Loading...
dk

Tesla S 85D aircondition R134a | Tesla Forum

HH
HH Jun 17 '21

Jeg fik lavet aircondition service på min Tesla Model S 85D fra 2015.

Til min overraskelse blev regningen næsten dobbelt så dyr fordi der var R1234YF kølemiddel og ikke R134a som jeg havde forventet.

Er der nogen der ved hvornår danske Teslaer gik væk fra R134a?

Noogi
Noogi Jun 17 '21
Desværre men hvad blev prisen?
PeterE
PeterE Jun 17 '21

Hvor fik du lavet aircon service?

HH
HH Jun 17 '21

Quickpoint.

Meget fin service, bare overrasket over kølemidlet var R1234YF, da jeg har kunne læse mig frem til at Tesla brugte R134a til 2016? Måske har de europæriske biler været anderledes. 

Desuden virkede aircon stadig ikke efter påfyldning, så jeg skal forbi Tesla alligevel hvilket jo bare er ærgerligt.

Forummets indlæg er redigeret af HH Jun 17 '21
Metguy2000
Metguy2000 Jun 17 '21

Jeg har læst mig til at i modsætning til ICE biler bruger teslas aircondition en elkompressor i et helt lukket kredsløb,  altså som et køleskab. Det virker også efter 5 år i et skur uden at have kørt, derfor burde efterfyldning ikke være nødvendigt. Derfor kan man også nøjes med at tænde for airconditionanlæg når det er nødvendigt, og ikke som på ICE biler en gang om ugen for at smøre pakningen. 
jeg har hele vinteren og foråret kørt helt uden aircondition, kun +22 C og ventilation på 3 eller 4. Ingen dug og helt konstant varme. 

Forummets indlæg er redigeret af Metguy2000 Jun 17 '21
Ice2EV
Ice2EV Jun 17 '21

@Metguy2000 Det kunne jeg godt tænke mig at vide om det er rigtigt, for så vil jeg da overveje at slukke klima delen en gang imellem. Ellers kører den altid!

griffel
griffel Jun 18 '21

Den kører kun når den har brug for den. Jeg tænker aldrig over, om A/C er slået til i indstillingerne. Det finder den selv ud af.

Gyzz
Gyzz Jun 18 '21

det ser ud til at det er et "Normalt" AC system som på andre biler på Bjørns video:

https://www.youtube.com/watch?v=W-AoxFmTkpI

såå kør AC ind imellem (jeg har også altid min på) og efterfyld/service med et par års mellemrum.

i øvrigt meget interessant at den har sat en fejl, det har jeg ikke set på mine ICE biler, og jeg er faktisk i tvivl om min er ved at være lav på så jeg forventede ikke at den ville sætte en fejlkode ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Jun 18 '21
Metguy2000
Metguy2000 Jun 18 '21

Det fremgår tydeligt af en brugt kompressor til model 3 er eldrevet  https://www.ebay.com/itm/143885715111

Hvorfor efterfyldning skulle være nødvendigt kan jeg ikke greje. Måske er der samlinger der kan blive utætte. 

når man tænder for ac kører kompressoren hele tiden  det ses tydeligt hvis man slukker under kørslen  så kommer alt vandet fra kondensatoren og vinduerne dugger  

burns
burns Jun 19 '21

Systemet er ikke mere lukket end at der bruges pakninger som med tiden kan blive utætte. Og de gamle ModeL S'ere havde en pakning der var en anelse for lille og der kunne der opstå en utæthed.

cth
cth Jun 19 '21

I øvrigt igen fantastisk at have ELbil..

Aircon er ikke afhængig af en motor i gang.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 19 '21
MOS
MOS Jun 19 '21

Jeg har ikke brugt min A/C et stykke tid. Men her under hedebølgen de seneste dage, kunne det have været rart. Men den bliver bare ved med at blæse halvvarm luft ind i kabinen, selvom A/C er tændt.

Hvad er det gode råd i denne situation?

Ice2EV
Ice2EV Jun 19 '21

@MOS

Er du heldig er det bare refill af kølemiddel. Det kan enhver mekaniker med vakuum suger og korrekt kølemiddel klare på 30 minutter.

Er du uheldig, så har du været nærig og brugt den for lidt, og pakninger er tørret ind, så skal du have skiftet pakninger og måske kompressor.

Du skal forvente at miste 10-15% om året selvom det bliver brugt. DIn bil er 6 år gammel og har måske mistet 6x15%= 90% kølemiddel.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 19 '21