Loading...
dk

Højt fald i esimated range | Tesla Forum

ThomasHej
ThomasHej Jul 17 '21

Hej Folkens,

Jeg har en Model 3 (2021 model med varmepumpe) fra December 2020, og dens WLTP er 580 (og jeg er helt med på at det er et fantasi-tal).

Min range har dog aldrig været over 540 ved 100%, men på de 7 måneder (15.000 km) jeg har haft bilen er denne range faldet til 510 ved 100% svarende til et tab på ca 6%.

Jeg er helt med på at range ikke kan bruges til noget, men relativt burde den velsagtens sige noget omkring tab af range.

Jeg har brugt teslafi næsten fra start, og mit køretøj er den med lavest range i hele gruppen (faktisk helt siden start, hvor jeg var 10km lavere end gennemsnit), og gennemsnittet for gruppen er i dag 541.

Er det tid til at ringe til Tesla?  Er der nogle der ved om de er interesseret i TeslaFi statistik?

Som det kan ses nedenfor (den blå kurve er min) har jeg været bagud i forhold til alle andre hele tiden.  Det pludselige drop omkring en måned siden var samtidigt hvor jeg fik update 2021.4.18.2 (min nuværende update).

Hjælp...

PS: Er det nogen i nærheden af Hørsholm som har en af disse "plug into diagnostics-port" ting, så man kunne få lidt mere info omkring batteriet?

Ice2EV
Ice2EV Jul 17 '21

Har du kørt korte ture med små opladninger dagligt?

Så prøv at køre en langtur hvor du kommer hjem med <5% range, check hvad den så siger næsten tom og på varmt batteri. Vores range på en 2019 LR startede med 495. Er gradvist faldet til 460-465. Men masserer jeg batteriet med t par lange ture eks til Sjælland fra AAL, så stiger rangen til 475-480.

Jeg har dog ikke nogen APP udover Tesla's. 

MOS
MOS Jul 17 '21

De 580 km rækkevidde er efter WLTP-normen. Den rækkevidde, du ser i displayet er det tal, Tesla har valgt at bruge og jeg tror, det svarer til EPA-normen, hvilket forklarer det lavere tal på omkring 540 km.

Alle batterier er lidt forskellige - også fra ny. Det kan så være, at dit ligger i den dårlige ende og derfor har ligget lige under de 540 km fra nyt.

Der vil altid være et naturligt tab i rækkevidde. Og tabet er typisk størst i starten, hvorefter det flader en del ud. 6% efter kun 15.000 km ligger dog absolut i den høje ende.

Hvis ikke tabet er reel degradering af batteriet, kan det, så vidt jeg kan se, være 2 andre ting:

1. Ubalance. Spændingen på de enkelte celler er ikke altid helt ens. Der er desværre altid lidt ubalance, men den bør ikke være for stor. Når den første celle under opladning når 4,2 V, stopper opladningen - også selvom de andre celler ikke er ladet helt op. Og når den første celle under afladning når ned under min. cut-off spændingen, så stopper bilen - også selvom der stadig er noget tilbage på de andre celler. Så der kan godt gemme sig noget energi i nogle af cellerne, som du ikke får adgang til, hvis batteriet er ubalanceret. BMS'en burde dog sørge for, automatisk at balancere batteriet, så normalt bør der ikke være større ubalance, ellers er det tegn på, at der er noget fysisk galt med batteriet. En normal ubalance er i størrelsesordenen ca. 10 mV mellem højerste og laveste cellespænding. Er ubalancen mindre end det, er det uden praktisk betydning og den energi, der gemmer sig, som du ikke kan udnytte pga. ubalancen, er under ca. 1% af batteriet totale kapacitet. Hvis ubalancen er meget større end 10 mV, ville jeg kontakte Tesla og få dem til at undersøge batteriet.

2. Kalibrering. Normalt tæller BMS'en antal elektroner, man lader og aflader batteriet med og holder på den måde styr på, hvor meget, der er tilbage på batteriet. Men pga. små usikkerheder, fejlkilder og tab, vil der over tid ophobes en betydelig fejl i denne estimering. Batteriet skal altså med jævne mellemrum lære at kende batteriets top og bund, så den ligesom har et par faste holdepunkter. Så vidt jeg ved, kan den kun kalibrere, hvis den får lov til at stå og hvile ved en bestemt SoC i et godt stykke tid. Dvs. uden at lade eller aflade. Det skal den så have lov til både ved høj og ved lav SoC en gang i mellem. Ofte lader man op til f.eks. 90% og så står den der og hviler, indtil man skal ud at køre næste gang. Fint nok. Men mange folk lader den op med det samme, når de kommer hjem. Og så får den aldrig lov til at stå og hvile ved en lav SoC i ret lang tid. Måske det kan være årsagen til, at den aldrig bliver kalibreret ordentligt. Så jeg vil foreslå, at du prøver at køre den ned til lav SoC og så lader den stå nogle timer, inden du lader den op. Måske det kan hjælpe på kalibreringen?

Det dyk, du ser i rækkevidden, ved softwareopdatering, kan sagtens skyldes softwarens måde at estimere energimængden i batteriet. Det er ikke nogen helt triviel udregning - se forklaring ovenfor vedr. kalibrering. Det kan være, at Tesla har ændret i måden, den regner det ud på, så der er sandsynligvis ikke tale om et reelt fald i batteriets reelle kapacitet.

Som du selv er inde på, så er WLTP fantasital. Den rækkevidde, du ser i displayet er også blot et estimat. Det kan dog godt give et fingerpeg, men hvis man taler om degradering af batteriet, så er dette tal ofte misvisende, fordi der kan være så mange andre forklaringer på, at tallet ændrer sig. Alene batteritemperaturen har stor indflydelse og den ændrer sig markant mellem sommer/vinter, dag/nat eller blot efter en længere køretur.

Du kan dog lave en konkret måling af batteriets reelle kapacitet således: Du lader batteriet op til 100%. Så tøffer du stille og roligt med konstant 80 km/h ud af motorvejen, indtil batteriet er næsten helt tømt, f.eks. 3% tilbage. Pas på, du ikke løber helt tør, for det er ret træls, specielt hvis man står ude på motorvejen. Så aflæser du brugt energimængde og skalerer evt. op til 100%, hvis ikke du fik batteriet tømt helt ned på 0%. Det er vigtigt, at man ikke kører for hurtigt, da der så er større indre tab i batteriet, hvilket indvirker på nøjagtigheden af forsøget. Det er et langt og kedeligt forsøg, som ikke mange andre end Tesla Bjørn gider at lave. Desværre måler denne metode ikke, hvis der stadig er en evt. restkapacitet under 0%. Så man burde egentlig køre den, indtil den lukker helt ned, hvis man vil have det hele med. Men det er temmelig risikabelt. Man skal ikke gøre det motorvejen, og man skal helst sørge for at løbe tør inden for en kabellængde fra en ladestation eller have en god aftale med et fejeblad. Og så er det i øvrigt ikke ret sundt for et batteri at blive kørt helt fladt. Så det er ikke noget, jeg vil anbefale. Men at køre den ned til omkring 0-3% uden at den lukker helt ned, og hvis man sørger for at lade den op med det samme, så burde det ikke være problematisk.

soras
soras Oct 28 '21
Jeg har også haft lidt overraskende tab af range. Det første år stort set intet tab og var meget begejstret, fortalte vidt og bredt til mine ICE venner om Tesla batteriers fortræffeligheder, men det sidste års tid er range gået meget ned så jeg nu har tabt 12% på 50 tkm. Den har super ladet meget lidt og er kun lejlighedsvist blevet ladet til 100  %. Jeg har prøvet at ‘massere’ batteriet men det har ikke rigtigt haft en effekt. Jeg synes også at jeg har svært ved at få den kapacitet i kWh den siger der i batteriet. Eksempelvis så kan jeg vha energigrafen beregne kWh i batteriet (range x wh/km) lad os sige 66 kWh ved fuldt batteri men når jeg nærmer mig 0 % så har jeg måske kun fået 62 kWh ud, så muligvis er min degradation endnu større. 
Mine Tesla service erfaring er desværre ikke for gode så jeg har svært ved at tro at de er interesseret i at gøre noget før jeg kommer ned på 70 % men med den hast det går ned af i øjeblikket så varer det måske heller ikke så længe. 
(LR Dual motor fra marts 2019)
Ice2EV
Ice2EV Oct 28 '21

12% lyder af meget. vi har kørt 105kkm, og oplever fortsat noget der ligner 23-30 km i tab fra ny 495 km.

Du har måske kun fået 62 kWh ud, fordi den kun tæller de kWh der bruges når bilen ikke står i park.

Det er eks hvis du sidder og suger netflix foran fodbold klubben afventende ungerne. Eller hvis du kommer hjem med varm bil, og den kører med batterikøl/aircon tørring.

Med aircon tørring menes, at vognen kører med blæser i en periode efter du kommer hjem, for at tørre aircon og minimere fugt og skimmel dannelse.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 28 '21
ankjaers
ankjaers Oct 29 '21

Det kan enten være i degradering, eller også er BMS ude af sync med den faktiske kapacitet. Har nogle haft held med at få Tesla til at kalibrere ens bms? 

T3S7A
T3S7A Oct 29 '21

Jeg gætter på ingen får dækket 70% reglen på garanti ved Tesla. Tesla har aldrig oplyst en kWh som batteripakken har. Folk køber jo alt ved Tesla og tror kun det bedste. Men bare vent til man bliver ramt af noget - så viser Tesla deres grimme ansigt. 

Hvordan vil du modbevise, hvis Tesla siger, at din bil ikke har mistet 70%. Hvis de tager udgangs punkt i eks. 5kWh laver fuld kapacitet end du gør? 
At nogen har skrevet noget på andre sider, hvad de mener kapaciteten er, betyder intet. Det er hvad du har købt bilen med. Og der har du intet. 
Tesla vil snog sig uden om en hver sag der. 

Men udover dette, så tror jeg ikke at nogen når at komme ned under 70% på 4 år, eller knap 200.000km. 

Ice2EV
Ice2EV Oct 29 '21

@T3S7A Jeg er sikker på vi måske er enige, og du bare skriver forkert. For du modsiger dig selv med "mistet 70%" og "komme ned på 70%"

Dertil er garantien også 8 år/200.000 km.

soras
soras Nov 12 '21

I går gav jeg den et skud mere med batteri kalibrering. Min TM3 LR (2019) blev kørt ned til 6% og fik lov at stå i 1½ times tid alt imens jeg nu og da tjekkede app’en så den ikke gik i sleep mode. På et tidspunkt lagde jeg mærke til at predicted range på 100% charge var nede på 416 km = 16% degradation!! Efter 1½ time satte jeg den til at lade igen og nu fløj predicted range rundt mellem 416 km og helt op til 480 km. Tænkte den måske skulle have lov at stå lidt længere ved lav state og charge så jeg kørte en lille tur så den nåede ned på 7%, her lagde jeg mærke til at den ikke var synderligt langsommere end den plejede og jeg fik heller ikke nogen stiplet linje i ’powerbaren’. Jeg gav den et par skude fra  0-100 og målte ved 7% charge 4,4-4.5s tider (har acc boost upgrade). Så selvom bilen mener den er på et meget lavt state of charge så er der tilsyneladende spænding nok til tæt på max power. Lugter det ikke af at den på en eller anden måde har svært ved at registrere bunden af batteriet korrekt? Efter endt ladning her til morgen var range 436 km = 12 % degradation, hvilket måske er et enkelt procent point bedre end før denne øvelse. 
Er der nogen der har gode ideer til hvordan man skal løfte den her overfor Tesla? Skulle jeg prøve at køre den helt i bund altså helt der ned hvor jeg får significant power limit? Andre ideer?

fmm1000
fmm1000 Nov 12 '21
Jeg har haft held med kalibrering af mit batteri på superchargers. Måske et forsøg hver.
baldur
baldur Nov 13 '21

I kan ikke bruge predicted range til noget som helst. Ingen ved hvad Tesla putter ind i den beregning. Men det er nemt at beregne hvor mange kWh dit batteri har. Og til ham der tror Tesla selv kan flytte målstolpen, nej det kan de ikke hvis man har aflæst kWh da bilen var ny og sammenligner med hvad den er nu. Eller i mangel på bedre, sammenligner med hvad andre med samme model og årgang har aflæst fra ny.

Gør sådan her: Start triptælleren så den står på 0. Du kan også bare bruge "sidste tur" triptælleren. Inden du tager afsted aflæser du batteriets ladestand i procent. Den behøver ikke være ladet til 100% eller noget andet specielt. Så kører du en ordentlig tur på lad os sige mindst 100 km. Det bliver mere præcist jo længere du kører men du behøver ikke køre fra 100% til 0%. Der må ikke være pauser eller andet i turen. Når du er færdig med din tur aflæser du igen procent strøm på batteriet, turens længde ifølge triptælleren og det gennemsnitlige energiforbrug ifølge triptælleren.

km x energi / 1000 / delta_procent x 100

Hvor delta_procent er forskellen på batteriets ladestand i procent ved start og slut. Det giver batteristørrelsen i kWh.

Prøv det og meld tilbage her i tråden. Jeg skal lige ud på en tur i morgen, så får i også tallet fra min model 3 LR awd 2019. Det kunne være spændende at se hvilken præcision man opnår. Metoden afhænger primært af at Tesla rapporterer et sandfærdigt mål for energiforbruget på turen og at man kan regne med procent batterikapacitet.

Ice2EV
Ice2EV Nov 13 '21

@Baldur For mindrebemidlede der ikke er tech nørd eller elektroingeniør, kunne du forklare hvorfor % visning er bedre end km visning.

Tesla kan vel ligeså godt putte noget for eget godt befindende ind i formelen til % visning.

baldur
baldur Nov 13 '21

Fordi at 100% er 100%. Det kan vi jo konstatere ved at lade den helt op :-).

Men er 450 km ved 100% også 450 km? Nej det ved vi det ikke er. Og det repræsenterer hellere ikke det som vi er i virkeligheden gerne vil vide. Nemlig batteriets tilstand. Rækkevidde afhænger naturligvis af batteriets kapacitet men også af hastighed, vejret, hjulene, vindmodstand, brugen af aircon eller varme og så videre. Alt det er støj som skal væk for at finde den ønskede parameter som er batteriet.

Vi kan nemt konstatere at 100% er 100% men er 50% også halvdelen af batteriets kapacitet? Det er ikke sikkert. Man det forudsætter jeg at det er i min beregning. Altså at procentvisningen er nogenlunde korrekt. Du behøver dog ikke stole på det, for der er en anden mere præcis metode: Lad bilen helt op til 100% og kør indtil at du rammer 0%. Bjørn Nyland fra YouTube praktiserer at køre bilen fra 100% til næsten 0% for at lave denne måling.

Det tal vi er interesseret i er batteriets kapacitet målt i kWh (kilowatttimer). Det kan beregnes fordi vi kender bilens gennemsnitlige energiforbrug per km fra displayet med triptælleren. Det ganger vi med turens længde og får dermed energiforbruget for den pågældende tur. Hvis vi også ved hvor mange procent af batteriets energikapacitet der blev brugt på den pågældende tur, så kan vi udregne batteriets total energikapacitet. Alternativt kan vi sørge for at turen har brugt hele batteriets kapacitet ved at starte ved 100% og slutte ved 0% og dermed er energi brugt på turen lig med batteriets kapacitet.

En anden nem måde at estimere batteriets kapacitet er ret simpel: kør til en supercharger og lad bilen. På displayet står der så hvor mange kWh du har ladet. Hvis du noterer ned hvor mange procent batteri du har før og efter, så er formlen:

kWh / delta_procent x 100

Det er mere præcis jo mere du lader. Hvis du kun lader lidt så får du afrundingsfejl. Igen så kan du teoretisk køre bilen helt ned til 0% og lade den til 100% på superchargeren og så direkte aflæse hvor mange kWh dit batteriet har. Der er dog en fejlkilde her som er det energiforbrug bilen har under ladningen.

En tredje metode er at bruge skærmbilledet der viser det gennemsnitlige energiforbrug de sidste 50 km. Men jeg synes man får nogle underlige resultater, specielt hvis man vælger de sidste 10 km, selvom det skulle give det samme.

Og så er der det "'ThomasHej" har gjort: brugt en app til det. Han bruger TeslaFi som formodentlig bruger en variant af ovenstående metoder til at beregne batteriets kapacitet.

cth
cth Nov 14 '21

Da min model S var ny for snart 1 år siden sagde den 654 km ved fuld opladning.

Nu siger den en del mindre uden at jeg har tjekket præcist vil jeg tro det er 620.

Jeg gætter selv på at de km der vises i rækkevidde er efter kørestil.

Da min kørestil nok er lidt "hård" og overhovedet ikke er besparende, så er det vel derfor max. kapacitet i km nu er lavere. Er det rigtigt forstået?

Eller skal jeg i kontakt med Tesla på grund af unormal stor degradering :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 14 '21
Bianco
Bianco Nov 14 '21

5 % degradering de første 30-50.000 km er forventeligt. Derefter skulle der ikke være nævneværdig degradering de næste 300.000 km.

MOS
MOS Nov 14 '21

@cth

Der er en konstant omregningsfaktor mellem batterikapacitet i kWh og rækkevidde i km. Tesla regner nemlig i modsætning til mange andre med et fast forbrug i Wh/km. Det er altså en fast omregningsfaktor, der ikke afhænger af din kørestil. Faktoren er naturligvis forskellig for de forskellige modeller og varianter og kan også være forskellig for forskellige årgange, da bilerne generelt er blevet mere effektive (bedre aerodynamik, mere effektive motorer, varmepumpe osv.). Der er dog eksempler på, at omregningsfaktoren er blevet ændret ved softwareopdateringer, så der er altså alligevel tale om en variabel konstant. :-S

Fra 654 km til 620 km svarer til et tab i rækkevidde på ca. 5%. Det er ikke uhørt med et sådant tab det første år. Til gengæld bør degraderingen af batterikapaciteten flade ud. Det er altid størst i starten. Så et forsigtigt gæt er, at du vil tabe yderligere 2-3% det næste år og derefter ca. 1% om året. Degradering af batteriet afhænger dog meget af, hvordan du bruger batteriet. Hård kørsel og hyppig opladning til 100% kombineret med høje temperaturer i batteriet over længere tid er ikke sundt for batteriet.

Gode tips til at passe på batteriet er:

1) Kør som en morfar med blød hat og et æg under speederen..

2) Lad ikke mere op end du skal bruge. Prøv fortrinsvist at bruge "midten af batteriet" omkring 50% SoC. Skal du f.eks. kun bruge 20% af batteriets kapacitet på din tur, så lad kun op til 60% og kør den ned til 40%.

3) Parker den et køligt sted og med under 55% på batteriet. Lad den først op lige inden, du skal bruge den. Den bør dog ikke stå i længere tid med under 10% på batteriet.

Jo længere tid den står med høj SoC på batteriet, specielt kombineret med høje temperaturer, jo mere degradering. Særligt over 90% SoC er usundt over længere tid, så til en lang tur, hvor man har brug for en fuld opladning kan man med fordel time opladningen, så den er færdig lige netop før afgang. Overvej, om du faktisk har brug for 100%. Opladning til 98%, slider kun halvt så meget på batteriet, 96% slider kun 1/4 så meget osv. ned til ca. 90%. Så bare et par % fra eller til kan gøre en stor forskel.

cth
cth Nov 15 '21

Tak MOS.

Jeg lader typisk op til den anbefalede max streg og kører indtil der er typisk 30% tilbage og så op igen.

lader mest med 16,5 KW eller 50KW ind imellem. SuC meget smeget sjældent.

Ind imellem lader jeg gratis og der kan jeg godt finde på at fylde 100% op :-)

men kører så også med det samme den når 100%

Bruger 

McFly74
McFly74 Nov 21 '21

Hænger de faldende estimater ikke også sammen med de faldende temperaturer, og kan man forvente at man får lidt af "rangen" tilbage i foåret ? 

Herefter en smule off topic, men faldt over en kurve fra en artikel vedrørende Depth of Discharge for NMC batterier, som er den kemi min 2021 M3Lr benytter. (Vil mene de samme forhold gør sig gældende for NCA kemien også.. men det er et gæt..)

Her ses det tydeligt at en lav DoD op til 40% (ex. op/afladning mellem 80-40% SoC) er næsten lineær. Ved 50% og opefter, så øges det cycliske tab forholdsvis mere pr. ladcycle.

Konklusionen er at det er bedre at lade ofte (dagligt) ved lave DoD, end at samle til bunke og lade ved højere DoD, men mindre ofte (hver 2-3 tredje dag).

Piecewise linearization of the cyclic degradation versus DOD curve for an NMC battery.

https:///...ttery_fig3_337451741

Ice2EV
Ice2EV Nov 21 '21

Vores virker også til at være faldet 10-15 km på det seneste. Måske det er relateret til temperatur eller update.

yderliger oplysninger:

Samtidig med telefon APP opdatering, havde vi en langtur, og ladede til max den morgen, og så var der lidt ged i  betjeningen, så den fik 100% 2 dage i træk, med 3-4 timer på 100% inden kørsel. 

Samt der 2 gange har været morgener, hvor den eller laderen har været enten i udu eller en fejl 40 ved isættelsen af stik, så vi er kommet ud til en forholdsvis "flad" bil til en dag med 200+ km i vente.

Den ene dag var den nede på 60 km, og efter 30 km kørsel(der kan den ikke være varm) jokkede vi den i CK's hurtig lader og der sugede den pænt 100+ kW de første 200 km.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 22 '21
Sider: 1 2 »