Det danske system er anderledes så den finte ville ikke fungere. Desuden er der allerede meget lidt afgift på elbiler i DK.
I DK er elbiler under ca. 400k fritaget for registreringsafgift. Ja, systemet er lidt mere kompliceret, men dette er en tommelfingerregel. Det præcise tal kommer bl.a. an på hvor langt den kører på literen (sic!) m.m.
Man kunne godt game det danske afgiftssystem, men det skal gøres på en lidt anden måde. Det gælder om at holde købsprisen under grænsen for afgift og så tilkøbe alt det dyre udstyr på bilen efterfølgende. Hvis man står med en bil, der koster f.eks. 100k over afgiftsgrænsen, så kunne man f.eks. sælge den uden AP, med SW-låst batteri, så den kun har 20% af den normale rækkevidde, man kunne reducere topfarten til 40 km/h, slå A/C, sædevarme, navigation og meget andet fra. Således at bilen er næsten ubrugelig til daglig brug, men stadig lovlig i juridisk forstand. Pga. alle disse mangler sættes salgsprisen 100k ned og vupti - bilen er afgiftsfri. Når bilen er købt og betalt (uden afgift), går man ind på appen, betaler 100k for en række opgraderinger, som Tesla kan tænde for via OTA opdatering, og så er man godt kørende. De sidste 100k, man har betalt for opgraderinger skal man ikke betale registreringsafgift af.
Risikoen for Tesla er, at nogle kunder vælger at købe bilen til rabatpris, men ikke efterfølgende betaler for opgraderingerne. Så taber Tesla penge på den bil, der jo er solgt alt for billigt. Men hvis bare alle manglerne på bilen gør den tilstrækkeligt uattraktiv, så er der nok ikke mange, der gider give flere 100k for en bil, der kun kan køre 40 i timen osv., evt. bare for at ophugge den og bruge den som reservedele.
Hvis de låser op for mere batterikapacitet efterfølgende, vil Skat så ikke kigge mistænksomt på det og sikkert kræve en revurdering af afgiftsberegningen?
Hvordan skulle SKAT finde ud af det?
Og er det egentlig ikke lovligt at opgradere sin bil efter købet med tilkøb af ekstraudstyr og forbedringer, uden at man skal betale registreringsafgift af det?
Hvad er den principielle forskel på større udstødning, større højttalere, større benzintank og større batteri?
Og egentlig bliver batteriet jo ikke engang større, man udnytter det bare bedre. Det svarer vel lidt til, hvis volumenknappen på dit stereoanlæg kun kan drejes op til 10, fordi knappen støder imod en plastictap og ikke kan drejes længere op. Fjerner du plastictappen, kan volumenknappen pludselig drejes op til 11 og anlægget kan spille lidt højere.
@jramskov - der vil med stor sandsynlighed komme en prøvesag på det, da et større batteri vil give en større effekt, hvilket traditionelt har haft et max 20% forbedring før der skal en ny afgiftsberegning på.
Men indtil da, der vil det da være relevant at prøve.
Men det bliver nok ikke Tesla der prøver, det bliver nok nogle af de importører og forhandlere der har ført regeringens hånd da leasingloven blev skrevet som får lavet nogle genveje.
Såvidt jeg ved så registerer Tesla eks. alle model 3 som performance.
Vores er en LR, men når man spørger forsikringsselskaber som henter oplysninger fra motorregisteret, så er den en performance med 350 kW istedet for 350 hk.
Tesla er ligeglade, det er sådan de registrerer bilerne, siger de. Det er samme batteripakke, samme motorer(performance er bare testet bedre ab fabrik, siger de).
@MOS: Godt spørgsmål, tænkte blot at en del af afgiften blev beregnet ud fra det. Dertil er der forsikringen - hvis bilen er registreret som "model billig" og derfor forsikret som en sådan og de i forbindelse med et uheld finder ud af at bilen ikke længere er "model billig", kunne jeg godt forestille mig at de ville sige desværre, det er ikke den bil vi har forsikret. Og hvad når man engang skal sælge den?
@jramskov - der vil med stor sandsynlighed komme en prøvesag på det, da et større batteri vil give en større effekt, hvilket traditionelt har haft et max 20% forbedring før der skal en ny afgiftsberegning på.
Nej, det er kun et spørgsmål om software. Batteriet er det samme og får ikke større effekt. Det får blot låst op for noget mere af energikapaciteten. Så det har vel ingen indflydelse på den 20%-regel om effektforøgelse.
Køber man derimod acceleration boost pakken, så vil effekten blive forøget. Og her tænker jeg, 20%-reglen godt kunne blive relevant, hvis effektforøgelsen er større end 20%. Det ved jeg ikke, om den er, men jeg tror, den er under grænsen.
Men som jramskov nævner, hvis Tesla registrerer alle M3 som performance, så gør det nok ingen forskel.
@MOS: Godt spørgsmål, tænkte blot at en del af afgiften blev beregnet ud fra det. Dertil er der forsikringen - hvis bilen er registreret som "model billig" og derfor forsikret som en sådan og de i forbindelse med et uheld finder ud af at bilen ikke længere er "model billig", kunne jeg godt forestille mig at de ville sige desværre, det er ikke den bil vi har forsikret. Og hvad når man engang skal sælge den?
Juridisk set er det stadig en "model billig", nu bare med en opgradering. Teknisk set er der dog nok ikke nogen nævneværdig forskel. Det svarer til, at du får eftermonteret en masse dyrt ekstraudstyr. De fleste forsikringer inkluderer en vis mængde ekstraudstyr (f.eks. max. 50k). Er du over denne standardbeløbsgrænse, skal du nok lige snakke med dit forsikringsselskab og have justeret din forsikring, så den også dækker ekstraudstyr over grænsen.
Når du skal sælge bilen, prøver du bare at få den bedst mulige pris for den. Det er den nye ejers problem, om det er en "model billig", der er godt kørende pga. opgraderinger, eller om den ab fabrik var en "model dyr".
Såvidt jeg ved så registerer Tesla eks. alle model 3 som performance.
Vores er en LR, men når man spørger forsikringsselskaber som henter oplysninger fra motorregisteret, så er den en performance med 350 kW istedet for 350 hk.
Tesla er ligeglade, det er sådan de registrerer bilerne, siger de. Det er samme batteripakke, samme motorer(performance er bare testet bedre ab fabrik, siger de).
SR+ registreres anderledes. Syntes at have læst et sted at 2021 M3 LR har en anden motor bagi end performance. Mener at M3 rear motor har haft koden 980 fra SR+ til Performance indtil 2021 hvor LR har fået en motor med koden 990. Måske en anden nørd kan byde ind?
@jth Jeg mener ikke at du får adgang til full power på begge motorer på samme tid.
Men det er der nok nogen tech/elektro kloge der kan forklare.
Der er flere flaskehalse hvad angår den maksimale effekt. Dels er der den maksimale effekt, batteriet kan afgive. Det afhænger først og fremmest af typen af batteri, herunder batterikapacitet samt af batteriets SoC og temperatur. Invertere og motorerne udgør også hver især en flaskehals, men oftest kan inverter og motorerne tilsammen håndtere større effekt end batteriet kan levere. I praksis er det derfor typisk batteriet, der sætter begrænsningen. Hvis der er nedsat vejgreb, vil den skrue ned for effekten på motoren, der driver de hjul, der har det ringeste vejgreb. Så kan der evt. være lidt ekstra effekt fra batteriet til overs, der i stedet kan føres til den anden motor (såfremt vejgreb osv. tillader det).
Her er en reddit bruger som har samplet power fra canbus under full acceleration:
2019 LR AWD efter software update I 2019 som gav lidt ekstra hk: 333kW
https:///...mh_peak_power_up_75/
2019 LR AWD med acceleration boost: 371kW
https:///...st_tested_from_0160/
2019 P: 433kW
https:///..._from_0160_kmh_peak/
Her er en reddit bruger som har samplet power fra canbus under full acceleration:
2019 LR AWD efter software update I 2019 som gav lidt ekstra hk: 333kW
Så personen mener at en LR AWD i realiteten har 450HK ?...
Ved godt moment næsten er vigtigere men alligevel...