Vær opmærksom på at hvis du f.eks vælger Modstrøm så betaler du "overpirs" i de perioder hvor det ikke er gratis. Har ikke læst om mange der er fået noget ud af Modstrøm (som kan gennemskue deres regninger), og du betaler for et abonement - 99kr/mdr for at få gratis strøm. Jeg betaler f.eks. kun 18,5 øre pr kWh igennem Vindstød - hele døgnet.

Da vi har 2 elbiler (og kun 1 ladeboks), og Kona'en kun lader på 1 fase, kan jeg ikke begrænse min opladning til om natten

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 3 '21
cth
cth Jun 3 '21

ahh..ok tak for advarsel omkring modstrøm :-)

tror bare jeg fortsætter med intro abo. som jeg altid har haft.. 

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 3 '21
jramskov
jramskov Jun 3 '21

"Hvis du i forvejen får nedsat pris pga. elvarme, solceller eller andet, mener jeg ikke du kan tegne sådan et. ab, da det vil betyde at du vil få dobbelt refusion"

Clever vil, som de eneste, godt have dig som kunde. Hvorfor ved jeg ikke.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jun 3 '21
cth
cth Jun 3 '21

Jeg har ikke elvarme eller solceller

Siger du at man godt kan få clever bo.selvom man har en af de 2 ting?

webercarbmann
webercarbmann Jun 3 '21

@cth.  Ja. 

Johannelund
Johannelund Jun 3 '21
Vedrørende solceller, Solcellerejere betaler sku da fuld elafgift for det el der fyldes på elbilen da solcellerne er dimensioneret til at dække husstandens forbrug, før elbilen blev opfundet.<br /><br />
Dog refunderer CLEVER som de eneste elafgiften til elbilen, og nu det nye intiativ CLEVER arbejder med<br /><br />
VIRKSOMHEDER<br /><br />
Clever: Beløn elbilejere, som lader smart, med lavere afgifter<br /><br />
Clever er klar med intelligent opladning til elbiler og mener kun, at danskerne bør få gavn af meget lave elafgifter, hvis de benytter teknologien<br /><br />
Dvs at man oplader om natten hvor der normalt ikke er det store forbrug
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Jun 3 '21
cth
cth Jun 4 '21

Jeg lader altid om natten.

Ikke fordi det er billigere for mig pt., men fordi det ikke belaster vores alle sammens elnet.

Det er ikke alle der måske kan vente til om natten.

Men i vinters gav det god mening, at lade så det passede med den havde ladet til jeg skulle køre om morgenen og regen dermed virkede når jeg kørte.

Så nu er det blevet fast procedure at den ladder fra kl 1 til den er fyldt op til 85%

Til vinter skal jeg så igen time det, så det passer med min afgangstid.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 4 '21