Loading...
dk

Bak-lyd - pille stikket ud? | Tesla Forum

Palle22
Palle22 Apr 13 '22
Hej

Jeg har en model 3 fra 14/6 2021 - her blev den første gang indregistreret i Tyskland.

Jeg er lidt træt af den høje lyd når der bakkes. Jeg ved, man kan pille stikket af ved højre forhjul, men må jeg det?

Så vidt jeg ved, er kravet om lyd først gældende for biler solgt efter 1/7 2021 - har jeg ret i det? Og hvis jeg har, må jeg så pille stikket af, uden at få problemer, hvis jeg bliver stoppet?

På forhånd tak!
baldur
baldur Apr 13 '22
Det må du nok ikke. Men der er nul chance for at blive snuppet.
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 13 '22

Har samme irritation her og bil fra juni 2021. Hvor præcist sidder dette stik?

Palle22
Palle22 Apr 13 '22
Du skal have inderskærmen af, den sidder foran hjulet. Der er videoer på YouTube
cth
cth Apr 13 '22

Bak lyd???

Du mener den lyd som alle elbiler har i dag.

Ved frem eller bak indtil 20 km/t

 

https://fdm.dk/nyheder/trafik/2019-06-nu-kommer-der-lyd-paa-elbilerne

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 14 '22
Palle22
Palle22 Apr 14 '22

Cth: Jeg troede, at baklyden var en del af AVAS? Kan være jeg tager fejl.

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 14 '22

Avas?

Palle22
Palle22 Apr 14 '22
Quote from Gustavsfar

Avas?

Acoustic vehicle alert system
PeterE
PeterE Apr 19 '22
Enig, sikkerhedsudstyr (både aktivt og passivt) er da noget skrammel - ud med airbags og sikkerhedsselerne i samme omgang. Og hov, lad os da droppe de der hastighedsgrænser samtidig.  
 
Ironi kan forekomme.
MOS
MOS Apr 19 '22

Nu har vi endelig fået en ren teknologi, der hverken forurener luften eller støjforurener omgivelserne. Og så laver de gudhjæpemig en lov, der siger, at elbiler alligevel skal larme! Jeg kan sagtens forstå, hvis folk ikke ønsker, at deres ellers lydløse elbiler skal lave kunstig larm. Jeg har aldrig oplevet, at det skulle være et problem, at elbiler er (næsten) lydløse og mig bekendt er der ikke dokumenteret et eneste tilfælde med en ulykke, der skyldes, at bilen ikke larmede. Man kan jo ikke gå ud fra, at blot fordi man ikke kan høre en trafikant, at der så ikke er nogen trafikant. Der er jo heller ikke regler for at fodgængere, cyklister, løbehjul, fossilbiler og alt muligt andet skal larme. Man må også gerne bruge sine øjne og det tror jeg også, de fleste godt kan finde ud af. Den lov giver simpelthen ingen mening.

Hvad bliver det næste? Minimumsgrænser for (kunstig) NOx-udledning for elbiler, så man også kan lugte dem på afstand?

Peter, jeg er klar over, at det er ironisk ment, men man kan altså ikke sammenligne med airbags og sikkerhedsseler, som jo ikke forpester omgivelserne ved almindelig brug. Og de har dokumenterbart en kæmpe stor positiv virkning på passagerenes sikkerhed.

Jeg tænker også, at der er massiv dokumentation for, at fart har en ganske stor betydning for både trafiksikkerhed og forurening.

Problemet er vel, at nogen (EU-bureaukrater/-lobbyister?) har fundet på at definere AVAS som en form for "sikkerhedsudstyr" og gjort det lovpligtigt. Mig bekendt er der ikke dokumentation for, at det skulle højne sikkerheden. Man kunne lige så vel hævde, at bannerreklamer på siden af bilen er en slags "sikkerhedsudstyr", fordi de gør bilen mere iøjnefaldende og dermed mere synlig i trafikken.

AVAS er slet og ret et lovpligtigt støjforureningsaggregat. Hverken mere eller mindre.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 19 '22
PeterE
PeterE Apr 19 '22
Citat fra MOS

Nu har vi endelig fået en ren teknologi, der hverken forurener luften eller støjforurener omgivelserne. Og så laver de gudhjæpemig en lov, der siger, at elbiler alligevel skal larme! Jeg kan sagtens forstå, hvis folk ikke ønsker, at deres ellers lydløse elbiler skal lave kunstig larm. Jeg har aldrig oplevet, at det skulle være et problem, at elbiler er (næsten) lydløse og mig bekendt er der ikke dokumenteret et eneste tilfælde med en ulykke, der skyldes, at bilen ikke larmede. Man kan jo ikke gå ud fra, at blot fordi man ikke kan høre en trafikant, at der så ikke er nogen trafikant. Der er jo heller ikke regler for at fodgængere, cyklister, løbehjul, fossilbiler og alt muligt andet skal larme. Man må også gerne bruge sine øjne og det tror jeg også, de fleste godt kan finde ud af. Den lov giver simpelthen ingen mening.

Hvad bliver det næste? Minimumsgrænser for (kunstig) NOx-udledning for elbiler, så man også kan lugte dem på afstand?

Peter, jeg er klar over, at det er ironisk ment, men man kan altså ikke sammenligne med airbags og sikkerhedsseler, som jo ikke forpester omgivelserne ved almindelig brug. Og de har dokumenterbart en kæmpe stor positiv virkning på passagerenes sikkerhed.

Jeg tænker også, at der er massiv dokumentation for, at fart har en ganske stor betydning for både trafiksikkerhed og forurening.

Problemet er vel, at nogen (EU-bureaukrater/-lobbyister?) har fundet på at definere AVAS som en form for "sikkerhedsudstyr" og gjort det lovpligtigt. Mig bekendt er der ikke dokumentation for, at det skulle højne sikkerheden. Man kunne lige så vel hævde, at bannerreklamer på siden af bilen er en slags "sikkerhedsudstyr", fordi de gør bilen mere iøjnefaldende og dermed mere synlig i trafikken.

AVAS er slet og ret et lovpligtigt støjforureningsaggregat. Hverken mere eller mindre.

@Mark, jeg er med - og du ved at jeg er enig. Jeg har blot lidt indsigt i fx blindes dagligdag og for en blind er det altså ikke helt trivielt at være opmærksom på de der lydløse køretøjer. Den snak har vi haft tidligere, og vi er ikke enige - jeg er lige så ærgerlig over støjforureningen du er. Der er blot flere hensyg at tage. 

jramskov
jramskov Apr 19 '22

Så bør alle køretøjer vel have det, inkl. cykler, løbehjul, osv.?

MOS
MOS Apr 19 '22

Jeg har også haft en blind i husstanden, så jeg kender udmærket problematikken. Blinde har deres egne måder at orientere sig på og bruger desuden førerhund og/eller blindestok, hvis nødvendigt. Kunstig larm til elbiler løser ikke problemet, men giver en falsk tryghed, da der er mange andre lydløse trafikanter.

PeterE
PeterE Apr 19 '22
Citat fra MOS

Jeg har også haft en blind i husstanden, så jeg kender udmærket problematikken. Blinde har deres egne måder at orientere sig på og bruger desuden førerhund og/eller blindestok, hvis nødvendigt. Kunstig larm til elbiler løser ikke problemet, men giver en falsk tryghed, da der er mange andre lydløse trafikanter.

Som sagt, vi har haft snakken før og vi er ikke enige. Jeg er ok tilfreds med kompromisset selvom det ærgrer mig at der ikke kunne findes en anden og bedre løsning. 
Bianco
Bianco Apr 19 '22

Det ærgelige er bare at lyden blev indført uden en eneste videnskabelig undersøgelse pga politik ("tænk dog på børnene"). Og nu kan det ikke fjernes igen pga politik ("tænk dog på børnene").

Det kan man så sætte ved siden af fjernelsen af krav om lys bag på biler når de kører (i dagslys), fordi bilindustien ville spare den smule energi, så de lidt lettere kunne overholde km/l krav. Fordi lobyisme.

Ice2EV
Ice2EV Apr 19 '22

Det er vel også lobbyisme fra fossil industrien, der er årsagen til AVAS

MOS
MOS Apr 19 '22
Citat fra Bianco

Det kan man så sætte ved siden af fjernelsen af krav om lys bag på biler når de kører (i dagslys), fordi bilindustien ville spare den smule energi, så de lidt lettere kunne overholde km/l krav. Fordi lobyisme.

Hey, vi kan vel også spare en smule energi ved at fjerne krav om den eksterne højttaler. 

cth
cth Apr 19 '22

Det er en unødvendig feature med den lyd.

(jeg slap heldigvis selv).

I det mindste burde benzinbiler også have den.

Du kan sagtens møde en benzinbil der ikke kan høres ved lav fart.

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 19 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 19 '22

Det er komplet gak. Er kun en midlertidig og uholdbar løsning som bliver ændret igen på sigt.  Handler blot om at ændre de bløde trafikanters sædvanlige adfærd så de også bruger synet og ikke kun ørerne. Forestil jer en larm i byerne om få år når alle kører elbiler! Da automobilen erstattede hestevognen skulle der også gå en mand foran bilen til og anråbe folk. Mener ikke at have set dette i bybilledet for nylig…

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 19 '22
jramskov
jramskov Apr 20 '22

Jeg har oplevet en sige "Jeg er ikke tryg ved de der elbiler - de siger intet og derfor har har jeg været tæt på at blive kørt ned to gange". 

Valgte ikke at kommentere på det, men vil da mene at alle i trafikken skal være opmærksomme på hinanden og gående bør også kigge sig for inden de gå over vejen :)