Loading...
dk

Hvor bliver strømmen af? | Tesla Forum

kleine100
kleine100 Sep 2 '21
Er der nogen genier der kan hjælpe mig med at forstå hvor strømmen bliver af?

Jeg oplader til 90% og får kun 260-ish km ud af min TM3P inden den ramme 20%. Det på trods af jeg kører pænt hvis jeg selv skal sige det :-) (46 kWh og 174 Wh/km). Selv med 10% effekttab, så er der alligevel langt til 82 kWh. 

Lidt hurtig høker regning: hvis jeg lader til 100% og kørte den ned til 0%, så vil det svare til ca. 65 kWh. Så hvor forsvinder resten hen?

Forummets indlæg er redigeret af kleine100 Sep 2 '21
jth
jth Sep 2 '21
Een lang tur eller mange små?
Husk bilen taber energi når den står stille specielt hvis du bruger forvarming eller -køling, sentry, eller bruger 3. parts app der holder bilen vågen.
kleine100
kleine100 Sep 2 '21
Mellem 20-40km pr tur. 
Bruger ikke sentry eller 3. parts app. 
Har heller ikke brugt forvarming/køling af kabinen. 

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 2 '21

Så er det derfor. På små ture over en længere periode bruges der selvfølgelig mere strøm. På langtur med økokørsel er det en anden sag. Hvis det forholder sig med m3 som med ms så vises ikke al den forbrugte strøm på displayet.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 2 '21
Ice2EV
Ice2EV Sep 2 '21

Hver gang du starter en kort tur på et koldt batteri, så bruger den strøm på at varme batteriet.

Mener din TM3P kan smide 6 kW i batterivarmeren, som er dine motorer i begge ender.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 2 '21
Boomle
Boomle Sep 3 '21

Har samme bil og oplever det samme da jeg ikke kan lade hjemme men kun på offentlige ladestandere. Om sommeren synes jeg ikke problemet er særligt stort, men om vinteren er der et signifikant tab, der gør at jeg skal lade 2 gange om ugen selvom jeg kun kører ca. 250 km om ugen. 

kleine100
kleine100 Sep 3 '21
Citat fra Ice2EV

Hver gang du starter en kort tur på et koldt batteri, så bruger den strøm på at varme batteriet.

Mener din TM3P kan smide 6 kW i batterivarmeren, som er dine motorer i begge ender.

6 kWh det synes jeg lyder af meget. Især på denne tid af året hvor temp ligger på omkring de 20 grader. 
I øvrigt holder jeg til dagligt i garage, hvor temp er på mellem 20-25 grader, både privat og på arbejde. Så det kan ikke være meget energi der skal bruges på at holde batt varmt. 

Hvordan kan man måle faktiske strømforbrug? Hvis det som står på displayet ikke passer
jonsiii
jonsiii Sep 3 '21

Test fra igår i TM3LR. Batteri fra 75% til 27%. 216,7 km @ 148 Wh/km. Ingen forvarme eller forkøl.

Teoretisk 100% batteri: (216,7*0,148) / (0,75-0,27) = 66,82 kWh.

Dit første indlæg udregninget på samme måde: (263*0,174) / (0.90-0,21) = 66,32 kWh.

Har de 2 biler ikke helt samme batteri?

Til opladning har jeg ca. samme test. Opladning på 3x 8 A = 5,5 kW. 10% tab. Derfor 5 kW.

Gå ind i Tesla-appen og slå notifikationer til for opladning start/stop. Fra tirsdag morgen:

(5+18/60) timer = 5,3 timer. 5,3 * 5 kW = 26,5 kWh. Teoretisk 100%: 26,5 / (0,75-0,37) = 69,7 kWh.

Procenterne kan variere, spændingen og dermed effekt kan også variere. Tabet er også et gæt, men er nok i området 10-12%.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Sep 3 '21
Ice2EV
Ice2EV Sep 3 '21

6 kWh det synes jeg lyder af meget. 

Det jeg siger er den kan smide 6 kW i batteriet for at varme det til optimal kørsel. Hvis du kører 10 ture af 25 km, og den foretrækker batteriet er 30 grade, så varmer den det 5-10 grader op hver gang du kommer ned til bilen.

Hvorimod hvis du kører langtur, så varmer den kun batteriet op 1 gang.

Det er nok ikke 6kWh den bruger hver gang du kører en tur. Men hvis den varmer med 6 kW i 15 minutter 10 gange, så bliver det jo også til ca 8 kWh.

Er du sikker på du har 82 kW batteri til rådighed, og ikke kun 77 kW samt 5 kW der er gemt til BMS'en. 

jonsiii
jonsiii Sep 3 '21
Citat fra Ice2EV Er du sikker på du har 82 kW batteri til rådighed, og ikke kun 77 kW samt 5 kW der er gemt til BMS'en. 

Det er også det jeg tror. 77 - 5 og her efter et par år 7,5% tab af kapacitet. Det er lige 66,6 kWh.

Ice2EV
Ice2EV Sep 3 '21

7,5% lyder i overkanten. Vores siger godt nok 463 imod 495 fra ny. 

Men får den noget langtursmassage, så stiger den til 478-479. Spørgsmålet er om den stiger yderligere ved noget mere langturskørsel.

kleine100
kleine100 Sep 3 '21
Citat fra jonsiii
Citat fra Ice2EV Er du sikker på du har 82 kW batteri til rådighed, og ikke kun 77 kW samt 5 kW der er gemt til BMS'en. 

Det er også det jeg tror. 77 - 5 og her efter et par år 7,5% tab af kapacitet. Det er lige 66,6 kWh.

Min er en 2021 model, og har fået at vide at den kommer med et 82 kWh batteri. Men hvordan finder jeg ud om det passer?

@ice2ev: jeg er godt klar over den ikke bruger 6 kWh ved hver opstart…så ville den hurtigt løbe tør for strøm :-)
MOS
MOS Sep 3 '21
Citat fra kleine100
Min er en 2021 model, og har fået at vide at den kommer med et 82 kWh batteri. Men hvordan finder jeg ud om det passer?

Gå ind i energy appen, vælg fanebladet forbrug. Aflæs de 2 værdier, som står hhv. til højre og venstre for grafen (gennemsnitligt forbrug i Wh/km og estimeret rækkevidde i km). Gang de 2 tal sammen og du får den aktuelle restkapacitet på batteriet målt i Wh. Dividér med 1000 for at får det i kWh. Til sidst dividerer du med batteriets SoC for at skalere op til et fuldt batteri. Hvis du har f.eks. 85% SoC, så dividerer du med 0,85. Det er mest nøjagtigt at lave denne øvelse ved en høj SoC for at minimere afrundingsfejl.

Resultatet er batteriets netto energikapacitet fra 100% til 0%. Der kan så evt. være lidt ekstra kapacitet gemt under 0% samt noget til brick protection. Hvis du regner det hele med, så får du brutto energikapaciteten, men den er lidt akademisk, for du får aldrig lov til at bruge det hele i praksis.

Husk også, at i praksis går der noget tabt som varme i batteriet ved afladning. Det tælles ikke med nogen steder. Tabet afhænger af, hvor hårdt du belaster batteriet. Dvs. jo hurtigere, du kører, jo højere indre tab i batteriet. Hvis du aflader batteriet uendeligt langsomt, kan du i teorien få al energien ud uden noget indre tab.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 3 '21
kleine100
kleine100 Sep 4 '21
Citat fra MOS
Citat fra kleine100

Gå ind i energy appen, vælg fanebladet forbrug. Aflæs de 2 værdier, som står hhv. til højre og venstre for grafen (gennemsnitligt forbrug i Wh/km og estimeret rækkevidde i km). Gang de 2 tal sammen og du får den aktuelle restkapacitet på batteriet målt i Wh. Dividér med 1000 for at får det i kWh. Til sidst dividerer du med batteriets SoC for at skalere op til et fuldt batteri. Hvis du har f.eks. 85% SoC, så dividerer du med 0,85. Det er mest nøjagtigt at lave denne øvelse ved en høj SoC for at minimere afrundingsfejl.

Resultatet er batteriets netto energikapacitet fra 100% til 0%. Der kan så evt. være lidt ekstra kapacitet gemt under 0% samt noget til brick protection. Hvis du regner det hele med, så får du brutto energikapaciteten, men den er lidt akademisk, for du får aldrig lov til at bruge det hele i praksis.

Husk også, at i praksis går der noget tabt som varme i batteriet ved afladning. Det tælles ikke med nogen steder. Tabet afhænger af, hvor hårdt du belaster batteriet. Dvs. jo hurtigere, du kører, jo højere indre tab i batteriet. Hvis du aflader batteriet uendeligt langsomt, kan du i teorien få al energien ud uden noget indre tab.

Tak. Men der må da være en nemmere måde at finde ud af hvilken str batt der sidder monteret :-) Må spørge hos Tesla ved næst komne lejlighed.