Loading...
dk

Refusion forringes | Tesla Forum

cth
cth Jun 18 '21

Ser ud til at vi oplever det samme som solcelleejere i den gamle ordning.

Stille og rolige forringelser.

Ikke længere 112 øre retur.

Moms må ikke være med og måske skal bimåler sidde ved lader.

SUK!!!

https:///...O6R5RMVAwvOxzuv9dgsM

PeterE
PeterE Jun 18 '21
Er det ikke et meget lille ‘vi’ du taler om?  

Det er vel de færreste som er omfattet den type ordning, jeg vil gætte på meget få. De fleste - jeg gætter - har en all inkl aftale eller betaler selv og får ingen refusion eller betaler selv og får refusion via noget halløj hvor andre administrerer deres boks?
cth
cth Jun 18 '21

Jeg har også "andre" til at adm. min boks.

Ved ikke om de "store" firmaer kan komme uden om den ændring.

Tænker det er ens for alle..

Stadig småpenge, men lidt irreterende med ændringer løbende...

Men det er så nyt så vi må se.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 18 '21
MOS
MOS Aug 17 '21

Jeg har hørt, at en betingelse for at få kunne få refusion af elafgiften er, at 1) en virksomhed driver ladeboksen og 2) der sidder en elmåler, der er godkendt til forbrugsafregning, indbygget i selve ladeboksen; det er altså ikke nok, at der sidder en bimåler i eltavlen.

Ad 1) Man kan altså ikke som privat person få elafgiften retur, medmindre man har en aftale med en ekstern virksomhed, der står for driften af ladeboksen. Man har hørt om flere, der har oprettet deres eget "skuffeselskab" med det formål at kunne få refusion af elafgiften på deres egen ladeboks. Jeg har hørt, at denne konstellation faktisk heller ikke er godkendt af skattevæsenet, hvis der bare er tale om et 1-mandfirma, der betaler refusion til en privat person, som "tilfældigvis" også er ejeren af firmaet. Er der nogle, der ved, hvad der er op og ned og evt. kan henvise til relevante kilder?

Ad 2) Hvis der skal være godkendt elmåler indbygget i selve ladeboksen, så udelukker det vel, at man kan få refusion af elafgiften, hvis man har en Tesla ladeboks, da denne mig bekendt ikke har indbygget elmåler. Eller hvad? Er der nogen, der ved mere om dette, gerne med kildehenvisning?

Situationen er den, at vi i min boligforening ønsker at opsætte ladebokse og naturligvis gerne vil kunne udnytte ordningen med afgiftsfri el til opladning af vores elbiler. Jeg har overvejet at vi i boligforeningen opretter en ladestanderforening/virksomhed med CVR-nummer til formålet. Men så er det jo vigtigt, at vi får det lavet rigtigt, så vi ikke risikerer at stå med et setup, der alligevel ikke opfylder betingelserne for at kunne få refusion af elafgiften. Hvordan kommer vi videre? Gode råd modtages med kyshånd.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 17 '21
Bianco
Bianco Aug 17 '21

Jeg har selv kørt afgift retur over mit "rigtige" enmandsfirma en del år (ikke "skuffe" firma kun til elafgiftrefusion). Så ikke helt det samme som I ønsker, men...

Pga revisorskift, så har jeg talt med to forskellige revisorer om mit setup. Begge revisorer var helt rolige, fordi det håndteres som anden afgiftsrefussion, f.eks. strøm til produktionsapparater, hvor man dokumentere med elselskabets fjernaflæsning af måler, og et revisor-godkendt fordelingstal af det forbrug.

1) Sørg for at det ikke er teknisk muligt at trække strøm til andet end elbiler på den pågældende måler (og skal side i ladestanderen...).

2) Sørg for at jeres LadestanderFirma ApS får revideret regnskab af en autoriseret revisor (5 - 25.000,-/år)

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Aug 17 '21
Bianco
Bianco Aug 17 '21
Quote from cth

...

Moms må ikke være med og måske skal bimåler sidde ved lader.

....

https:///...O6R5RMVAwvOxzuv9dgsM

Som jeg læser teksten, så kan firmaet godt få refunderet moms, hvis de var blevet faktureret for momsen, så jo, man kan stadig få moms retur på el købt af et firma. Det skal bare gøres korrekt (= der skal være en faktura).

Og måleren skal side i laderen. Ikke super intelligent lov, men heller ikke noget større problem. 

jramskov
jramskov Aug 17 '21

@MOS: Jeg erindrer at Erik Thrane fra Sperto for lidt tid siden lavet et opslag i en Facebook gruppe om netop den udfordring pga. en eller anden afgørelse ved en domstol. 

cth
cth Aug 17 '21

Måler i lader er netop et stort problem... den findes ikke i en Tesla lader + mange (incl mig) har fået den sat op i tavlen ud fra den viden der var på det tidspkt.

Hanssing herinde ved en masse om det :-)

P85DK
P85DK Aug 17 '21

Det er vel først et problem hvis der laves en stikprøve kontrol og jeg har endnu ikke hørt om nogen der har oplevet sådan en.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 17 '21
Bianco
Bianco Aug 17 '21
Quote from P85DK

Det er vel først et problem hvis der laves en stikprøve kontrol og jeg har endnu ikke hørt om nogen der har oplevet sådan en.

Ikke lige den bedste forretningsmodel hvis man skal have overbevist naboerne ;-)

Jeg mener at du bør være ok, hvis din revisor siger god for konceptet, på skrift. 

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Aug 17 '21
Ice2EV
Ice2EV Aug 17 '21

Hvorfor er det lige der skal bonnes ud til en revisor for at få momsrefusionen? 

Det lyder lidt som krav til coronadækning som skulle revisior påtegnes for en formue for at få 5.000 kr.

Såvidt jeg ved er der ellers ingen revisor krav til virksomheder under en omsætning på ikke over 8 mill eller har ikke over 12 ansatte.   Det er der alligevel ikke alverden af enkeltmandsvirksomheder der har.

Bianco
Bianco Aug 17 '21
Quote from Ice2EV

Hvorfor er det lige der skal bonnes ud til en revisor for at få momsrefusionen? 

Revisoren er udelukkende til at give medlemmerne i beboerforeningen tryghed - jvf. indlæg #4 fra MOS 

MOS
MOS Aug 17 '21

Tjoh, men hvis man skal bonne 5-25k ud til en revisor for at få 5-25k i refusion, så er det vel ikke rigtig bøvlet værd... Det virker lidt som at gå over åen efter vand.

Jeg forstår ikke, hvis man nu gerne vil have grønne biler her i DK, og derfor laver et incitament via refusionsordningen, hvorfor gør man det så på en måde, der i praksis er så bøvlet og med kringlede regler, at det nærmest ikke er til at hitte ud af, om man nu har opfyldt alle krav? Man skal jo nærmest hyre et ladeboksefirma, et revisorfirma og et advokatfirma for at kunne lade sin elbil. Og det skulle være så nemt at køre i elbil. :-/

P85DK
P85DK Aug 17 '21
Citat fra MOS

Jeg forstår ikke, hvis man nu gerne vil have grønne biler her i DK, og derfor laver et incitament via refusionsordningen, hvorfor gør man det så på en måde, der i praksis er så bøvlet og med kringlede regler, at det nærmest ikke er til at hitte ud af, om man nu har opfyldt alle krav?

Det er jo fordi at man vælger at piggy backe på en ordning som var tiltænkt et helt andet formål i stedet for at lave en dedikeret ordning. 

Arpe
Arpe Aug 17 '21

Ja, der er en grund til vi droppede alt det der i første omgang. Vi er endt med bare at betale det strømmen koster fordi alt andet er for besværligt! 

cth
cth Aug 17 '21
Citat fra Arpe

Ja, der er en grund til vi droppede alt det der i første omgang. Vi er endt med bare at betale det strømmen koster fordi alt andet er for besværligt! 

---------------------------
Jeg får 4000 + i refusion om året. Det ville umiddelbart være dumt ikke at tage imod :-)
Det er overhovedet ikke besværligt.
Der findes firmaer der klarer det for dig.
Men skørt er det... bl.a. at man som elvarme kunde ikke kan.

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 17 '21
Ice2EV
Ice2EV Aug 18 '21

Som elvarme kunde har man jo egentlig fået rabatten på alt forbrug over 4000 kWh.

cth
cth Aug 18 '21

Jo.. men er det ikke kun 40 øre, hvor vi andre kan få op til 112 øre?

Så kører du mange km er man vel ringere stillet ved at have elvarme.

Forbehold for min ringe viden om elvarme refusion :-)

Ice2EV
Ice2EV Aug 18 '21

Elafgiften er 0,8 øre for forbrug over 4000 kWh ved elvarme. 

Svarende til en rabat på 89 øre ex moms, eller 112 øre med moms.

MEd mindre jeg tager fejl.

jth
jth Aug 18 '21
Ja, med elvarme betaler man reelt ingen afgift. Jeg betaler ca 60øre/kWh alt incl for mit forbrug over 4000kWh.

Afgift på strøm til ladning af biler er 0.4øre/kWh. Jeg overlever nok 6000kWh*(0.8øre-0.4øre)=24kr manglende rabat per år .
Sider: 1 2 »