Loading...
dk

EON under afvikling | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Mar 8 '22

EON må være under afvikling. Kan ikke betegne det som andet når de har en prispolitik der ikke tillader normalt niveau af gebyrer!

Har just opsagt EON idag. De er helt skudt i låget derinde. 8495 kr for at flytte den samme lader og HPFI relæ til en ny adresse 7 minutter væk!

Spurgte om lov til at betale 1 timeløn for de ændrede adresse i deres system og jeg få fik lov selv, at få den flyttet med samme firma som installerede den på timeløn.

Næh nej det kunne man ikke, det var jo idag også 12000 kr det det kostede at få en ny opsat og ikke de 9500 jeg betalte!

Men forskellen er vel for fanden laderen er på matrikkelen og skal ikke leveres som nyt materiel? 

Sådan kunne man ikke regne, fik jeg at vide.

Men man kunne få den taget ned for 2500 kr.

Ellers så kunne man frikøbe den for 1750 kr og flytte den hvor man havde lyst til.

Gav vide om man kan melde den ind igen, når den er flyttet?  ;-)

P85DK
P85DK Mar 8 '22

Og hvad hvis du glemmer at lave adresseændring på den, selv sætter den op på den nye adresse og så først 'opdager' den manglende adresseændring ved næste afregning, hvor den så har været i drift på den nye adresse et stykke tid?

MOS
MOS Mar 8 '22

@P85DK

Lige den kombination, du nævner, fremgår vist ikke af deres prisliste ;-)

KimT
KimT Mar 8 '22

Tror vist også Clever har lignende gebyrer.

Men er jo reelt stavnsbundet

Os med CEE stik på boksen kan vist rolig bruge P85DK's metode (og andre også......)

cth
cth Mar 8 '22

Bare flyt lortet...havde jeg 100% gjort..

Hvad vil de gøre... sende Putin til din adresse :-)

webercarbmann
webercarbmann Mar 8 '22

@Ice2EV  - jeg tror også at jeg ville gå med "P85DK metoden"  :)  Ring til dem i morgen og sig at du fortryder.  Ingen går op i hvor den lader sidder.  Den dag du endelig opsiger, så piller du den ned og sender dem til dem i en papkasse og alle er glade. Clever og Eon beder næsten om civil ulydighed med de politikker og priser de holder sig. Det er jo for tåbeligt.  

Jeg veksler selv mellem at bruge min Clever lader ved rå elpriser op til ca 1,4-1,5 kr/kwh  Det passer ca med refusionsprisen på 2.22 kr/Kwh når der lægges transport og moms til.  Ved højere pris som vi har haft den sidste uge betaler Elon. Jeg håber stadig at jeg kan ramme et rundt 0 i strømudgift til bil her i Q1 22.  Det gav et pænt overskud i Q4 21.  Jeg stammer oprindelig fra Jylland, hvis nogen skulle være i tvivl :)

PeterE
PeterE Mar 8 '22
Rystende! Jeg må blive boende…men ja, det er trist og viser bare hvad manglende konkurrence gør ved et ellers ok interessant marked.
Ice2EV
Ice2EV Mar 9 '22

Helt enig i Clever sikkert koster de samme. 

MEN deres netværk er væsentlig udbygget de senere år. Hvorimod EON har stået i stampe, ihvertfald i de områder jeg kører i.

tintin
tintin Mar 9 '22

Jeg har E-ON og  er enig i at de står i stampe men jeg kan tage deres ladebox med i sommerhuset hvis jeg vil, så hvis jeg på et tidspunkt vil flytte er det vel bare at tage boxen med under armen

jramskov
jramskov Mar 9 '22

Vi er en af dem med EON all-inclusive tilbuddet til 579kr/mdr da TM3 kom på markedet. De betaler 2,3kr/kWh retur. Der er ingen planer om at ændre det (har lige snakket med support). Dvs. med de nuværende priser er det et mindre fordelagtigt abonnement at have.

Clever har for nyligt startet et elselskab, Clever Power. Hvis man har et Clever ladeabonnement og er kunde ved Clever Power, så fratrækker de automatisk forbruget fra din ladeboks fra din samlede elregning og du betaler dermed kun for det forbrug du har udover opladning af din elbil. Jeg har desuden mulighed for at få Clever til 600kr/mdr, så det er lidt fristende. Udgiften til skiftet vil være 2500kr for nedtagning af EON boks og 5500 for opsætning af Clever boks, hvis ellers jeg har læst deres vilkår og priser korrekt. En ekstra fordel ved Clever er at man kan få boksen uden fastmonteret kabel, dvs. jeg vil kunne købe et kabel med "Tesla knap". Dertil udbygger Clever fornuftigt med nye ladestandere, inklusiv store lynladestationer med mange ladere - EON virker til at være gået fuldstændig i stå.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 9 '22
PL
PL Mar 9 '22

Ja, med meget høje elpriser virker Clever Power interessant. Men spørgsmålet er jo så, som det kan holde i længden? Og hvis de så ændrer deres vilkår, har du jo bare stavnsbundet dig igen? Eller hvad tænker du om det?

Hvordan får du Clever Power til 600 kr/md?

jramskov
jramskov Mar 10 '22

Ja, men når vi kører 30k km/årligt, er det en fin ordning som det er nu. Der er risiko ved alt. Hvis man selv ejer sin ladeboks, skal man selv betale hvis boksen går i stykker. Det er faktisk et af de punkter hvor jeg er tilfreds med EON - de har 24/7 support og de har været til at komme i kontakt med. Jeg har haft problemer med boksen og fået skiftet indmaden til en nyere udgave. Lige netop der har de faktisk leveret ganske god service, men det håndteres så også af tredjepart :)

Jeg kan få Clever til 600kr/mdr gennem firmaet, måske forbi vi har Clever ladere på arbejdet.

husfeldt
husfeldt Mar 24 '22

Skiftet til benzin bil... 

Jeg har EON, men jeg stoler ikke på dem - eller deres boks..

Har en MEGA strømregning - kørte ca. 20.000 km i 2021 - og brugte hjemmeladning : 4315kWh jf opgørelse fra EON..

Min Teslafi har et andet tal (ja der kan være tab i kabler eller andet ..men diff undrer alligevel) - den siger ca 3224kWh fyldt på ved hjemmeladning.

Vi bruger så meget strøm så min Tesla holder stille i garagen og vi kører nu bil nr 2 på Benzin til 15kr/l.

Det er btw ved Modstrøm som vi ikke kan forstå regningen fra.. betalte sidste år samlet 35.500kr. Det er et helt nyt hus, LED pærer, nye hvidevare alt nyt.. og vi er tre personer. i hustanden.
Opladning af bilen kører via True energy app for at lade når det er billigst.. 

En typisk regning fra Modstrøm - som jeg ikke forstår indeholder Kwh og pris og så "Regulering af a-conto" det sidste tal ofte samme størrelse som strømprisen.. Så jeg betaler ca 2000kr for Feb, + forud for marts 2000kr for Marts igen 2K puls 2k forud for April.

Jeg giver op..

fmm1000
fmm1000 Mar 25 '22

Du kan jo sætte en bimåler op til bilen.

jonsiii
jonsiii Mar 25 '22
Citat fra husfeldt

Skiftet til benzin bil... 

Jeg har EON, men jeg stoler ikke på dem - eller deres boks..

Har en MEGA strømregning - kørte ca. 20.000 km i 2021 - og brugte hjemmeladning : 4315kWh jf opgørelse fra EON..

Min Teslafi har et andet tal (ja der kan være tab i kabler eller andet ..men diff undrer alligevel) - den siger ca 3224kWh fyldt på ved hjemmeladning.

4315 kWh / 20000 km = 215 Wh/km. Det passer meget godt med de tal jeg har for året på min T3 LR. Forvarmning, ladetab og vampire drain tæller også lidt. Teslafi: 3224 kWh /  20000 km = 161 Wh/km. Det er helt urealistisk, så Teslafi tæller forkert.

Så til regningen. Jeg har EWII Grøn Indkøbspris og betaler bagud. Januar-regningen er kommet her d. 22. marts, og elprisen lå i snit på 77 øre/kWh. Det gav en samlet pris på 2,46 kr/kWh incl. moms. Bilen bliver dog altid sat til billigste tidspunkt, så det er nok lavere.

Lidt mere gætværk. Hvis du årligt bruger ca. 4300 kWh til bilen og 4200 kWh til huset, så bruger du ca. 700 kWh pr. måned. Til 2,5 kr/kWh bliver det 1750 kr. pr. måned. Det er jo tæt på dit acontobeløb.

Men du får vil også refusion/tilbagebetaling fra EON? Hvor meget er det?

Kan det så svare sig med benzin? Jeg har selv en billig refusionsboks fra EVSE, og de sender 1,03 kr/kWh retur for det jeg bruger til bilen. Bilen koster derfor 1,5 kr/kWh og ved 200 Wh/km er det 30 øre/km. Så er det bare at gange op med benzinbilens km/l. Hvis vi er rigtig flinke og siger 20 km/l, så vil det svare til en benzinpris på 6 kr/literen.

husfeldt
husfeldt Mar 25 '22

@jonsiii Tak for god feedback.

Ja jeg får refusion fra eon.. det blev til ca. 7900 i refusion - så det tæller naturligvis også.
Og jeg ville kunne forstå en el-regning på ca. 1750 om måneden svarende til 21.000 om året (og herfra kan jeg så trække de 7900 som jeg får i refusion).

Men min regning fra 2021 lød på: Strøm: 26.300kr og oven i det en aconto betaling der løb op i 8700kr Og det er ikke lykkedes mig at forstå endnu hvordan det hænger sammen eller på nogen måde giver mening. :(

PeterE
PeterE Mar 25 '22

Enig, regnestykkerne er ikke nødvendigvis nemme - men når det er sagt, så har jeg faktisk fuld tillid til EON og min afregning er korrekt. Jeg har på 6 år haft et problem med boksen, og det blev fikset samme aften. Jeg har også løbende haft min boks med i sommerhuset - efter aftale med EON - og uden problemer.

cth
cth Mar 25 '22

har virkelig svært ved at se det kan betale sig at køre på benzin kontra EL uanset de høje priser.

Uanset den kører 10 km/l som min gamle benziner elelr en nyere der kører 15. hvem kan køre 20 på literen i en alm. fam. benzinbil?

Ingen lader vel i dagtid og om natten har det vel aldrig været over 4 kr. KwH minus 1 kr. refusion = 3kr.

Mange nætter som kommende nat koster det kun 1 kr. efter refusion.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 25 '22
husfeldt
husfeldt Mar 25 '22

To be honest - det giver heller ikke mening for mig-  og er måske også lidt sagt for at sætte tingene på spidsen..

Men der hvor kæden rigtigt hopper af er regningen fra Modstrøm - på ca 35.000 for 2021 - i et helt nyt hus med alle el-ting nye og fjernvarme .. Det er voldsomt - eneste "afvigende parameter" er Tesla'en. Jeg kan jo så trække eon refusion fra dette - for at være rimelig dvs. en cost på ca. 27.000kr på strøm i 2021 til hus+bil(det der er brugt udover det der er refunderet).

Den store joker er hvorfor jeg samlet i 2021 har betalt en a-conto regulering på 8700kr oven i pris for strøm på 26.300kr

jonsiii
jonsiii Mar 25 '22
Citat fra husfeldt

Men der hvor kæden rigtigt hopper af er regningen fra Modstrøm - på ca 35.000 for 2021 - i et helt nyt hus med alle el-ting nye og fjernvarme .. Det er voldsomt - eneste "afvigende parameter" er Tesla'en. Jeg kan jo så trække eon refusion fra dette - for at være rimelig dvs. en cost på ca. 27.000kr på strøm i 2021 til hus+bil(det der er brugt udover det der er refunderet).

Den store joker er hvorfor jeg samlet i 2021 har betalt en a-conto regulering på 8700kr oven i pris for strøm på 26.300kr

Det lyder fuldstændig vildt. Jeg ville tjekke data fra din elmåler og se om det gav mening.

Er der et sted på Modstrøms hjemmeside hvor du kan hente dine timeaflæsninger? Ellers ville jeg gå ind på https://eloverblik.dk og hente data fra måleren. Så har du det præcise antal kWh du burde være blevet afregnet efter. Ved EWII har vi noget ala det her:

Lad os se lidt data, så har vi nok et bedre gæt. Det ku jo være noget aconto, der ikke bliver registreret.

Sider: 1 2 »