Loading...
dk

Hvor ofte skal I aktivere rattet under FSD ? | Tesla Forum

Tanddoktor
Tanddoktor Aug 6 '21

 

Hej Alle

Hvor ofte skal i dreje lidt på rattet for at have FSD kørende? Jeg er begyndt at blive lidt irriteret på FSD, da jeg synes der skal drejes på rattet i tide og utide. Når bilen er sat til at køre 140km/t skal den “aktivere” for hver 7-8 sekund (Når der tælles ølkasser) :-)
Synes også at den er begyndt at bede mig dreje på rattet ofte før den vil skifte vognbane

Jeg synes der er meget langt til selvkørende når jeg skal dreje hele tiden. Hvad har I andre af erfaringer?

PS ved godt jeg skal være opmærksom under kørsel osv, men min Volvo XC60 fra 2018 var faktisk bedre til at holde vejbanen uden der hele tiden skal korrigeres på rattet 

Hilsen

Sune

MOS
MOS Aug 7 '21

Jeg tror, der er mange misforståelser. At man skal dreje på rattet er faktisk ikke helt rigtigt. Men det er meningen, at man skal holde hænderne på rattet. Det registrerer den ved at måle drejningsmomentet på ratstammen. Hvis det er lig med nul i et stykke tid, er det et tegn på, at du måske har sluppet rattet og du får en advarsel. Nogle synes, det er irriterende, fordi de har en idé om, at de hellere vil køre uden hænder på rattet. Men det er den altså ikke beregnet til (endnu). Man skal holde hænderne på rattet. Det bliver man også gjort opmærksom på med tekst i displayet hver eneste gang, man aktiverer AP.

Med 140 km/h når bilen faktisk at tilbagelægge ca. 300 m, inden den kommer med en advarsel. Hvis du ikke er opmærksom og har hænderne på rattet, så er 300 m "kørsel i blinde" faktisk ret langt og der kan nå at ske ret meget, som kunne forårsage en ulykke. Opstår der f.eks. pludselig motorvejskø, så kan du i løbet af den tid snildt nå at påkøre 20-30 biler i et harmonikasammenstød, hvis bilen af en eller anden grund ikke registrerer trafiksituationen korrekt. Og vi ved alle, at den ikke er 100% ufejlbarlig.

Hvis du har hænderne solidt plantet på rattet i kl. 3 og kl. 9 position, så vil de små automatiske styreudslag forårsage tilsvarende små drejningsmomenter, så længe du holder nogenlunde fast i rattet. Og så fungerer det fint. Problemet opstår, hvis du kun holder meget løst på rattet og i nogle tilfælde også, hvis vejen er meget lige, så rattet reelt slet ikke drejes den mindste smule fra midterstillingen. Du kan omgå dette enten ved at lave et lille bitte vrik med rattet i ny og næ eller når den advarer, eller du kan blot holde den ene arm lidt tungere på rattet, hvilket bevirker at der konstant er et lille drejningsmoment på rattet i den ene retning. Det er naturligvis ikke ideelt, men det altså sådan, det virker p.t.

Man må nok forvente, at Tesla på et tidspunkt går bort fra at kræve hænderne på rattet og dermed heller ikke kommer med advarsler mere. Men det sker nok ikke før, bilen bliver helt selvkørende og hvor ansvaret for kørslen ikke længere påhviler føreren af bilen, men er 100% Teslas ansvar. Det tidspunkt ligger nok stadig et godt stykke ude i fremtiden - specielt i Europa, hvor en masse love og regler lige nu står i vejen for 100% selvkørende biler.

Det korte af det lange er, at advarslerne om at holde hænderne på rattet - og især intervallet mellem advarslerne - ikke er korreleret med, hvor tæt Tesla er fra at have et selvkørende system. Det vil formentlig blive ved med at være sådan - også selvom Tesla er 90%, 99%, 99,9%, 99,99% eller 99,999% i mål - og først blive anderledes den dag, at bilen er 100,000% selvkørende (evt. på motorvej i første omgang).

baldur
baldur Aug 7 '21

Du skal altid give et lille tryk før at FSD skifter vognbane. Det er noget FN har fundet på ved at skrive at bilen skal registrere førerens opmærksomhed efter at blinklyset er aktiveret men inden at vognbaneskift må igangsættes. Da Tesla ikke har implementeret andre metoder end ryk i rattet, så er det kravet.

Med hensyn til at holde hænderne i kl. 3 og kl. 9 så fungerer det virkeligt dårligt for mig. Hvis jeg gør det, så er det helt sikkert at systemet ikke kan registrere at jeg holder i rattet. Hvis jeg tager hårdere fat, så får jeg deaktiveret systemet. Jeg må i stedet nøjes med at have en enkelt hånd på, så jeg kan lægge et svagt tryk. Det har jeg til gengæld vænnet mig til, så det ikke er noget jeg tænker over. Det sker at den på skærmen lige når at bede om input men det registrere jeg også mere eller mindre automatisk og giver det krævede tryk.

Hvis der er tale om vejforløb hvor jeg ikke stoler så meget på systemet, så holder jeg begge hænder på rattet men den ene kun løst, så jeg er klar til at gribe ordentlig fat.

Ice2EV
Ice2EV Aug 7 '21

Plejer at sætte enten venstre eller højre hånd på i kl 8 eller 4, og så dreje underarmen, så der er en lille automatisk spænding i håndledet. Så spørger den aldrig om vrik.

Alternativt lægger hånden ind på toppen af center i rattet, således at vægten af armen ligger på højre eller venstre eger, så spørger den heller aldrig.

 

Gør jeg ikke det så er det ved at være en vane at den lige skal have et lille nøk efter 10 sekunder, som ligger i underbevistheden.

 

Ps, har desværre også kun AP, idet FSD ikke er det værd pt.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 7 '21
HrMogensen
HrMogensen Aug 7 '21

Synes at der er god mulighed for at hvile højre og venstre albue rigtigt godt i Model 3, så jeg har bare den ene eller den anden hånd til at holde et sted mellem kl. 3 og kl. 9. Vægten af min underarm er rigeligt til at agere vægt på rattet. Jeg kan så frit skifte vognbane.

Jeg ved godt det ikke er en kørelærerkorrekt kl. 3 og kl 9 med 2 hænder samtidig, men når jeg fx passerer en lastbil der slingrer lidt eller overhaler 2 tætkørende biler hvor jeg, som man bør, går ud fra at den bagerste er en idiot og pludselig kører ud, så skifter jeg selvfølgelig stilling til en mere "jeg er parat" stilling.

cth
cth Aug 7 '21

Nu bruger jeg ikke FSD særlig meget... men på åbne strækninger uden mange biler gør jeg.

Venstre knæ støtter mod rattet og jeg bevæger det en anelse ind imellem.

Eller venstre hånd nederst på rattet og armen hvilende på døren.

Er den bedste løsning for mig.

Tanddoktor
Tanddoktor Aug 7 '21

Har også kørt en del med “knæ-tricket”, men jeg synes bare meldingen kommer oftere end tidligere. Ved godt der ikke skal”drejes” på rattet, men advarslen kommer stadig ofte selvom jeg har et “godt greb” i rattet

MOS
MOS Aug 7 '21
Citat fra Ice2EV

Plejer at sætte enten venstre eller højre hånd på i kl 8 eller 4, og så dreje underarmen, så der er en lille automatisk spænding i håndledet. Så spørger den aldrig om vrik.

Fint tip!

Alternativt lægger hånden ind på toppen af center i rattet, således at vægten af armen ligger på højre eller venstre eger, så spørger den heller aldrig.

Advarsel: Med den teknik kommer du til at brække armen, hvis du skulle være så uheldig at komme i en situation, hvor airbaggen udløses.

Johannelund
Johannelund Aug 9 '21
Tjaa plejer at køre lidt for stærkt på motorvej 5-10 km, så kan man næsten blive i 2. bane, skal kun tjekke bakspejlet, og kommer der en raket og skal trækker ind lader man raketten komme forbi og trækker ud igen for kører man med max sikkerhedsafstand, vil den ellers næsten bremse hele tiden.
Derfor altid adjektiv fartpilot og aldrig ap1 hvor man skal vise at man ikke er faldet i søvn og vognbane skift næsten aldrig virker.
Man skal jo køre bil når man kører bil og ikke lave alt mulig andet, bruger dog ap1 hvis jeg skal bruge den store skærm.