Loading...
dk

Undgå T-Hansen's gummibeskyttere til donkraft... | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Jun 29 '21

Det kan være nogle har fået et heldigere batch end mig, men da jeg første gang benyttede en af disse gummibeskyttere oplevede jeg følgende:

1) Knoppen (der går op i undervognen) er for lang. Dette har jeg tidligere læst her på forum og den blev blot skåret til. 

2) Når bilen er løftet mere end et par minutter så begynder gummibeskytteren at udbøje (lave et U). Hermed bliver plastikskinnen der løber fra for til baghjul deformeret.

Jeg skyndte mig at blive færdig med bremseservice og montering af hjul - heldigvis var udbøjningen af plastlisten ikke lang tid nok til at gøre permanent skade. Smed gummibeskytterne tilbage til T-hansn som meldte at de aldrig havde hørt om dette problem før. Jeg foreslog dem at stoppe med at sælge dem før de fik en kunde der havde fået ødelagt plastskinnen.

Til inspiration har jeg selv drejet en klods i alu (se fotos) på job og tilføjet en kraftig gummiring. Der er i forvejen en gummiplade på donkraftens løfteplade.

Johannelund
Johannelund Jun 29 '21
Har blot lavet nogle træklosser der passer i størrelse til anlægsfladerne på bilen, det koster gratis, hvor svært behøver det at være
P85DK
P85DK Jun 30 '21

Men er træklodser ikke brandfarlige? Tænker du slet ikke på din families sikkerhed? Har Tesla endnu ikke lavet en SW update der gør at man ikke kan bruge træklodser? Det er 99,99999% af samtlige teslaejere i verden der ikke bruger træklodser til at løfte deres Tesla, det burde fortælle dig hvor farligt det er det du har gang i ...

Johannelund
Johannelund Jun 30 '21
@P85DK
Jo træklosser er brandfarlige især i pejsen og når du er på SUC og lader til 100% og vil skifte hjul samtidig, bare fordi du vil udnytte den længere ladetid, da du går efter at smadre dit batteri inden garantien udløber. Du skal dog være opmærksom på at tyverialarmen bliver udløst når du hæver bilen, selvom den er sat i Jack mode, se dette skulle Tesla også have haft med i deres omtalte sw pakke.
HrMogensen
HrMogensen Jun 30 '21

@Johannelund

Går ud fra du mener "TowMode" der udløser de elektriske parkeringsbremser på baghjulene. Dette slår ligeledes øvrige alarmer fra. 

Læste på et tidspunkt at det var en god idé at tage stikket af parkeringsbremsen indtil man er færdig med at skifte hjul og/eller eventuel bremseservice. De kan godt finde på at pludselig re-aktivere sig.

Johannelund
Johannelund Jul 1 '21
@HrMogensen nej Jack mode , som er noget man har hvis man har en model s/x med luftundervogn, her skal man huske ar sætte den i Jack mode, for ellers hæver man bare bilen uden samtidig at hæve hjulene
mbk
mbk Jul 2 '21

@HrMogensen: De løfte klodser ser godt ud. 

AgentP
AgentP Jul 5 '21
Citat fra Johannelund @HrMogensen nej Jack mode , som er noget man har hvis man har en model s/x med luftundervogn, her skal man huske ar sætte den i Jack mode, for ellers hæver man bare bilen uden samtidig at hæve hjulene

Men en model 3 kan godt løftes uden videre?

Snakkede med en ikke-Tesla-mekaniker, der ikke ville skifte dæk på en 3'er, fordi han ikke vidste hvordan man løftede den. Jeg blev selv helt i tvivl. Naturligvis respekterede jeg, at han ikke ville pille ved noget han var usikker på.

Men 3'eren kan bare løftes uden videre fordi der ikke er luftundervogn- eller hvad?

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Jul 5 '21
HrMogensen
HrMogensen Jul 5 '21


 

Citat fra AgentP

Men en model 3 kan godt løftes uden videre?

Snakkede med en ikke-Tesla-mekaniker, der ikke ville skifte dæk på en 3'er, fordi han ikke vidste hvordan man løftede den. Jeg blev selv helt i tvivl. Naturligvis respekterede jeg, at han ikke ville pille ved noget han var usikker på.

Men 3'eren kan bare løftes uden videre fordi der ikke er luftundervogn- eller hvad?

Ja den kan sagtens løftes - enten det ene hjul oppe eller fuldstændigt.

Der er 4 punkter man kan løfte på. De er langs indersiden af plastpanelet forneden og er karakteriseret ved at der et hul på ca. 2,5 cm diameter.

Det er ikke nødvendigt med særlige løfteklodser (som den jeg lavede). Det giver måske en lille ekstra sikkerhed at der er mindre chance for at donkraften vælter på carportfliserne. Jeg lægger endda altid et stykke 4x4 træ der er skåret på skrå godt ind under/mod det hjul med mest vægt på jorden for at undgå at bilen ruller.

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Jul 5 '21