Jeg tror, der er mange misforståelser. At man skal dreje på rattet er faktisk ikke helt rigtigt. Men det er meningen, at man skal holde hænderne på rattet. Det registrerer den ved at måle drejningsmomentet på ratstammen. Hvis det er lig med nul i et stykke tid, er det et tegn på, at du måske har sluppet rattet og du får en advarsel. Nogle synes, det er irriterende, fordi de har en idé om, at de hellere vil køre uden hænder på rattet. Men det er den altså ikke beregnet til (endnu). Man skal holde hænderne på rattet. Det bliver man også gjort opmærksom på med tekst i displayet hver eneste gang, man aktiverer AP.
Med 140 km/h når bilen faktisk at tilbagelægge ca. 300 m, inden den kommer med en advarsel. Hvis du ikke er opmærksom og har hænderne på rattet, så er 300 m "kørsel i blinde" faktisk ret langt og der kan nå at ske ret meget, som kunne forårsage en ulykke. Opstår der f.eks. pludselig motorvejskø, så kan du i løbet af den tid snildt nå at påkøre 20-30 biler i et harmonikasammenstød, hvis bilen af en eller anden grund ikke registrerer trafiksituationen korrekt. Og vi ved alle, at den ikke er 100% ufejlbarlig.
Hvis du har hænderne solidt plantet på rattet i kl. 3 og kl. 9 position, så vil de små automatiske styreudslag forårsage tilsvarende små drejningsmomenter, så længe du holder nogenlunde fast i rattet. Og så fungerer det fint. Problemet opstår, hvis du kun holder meget løst på rattet og i nogle tilfælde også, hvis vejen er meget lige, så rattet reelt slet ikke drejes den mindste smule fra midterstillingen. Du kan omgå dette enten ved at lave et lille bitte vrik med rattet i ny og næ eller når den advarer, eller du kan blot holde den ene arm lidt tungere på rattet, hvilket bevirker at der konstant er et lille drejningsmoment på rattet i den ene retning. Det er naturligvis ikke ideelt, men det altså sådan, det virker p.t.
Man må nok forvente, at Tesla på et tidspunkt går bort fra at kræve hænderne på rattet og dermed heller ikke kommer med advarsler mere. Men det sker nok ikke før, bilen bliver helt selvkørende og hvor ansvaret for kørslen ikke længere påhviler føreren af bilen, men er 100% Teslas ansvar. Det tidspunkt ligger nok stadig et godt stykke ude i fremtiden - specielt i Europa, hvor en masse love og regler lige nu står i vejen for 100% selvkørende biler.
Det korte af det lange er, at advarslerne om at holde hænderne på rattet - og især intervallet mellem advarslerne - ikke er korreleret med, hvor tæt Tesla er fra at have et selvkørende system. Det vil formentlig blive ved med at være sådan - også selvom Tesla er 90%, 99%, 99,9%, 99,99% eller 99,999% i mål - og først blive anderledes den dag, at bilen er 100,000% selvkørende (evt. på motorvej i første omgang).